لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

شکایت از شهرداری مرودشت به دلیل ادامه معدن‌کاوی در نزدیکی تخت جمشید


سراسر کوه ۶۰ کیلومتری رحمت «مملو از آثار باستانی و غارهایی است که آثاری از دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است»
سراسر کوه ۶۰ کیلومتری رحمت «مملو از آثار باستانی و غارهایی است که آثاری از دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است»

پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به دلیل «بی‌توجهی به موازین میراث فرهنگی و نادیده گرفتن احکام قضایی» از شهرداری مرودشت شکایت کرده است.

خبرگزاری ایلنا روز شنبه، هفتم مهرماه، در گزارشی نوشت که اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پایگاه جهانی میراث فرهنگی سه روز پیش به دلیل آثار تخریبی معدن‌کاوی در نزدیکی محوطه میراث جهانی تخت جمشید از شهرداری مرودشت شکایت کرده است.

این در حالی است که پیش از این یگان حفاظت این میراث جهانی اعلام کرده بود از عملیات معدن‌کاوی اطراف تخت جمشید جلوگیری کرده است.

در حالی که پیش از این تصور می‌شد اقدامات تخریبی شهرداری در اطراف تخت جمشید متوقف شده است، فعالان میراث فرهنگی به تازگی تصاویری منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد فعالیت این معدن متوقف نشده و شهرداری مرودشت همچنان در حال تخریب کوه رحمت تخت جمشید است.

پیش از این حکم قضایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت معدن متعلق به شهرداری مرودشت نیز صادر شده بود. در حکم قوه ‌قضاییه آمده است: «تمامی ابزارآلات و ادوات معدن‌کاوی در حریم درجه دو تخت جمشید باید از این محدوده جمع‌آوری شوند.»

با وجود این که تاکنون ۶۵ هکتار از حریم درجه دو تخت جمشید با فعالیت معدنی شهرداری مرودشت تخریب شده است، گزارش‌ها نشان می‌دهد معدن‌کاوی‌های اطراف تخت‌جمشید هنوز ادامه دارد.

رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش گفته بود: «با توجه به اخبار منتشر شده از آسیب‌های وارد شده به تخت‌جمشید، برای بررسی آسیب‌ها به تخت جمشید سفر خواهم کرد تا اقدامات لازم برای حفاظت از کوه رحمت را انجام دهیم.»

XS
SM
MD
LG