لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۰۲:۱۳ ۲۰.۷.۱۴۰۳

ادامه انتقادها از شلیک اسرائیل به سوی برج مراقبت صلح‌بانان سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه جلسه‌ای درباره اوضاع خاورمیانه و صلح‌بانان این سازمان در جنوب لبنان (یونیفل) برگزار کرد.

ژان پی‌یر لاکروا، رئیس یونیفل، در این جلسه گفت ایمنی و امنیت صلح‌بانان «به طور فزاینده‌ای» در خطر قرار گرفته است.

او گفت چند روز پیش ۳۰۰ صلح‌بان در جنوب لبنان به طور موقت به پایگاه‌های بزرگتر منتقل شدند و برای انتقال ۲۰۰ تن دیگر از آنها برنامه‌ریزی شده است.

به گفته رئیس یونیفل، در حالی که در گذشته به دنبال تشدید تنش‌ها بر شمار صلح‌بان‌ها افزوده می‌شد اما در حال حاضر حضور این نیروها در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست شامگاه پنجشنبه شلیک تانک اسرائیلی به برج مراقبت یونیفل را محکوم کردند یا از آن ابراز نگرانی کردند.

با این حال رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در این جلسه گفت جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های خود را بر تقویت نهادهای دولتی لبنان متمرکز کند.

او تاکید کرد: «راه حل این بحران یک لبنان ضعیف‌تر نیست، [بلکه راه حل] یک لبنان قوی با استقلال و تمامیت ارضی واقعی است که توسط یک نیروی امنیتی قانونی که در نیروهای مسلح لبنان تجسم یافته باشد محافظت شود».

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، هم با اشاره به قطعنامه ۱۷۰۱ که حزب‌الله را ملزم به دور کردن واحدهای مسلح خود از جنوب لبنان می‌کند، گفت یونیفیل موظف به حمایت از اجرای این قطعنامه است «اما ما باید اصرار داشته باشیم که اجرای مفاد این قطعنامه به عهده خود طرف‌هاست».

پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل آندریا تنتی، سخنگوی یونیفل، گفته بود که صلح‌بانان به رغم حملات اخیر همچنان به حضور در جنوب لبنان ادامه خواهند داد.

او حملات روزهای اخیر به صلح‌بانان را یکی از جدی‌ترین حوادثی که این نیروها طی ۱۲ ماه گذشته با آن روبه‌رو شدند خواند و در عین حال گفت: «تا زمانی که شرایط برای ما غیرممکن شود می‌مانیم».

یونیفیل در روزهای اخیر از چند مورد تیراندازی به سوی مقرها و پست‌های دیدبانی این نهاد در جنوب لبنان خبر داده و گفته است روز پنجشنبه یک تانک اسرائیلی به سمت یک برج مراقبت در مقر اصلی این نیروها در ناقوره شلیک کرد که باعث زخمی شدن دو صلح‌بان شد.

اسرائیل از صلح‌بانان خواسته است که برای دور شدن از منطقه خطر، پنج کیلومتر به سمت شمال جابه‌جا شوند.

۰۱:۱۹ ۲۰.۷.۱۴۰۳

نامه‌نگاری‌های عراقچی با مقام‌های مختلف بین‌المللی درباره لبنان و غزه

به گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، روز پنجشنبه در نامه‌های جداگانه‌ای به برخی همتایان خود اقدامات اسرائیل را «تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» خواند و بر ضرورت تلاش‌های جمعی دیپلماتیک جهت توقف این اقدامات تاکید کرد.

بنابر این گزارش، عباس عراقچی همچنین نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم «برای اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر و قوی‌تر… تردیدی به خود راه نخواهد داد».

وزیر خارجه ایران همچنین در نامه‌هایی به فیلیپو گرندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، و میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع انسانی در غزه و لبنان، خواستار اقدامات موثر، فوری، معنادار و متناسب این سازمان‌ها شد.

آقای عراقچی همچنین در نامه‌ای به حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار تشکیل فوری نشست فوق‌العاده سران این سازمان شده است.

۰۰:۳۸ ۲۰.۷.۱۴۰۳

رویترز: به نظر می‌رسد مقام حزب‌الله از حملات هوایی بیروت جان سالم به در برده است

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داد که به نظر می‌رسد وفیق صفا، مسئول هماهنگی و ارتباطات حزب‌الله که ظاهرا هدف حملات هوایی اسرائیل به بیروت بود، از این حمله جان سالم به در برده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، تعداد قربانیان حملات هوایی اسرائیل به دو محله در مرکز بیروت تاکنون به دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی رسید.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، در این حملات یک طبقه از ساختمان هشت طبقه در محله «النوویری» تخریب شد و یک ساختمان چهار طبقه در محله «بسطاء فوقا» به طور کامل فرو ریخت.

پس از این حملات هوایی، آسمان بیروت با ستونی از دود غلیط پوشیده شد و آتش‌نشانان و نیروهای امدادی همچنان در حال آواربرداری و تلاش برای خاموش‌کردن آتش هستند.

۲۲:۴۷ ۱۹.۷.۱۴۰۳

دست‌کم ۲۷ تن در حمله اسرائیل به یک مدرسه در غزه کشته شدند

به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه، که گروهی از آوارگان در آن پناه گرفته بودند، به کشته‌شدن دست‌کم ۲۷ تن از جمله یک کودک و هفت زن منجر شد.

عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه در طول یک‌سال گذشته، باعث کشته‌شدن بیش از ۴۲ هزار فلسطینی شده است. به گفته مسئولان فلسطینی بیش از نیمی از این تعداد را، زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

جنگ در نوار غزه بخش‌های زیادی از این باریکه را نابود کرده و نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آن را آواره کرده است.

۲۲:۴۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

بازداشت پنج فلسطینی به اتهام تلاش برای «آتش زدن» یک مرکز خرید در تل آویو

پلیس اسرائیل و سرویس امنیت داخلی این کشور، شین‌بت از بازداشت پنج فلسطینی مظنون به تلاش برای بمب‌گذاری در یک مرکز خرید در تل‌آویو خبر دادند.

به گفته شین‌بت، این افراد که ظاهراً با داعش در ارتباط بوده‌اند، مشغول تبادل نظر درباره منفجر کردن یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در مرکز تل‌آویو و تخریب چند برج در این منطقه بوده‌اند.

پلیس اسرائیل بدون ارائه جزئیات از خنثی‌ کردن این طرح در مراحل اولیه و توقیف سلاح و تجهیزات از خانه‌های این افراد خبر داد.

این بازداشت‌ها همزمان شده با موجی از تیراندازی و حمله با چاقو که عمدتاً به‌دست اعراب‌ اسرائیلی‌ یا فلسطینی‌های مقیم کرانه باختری انجام می‌شود و طی روزهای اخیر منجر به کشته‌شدن ۹ اسرائیلی و زخمی‌شدن ده‌ها تن دیگر شده است.

۲۱:۵۸ ۱۹.۷.۱۴۰۳

ضرب‌الاجل سربازان ذخیره اسرائیل به دولت برای توافق درباره آزادی گروگان‌ها

سربازان ذخیره اسرائیل به دولت درباره توافقی برای آزادی گروگان‌ها اولتیماتوم دادند

۱۳۰ سرباز ذخیره ارتش اسرائیل به دولت هشدار دادند که چنانچه بلافاصله توافقی را برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در غزه هستند امضا نکند، از خدمت در ارتش سرباز خواهند زد.

این گروه شامل سربازان و افسران زن و مردی‌ است که پس از حمله هفتم اکتبر پارسال گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل،‌ به خدمت فراخوانده شده‌اند. حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

هنوز حدود ۱۳۵ گروگان اسرائیلی در غزه باقی مانده‌اند و مشخص نیست چه تعداد از آنان زنده هستند.

۲۱:۵۳ ۱۹.۷.۱۴۰۳

اسرائیل بیروت را برای هدف قرار دادن «یک مقام ارشد حزب‌الله» بمباران کرد

گزارش‌‌های رسیده از لبنان حاکی است که محله النویری بیروت، پایتخت لبنان، شامگاه پنجشنبه دو بار از سوی نیروی هوایی اسرائیل بمباران شد که در جریان آن دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند.

چند رسانه محلی گزارش دادند که وفیق صفا، مسئول هماهنگی و ارتباطات حزب‌الله، هدف این حملات بود. هنوز گزارشی در مورد سرنوشت این مقام حزب‌الله پس از بمباران‌ها منتشر نشده است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، دست‌کم ۱۱۷ تن در حملات اسرائیل زخمی شده‌اند. این بیانیه تأکید کرده که این آمار، مقدماتی است و ممکن است افزایش یابد.

در پی این حمله هوایی، آسمان بیروت با ستونی از دود غلیط پوشیده شد و آتش‌نشانان و نیروهای امدادی همچنان در حال آواربرداری و تلاش برای خاموش‌کردن آتش هستند.

۲۱:۳۲ ۱۹.۷.۱۴۰۳

سفر دو مقام ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل به جنوب لبنان

رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رئیس شباک، سازمان امنیت داخلی، برای نخستین بار از آغاز عملیات زمینی این کشور در جنوب لبنان، به اتفاق یکدیگر به این منطقه رفته و یک نشست ارزیابی اوضاع را در خاک لبنان برگزار کردند.

منابع نظامی اسرائیل گزارش دادند سرلشگر هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش، و رونِن بار، رئیس شباک، نشست ارزیابی اوضاع را روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر همراه با نیروهای مستقر در جنوب لبنان، شامل فرمانده شاخه شمال ارتش، ژنرال اوری گوردین و همچنین فرمانده لشگر ۹۱ ارتش برگزار کردند.

عملیات زمینی ارتش اسرائیل از روز هشتم مهر در خاک لبنان با هدف دور کردن نیروهای گروه حزب‌الله از مرز اسرائیل آغاز شد. استقرار نیروهای حزب‌الله در پایین‌تر از خط رودخانه لیطانی در جنوب لبنان بر خلاف قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، و حملات این گروه نیابتی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل از ۱۶ مهر پارسال برای حمایت از گروه افراطی حماس، موجب تخلیه ده‌ها هزار اسرائیلی از شمال کشورشان در یک سال اخیر شده است.

حماس و حزب‌الله لبنان هر دو در فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار دارند. اتحادیه اروپا نیز حماس و شاخه نظامی حزب‌الله را در لیست تروریستی خود گذاشته است.

دولت اسرائیل ۲۷ شهریور امسال تصویب کرد که بازگرداندن امن مردم جابه‌جا شده‌ شمال به خانه‌های خود یکی از اهداف اصلی جنگ جاری باشد. به‌دنبال این تصمیم، عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله تشدید شد تا این‌که به مرگ حسن نصرالله، دبیرکل این گروه، منجر شد.

آخرین بار که مقامات ارشد اسرائیلی به لبنان رفته بودند، مدت‌ها پیش از خروج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در بهار سال ۲۰۰۰ میلادی بود که ارتش به دستور اهود باراک، نخست‌وزیر وقت، آخرین نیروهای خود را از جنوب لبنان بیرون برد.

حضور فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی اسرائیلی در جنوب لبنان ظاهرا نشان از میزان بالای اطمینانی است که این کشور به استقرار و تثبیت کافی نیروهایش در این بخش از لبنان دارد.

۲۰:۰۴ ۱۹.۷.۱۴۰۳

شلیک «نیروهای اسرائیلی» به مقر صلحبانان سازمان ملل در لبنان؛ دو نفر زخمی شدند

یک مقر صلحبانان سازمان ملل در مرز بین اسرائیل و لبنان
یک مقر صلحبانان سازمان ملل در مرز بین اسرائیل و لبنان

صلحبانان سازمان ملل متحد در لبنان می‌گویند بر اثر شلیک نیروهای اسرائیلی به سمت مقر آن‌ها، دو نیروی حافظ صلح اندونزیایی زخمی شده‌اند.

یونیفیل ارتش اسرائیل را متهم کرده که بارها مواضع این نیروها را زیر آتش گرفته است.

ایتالیا و ایرلند که تعدادی از نیروهایشان عضو یونیفیل هستند، این حادثه را غیر قابل قبول خواندند.

این تیراندازی، جدی‌ترین حادثه‌ای است که از هفته پیش که یونیفیل درخواست اسرائیل برای «جابه‌جایی» را رد کرد، اتفاق افتاده است.

وزیر دفاع ایتالیا که در کنار اندونزی، بیشترین تعداد نیرو را در یونیفیل دارد، تیراندازی به این نیروها را «غیر قابل تحمل» خواند.

گیدو کروسِدو گفت اعتراض خود را به همتای اسرائیلی‌اش و سفیر اسرائیل در ایتالیا اعلام کرده‌ است.

سایمون هریس نخست‌وزیر ایرلند هم که کشورش ۳۷۰ نیرو در یونیفیل دارد، گفت هرگونه تیراندازی در نزدیکی نیروهای یونیفیل و پایگاه‌هایشان، بی‌ملاحظگی بوده و باید متوقف شود.

دولت فرانسه هم ضمن ابراز نگرانی جدی، خواستار توضیح اسرائیل درباره این حادثه شد.

در واکنش، دنی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، بار دیگر خواستار جابه‌جایی نیروهای یونیفیل شد.

او با تأکید بر تمرکز ارتش اسرائیل بر نبرد با نیروهای حزب‌الله گفته، توصیه می‌کنیم نیروهای صلحبان برای دور شدن از منطقه خطر، پنج کیلومتر به سمت شمال جابه‌جا شوند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد مدعی شد که کشورش علاقه‌ای به حضور در لبنان ندارد، اما برای دور کردن حزب‌الله از مرزهای شمالی‌اش و فراهم‌کردن شرایط بازگشت ۷۰ هزار اسرائیلی ساکن این مناطق به خانه‌هایشان، «هر کاری را که لازم باشد، انجام می‌دهد».

به گفته نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد، ارتش اسرائیل یک مقر دیگر یونیفیل در «رأس ناقوره» را هم هدف قرار داده است.

یونیفیل گفته ارتش اسرائیل ورودی سنگرهایی که نیروهای حافظ صلح در آن پناه گرفته بودند را هدف قرار داده و به خودروها و تجهیزات ارتباطی‌شان آسیب رسانده است.

یونیفیل که با حدود ۱۰ هزار صلحبان در جنوب لبنان مستقر است، از زمان بالاگرفتن درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان حدود دو هفته پیش، بارها خواستار برقراری آتش‌بس شده است.

۱۹:۵۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

رویترز: کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال لابی برای جلوگیری از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران هستند

نمایی از پالایشگاه نفتی آبادان
نمایی از پالایشگاه نفتی آبادان

خبرگزاری رویترز به نقل از «سه منبع» در خلیج فارس نوشته که کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال لابی با واشینگتن هستند تا اسرائیل را از حمله به پایگاه‌های نفتی ایران بازدارند.

این سه منبع، علت تلاش شماری از کشورهای خلیج فارس را نگرانی آن‌ها از احتمال حمله گروه‌های نیابتی ایران به تأسیسات نفتی خود، در صورت تشدید درگیری‌ها عنوان کرده‌اند.

به گفته این سه منبع، کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر برای پرهیز از کشیده‌شدن پای خود به درگیری‌ها، از استفاده هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی‌شان برای هرگونه حمله به ایران خودداری می‌کنند و این موضوع را به اطلاع واشینگتن نیز رسانده‌اند.

مقام‌های اسرائیل بارها گفته‌اند که ایران تاوان حمله موشکی خود به این کشور را خواهد پرداخت. جمهوری اسلامی نیز هشدار داده که هر گونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل با «پاسخ شدید» مواجه خواهد شد.

به نوشته رویترز، نگرانی از وقوع یک جنگ گسترده در منطقه که می‌تواند ایالات متحده را نیز به دردسر بیندازد، تحرکات کشورهای حاشیه خلیج فارس را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، این تحرکات پس از آن صورت می‌گیرد که ایران به عنوان یک کشور مسلمان با اکثریت شیعه و غیرعرب، تلاش می‌کند با فشار دیپلماتیک، همسایگان سُنی و عرب خود در خلیج فارس را مجاب کند که از نفوذشان استفاده کرده و واشینگتن را قانع کنند تا مانع از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران شود.

یک «مقام ارشد ایرانی» و یک «دیپلمات ایرانی» نیز به رویترز گفته‌اند که ایران در دیدارهای این هفته خود با مقامات عربستان سعودی، به آن‌ها هشدار داده که در صورت کمک به اسرائیل در انجام حمله، نمی‌تواند امنیت تأسیسات نفتی این کشور را تضمین کند.

این دیپلمات افزوده که تهران پیام روشنی به ریاض ارسال کرده مبنی بر این‌که در صورت وجود هرگونه حمایت منطقه‌ای از اسرائیل علیه ایران، متحدان جمهوری اسلامی در کشورهایی مثل عراق یا یمن ممکن است به این حمایت‌ها پاسخ دهند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG