لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۰۱:۲۴

پزشکیان: نباید حزب‌الله را تنها گذاشت

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران، بار دیگر حملات اسرائیل به لبنان را محکوم کرد و با اشاره به مصاحبه قبلی خود با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی که در آن گفته بود حزب‌الله لبنان نباید در جنگ با اسرائیل تنها بماند تصریح کرد: «الان هم معتقدم نباید مبارزان و مجاهدان لبنانی را در این نبرد تنها گذاشت».

مسعود پزشکیان شامگاه یکشنبه در جلسه هیئت دولت همچنین گفت اظهارات مقام‌های آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر اینکه در ازای عدم پاسخ ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه «وعده آتش‌بس می‌دادند تماما دروغ بود».

او در عین حال گفت که کشورهای عربی و اسلامی «مسئولیت سنگینی» دارند و «نباید بی‌تفاوت باشند».

۰۰:۵۸

رویترز: حملات یکشنبه اسرائیل به مناطق مختلف لبنان بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت

خبرگزاری رویترز با استناد به آمار وزارت بهداشت لبنان گزارش داد که حملات اسرائیل به مناطق مختلف لبنان در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات هوایی اسرائیل به عین‌الدلب، شهری در نزدیکی صیدا، ۳۲ کشته و ۵۷ زخمی بر جای گذاشت.

همچنین بنابر این گزارش، حملات هوایی به شهرها و روستاهای استان بعلبک-هرمل به کشته شدن ۳۳ تن و زخمی شدن ۹۷ نفر دیگر منجر شد.

آمار سایر قربانیان مربوط به حملات اسرائیل به چند روستا در دره بقاع، الغبیری و مناطق مختلف بنت جبیل است.

۲۳:۲۹ ۸.۷.۱۴۰۳

بایدن می‌گوید برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار با نتانیاهو صحبت می‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید بر این باور است که باید از یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه جلوگیری شود و در این‌باره قصد دارد با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کند.

او روز یکشنبه هشتم مهر ماه پیش از پرواز به به مقصد واشینگتن به خبرنگاران گفت: «این کار باید انجام شود. ما واقعاً باید از آن جلوگیری کنیم.»

آقای بایدن اما زمان گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل را مشخص نکرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حملات هوایی اسرائیل در سراسر لبنان ادامه دارد و این حملات در روز یکشنبه ده‌ها کشته برجای گذاشت.

در روزهای گذشته ضربات مرگباری به ساختار فرماندهی حزب‌الله از جمله با کشته شدن حسن نصرالله، دبیر کل این گروه که از سوی آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، وارد شده است.

۲۳:۰۸ ۸.۷.۱۴۰۳

حدود ۵۰ نفر دیگر در حملات جدید اسرائیل به لبنان کشته شدند

وزارت بهداشت لبنان می‌گوید با ادامه حملات اسرائیل در روز یکشنبه هشتم مهر، نزدیک به پنجاه تَن دیگر در نقاط مختلف لبنان کشته شده‌اند.

بمباران لبنان همچنان پس از کشته شدن سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در حمله هوایی روز جمعه به حومه جنوبی بیروت، ادامه دارد. ارتش اسرائیل عصر یکشنبه اعلام کرد در این روز با جنگنده‌های خود حدود ۱۲۰ هدف گروه حزب‌الله را هدف قرار داده است.

حملات اسرائیل از دوشنبه گذشته تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است. لبنان در اثر این حملات شاهد مرگبارترین روزها از زمان جنگ داخلی در سال‌های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ بوده است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، آمار اولیه نشان می‌دهد که حمله روز یکشنبه اسرائیل به نزدیکی شهر صیدا در جنوب این کشور، ۲۴ کشته و ۲۹ زخمی بر جای گذاشته است.

این وزارت‌خانه همچنین گزارش داده است که حملات هوایی اسرائیل به منطقه بعلبک-هرمل در شرق لبنان و در مرز با سوریه نیز ۲۱ کشته و ۴۷ زخمی داشته است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان چهار نفر نیز در حمله اسرائیل به جب جنین در منطقه بقاع کشته شدند.

۲۰:۵۲ ۸.۷.۱۴۰۳

«کشته شدن» چهار نفر بر اثر حمله اسرائیل به حوثی‌ها در یمن

وزارت بهداشت حوثی‌های می‌گوید بر اثر حملات هوایی عصر یکشنبه اسرائیل به یمن چهار نفر کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند.

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به گروه حوثی‌ها، مدعی شد یک کارگر بندر و سه مهندس در این حمله جان خود را از دست دادند.

اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود حمله هوایی گسترده‌ای به دو بندر رأس عیسی و حدیده که در کنترل حوثی‌ها است، انجام داده است.

حوثی‌ها که از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه به شمار می‌روند، در روزهای اخیر و به دنبال حملات هوایی اسرائیل به اهداف حزب‌الله در لبنان، اقدام به پرتاب موشک و پهپاد به سمت اسرائیل کرده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران حملات اسرائیل را محکوم کرده و گفته است به نیروگاه‌های برق و انبارهای سوخت در بندر حدیده حمله شده است.

۲۰:۱۵ ۸.۷.۱۴۰۳

سناتور آمریکایی می‌گوید اسرائیل با بمب هدایت‌شونده ساخت آمریکا نصرالله را هدف قرارداد

رئیس کمیته فرعی خدمات دفاعی مجلس سنا آمریکا می‌گوید بمبی که اسرائیل برای هدف قرار دادن و کشتن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، استفاده کرد، یک سلاح هدایت‌شونده ساخت آمریکا بود.

سناتور مارک کلی در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد اسرائیل در حمله روز جمعه که باعث کشته شدن حسن نصرالله شد، از یک بمب دو هزار پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) از سری «مارک ۸۴» بهره برد که جزو مهمات هدایت‌شونده آمریکایی به شمار می‌رود.

این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی به استفاده از تسلیحات آمریکایی در حمله اسرائیل به مقر حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت اشاره می‌کند؛ حمله‌ای که باعث کشته شدن دبیرکل حزب‌الله لبنان و شماری دیگر از اعضای این گروه مورد حمایت ایران شد.

اسرائیل تا به حال نگفته است برای کشتن حسن نصرالله از چه نوع مهماتی استفاده کرده است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز درباره اظهارات آقای کلی موضع‌گیری نکرده است.

۱۸:۵۳ ۸.۷.۱۴۰۳

اسرائیل از حمله هوایی «گسترده» به مواضع حوثی‌ها در یمن خبر داد

ارتش اسرائیل اعلام کرد که با استفاده از ده‌ها هواپیما به چندین هدف گروه حوثی‌ها در بنادر یمن حمله کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای خبر داد که در یک عملیات هوایی گسترده طی روز یکشنبه هشتم مهرماه، ده‌ها هواپیمای نیروی هوایی، از جمله جنگنده‌ها، هواپیماهای سوخت‌رسان و هواگرد شناسایی، به اهداف نظامی حوثی‌ها در بنادر رأس عیسی و حدیده در یمن حمله کردند.

رویترز به نقل از ساکنان حدیده نوشته است که این حملات باعث قطع برق در بیشتر بخش‌های این بندر شده است.

حوثی‌ها که از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه به شمار می‌روند، در روزهای اخیر و به دنبال حملات هوایی اسرائیل به اهداف حزب‌الله در لبنان، اقدام به پرتاب موشک و پهپاد به سمت اسرائیل کرده بودند.

بعد از کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل، این حملات حوثی‌ها ادامه یافت و روز شنبه یک موشک بالستیک به سمت فرودگاه بن گوریون تل‌آویو شلیک شد.

اسرائیل می‌گوید همه حملات حوثی‌ها را رهگیری و خنثی کرده است.

۱۸:۴۴ ۸.۷.۱۴۰۳

افزایش آمادگی دفاع هوایی آمریکا در خاورمیانه

پنتاگون اعلام کرد لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به ارتش مجوز داده است تا حضور خود در خاورمیانه را با قابلیت‌های پشتیبانی‌ هوایی «دفاعی» تقویت کند و سایر نیروها را نیز در وضعیت آماده‌باش بیشتری قرار دهد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز یکشنبه هشتم مهرماه در بیانیه‌ای گفت بر اساس دستور آقای آستین، آمادگی نیروهای کمکی آمریکایی برای اعزام و آمادگی برای پاسخگویی به شرایط مختلف افزایش یافته است.

در این بیانیه به جزئیاتی درباره هواپیماهای جدیدی که به منطقه اعزام خواهند شد اشاره‌ای نشده است.

به گفته سخنگوی پنتاگون، وزیر دفاع صریحا اعلام کرده است که اگر ایران، شرکای آن یا نیروهای نیابتی‌اش از این فرصت برای هدف قرار دادن کارمندان یا منافع آمریکایی در منطقه استفاده کنند، ایالات متحده هر اقدامی که لازم باشد برای دفاع از مردم خود انجام خواهد داد.

۱۸:۳۰ ۸.۷.۱۴۰۳

کاخ سفید: جنگ با حزب‌الله یا ایران راه بازگرداندن مردم شمال اسرائیل نیست

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید که اسرائیل با ورود به جنگ تمام‌عیار با گروه حزب‌الله یا ایران، قادر نخواهد بود ساکنان شمال‌ اسرائیل را در امنیت به خانه‌هایشان بازگرداند.

اسرائیل پس از کشتن سید حسن نصرالله در روز جمعه، حملات خود را تا امروز با هدف‌گیری نقاط بیشتری در لبنان ادامه داده است.

مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که هدف از این حملات، ایمن‌سازی مناطق شمالی این کشور از شلیک موشک‌های حزب‌الله و بازگشت هزاران نفر از ساکنان این منطقه به محل سکونت خود است که از یک روز بعد از آغاز جنگ غزه، بر اثر گلوله‌باران حزب‌الله مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند.

آقای کربی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله یا ایران، اهداف اسرائیل برای بازگشت ساکنان شمال این کشور را تأمین نخواهد کرد».

کربی خطاب به مقامات اسرائیل گفت: «ما معتقدیم که اگر می‌خواهید ساکنان شمال را سالم و پایدار به خانه بازگردانید، مسیر دیپلماتیک راه درستی است».

او تاکید کرد که ایالات متحده اقدامات بعدی حزب الله لبنان برای انتخاب جانشین رهبر خود را نظاره می‌کند و همچنان به گفت‌وگو با مقامات اسرائیل در مورد گام‌های مؤثر بعدی ادامه می دهد.

کربی درباره واکنش ایران به مرگ رهبر حزب‌الله هم گفته است: «ما لفاظی‌های تهران را دیده‌ایم و نظاره‌گر اقدامات بعدی آنها خواهیم بود.»

وزارت بهداشت لبنان می گوید در دو هفته گذشته بر اثر حملات هوایی اسرائیل بیش از هزار لبنانی کشته و شش‌هزار نفر زخمی شده‌اند. دولت این کشور هم اعلام کرده که یک میلیون نفر (حدود یک پنجم جمعیت لبنان) پس از حملات خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

۱۷:۵۹ ۸.۷.۱۴۰۳

لبنان: ۱۴ امدادگر در دو روز گذشته بر اثر حملات اسرائیل کشته شدند

وزارت بهداشت لبنان روز یکشنیه هشتم مهر اعلام کرد که در جریان بمباران شدید اسرائیل طی دو روز گذشته ۱۴ امدادگر لبنانی در شرق و جنوب کشور کشته شدند.

در بیانیه منتشر شده توسط این وزارتخانه «حملات مکرر اسرائیل به مراکز درمانی» به شدت محکوم شده است.

بعد از حمله روز جمعه اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت که باعث کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، شد، حملات هوایی اسرائیل ادامه داشته و تا به حال خبر کشته شدن دو عضو ارشد دیگر حزب‌الله تأیید شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG