لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

«نگرانی بایدن» از حمله ایران به اسرائیل در پی کشته شدن حسن نصرالله


جو بایدن در سازمان ملل
جو بایدن در سازمان ملل

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی می‌گوید که دولت جو بایدن نگران است جمهوری اسلامی پس از کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل گروه حزب‌الله در لبنان، درصدد حمله نظامی به اسرائیل باشد.

شبکه سی‌ان‌ان روز دوشنبه، ۹ مهرماه، با انتشار این گزارش نوشت نظر به این نگرانی، همکاری نظامی بین آمریکا و اسرائیل در طرح‌های دفاع از اسرائیل و جلوگیری از حمله تقویت شده است.

همزمان روزنامه هاآرتص در همین روز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: دولت بایدن از طریق یک کشور سوم به ایران هشدار داده که در صورت حمله‌ تهران به اسرائیل، پاسخ اسرائیل بسیار شدید خواهد بود و آمریکا قادر به مهار اسرائیل نخواهد بود.

به نوشته هاآرتص، «دیپلمات غربیِ آگاه از محتوای هشدار آمریکا به ایران» که با این روزنامه گفت‌وگو کرده، اظهار داشته که پیام را کشوری در اروپا به اطلاع تهران رسانده که روابط دیپلماتیکش با ایران را حفظ می‌کند.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی که بیش از چهار دهه پیش در لبنان با یاری فرماندهان وقت سپاه پاسداران ایران تشکیل شد، در ادامه فعالیت خود در مبارزه با اسرائیل، به یک حزب سیاسی نیز تبدیل شد و بخش بزرگی از مناطق شیعه‌نشین حومه جنوبی بیروت و همچنین جنوب لبنان در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل را در کنترل خود دارد.

یک منبع دولت آمریکا از ارائه جزئیات در خصوص نوع حمله‌ای که ایران ممکن است علیه اسرائیل در واکنش به کشته شدن حسن نصرالله درنظر گرفته باشد، خودداری کرد.

اما منبع ارشد یادشده به سی‌ان‌ان گفت اقداماتی که ایران در حال انجام آن است، نگرانی در خصوص عملی شدن چنین حمله‌ای از سوی ایران را برانگیخته است.

در جریان حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل که بامداد ۲۷ فروردین امسال به صورت پرتاب دست‌کم ۳۱۳ موشک کروز، بالیستیک و پهپادهای انفجاری انجام شد، دولت جو بایدن یک ائتلاف نظامی چند ملیتی را برای دفاع از اسرائیل رهبری کرده بود که موجب شد ۹۹ درصد از پرتابه‌ها رهگیری و نابود شوند.

آن حمله ایران در واکنش به بمباران منتسب به اسرائیل علیه «کنسولگری» ایران در دمشق که در آن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس در حوزه‌های لبنان و سوریه کشته شد؛ عباس نیلفروشان جانشین زاهدی شد که او نیز ششم مهر در حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حسن نصرالله از پای درآمد.

وزارت دفاع آمریکا یک‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر در وضعیت کنونی ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش در صدد هدف قرار دادن کادر یا منافع آمریکا در منطقه باشند، ایالات متحده «تمام اقدامات لازم» را برای دفاع از خود انجام خواهد داد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، درباره توانمندی‌های نظامی کنونی آمریکا در منطقه به ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن اشاره کرد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، که در ۳۲ سال اخیر رهبری مهم‌ترین نیروی تحت‌الحمایه تهران در خاورمیانه را در دست داشت، در حمله هوایی اسرائیل در عصر جمعه، ششم مهر، در مقر فرماندهی اصلی حزب‌الله در ساختمان‌های منطقه ضاحیه در لبنان کشته شد. ضاحیه شهرک شیعه‌نشین در حومه جنوبی بیروت در چند دهه اخیر زیر کنترل قوی حزب‌الله بوده است.

اسرائیل در واکنش به حملات حزب‌الله به خاکش که در یک سال گذشته در جریان بوده و موجب خروج ده‌ها هزار تن از ساکنان مناطق شمالی شده، از دو هفته پیش عملیات علیه این گروه را تشدید کرده و از دبیرکل این گروه گرفته تا ده‌ها تن دیگر از جانشینان احتمالی او و فرماندهی ارشد آن را در ضربات نظامی پیاپی از پای درآورده است.

حزب‌الله برای حمایت از گروه افراطی حماس از یک روز پس از حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال، وارد کارزار جنگی با اسرائیل شده بود؛ گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است.

اسرائیل هفته گذشته از حزب‌الله خواست پای خود را از همراهی با حماس کنار بکشد و سرنوشت خود را به این گروه در غزه گره نزند. اما حسن نصرالله در آخرین سخنرانی‌اش در روز ۲۹ شهریور سوگند خورد که با وجود کشته شدن فرماندهان ارشد و «ضربات سنگینی» که گروهش از عملیات اسرائیل تحمل کرده، حمله به اسرائیل را ادامه دهد.

هشت روز پس از این آخرین سخنرانی حسن نصرالله خود او نیز همراه با ۲۰ تن دیگر از مقامات ارشد حزب‌الله کشته شد.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخه سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. فراکسیون سیاسی حزب‌الله در مجلس لبنان هم نمایندگانی دارد.

حسن نصرالله مهم‌ترین وزنه مورد اتکای ایران در منطقه بود که تأکید داشت گروهش پول، اسلحه و تمامی نیازهای خود را از ایران دریافت می‌کند.

پیشتر نیویورک تایمز نوشته بود که مرگ حسن نصرالله رهبر ایران را افسرده کرده و ضربه‌ای جدی به این قوی‌ترین بازوی ایران در خاورمیانه محسوب شده است.

دو مقام اسرائیلی و آمریکایی روز شنبه، هفتم مهر، به سایت اکسیوس گفته بودند اسرائیل از آمریکا خواسته تا اقداماتی را برای بازدارندگی ایران از دست زدن به حمله به اسرائیل انجام دهد.

اکسیوس نوشته بود این درخواست در تماس تلفنی یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در روز جمعه در زمان انجام بمباران ضاحیه و کشتن نصرالله، با همتای آمریکایی او مطرح شده و ژنرال لوید آستین تأکید کرده که آمریکا به «دفاع از اسرائیل متعهد است».

جو بایدن با گفتن این‌که آمریکا از عملیات اسرائیل برای کشتن نصرالله آگاهی قبلی نداشته، روز شنبه به وزیر دفاع خود دستور داد تا «موضع دفاعی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را برای جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر وقوع یک جنگ منطقه‌ای، تقویت کند».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌های خود در مورد کشته شدن حسن نصرالله به انتقام‌گیری از اسرائیل، برخلاف بیانیه دو ماه پیش او در لزوم «خون‌خواهی» پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در حمله منتسب به اسرائیل در شمال تهران، اشاره نکرد.

اما محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور ایران، یک‌شنبه، هشتم مهر، به خبرنگاران در تهران گفت در مورد واکنش ایران به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت.

ظریف گفت: «واکنش ایران در زمان مناسب، و به انتخاب ایران» صورت خواهد گرفت و «در سطح رهبری، در سطح عالی حکومت، حتما تصمیم‌گیری خواهد شد».

عباس عراقچی، وزیر خارجه در دولت مسعود پزشکیان، نیز هشتم مهر تهدید کرد که کشته شدن عباس نیلفروشان «بدون پاسخ نخواهد ماند».

نخست‎‌وزیر اسرائیل روز ششم مهر در سخنرانی‌ در سازمان ملل، یک ساعت پیش از کشته شدن حسن نصرالله، به ایران هشدار داد که اگر علیه اسرائیل اقدام نظامی کند، اسرائیل در خاک ایران واکنش نشان خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو این هشدار را در پی بازگشت به اسرائیل در روز هفتم مهر تکرار کرد.

به‌رغم تمام تلاش‌های آمریکا برای حمایت از اسرائیل، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید یک‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت دولت بایدن همچنان معتقد است که «جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله، با ایران، راهی برای کاهش تنش نیست».

جان کربی گفت اگر (اسرائیل می‌خواهد) مردمش به خانه‌های خود بازگردند، «راه درست» آن دیپلماسی است.

اشاره آقای کربی به هدف اسرائیل از تشدید حملات به حزب‌الله برای «بازگرداندن امن» ساکنان تخلیه شده خود از شهرهای شمال این کشور در نزدیکی مرز لبنان بود.

اکسیوس شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود اولویت اصلی دولت بایدن در حال حاضر، متقاعد کردن اسرائیل از خودداری از ورود زمینی ارتش این کشور به لبنان است و پا به پای آن برای جلوگیری از دخالت مستقیم ایران در این جنگ می‌کوشد تا غیرنظامیان هر دو سوی مرز به خانه خود بازگردند.

XS
SM
MD
LG