لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۲:۲۳ ۸.۷.۱۴۰۳

دو واکنش متفاوت از آمریکای لاتین به مرگ نصرالله

خاویر میلِی، رئیس جمهور دست راستی آرژانتین، در شبکه ایکس نوشته دیوید اپستاین یکی از مشاوران اقتصادی‌اش در تجلیل از کشته‌ شدن رهبر حزب‌الله لبنان را بازنشر کرد.

در این پیام آمده که «اسرائیل یکی از بزرگ‌ترین قاتلان معاصر را حذف کرد. فردی که، علاوه بر سایر موارد، مسئول حملاتی در خاک آرژانتین هم بود. امروز جهان قدری آزادتر است».

در انفجار ۳۰ سال پیش مرکز همیاری یهودیان معروف به آمیا در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، ۸۵ شهروند یهودی‌تبار آرژانتین کشته و بیش از سیصد تن هم زخمی شدند.

آرژانتین، ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول این حادثه،‌ که بزرگ‌ترین سوء قصد در تاریخ معاصر آمریکای جنوبی محسوب می‌شود، می‌داند و پنج سال پیش، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

از سوی دیگر اما نیکلاس مادورو رئیس جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا و متحد نزدیک ایران، با لبنان و حسن نصرالله ابراز همبستگی کرد.

مادورو گفت: «آنها می‌خواهند این اقدام را توجیه کنند؛ اما برای کشتن رهبر حزب‌الله، به ساختمان‌های مسکونی حمله کرده و صدها تن را کشتند. برای این‌کار تنها یک توصیف وجود دارد: جنایت».

۱۲:۲۰ ۸.۷.۱۴۰۳

استفاده از «بمب‌های دو هزار پوندی» برای کشتن نصرالله

دو کارشناس آمریکایی مهمات با استناد به ویدئویی که ارتش اسرائیل از عملیات بمباران مقر فرماندهی حزب‌الله برای کشتن حسن نصرالله منتشر کرد می‌گویند که جنگنده‌های اسرائیل از بمب‌های دو هزار پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) در این عملیات استفاده کرده‌اند.

ترِوُر بال، تکنیسین پیشین ارتش آمریکا با تخصص خنثی‌سازی مهمات، به نیویورک تایمز گفت هشت جنگنده دیده شده در ویدئوی ارتش اسرائیل بمب سنگرشکن از نوع بی‌ال‌یو-۱۰۹ مجهز به جی‌دی‌ای‌ام، سیستم هدایت دقیق را با خود حمل کرده‌اند.

همچنین وِس بریانت، یک متخصص پیشین نیروی هوایی آمریکا در هدف‌گیری، با بررسی ویدئوی ارتش اسرائیل به این روزنامه گفت او انتظار داشت که اسرائیل برای حمله به مقر زیرزمینی حزب‌الله در کشتن حسن نصرالله از چنین بمبی استفاده کرده باشد.

این نوع بمب در دو فروند جنگنده اسرائیلی در لحظه برخاستن از فرودگاه این کشور و رفتن به سوی هدف به خوبی قابل مشاهده است. همین کلیپ ارتش اسرائیل در ادامه نشان داد که هواپیماهای جنگی بعدا بدون بمب‌ها به پایگاه خود بازگشته‌ و در باند مستقر هستند.

دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل به نیویورک تایمز گفتند بیش از ۸۰ بمب در مدت چند دقیقه در این عملیات استفاده شده است. این دو مقام در همین حال به نوع مهمات به کار رفته اشاره نکردند و ارتش اسرائیل نیز به مراجعه این روزنامه برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده است.

مقامات دولت آمریکا به این روزنامه گفتند برای نوع مهمات باید از ارتش اسرائیل سوال کند.

دولت جو بایدن اواسط بهار امسال اعلام کرده بود ارسال بمب‌هایی از این دست به اسرائیل را به دلیل نگرانی از امنیت غیرنظامیان در غزه متوقف کرده است.

۱۱:۳۹ ۸.۷.۱۴۰۳

عربستان خواستار عقلانیت و خویشتن‌داری برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار در منطقه شد

فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان سعودی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت افزایش تنش‌ها در لبنان، عواقب منفی و ناگواری برای کل منطقه خواهد داشت.

وزیر خارجه عربستان از همه طرف‌ها خواست که با «عقلانیت و خویشتنداری» از آغاز یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری کنند.

گروه افراطی حماس، که حمله سال گذشته‌اش به خاک اسرائیل، منجر به جنگ ویرانگر غزه و کشیده‌ شدن پای حزب‌الله لبنان به درگیری با اسرائیل شد، کشتن حسن نصر‌الله را «اقدامی تروریستی و مذبوحانه» خواند.

این گروه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای، آن چه را «اقدامات خشونت‌بار صهیونیست‌ها و هدف‌ قرار دادن ساختمان‌های مسکونی» خواند، به شدت محکوم کرد.

همزمان محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی هم با صدور بیانیه‌ای خطاب به لبنان، کشته‌ شدن حسن نصرالله و غیرنظامیانی را که «در نتیجه خشونت ظالمانه اسرائیل» جان خود را از دست دادند،‌ عمیقأ تسلیت گفت.

در همین حال شبه‌نظامیان حوثی متحد ایران، که در طول یک‌ سال گذشته به نشانه حمایت از حماس به سمت کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خاک اسرائیل، موشک و پهپاد شلیک کرده‌اند با صدور بیانیه‌ای ادعا کردند که کشته شدن حسن نصرالله «بی‌ثمر نخواهد ماند و به افزایش فداکاری و مجاهده منجر خواهد شد».

۱۱:۱۹ ۸.۷.۱۴۰۳

عراقچی آمریکا را «شریک جنایت» در کشتن نصرالله معرفی کرد

وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر به نیویورک در گفت‌وگو با چند خبرنگار از کشته‌ شدن حسن‌ نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل با عنوان «جنایت» نام برد و آمریکا را «شریک» در این اقدام خواند:

۱۱:۱۱ ۸.۷.۱۴۰۳

اولمرت از نقش اسرائیل در کشتن عماد مغنیه پرده برداشت

اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل در روز شنبه، هفتم مهر، برای اولین بار فاش کرد که عماد مغنیه، فرمانده ارشد و مسئول عملیات خارجی حزب‌الله، در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، به دستور اسرائیل کشته شد.

آقای اولمرت گفت ما در گذشته در این مورد حرفی نمی‌زدیم اما به نظر من امروز دیگر می‌توان درباره آن صحبت کرد.

او افزود عماد مغنیه از طریق انفجار یک سپر خودرو کشته شد و فردی وجود داشت که کلید بمب را هنگام نزدیک شدن او زد.

عماد مغنیه در فوریه ۲۰۰۸ در کفر سوسه در دمشق کشته شد. او تازه از سفارت جمهوری اسلامی ایران، پس از شرکت در آیین سالروز انقلاب بیرون آمده بود.

کتاب‌هایی در اسرائیل در خصوص عملیات موساد در ۱۶ سال گذشته جزئیاتی از طرح کشتن عماد مغنیه را فاش کرده بودند اما این نخستین بار است که یک مقام ارشد رسمی پیشین اسرائیل مسئولیت کشورش در این ترور هدفمند را برعهده می‌گیرد.

۱۰:۵۴ ۸.۷.۱۴۰۳

رهگیری پهپاد شبه‌نظامیان عراقی در مرز اسرائیل

ارتش اسرائیل بامداد یک‌شنبه اعلام کرد یک فروند پهپاد انفجاری را که از مرز شرقی اسرائیل به سوی آسمان این کشور گسیل شده بود، رهگیری کرد.

گزارش ارتش حاکی است کشتی نظامی «ساعار ۴.۵» در نیروی دریایی اسرائیل که به تجهیزات رهگیری و آتشباری هوایی مجهز است، پهپاد را «پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل» شناسایی و منهدم کرده است.

«مقاومت اسلامی عراق»، ائتلافی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعی متحد با تهران، مسئولیت این حمله پهپادی به اسرائیل را برعهده گرفته و گفته بود که آن را به سوی یک «هدف حیاتی» گسیل کرده است.

تلاش‌های «مقاومت اسلامی عراق» و حوثی‌های یمن برای حمله به اسرائیل در روزهای اخیر، پس از تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله، افزایش یافته است.

حوثی‌ها عصر شنبه درصدد شلیک یک موشک بالیستیک به سوی مرکز اسرائیل برآمدند که از سوی سامانه دفاع هوایی «ختص» که ویژه رهگیری موشک‌های دوربرد است، بر فراز جو شکار شد.

مفسران امنیتی اسرائیل گسترش حملات متحدین تهران در منطقه در حدود دو هفته اخیر را کوششی برای کاهش فشار اسرائیل بر حزب‌الله توصیف کرده‌اند.

۱۰:۵۲ ۸.۷.۱۴۰۳

ادامه حمله اسرائیل به خاک لبنان با هدف سکوهای پرتاب حزب‌الله

ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه، هشتم مهر، دو روز پس از کشتن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، عملیات نظامی خود علیه اهداف حزب‌الله در لبنان را ادامه داده است.

ارتش اعلام کرد که «ده‌ها تروریست» را در ساعات بامدادی یک‌شنبه در لبنان هدف قرار داده است.

به گفته ارتش، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل این حملات را سامان دادند و از جمله سکوهای پرتاب راکت حزب‌الله را نیز منهدم کرده و همچنین «انبارهای تسلیحاتی» و «مقرهای نظامی» حزب‌الله را هدف قرار دادند.

در مقابل، حملات راکتی حزب‌الله به شمال اسرائیل نیز از بامداد روز ‌هشتم مهر ادامه یافته است. صبح یک‌شنبه، هشت راکت شلیک شده به فضای باز در اطراف دریاچه طبریه اسرائیل اصابت کرد که آسیب جانی نداشت.

از ساکنان گالیل علیا، صفاد، گالیل شمالی و ارتفاعات جولان نیز خواسته شده در این روز در نزدیکی پناهگاه‌ها و اماکن امن بمانند.

مدارس و برخی از اماکن و ادارات در این نقاط از هشت روز پیش تعطیل شده و دورکاری می‌کنند.

دولت اردن بامداد یک‌شنبه اعلام کرد یک راکت که از جنوب لبنان شلیک شده، در فضای باز در نقطه‌ای در صحرای این کشور فرود آمده و آسیب جانی نداشته است. این راکت ظاهرا برای هدف قرار دادن اسرائیل شلیک شده اما به اردن رسیده است.

۱۰:۰۷ ۸.۷.۱۴۰۳

روسیه «قتل سیاسی به دست اسرائیل» را محکوم کرد

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای «تازه‌ترین قتل سیاسی به‌دست اسرائیل» را به شدت محکوم کرد و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در لبنان شد.

روسیه در این بیانیه هشدار داده که «مسئولیت عواقب فاجعه‌بار احتمالی این قتل برای کل منطقه، به طور کامل بر عهده اسرائیل خواهد بود».

همزمان جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا حسن نصر‌الله را «رهبر سازمانی تروریستی»‌ توصیف کرده که «غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار داده و می‌کشد، و باعث گسترش رنج عمیقی در سراسر منطقه شده است».

آقای ترودو اما با تأکید بر این‌که برای دفاع از غیرنظامیان نیاز به تلاش‌های بیشتری هست، گفت: «در این مقطع حساس و بحرانی، خواستار خونسردی و خویشتنداری همه هستیم.»

در سازمان ملل متحد هم آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، از «بالا گرفتن ناگوار درگیری‌ها در بیروت طی ساعات گذشته» به شدت ابراز نگرانی کرد.

۱۰:۰۵ ۸.۷.۱۴۰۳

عارف: کشتن نصرالله منجر به نابودی اسرائیل می‌شود

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور ایران، به اسرائیل هشدار داد که قتل حسن نصرالله «منجر به نابودی اسرائیل خواهد شد».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم تأکید کرد که کار و راه حسن نصرالله ادامه خواهد داشت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در شبکه ایکس، توئیتر سابق نوشت: «به خواست خداوند، هدف مقدس او،‌ یعنی آزادی قدس، محقق خواهد شد.»

پیشتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ایران پنج روز عزای عمومی اعلام کرده، و ایران همزمان خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

۰۹:۴۱ ۸.۷.۱۴۰۳

کامالا هریس: دست نصرالله به خون آمریکایی‌ها آلوده بود

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری این کشور، حسن نصرالله را «تروریستی که دستش به خون بیگناهان و از جمله آمریکایی‌ها آلوده بود» خواند و گفت همواره از حق دفاع اسرائیل از خود در مقابل ایران و «گروه‌های تروریستی تحت حمایتش،‌ همچون حزب‌الله، حماس و حوثی‌های یمن» حمایت خواهد کرد.

رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا هم از آن چه «پایان خونریزی، سرکوب و ترور به دست یکی از خونخوارترین تروریست‌های کره زمین» خواندند، استقبال کردند.

ایالات متحده آمریکا برخلاف اتحادیه اروپا کلیت حزب‌الله را نهادی تروریستی می‌داند. این در حالی‌ است که اتحادیه اروپا تنها شاخه نظامی این سازمان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG