لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

گفت‌وگو با هایکو ویمن از گروه بین‌المللی بحران دربارۀ تنش‌ها در خاورمیانه


گفت‌وگو با هایکو ویمن از گروه بین‌المللی بحران دربارۀ تنش‌ها در خاورمیانه
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:55 0:00
لینک مستقیم

ویمن می‌گوید تفاوت بین جنگ تمام‌عیار و آن‌چه فعلاً می‌بینیم، دیگر خیلی معنادار نیست و شاید بیشتر یک سؤال فلسفی باشد تا عملی. این گفت‌وگو پیش از کشته شدن حسن نصرالله انجام شده است.

هایکو ویمن بر پروژه عراق/سوریه/لبنان در گروه بین‌المللی بحران نظارت دارد و در بیروت، پایتخت لبنان، مستقر است. او در این گفت‌وگو که هانا کاویانی از رادیوفردا با او انجام داده، به پرسش‌ها دربارۀ راه‌های کاهش تنش و چالش‌های پیش‌رو و همچنین خطر شعله‌ور شدن جنگ چه در لبنان و چه در منطقه می‌پردازد.

به‌گفتۀ این تحلیلگر آلمانی، راه خارج شدن از وضعیت کنونی «آتش‌بس در غزه» است که پس از برقراری آن می‌تواند مسیر را برای رسیدگی و مذاکره دربارۀ «پیشنهادهای مربوط به ترتیبات امنیتی» باز کند. او همچنین معتقد است که نقش فرانسه و نفوذ آن در این زمینه «محدود» است و این ایالات متحده است که «به‌طور بالقوه می‌تواند هر پیامدی را بر اسرائیل تحمیل یا اعمال فشار کند»؛ موضوعی که آقای ویمن دربارۀ رخ دادنش تردید دارد.

هایکو ویمن همچنین می‌گوید که تفاوت بین یک جنگ تمام‌عیار و آن‌چه در حال حاضر می‌بینیم، «دیگر خیلی معنادار نیست» و «شاید بیشتر یک سؤال فلسفی باشد تا عملی».

این گفت‌وگوی مفصل یک روز پیش از کشته شدن حسن نصرالله در حملۀ اسرائیل به مرکز فرماندهی او در بیروت انجام شده است.

XS
SM
MD
LG