لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

زنده بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است؛ «آمادگی» اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۰:۲۷

نتانیاهو ائتلاف خود در دولت را تقویت کرد

در بحبوحه جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه و درگیری‌های گسترده این کشور با گروه حزب‌الله در لبنان، نخست‌وزیر اسرائیل ائتلاف دولت خود را گسترش داد.

بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه شب همراه با گیدئون ساعار، سیاستمداری که دارای یک فراکسیون حزبی چهار نفره در کنست است، در یک نشست خبری ائتلاف سیاسی خود را اعلام کردند.

بنیامین نتانیاهو اعلام کرد همواره برای دیدگاه‌ها و مواضع سیاسی و امنیتی گیدئون ساعار در طول چند دهه همکاری مشترک احترام قائل بوده اما آن‌ها اختلافاتی نیز داشته‌اند که اکنون به خاطر تقویت اسرائیل در شرایط جنگی به این شکاف نظرات پایان می‌دهند.

گیدئون ساعار، که در گذشته نامزد نخست‌وزیری نیز بوده، در نشست مشترک با بنیامین نتانیاهو گفت خروج او و حزبش از ائتلاف دولت در شش ماه پیش به دلیل تعلل در عملیات جنگی قاطع بود که او خواهان آن است اما در شرایط کنونی که اسرائیل عملیات گسترده‌ای علیه حزب‌الله و حوثی‌های یمن انجام می‌دهد، به این ائتلاف بازمی‌گردد تا آن را مستحکم کند.

آقای ساعار پست خاصی ندارد اما به عنوان یک عضو ارشد در کابنیه امنیتی شرکت خواهد کرد. زئب الکین، سیاستمدار دیگر حزب آقای ساعار نیز پست وزیر مشاور خواهد گرفت.

گیدئون ساعار هفته گذشته اعلام کرده بود از پیشنهاد پذیرش پست وزارت دفاع خودداری کرده و وزیر دفاع کنونی باید در شرایط جنگی این وظیفه را ادامه دهد.

اکنون ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو از حمایت ۶۸ عضو کنست از میان ۱۲۰ نماینده پارلمان این کشور برخوردار است و هشدارهای حزب چهار نفره دولتمرد راست‌گرای افراطی، ایتامار بن‌گویر که پیاپی دولت را به ترک دولت و ساقط کردن آن تهدید کرده، قادر به فروپاشی دولت نخواهد بود.

نظرسنجی‌هایی که بعد از تقویت ائتلاف دولت از سوی شبکه‌های اسرائیلی انجام شد، حاکی است حزب حاکم لیکود به میزان زیادی به نسبت هفته‌های گذشته تقویت شده که دلیل عمده آن خشنودی اکثر اسرائیلی‎‌ها از اقدامات بنیامین نتانیاهو علیه گروه حزب‌الله است.

۱۰:۲۲

زمان برگزاری مراسم یادبود نصرالله هنوز مشخص نیست

یک روز پس از پیدا شدن جسد حسن نصرالله از دل آوار ساختمان‌هایی در ضاحیه که مقر فرماندهی حزب‌الله در تونل‌های زیرزمینی آن ساخته شده بود، هنوز حزب‌الله زمان برگزاری مراسم رسمی برای یادبود او را اعلام نکرده است.

رسانه‌های منطقه گزارش دادند آیینی که قرار بود روز دوشنبه در بیروت برگزار شود، لغو و به موعد نامعلومی موکول شده است.

جسد نصرالله روز یک‌شنبه به خانواده او تحویل داده شد.

روزنامه لبنانی النهار یک‌شنبه شب در سایت خود نوشت حزب‌الله در حال مشورت با دولت‌های ایران و عراق در خصوص برگزاری مراسم «یادبود تاریخی» است.

این گزارش حاکی است که جسد حسن نصرالله در شهر کربلا در حرم امام سوم شیعیان، دفن خواهد شد. دولت عراق هنوز این امر را تأیید نکرده است.

۰۸:۴۳

گزارش خبرگزاری رسمی لبنان از ادامه حملات اسرائیل به نقاط مختلف این کشور

خبرگزاری رسمی لبنان از حملات اسرائیل به نقاط مختلف در منطقه نبطیه خبر داد و گزارش کرد که «اردوگاه البص» در نزدیکی شهر صور نیز برای اولین بار هدف حمله قرار گرفت.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده در حالی که حملات دیروز اسرائیل به شهر بعلبک و شهرک‌ها و روستاهای اطراف آن بیش از ۵۰ کشته برجای گذاشت، حملات از نیمه‌شب گذشته از سر گرفته شد.

در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور در طول شب گذشته به ده‌ها سایت حزب‌الله در منطقه دره بقاع لبنان حمله کردند و اماکنی که راکت‌اندازها و سلاح‌های حزب‌الله در آنها نگهداری می‌شد هدف قرار گرفتند.

۰۸:۴۱

فرمانده حماس در لبنان کشته شد

گروه افراطی حماس روز دوشنبه اعلام کرد که فرمانده این گروه در لبنان به نام فاتح شریف ابو الامین در جنوب این کشور کشته شده است.

حماس که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد ابو الامین را یکی از اعضای رهبری حماس در خارج از غزه معرفی کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این گروه خبر داد که چند تن از اعضای خانواده این فرمانده حماس هم در حمله اسرائیل به همراه او کشته شده‌اند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، او به همراه همسر و فرزندانش در نزدیکی شهر صور کشته شده است.

۰۷:۵۴

قیمت نفت در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافت

خبرگزاری رویترز با اشاره به ادامه حملات اسرائیل به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه و افزایش نگرانی‌ها، از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خبر داده است.

بنابر این گزارش، صبح دوشنبه قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر با ۵۱ سنت افزایش به ۷۲.۴۹ دلار رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم به ۶۸.۶۱ دلار افزایش یافت.

به نوشته رویترز، هفته گذشته قیمت انواع نفت از جمله برنت به دلایلی از جمله افزایش محرک‌های مالی چین کاهش داشت اما پس از تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله و حوثی‌های یمن، قیمت‌ها در روز دوشنبه افزایش پیدا کرد.

۰۴:۱۸

ایران حمله اسرائیل به یمن را محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حملات اسرائیل به «مخازن سوخت و نیروگاه تولید برق بندر الحدیده یمن» را به شدت محکوم کرد.

او با بیان اینکه این حملات منجر به «تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی» حدیده شد، بار دیگر از آمریکا به خاطر «حمایت بی قید و شرط» از اسرائیل انتقاد کرد.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به حمله موشکی اخیر حوثی‌ها به این کشور، به مواضع آنها در بندر حدیده یمن حمله کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، در این حمله نیروگاه و زیرساخت‌هایی هدف قرار گرفتند که حوثی‌ها از طریق آنها سلاح‌های ایرانی را به منطقه منتقل می‌کنند یا برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می‌دهند.

به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند.

۰۳:۳۴

دومین شهروند فرانسوی در لبنان کشته شد؛ ورود وزیر خارجه فرانسه به بیروت

ژان‌نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، روز یکشنبه وارد بیروت، پایتخت لبنان، شد.

آقای بارو با انتشار تصاویری در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که ۱۲ تُن تجهیزات پزشکی را به مقام‌های لبنانی تحویل داده است. او افزود: «ما همیشه در کنار غیرنظامیان خواهیم بود».

فرانسه در روزهای اخیر چند بار خواستار آتش‌بس شده و تاکید کرده که با هرگونه عملیات زمینی اسرائیل در لبنان مخالف است.

در همین حال وزارت خارجه فرانسه روز شنبه بدون ارائه جزییات اعلام کرد که یک تبعه دیگر این کشور در لبنان کشته شده است.

پیشتر اعلام شده بود که دوشنبه گذشته یک زن ۸۷ ساله فرانسوی در جریان انفجار در جنوب لبنان کشته شد.

۰۲:۵۹

عربستان سعودی بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد

عربستان سعودی با بیان اینکه تحولات لبنان را «با نگرانی شدید» دنبال می‌کند، بر ضرورت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای که اواخر شامگاه یکشنبه منتشر شد از جامعه بین‌المللی خواسته است تا «مسئولیت‌های خود در قبال حفظ امنیت و صلح منطقه‌ای و در امان ماندن منطقه و مردم آن از خطرات و مصائب جنگ‌ها» را به عهده بگیرد.

عربستان همچنین گفته است که برای مواجهه با پیامدهای انسانی این رویدادها در کنار ملت لبنان می‌ماند.

در این بیانیه به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، اشاره‌ای نشده است.

۰۲:۰۸

«اولین حمله اسرائیل» به مرکز شهر بیروت

خبرگزاری‌ها بامداد دوشنبه گزارش دادند که یک ساختمان در منطقه «کولا» در مرکز شهر بیروت هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، این حمله باعث تخریب یک واحد در یکی از طبقات این ساختمان شد.

به گفته منابع رادیو فردا، نیروهای حزب‌الله با محاصره این ساختمان، از نزدیک شدن مردم به آن جلوگیری کردند.

«جبهه خلق برای آزادی فلسطین» در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله سه تن از اعضایش کشته شدند. این سازمان فلسطینی هویت سه نفر را محمد عبدالعال، عماد عوده و عبدالرحمان عبدالعال اعلام کرد.

پیش از آن خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی لبنان گزارش داده بود که در این حمله دو نفر از اعضای «جماعت اسلامی»، گروه سنی‌مذهب نزدیک به حزب‌الله، کشته شده‌اند؛ این گروه با انتشار بیانیه‌ای این خبر را رد کرد.

ارتش اسرائیل هنوز درباره این خبر اظهار نظری نکرده اما در صورت تایید، این نخستین حمله این کشور به مرکز بیروت از آغاز جنگ غزه و تشدید تنش‌ها با حزب‌الله است.

حملات اسرائیل در روزهای اخیر عمدتا علیه اهدافی در حومه جنوبی بیروت معروف به ضاحیه روی داد.

۰۱:۵۱

هواداران حزب‌الله در کراچی پاکستان با پلیس درگیر شدند

گروهی از معترضان به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز یکشنبه در کراچی پاکستان تظاهرات کردند و هنگام نزدیک شدن به کنسولگری ایالات متحده در این شهر با پلیس درگیر شدند.

معترضان در حالی که تصاویر حسن نصرالله را در دست داشتند علیه آمریکا شعار سردادند و اقدام به سنگ‌پرانی به سوی ماموران پلیس کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، پلیس تایید کرد که درگیری‌ها ۱۷ مجروح برجای گذاشت.

به گزارش رویترز، این تظاهرات را «مجلس وحدت‌المسلمین»، حزب شیعه طرفدار ایران، ترتیب داده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG