لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۶:۲۰ ۸.۷.۱۴۰۳

حزب‌الله کشته شدن نبیل قاووق را تأیید کرد

گروه حزب‌الله تأیید کرد که نبیل قاووق، از اعضای ارشد کادر رهبری این گروه، بر اثر حمله اسرائیل کشته شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، این هفتمین فرمانده ارشد حزب‌الله است که طی ۹ روز اخیر کشته شده است. ارتش اسرائیل ساعاتی پیش خبر کشتن او را اعلام کرده بود.

اسرائیل می‌گوید نبیل قاووق فرمانده یگان امنیتی ضد جاسوسی و ضد اطلاعات در شورای رهبری حزب‌الله بود و او از سوی آمریکا به عنوان یک تروریست بین‌المللی معرفی و تحریم شده بود.

این در حالی است که حسن نصرالله دبیرکل و رهبر حزب‌الله لبنان روز جمعه بر اثر حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت همراه با شماری دیگر از فرماندهان این گروه و همچنین معاون عملیات سپاه پاسداران کشته شد.

۱۶:۱۰ ۸.۷.۱۴۰۳

وزیر خارجه فرانسه امروز به لبنان می‌رود

همزمان با افزایش نگرانی از احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه، فرانسه اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه به لبنان سفر خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه فرانسه، ژان نوئل بارو عصر امروز به لبنان می‌رسد تا با مقامات محلی دیدار کرده و حمایت فرانسه، به ویژه در زمینه کمک‌های بشردوستانه را اعلام کند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که اسرائیل همچنان حملات هوایی به لبنان را با هدف قرار دادن مواضع گروه حزب‌الله، که از سوی ایران حمایت می‌شود، ادامه می‌دهد.

آقای بارو روز شنبه خواستار توقف فوری حملات هوایی اسرائیل به لبنان شد و اعلام کرد که با هرگونه عملیات زمینی اسرائیل در لبنان مخالف است.

۱۵:۲۴ ۸.۷.۱۴۰۳

حزب‌الله مرگ علی کرَکی را هم تأیید کرد

حزب‌الله روز یک‌شنبه تأیید کرد که علی کرَکی هم در نشست روز جمعه همراه با حسن نصرالله کشته شده است.

علی کرکی هفته گذشته از حمله هدفمند اسرائیل به یک ساختمان در ضاحیه جان به در برده بود و روز پنجم مهر در نشست رهبری و فرماندهی ارشد حزب‌الله شرکت کرد.

علی کرکی یکی از سه فرمانده ارشد حزب‌الله همردیف ابراهیم عقیل بود. عقیل جمعه ۳۰ شهریور همراه با ۱۶ تن دیگر از فرماندهان گردان «رضوان» در عملیات اسرائیل در ضاحیه کشته شد.

۱۴:۵۸ ۸.۷.۱۴۰۳

ظریف: ایران در سطح رهبری برای پاسخ به اسرائیل تصمیم می‌گیرد

مشاور راهبردی رئیس‌ جمهور ایران اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی در مورد واکنش تهران به کشته شدن دبیرکل حزب‌الله تصمیم خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص پاسخ احتمالی ایران به مرگ نصرالله گفت: «واکنش ایران در زمان مناسب، و به انتخاب ایران» در برابر «جنایات» اسرائیل صورت خواهد گرفت و «در سطح رهبری، در سطح عالی حکومت، حتما تصمیم‌گیری خواهد شد».

عباس عراقچی، وزیر خارجه در دولت مسعود پزشکیان، نیز هشتم مهر تهدید کرد که کشته شدن عباس نیلفروشان «بدون پاسخ نخواهد ماند».

عباس نیلفروشان، فرمانده نیروی قدس سپاه در حوزه‎‌های لبنان و سوریه در شش ماه اخیر، در نشست محرمانه فرماندهی سران حزب‌الله در عصر جمعه، پنجم مهر، همراه با حسن نصرالله در بمباران نیروی هوایی اسرائیل در ضاحیه در حومه جنوبی بیروت کشته شد.

نخست‎‌وزیر اسرائیل پنجم مهر به ایران هشدار داد اگر علیه اسرائیل اقدام نظامی کند، اسرائیل در خاک ایران واکنش نشان خواهد داد.

۱۴:۵۶ ۸.۷.۱۴۰۳

جسد نصرالله از زیر آوار بیرون کشیده شد

یک منبع پزشکی و یک منبع امنیتی لبنان به خبرگزاری رویترز در بیروت گفتند جسد حسن نصرالله روز یک‌شنبه، هشتم مهر، سه روز پس از بمباران نیروی هوایی اسرائیل، از زیر آوار سنگین ساختمان‌های منهدم شده در منطقه ضاحیه بیروت بیرون کشیده شد.

این دو منبع گفتند: جسد سالم است، روی آن جراحت مستقیم دیده نمی‌شود و علت مرگ ظاهرا ضربه شدید ناشی از انفجار بوده است.

۱۴:۰۶ ۸.۷.۱۴۰۳

هشدار وزیر هم‌حزبی نتانیاهو به جمهوری اسلامی

میکی زوهار، وزیر هم‌حزبی بنیامین نتانیاهو در دولت اسرائیل، گفت «اگر ایران جرأت باز کردن جبهه جنگ با اسرائیل را داشته باشد، پاسخ سخت در انتظارش خواهد بود».

آقای زوهار روز یک‌شنبه، هشتم مهر، به سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت اسرائیل در ضربه زدن به رهبران، فرماندهان و هر مهره دیگری در گروه‌های تروریستی پایش را از روی گاز برنمی‌دارد و ترمز را نمی‌کشد.

این وزیر مورد اعتماد بنیامین نتانیاهو افزود: من به ایران توصیه می‌کنم تا دست خود را به روی اسرائیل بلند نکند ولی اگر جرأت کند جبهه‌ای علیه اسرائیل باز کند، با واکنش شدید روبه‌رو خواهد شد و او را مجبور به پرداخت بهایی می‌کنیم که برایش غیرقابل تصور و سخت خواهد بود، و اسرائیل با اقدامات خود در یک سال گذشته این امر را ثابت کرده است.

میکی زوهار اظهار داشت: ایران باید درک کند که این رژیم تهران بود که آغازگر و تأمین‌کننده مالی تروریسم علیه اسرائیل بوده و ما در حال دفاع از خود هستیم.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ساعتی پیش از عملیات کشورش برای کشتن حسن نصرالله، به ایران هشدار مستقیم داد که اگر به اسرائیل حمله کند، اسرائیل در داخل ایران دست به حمله خواهد زد.

۱۴:۰۳ ۸.۷.۱۴۰۳

پاپ فرانسیس برای «لبنانِ شهیدداده» دعا کرد

پاپ فرانسیس شنبه‌شب و در پایان دیدار سه‌روزه‌اش از بلژیک، خواستار برقراری آتش‌بس فوری در «لبنانِ شهید‌داده» و کل خاورمیانه شد.

رهبر ۸۷ ساله کاتولیک‌های جهان در موعظه‌ای عمومی در بروکسل گفت از همه طرف‌های درگیری می‌خواهم که در لبنان،‌ غزه،‌ اراضی فلسطینی و اسرائیل آتش‌بس فوری برقرار کنند.

۱۳:۲۸ ۸.۷.۱۴۰۳

بیانیه ارتش لبنان خطاب به مردم در پی مرگ حسن نصرالله

ارتش لبنان روز یک‌شنبه، هشتم مهرماه، از لبنانی‌ها خواست از دست‌ زدن به اقداماتی که به نظم عمومی در این کشور بحران‌زده لطمه می‌زند، بپرهیزند.

هشدار ارتش لبنان در پی کشته‌ شدن حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، گروه قدرتمند سیاسی و نظامی تحت حمایت ایران، در حمله هوایی اسرائیل به بیروت صادر شد.

ارتش لبنان در بیانیه‌اش از شهروندان این کشور خواست که ضمن پایبندی به اتحاد و انسجام ملی، از فعالیت‌هایی که می‌تواند در این مقطع حساس و خطرناک، به صلح و آرامش مدنی در کشور لطمه بزند، اجتناب کنند.

در ادامه بیانیه ارتش لبنان آمده که «دشمن اسرائیلی در تلاش است که نقشه‌های مخرب خود را اجرا کرده و بذر نفاق را در میان لبنانی‌ها بکارد».

همزمان نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان، روز یک‌شنبه هشدار داد که کشورش شاهد بزرگ‌ترین موج آوارگان در داخل این کشور است و شمار کسانی که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند «ممکن است به یک میلیون نفر نیز برسد».

در پی حملات ممتد اسرائیل به جنوب لبنان و همین طور جنوب بیروت، پایتخت، در روزهای گذشته بسیاری از مردم از ترس انفجارها خانه‌های خود را ترک کرده و در خیابان‌های بیروت آواره شده‌اند.

۱۳:۱۵ ۸.۷.۱۴۰۳

روایت نشریه فرانسوی از نقش «یک جاسوس ایرانی» در کشته شدن حسن نصرالله

روزنامه فرانسوی لوپاریزین در گزارشی به نقل از دو منبع امنیتی لبنان نوشت زمان و محل حضور حسن نصرالله توسط «یک جاسوس ایرانی» به اسرائیل اطلاع داده شده است.

این گزارش حاکی است که اسرائیل با کسب اطلاع از «جاسوس ایرانی» مطمئن شده که حسن نصرالله عصر جمعه وارد مقر اصلی فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه در بیروت شده است.

اسرائیل عصر پنجم مهر با بمباران سنگین شش ساختمان که تونل فرماندهی زیرزمینی حزب‌الله زیر آن ساخته شده بود، حسن نصرالله و شمار نامعلوم دیگری از حاضران در آن نشست را کشت.

عباس نیلفروشان، فرمانده ارشد سپاه پاسداران که در شش ماه گذشته مسئولیت نیروی قدس سپاه در حوزه‌های لبنان و سوریه را در دست داشت، در همین نشست از پای درآمد.

یک منبع امنیتی لبنان به لوپاریزین در شماره روز شنبه، هفتم مهر، گفت اطلاع محرمانه و دقیق در مورد حضور نصرالله چند ساعت قبل از آغاز حمله اسرائیل، از سوی «جاسوس ایرانی» به اسرائیل اطلاع داده شد.

این نشریه نوشت حسن نصرالله به همراه فرمانده ارشد سپاه پاسداران (عباس نیلفروشان) با یک خودرو وارد محل شده و به تونل در عمق ۳۰ متری زمین که محل نشست فرماندهان بود، رفتند. در آن‌جا ۱۲ فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله نیز حضور داشتند. این گزارش حاکی است اسرائیل صبر کرد تا همه آن‌ها وارد تونل شوند.

به نوشته لوپاریزین، تشییع جنازه محمد حسین سرور، فرمانده ارشد حزب‌الله که یک روز قبل کشته شده بود، تازه به پایان رسیده بود که فاصله چندانی با ساختمان‌های هدف نداشت و در همان ساعت جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل با بمب‌های سنگرشکن در پرواز و منتظر کسب فرمان نهایی بودند.

«منبع امنیتی لبنانی» که به نامش اشاره نشده به این نشریه فرانسوی گفت بمباران این محل سنگین‌ترین در نوع خود از سال ۲۰۰۶ بود که طنین آن تا قلب بیروت شنیده شد و اکنون از شش ساختمان منهدم شده تنها تلی از خاک باقی مانده است.

این گزارش حاکی است که نیروهای اطلاعاتی و سایر نیروهای همراه نصرالله که بیرون ساختمان منتظر بودند و محل را می‌پاییدند، همگی بر اثر انهدام ساختمان‌های اطراف کشته شدند و دیگر کسی باقی نمانده بود که بتوان با آن‌ها ارتباطی برقرار کرد.

نیروهای پیشین اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، از جمله نیروهای موساد، در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اسرائیل مانند شبکه کان، در خصوص عملکرد موساد و نهادهای اطلاعاتی کشورشان برای ترور هدفمند افرادی که کشتن آن‌ها طراحی شده، گفته‌اند غیر از تجهیزات دقیق و توانایی‌های نظامی کشورشان، همواره وجود فرد جاسوس در محل هدف اهمیت زیادی دارد که باید بتواند «نه از روی تصاویر و عکس از راه دور» بلکه «در خود محل» حضور مهره هدف را به صورت قطعی تأیید کند.

۱۲:۴۲ ۸.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل از کشته شدن یک نامزد دیگر رهبری حزب‌الله خبر داد

ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه، هشتم مهر، اعلام کرد نبیل قاووق، از اعضای ارشد کادر رهبری حزب‌الله، را کشته است.

ارتش اسرائیل شیخ قاووق را فرمانده یگان امنیتی ضد جاسوسی و ضد اطلاعات در شورای رهبری حزب‌الله معرفی کرد.

به گفته ارتش اسرائیل، در عملیات جنگنده‌های اسرائیل در شامگاه شنبه، هفتم مهر، نبیل قاووق در منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت کشته شده است.

به گفته اسرائیل، قاووق «مستقیما در طراحی عملیات تروریستی علیه کشور اسرائیل و شهروندانش دخالت داشت».

حزب‌الله هنوز مرگ او را تأیید نکرده است.

نبیل قاووق، ۶۰ ساله، در دهه ۱۹۸۰ در نخستین سال‌های برپایی حزب‌الله به این گروه پیوست و همواره یکی از چهره‌های بارز آن بود.

او مدت‌ها معاون عملیاتی حزب‌الله در ارتباط با جنوب لبنان بود. در بیش از یک دهه اخیر او معاون هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله، بود که گفته می‌شود قرار است جانشین حسن نصرالله باشد.

نبیل قاووق از سوی آمریکا به عنوان یک تروریست بین‌المللی معرفی و تحریم شده بود.

او با رهبران جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران ارتباطات نزدیکی داشت و با سفرهای متعدد به تهران به مناسبت‌های مختلف، از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز مورد مصاحبه قرار می‌گرفت.

نبیل قاووق تحصیلات مذهبی خود را در حوزه علمیه قم گذرانده بود.

در پی کشته شدن حسن نصرالله در عملیات هوایی اسرائیل در عصر جمعه، پنجم مهر، در مقر فرماندهی اصلی حزب‌الله در ضاحیه، تحلیلگران و رسانه‌های اسرائیل در روز شنبه از نبیل قاووق و هاشم صفی‌الدین به عنوان دو فردی که ممکن است جانشین نصرالله در مقام دبیرکلی حزب‌الله شوند، یاد کرده و گفتند ارتش تعقیب تا کشتن هر مهره دیگری از این گروه را ادامه خواهد داد.

نبیل قاووق در دیدار با علی خامنه‌ای
نبیل قاووق در دیدار با علی خامنه‌ای

بیشتر

XS
SM
MD
LG