لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

دست‌کم ۹ کشته و ۴۸ مفقودی در پی غرق‌ شدن قایق مهاجران در نزدیکی جزایر قناری


یک قایق مهاجران غیر قانونی در حال نزدیک‌ شدن به جزیره ال‌هی‌یرو از جزایر قناری
یک قایق مهاجران غیر قانونی در حال نزدیک‌ شدن به جزیره ال‌هی‌یرو از جزایر قناری

گروه‌های امداد و نجات از صبح یکشنبه هشتم مهرماه، عملیات جست‌وجو برای حدود ۴۸ مهاجر غیرقانونی مفقود شده در آب‌های نزدیک جزیره «ِاِل هی‌یِرو» از جزایر قناری اسپانیا را آغاز کردند.

بیم آن می‌رود که غرق‌ شدن قایق این پناهجویان که تاکنون اجساد ۹ تن‌شان از جمله یک کودک پیدا شده، به مرگبارترین حادثه از این نوع در ۳۰ سال اخیر تبدیل شود.

امدادگران توانستند ۲۷ تن از این مهاجران را که قصد داشتند خود را از آفریقا به اسپانیا برسانند، نجات دهند. گفته می‌شود در مجموع ۸۴ نفر سوار این قایق بوده‌اند.

به گفته مقام‌های اسپانیایی، این مهاجران شامل شهروندان مالی، موریتانی و سنگال هستند.

سرویس‌های امدادی اسپانیا اندکی پس از نیمه‌شب شنبه، پیام درخواست کمک را از این قایق که حدود هفت کیلومتر با جزیره «ال هی‌یرو» فاصله داشت، دریافت کردند. قایق در حالی‌که نیروهای امدادی به آن نزدیک می‌شدند،‌ به زیر آب رفت.

به گفته آنسِلمو پِستانا، نماینده دولت اسپانیا در جزایر قناری،‌ این مهاجران دست‌کم دو روز بدون غذا روی آب بوده‌اند. این مقام اسپانیایی تأکید کرد که وزش باد و دید محدود، عملیات نجات را با دشواری زیادی روبه‌رو کرده‌ است.

در همین شب، سه قایق دیگر حامل ۲۰۸ مهاجر غیر قانونی به جزایر قناری رسیدند.

معمولا در این وقت سال آب‌های اقیانوس اطلس در سواحل غربی آفریقا به نسبت آرام است و وزش باد هم چندان شدید نیست، موضوعی که به گفته مقام‌های محلی، باعث افزایش موج مهاجرت با قایق به سمت سواحل اسپانیا می‌شود.

بر اساس اطلاعات «فرانتِکس»، آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا، در طول هفت ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۱ هزار و ۶۲۰ تن از این مسیر خود را به اسپانیا رسانده‌اند؛ آماری که در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل، افزایشی معادل ۱۵۴ درصد را نشان می‌دهد.

مرگبارترین حادثه در طول حدود ۳۰ سالی که مهاجران غیر قانونی از این مسیر استفاده می‌کرده‌اند، در سال ۲۰۰۹، پانزده سال پیش و در نزدیکی جزیره لانزاروت رخ داد، حادثه‌ای که منجر به مرگ ۲۵ تن شد.

بیم آن می‌رود که این رکورد حالا و با کشف اجساد تعدادی از مفقودی‌های حادثه شنبه‌شب شکسته شود.

XS
SM
MD
LG