لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵
ماکت یک موشک در کنار تصویری از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن نصرالله، دبیرکل کشته‌شده حزب‌الله
ماکت یک موشک در کنار تصویری از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن نصرالله، دبیرکل کشته‌شده حزب‌الله

زنده اسرائیل: می‌دانیم چگونه اماکن مهم را هدف بگیریم؛ ایران حدود ۲۰۰ موشک شلیک کرد

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل: ایران ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد
  • نماینده اسرائیل در سازمان ملل: ایران منتظر «پاسخ شدید» باشد
  • مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمله موشکی ایران عواقبی وخیم خواهد داشت
  • یک مقام سیاسی اسرائیل از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گار ایران سخن گفت
  • وزارت خارجه آلمان از شهروندان این کشور خواست ایران را ترک کنند
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۱۹:۳۵

 رئیس ستاد ارتش اسرائیل: می‌دانیم چگونه به اهداف مهم در ایران ضربه بزنیم

هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، با اشاره به این که ایران روز سه‌شنبه ۲۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرد، می‌گوید اسرائیل این حمله ایران را تلافی خواهد کرد.

او روز چهارشنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل توانایی دسترسی و حمله به هر نقطه‌ای در خاورمیانه را دارد.

آقای هالوی در ادامه گفت: «ما می‌دانیم چگونه مکان‌های مهم را هدف قرار دهیم و چگونه با دقت و قدرت ضربه بزنیم.»

او با حضور در پایگاه هوایی «تل ‌نوف» اسرائیل گفت دشمنانی که هنوز این را درک نکرده‌اند، «به زودی» خواهند فهمید.

فرمانده ارتش اسرائیل افزود: «ایران دیروز با حدود ۲۰۰ موشک اسرائیل را مورد هدف قرار داد. حملات جمهوری اسلامی به مناطق غیرنظامی بود و جان شهروندان را در معرض خطر قرار داد. اما در سایه رفتار مناسب شهروندان و قابلیت‌های دفاعی بالا، صدمات این حمله نسبتا کم بود.»

۱۹:۱۹

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا خواستار خودداری هواپیماها از حضور در آسمان ایران شد

آژانش ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به همه خطوط هوایی اروپایی توصیه کرد که در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل، از حضور هواپیماهای خود در آسمان ایران خودداری کنند.

این آژانس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به حمله ایران به اسرائیل و اعلام اسرائیل درباره قصدش برای تلافی این حمله، توصیه می‌کند «در هیچ سطحی» پرواز در فضای هوایی ایران صورت نگیرد.

این نهاد که در شهر کلن آلمان مستقر است، یادآوری کرده که این توصیه تا سی روز دیگر اعتبار دارد و می‌تواند تمدید یا لغو شود.

۱۸:۳۸

افزایش قیمت نفت در سایه احتمال واکنش اسرائیل به حمله ایران

در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تهدید «انتقام جدی» اسرائیل نسبت به حمله موشکی سه‌شنبه ایران به این کشور، قیمت‌های جهانی نفت در روز چهارشنبه نیز بیش از دو دلار افزایش یافت.

قیمت نفت شاخص برنت در شامگاه چهارشنبه با ۱.۶ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۱۵ سنت رسید.

در این میان سایت «اکسیوس» گزارش داده است اسرائیل ممکن است پالایشگاه‌های نفتی یا تاسیسات تولید نفت ایران را در واکنش به حملات موشکی جمهوری اسلامی به این کشور مورد هدف قرار دهد.

این گزارش می‌افزاید پاسخ اسرائیل احتمالا طی چند روز آینده خواهد بود و شاید شامل تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز بشود.

پیشتر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود حمله موشکی ایران به اسرائیل «پیامدهای جدی» خواهد داشت و آمریکا در این زمینه با اسرائیل در تماس است.

۱۸:۳۰

تعداد کشته‌شدگان ارتش اسرائیل در لبنان به هشت تن رسید

ارتش اسرائیل کشته شدن هفت سرباز دیگر خود در جریان درگیری‌های جنوب لبنان در روز چهارشنبه را تأیید کرد و به این ترتیب تلفات اسرائیل در حمله زمینی به لبنان به هشت تن رسید. کشته شدن یک سرباز ساعتی پیش‌تر اعلام شده بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، شش تن از این هشت کشته‌شده، کماندوهای واحد ۶۲۱ موسوم به «اگوز» بودند که در جریان تبادل آتش با حزب‌الله در دهکده‌ای در جنوب لبنان کشته شدند.

ارتش اسرائیل می گوید یک افسر و چهار سرباز دیگر نیز در همین درگیری زخمی شدند.

همچنین دو سرباز واحد «گولانی» ارتش اسرائیل نیز در یک درگیری دیگر کشته و یک عضو امدادگر این واحد به‌شدت زخمی شد.

ارتش اسرائیل از دوشنبه شب حمله زمینی به اهداف گروه حزب‌الله در لبنان را آغاز کرده است.

۱۸:۱۵

کشته شدن «دست‌کم ۹۰ نفر» در حملات اسرائیل به غزه

در میانه واکنش‌ها به حمله موشکی ایران به اسرائیل و ادامه عملیات زمینی ارتش اسرائیل در لبنان، وزارت بهداشت نوار غزه از کشته شدن دست‌کم ۹۰ فلسطینی در حملات شبانه اسرائیل به این منطقه خبر داد.

این نهاد وابسته به گروه افراطی حماس روز چهارشنبه اعلام کرد ۵۱ نفر در حمله شب گذشته اسرائیل به خان یونس کشته شد و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

این بیانیه می‌گوید شماری از قربانیان هنوز زیر آوار هستند.

در شهر غزه نیز حملات شبانگاهی اسرائیل ۲۱ کشته بر جای گذاشت. وزارت بهداشت حماس می‌گوید این حملات به دو مدرسه که افراد غیرنظامی، از جمله کودکان و زنان در آن پناه گرفته بودند، انجام شده است.

اما اسرائیل اعلام کرده دو مدرسه یاد شده از مراکز فرماندهی حماس در نوار غزه بوده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود.

مقامات وزارت بهداشت غزه می‌گویند چهار نفر دیگر نیز در حمله هوایی دیگر اسرائیل در این شهر کشته شده‌اند که دو تن از آنها کودک بودند.

کشته شدن ۲۰ نفر دیگر نیز در وادی غزه و نصیرات، واقع در مرکز غزه نیز گزارش شده است.

۱۸:۰۲

دبیرکل سازمان ملل نیز حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد و به اعضای شورای امنیت گفت که «چرخه مرگبار خشونت‌های متقابل باید متوقف شود».

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه افزود که این چرخه مردم خاورمیانه را به «لبه پرتگاه» رسانده و به گفته او «وقت دارد تمام می‌شود.»

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل در پی کشته شدن دبیرکل حزب‌الله لبنان و آغاز حمله زمینی اسرائیل به اهداف این گروه در لبنان و حمله موشکی ایران به اسرائیل در جلسه‌ای گردهم آمدند.

۱۷:۴۶

مرد فلسطینی، تنها قربانی حمله موشکی ایران به اسرائیل، دفن شد

مراسم خاکسپاری مرد فلسطینی ۳۸ ساله که تنها قربانی حمله موشکی گسترده ایران به اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه بود، برگزار شد.

سامح العسلی، کارگر ۳۸ ساله فلسطینی اصالتاً اهل غزه و ساکن کرانه باختری تنها فردی است که در حملات شامگاه گذشته ایران به اسرائیل با ۲۰۰ موشک بالستیک کشته شد.

در حمله ۲۷ فروردین ایران به اسرائیل با ۳۱۳ پرتابه نیز تنها یک دختر ۷ ساله از اعراب بادیه‌نشین مسلمان در اسرائیل از ناحیه سر زخمی شد.

به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۱۱ مهر جسد سامح العسلی را با پرچم قرمز، سبز، سفید و سیاه فلسطین حمل کردند و جمعیتی حدود ۲۰۰ نفری از عزاداران غزه‌ای ساکن منطقه اریحا در کرانه باختری و مردم محلی او را دفن کردند.

گزارش‌ها حاکی است که برخلاف اسرائیلی‌ها که پس از به صدا درآمدن آژیر هشدار در سراسر کشور به پناهگاه‌ها رفتند، بسیاری از فلسطینی‌ها در کرانه باختری برای تماشای موشک‌ها و مشاهده انفجارها در حالی که توسط پدافند هوایی اسرائیل رهگیری می‌شدند، وارد خیابان‌ها شدند.

تصویر منتشر شده از یک دوربین مداربسته نشان می‌داد که قطعه بزرگی از یک موشک رهگیری شده ایران توسط سامانه پدافندی اسرائیل، در خیابان بر روی سامح العسلی سقوط می‌کند.

درباره این مرد فلسطینی قربانی حمله موشکی ایران به اسرائیل بیشتر بخوانید:

۱۶:۴۰

نخست‌وزیر جدید ژاپن حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد

شیگِرو ایشیبا، نخست‌وزیر جدید ژاپن، حمله موشکی ایران به اسرائیل را «به شدت» محکوم کرد و آن را غیر قابل قبول خواند.

او روز چهارشنبه افزود که ژاپن مایل است با ایالات متحده آمریکا برای خنثی کردن این وضعیت و جلوگیری از افزایش تنش‌ها به سمت یک جنگ تمام‌عیار همکاری کند.

ایران شامگاه سه‌شنبه حدود ۱۸۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

۱۶:۲۶

آلمان از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند

وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه به شهروندان این کشور هشدار داد که ایران را ترک کنند، چون وضعیت در کل منطقه «شکننده و پرتنش» است.

برلین همچنین شهروندان آلمانی را از سفر به ایران منع کرده است.

از سوی دیگر دولت آلمان خبر داد که نماینده دیپلماتیک جمهوری اسلامی در برلین در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل احضار شده است.

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، به خبرنگاران گفت چون سفیر ایران در برلین حضور ندارد، کاردار سفارتخانه ایران احضار شده است.

۱۵:۴۹

نخستین تلفات ارتش اسرائیل در حمله زمینی به لبنان

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد یک سربازش در عملیات زمینی در جنوب لبنان کشته شده است. این نخستین تلفات نظامی اسرائیل از زمان حمله زمینی به لبنان در دوشنبه شب است.

ارتش اسرائیل گفت یک عضو ۲۲ ساله یگان کماندویی آن در درگیری‌های زمینی لبنان کشته شد.

ساعتی پیش‌تر حزب‌الله لبنان خبر داده بود نیروهایش در یک روستای مرزی با سربازان اسرائیلی که به این روستا «نفوذ» کرده بودند، درگیر شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG