لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۱۹:۲۱ ۱۹.۷.۱۴۰۳

شولتز: به‌زودی تسلیحات دفاعی بیشتری برای اسرائیل ارسال می‌شود

صدر اعظم آلمان خبرهای حاکی از توقف یک‌جانبه صدور تسلیحات به اسرائیل را رد کرد.

اولاف شولتز روز پنجشنبه تأکید کرد که به‌زودی محموله‌های بیشتری از تسلیحات دفاعی به اسرائیل ارسال خواهد شد.

در همین حال زهرا واگِن‌کنشت،‌ سیاستمدار ایرانی‌تبار چپ افراطی آلمان، به تندی از صدور سلاح‌های آلمانی به اسرائیل انتقاد کرد و گفت این تسلیحات «به جنایات جنگی در غزه» کمک می‌کنند.

خانم واگن‌کنشت با تأکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود و شهروندانش،‌ گفت اما این حق، به معنای قانونی بودن یکسان کردن غزه با خاک و دفن ساکنان این باریکه زیر آوار نیست.

این سیاستمدار آلمانی با اشاره به حضور نظامی اسرائیل در خاک لبنان گفت، دولت تندروی اسرائیل تهدید می‌کند که همه منطقه را درگیر جنگ و ویرانی کند و تسلیحات آلمانی نباید در این راه استفاده شوند.

برلین در کنار بسیاری از دیگر کشورهای غربی بارها خواستار آتش‌بس در غزه و لبنان شده است.

هفته پیش امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواستار توقف صدور سلاح‌هایی شده بود که ممکن است در غزه استفاده شوند؛ موضوعی که واکنش خشم‌آلود بنیامین نتانیاهو را به‌دنبال داشت.

۱۶:۱۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

عیادت نمایندگان خامنه‌ای از سفیر ایران در لبنان؛ چهرهٔ امانی در عکس‌ها به‌طور کامل مشخص نیست

مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان که در جریان انفجار پیجرهای نیروهای گروه حزب‌الله لبنان، مجروح شده بود، از عیادت خود از سوی نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.

محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر علی خامنه‌ای به نمایندگی از رهبر جمهوری اسلامی و علی محمدی‌سیرت، نمایندهٔ خامنه‌ای در سپاه قدس از امانی عیادت کردند.

آقای امانی این خبر را در حساب کاربری خود در شبکهٔ ایکس نوشته، اما در دو تصویری که از این دیدار منتشر کرده، چهرهٔ او و میزان آسیب‌های احتمالی چشمان، صورت و دست‌هایش مشخص نیست.

چهرهٔ مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، در عکس‌ها، به طور کامل مشخص نیست
چهرهٔ مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، در عکس‌ها، به طور کامل مشخص نیست

نخستین اخباری که پس از انتشار چهرهٔ خونین و چشمان بستهٔ مجتبی امانی در حال انتقال به بیمارستان، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، حاکی از نابینایی او بود. با این حال اندکی بعد، سفارت ایران در بیروت این موضوع را تکذیب کرد و از «پایداری» شرایط سفیر خبر داد.

از پس از انفجار پیجرها هیچ جزئیاتی از وضعیت جسمی امانی منتشر نشده و مشخص نیست او به چه میزانی و از ناحیهٔ کدام اندام‌ها آسیب دیده است.

بر اثر انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های در اختیار اعضای حزب‌الله لبنان، دست‌کم ۱۵۰۰ نفر از آنها و بیشتر از ناحیهٔ چشم، صورت و دست‌ آسیب دیدند.

انفجار این تجهیزات که به فاصله ۲۴ ساعت رخ داد، دست‌کم ۳۷ کشته و هزاران زخمی برجا گذاشت که شمار چشمگیری از آنها قطع عضو شده و صدها تن یک چشم یا بینایی خود را از دست دادند.

۱۵:۰۶ ۱۹.۷.۱۴۰۳

روزنامه‌نگار آمریکایی- بریتانیایی بازداشت‌شده در لبنان «با فشار آمریکا» از بیروت خارج شد

رسانه‌های اسرائیل امروز خبر دادند که جاشوا تارتاکوفسکی، روزنامه‌نگار آمریکایی- بریتانیایی که این هفته در لبنان بازداشت شده بود، با دخالت دولت آمریکا از لبنان خارج شده و به آمریکا بازگشته است.

آقای تارتاکوفسکی در روزهای گذشته به‌عنوان روزنامه‌نگار تحقیقی همانند صدها روزنامه‌نگار خارجی دیگر که برای پوشش تحولات جنگی میان اسرائیل و گروه حزب‌الله به لبنان رفته‌اند، به بیروت رسیده بود.

گزارش روزهای اخیر حاکی بود که تارتاکوفکسی به‌دست عواملی که هنوز معلوم نیست وابسته به دولت لبنان یا گروه حزب‌الله بودند، بازداشت شد. رسانه‌های همسو با حزب‌الله به‌دلیل تابعیت گذشته آقای تارتکوفسکی او را جاسوس نامیده بودند.

به‌نوشتهٔ یدیعوت آحرونوت، آقای تارتاکوفکسی، ۴۲ ساله، زادهٔ آمریکا با «فشار دولت واشینگتن» بر لبنان آزاد شد.

این گزارش حاکی است این خبرنگار که قبلاً یک یهودی حریدی بوده و مدتی هم تابعیت اسرائیلی داشته، بعدها در بریتانیا و آمریکا به کار روزنامه‌نگاری تحقیقی مشغول شد. او همراه با یک گروه از روزنامه‌نگاران خارجی ابتدای هفته به لبنان رفته بود.

حساب کاربری آقای تارتاکوفسکی نشان داده که سفر این بار او نخستین دیدارش از لبنان نبوده و او پیشتر نیز برای کارهای روزنامه‌نگاری به این کشور رفته بوده است.

۱۴:۱۱ ۱۹.۷.۱۴۰۳

روایت معاون سردبیر «بیلد» از بازداشت در لبنان

پل روزن‌هایمر، روزنامه‌نگار نشریه آلمانی بیلد و معاون سردبیر این روزنامه که از پنجم مهرماه به لبنان رفته، می‌گوید پس از مصاحبه با شبکه اسرائیلی کان، به‌دست نیروهای حزب‌الله و هواداران آن‌ها در بیروت ضرب‌وشتم شده است.

آقای روزن‌هایمر، ششم مهرماه، ساعتی پس از آن‌که مخفیگاه حسن نصرالله هدف بمباران اسرائیلی قرار گرفت، در یک مصاحبهٔ زندهٔ کوتاه با شبکهٔ کان اسرائیل مشاهدات خود از وضعیت بیروت در آن روز را شرح داد و تأکید کرد که هنوز سرنوشت نصرالله روشن نیست.

هاآرتص امروز ۱۹ مهرماه گزارش داد که روزن‌هایمر در پادکستی در روزهای بعد خبر داد که تنها ساعاتی پس از آن مصاحبه، نیروهایی به پشتِ درِ اتاق او در هتل بیروت رسیدند، به او و فیلمبردارش دستبند زدند و آن‌ها را برای بازجویی با خود بردند و خودشان را نیروهای اطلاعاتی دولت لبنان معرفی کردند.

به‌گفتهٔ این روزنانه‌نگار آلمانی، بازداشت‌کنندگانش او و فیلمبردارش را حدود سه ساعت بازجویی کردند و باز آن‌ها را سوار خودرو کرده با چشم‌بند و دستبند در یک منطقهٔ احتمالاً جنگلی به افراد دیگری تحویل دادند.

او در ادامه گفته است در پایگاه نظامی که به آن رسیدند، ساعت‌ها سرپا ماندند و بازجویی شدند ازجمله در مورد مصاحبه‌ای که او قبلاً با نخست‌وزیر اسرائیل داشته است.

آقای روزن‌هایمر می‌گوید نمی‌داند این افراد عوامل حزب‌الله بودند یا نه اما حزب‌الله دست‌کم در این رویداد نقش غیرمستقیم داشت.

این روزنامه‌نگار آلمانی و فیلمبردارش پس از یک شب بازداشت آزاد شدند و هاارتص می‌گوید آزادی آن‌ها نتیجهٔ فشار سفارت آلمان در لبنان بوده است.

آقای روزن‌هایمر همچنین گفته است تصاویر او به‌سرعت در گروه‌های هواداران حزب‌الله دست‌به‌دست شده بود و نیروهای حزب‌الله و هواداران آن‌ها در خیابان بر سرش ریخته و او را شدیداً کتک زدند.

۱۳:۱۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

رأی‌گیری کابینه جنگ اسرائیل در مورد واکنش به ایران

شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان امروز به‌نقل از یک منبع آگاه خبر داد که کابینهٔ جنگ اسرائیل دربارهٔ واکنش به حملهٔ موشکی ایران رأی‌گیری خواهد داشت.

یک مقام اسرائیلی به این شبکهٔ خبری گفته است این کابینه پنج‌شنبه ۱۹ مهر در این زمینه تشکیل جلسه خواهد داد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دیروز اعلام کرد پاسخ به حملهٔ موشکی ایران «مرگبار، دقیق و از همه مهم‌تر غافلگیرکننده خواهد بود» (به گونه‌ای) که جمهوری اسلامی ایران «متوجه نشود که چه اتفاقی افتاده، چگونه رخ داده (ولی) نتایج آن را خواهد دید».

از زمان حملهٔ موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل در ۱۰ مهرماه گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان، چگونگی و مکان‌های پاسخ اسرائیل به این حمله افزایش یافته است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی به وال‌استریت جورنال گفته‌اند هنوز هم از زمان تلافی پیش روی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و جزئیات طرح‌های اسرائیل در این عملیات احتمالی آگاهی ندارند.

کاخ سفید هم فقط اعلام کرده گفت‌وگوی تلفنی شامگاه چهارشنبه میان جو بایدن با بنیامین نتانیاهو «صریح و پربار» بوده است.

رسانه‌های اسرائیل هم امروز گزارش دادند بنیامین نتانیاهو شامگاه چهارشنبه ۱۸ مهر در دیدار با هیئتی از رؤسای سازمان‌های آمریکایی یهودی که به اسرائیل سفر کرده‌اند، گفت «تنها یک نیرو در جهان وجود دارد که با رژیم ایران می‌جنگد، و تنها یک نیرو است که بر سر راه ایران برای تسلط بر ما (دنیای غرب) ایستاده و آن، اسرائیل است» و «اگر این مبارزه را انجام ندهیم، نیستی در برابر ما است».

او همچنین افزود: «اما این تنها جنگ ما نیست، این نبرد جهان آزاد، و می‌خواهم بگویم، نبرد دنیای متمدن است».

نتانیاهو همچنین «دیکتاتوری حاکم بر ایران» را متفاوت با دیگر دیکتاتوری‌ها خواند با این استدلال که «می‌خواهد همهٔ ما را به دوران‌های تاریک تاریخ بازگرداند، می‌خواهد ما و دیگران را از بین ببرد، اول از ما شروع کرده زیرا ما بر سر راه تسلط آن بر خاورمیانه ایستاده‌ایم. اما می‌خواهد دنیا را در انقیاد خود بگیرد».

۱۱:۲۸ ۱۹.۷.۱۴۰۳

«پیام آمریکا» به ایران از طریق محمد بن سلمان

شبکهٔ فرانس۲۴ می‌گوید محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در دیدار دیروز با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، به او گفته است آمریکا نیز کاملاً از اهداف اسرائیل در مورد پاسخ به حملهٔ ایران «بی‌خبر» است، اما واشینگتن متعهد شده که شریک حملهٔ احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نباشد.

گزارش این شبکه در روز ۱۸ مهر همزمان با دیدار وزیر خارجه ایران از ریاض منتشر شد.

این گزارش می‌گوید ولیعهد عربستان سعودی «پیام آمریکا» را به آگاهی عباس عراقچی رساند که واشینگتن با احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران مخالف است و شریک چنین عملیات احتمالی نخواهد بود.

با این حال، در گزارش رسانه‌های ایران از سفر آقای عراقچی به ریاض هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

یک منبع ارشد پنتاگون نیز روز دوشنبه ۱۶ مهر به شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت وزارت دفاع آمریکا یک ارزیابی اطلاعاتی در مورد عواقب حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران به مقامات نظامی اسرائیلی داده و هشدار داده که در صورت وقوع چنین حمله‌ای، ممکن است ایران از معاهدهٔ منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شود.

۱۱:۲۲ ۱۹.۷.۱۴۰۳

ایران «یک‌سوم از موشک‌های قوی خود» را در حمله به اسرائیل شلیک کرد

شبکهٔ کان اسرائیل، با استناد به ارزیابی منابع نظامی این کشور، گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حملهٔ شامگاه دهم مهر به اسرائیل، یک سوم از موشک‌های قوی و پیشرفته‌ای را که در اختیار داشت، شلیک کرد.

این گزارش که شامگاه ۱۸ مهر منتشر شد، ادعا می‌کند ایران حدود ۶۰۰ موشک که می‌توان آن را دارای کیفیت توصیف کرد، در زرادخانه خود داشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرده بود ایران در این حمله ۱۸۱ فروند موشک بالستیک به سوی اسرائیل شلیک کرد که شماری از آن‌ها به دو پایگاه هوایی «نواتیم» و «تل نوف»، «آسیب جزئی» وارد کرد، اما «هیچ نیروی نظامی، هواپیما و اسکادرانی آسیب ندید».

حملهٔ آن شب تنها به مرگ یک کارگر فلسطینی اهل غزه منجر شد که به کرانه باختری پناه برده بود.

ارزیابی شده بود که تا پیش از بحران جاری منطقه، شمار کلی موشک‌های بالستیک ایران حدود دو هزار فروند بوده که اسرائیل حدود ۶۰۰ فروند آن را تسلیحاتی «با کیفیت» طبقه‌بندی کرده بود.

حمله یادشده با موشک‌های «قدر»، «عماد» و «فتاح» انجام شد. ایران «فتاح» را موشک هایپرسونیک نامیده اما مقامات امنیتی اسرائیلی گفتند موشک هایپرسونیکی (که سرعت آن دست‌کم پنج برابر سرعت صوت باشد) در کار نبوده است.

رسانه‌های ایران این هفته نوشتند سپاه پاسداران هنوز از موشک‌های بالستیک «شهاب ۳»، «خلیج فارس»، «خرمشهر»، «سجیل» و «ذوالفقار» و همچنین از موشک‌های کروز «سومار» و «هویزه» در حمله به اسرائیل استفاده نکرده است.

۱۱:۱۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

ضعف‌های سامانهٔ پدافندی‌ای که در نمازجمعه خامنه‌ای استفاده شد

پس از نمازجمعه علی خامنه‌ای در روز ۱۳ مهرماه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از محل برگزاری این مراسم منتشر شد که نشان می‌داد یک نوع سامانه لیزری ساخت چین در محوطه مستقر شده است. حالا وب‌سایت خبری «دِ وار زُون» که ویژهٔ مناطق جنگی است، در بررسی‌های خود استقرار سامانهٔ پدافندی چینی «شِن نُونگ» در محوطه مراسم نمازجمعه را تأیید کرده است.

گزارش «د وار زون» حاکی است این سامانه برای «کور کردن» پهپادها و همچنین رهگیری آن‌ها در شرایط خاص ساخته شده است؛ سامانه‌ای که نقل‌وانتقال آن ساده است، روی یک کانتینر یا کفی تریلر یا حتی خودروهای شاسی بلند مستقر می‌شود.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که دورِ این سامانه در نزدیکی محل نمازجمعه با یک پارچه پوشانده شده است.

روزنامه اسرائیلی گلوبز روز ۱۹ مهر دربارهٔ معایب و ضعف‌های این سامانه نوشت رادار شن نونگ برای شارژ مجدد به پنج دقیقه زمان نیاز دارد، توان لیزری آن تنها ۱۰ تا ۲۰ کیلووات است، پهپادها را تنها در فاصلهٔ سه کیلومتری می‎‌بیند و توان رهگیری آن هم برای شرایطی است که پهپاد به‌فاصلهٔ هزار و ۵۰۰ متری نزدیک شده باشد.

گزارش گلوبز همچنین حاکی است این سامانهٔ چینی اهدافی را که باید بزند، تنها در یک ستون می‌بیند و اگر انبوهی از پهپادها گسیل شده باشند، احتمالاً یک پهپاد را هدف قرار خواهد داد، مگر این‌که چند سامانه از این نوع به طور همزمان در جهت‌های مختلف مستقر شده باشند.

یک ضعف دیگر سامانهٔ چینی محدودتر شدن فعالیت آن در هوای ابری، هوای آلوده و مه توصیف شده است.

برخی کاربران ایرانی در خصوص این سامانه نوشته بودند: «به‌صورت کاملاً جدی از وب‌سایت علی‌بابا پدافند خریده و در نمازجمعه استفاده می‌کنند.»

۱۰:۲۹ ۱۹.۷.۱۴۰۳

حملهٔ «ناکام» به یک کشتی دیگر در آب‌های یمن

رویترز به‌نقل از آژانس امنیت دریایی بریتانیا از یک حملهٔ دریایی در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی بندر حدیده در یمن خبر داد که در حال بررسی است.

ناخدای این کشتی حادثه‌دیده اعلام کرده که کشتی هدف سه پرتابه قرار گرفته و آسیب دیده است، اما آتش‌سوزی یا تلفات جانی گزارش نشده و خدمه کشتی در سلامت هستند.

حوثی‌های یمن که از سوی جهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند، از نوامبر سال گذشته تاکنون نزدیک به ۱۰۰ حمله به کشتی‌های عبوری در دریای سرخ انجام داده‌اند و دلیل این اقدامات‌شان را همبستگی با فلسطینیان در جنگ اسرائیل در غزه عنوان کرده‌اند.

آژانس امنیت دریایی بریتانیا تأیید کرد که کشتی مذکور پس از حادثه به مسیر خود به سمت بندر بعدی ادامه داده است

حوثی‌های مورد حمایت ایران از سال ۲۰۱۵ مشمول تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هستند. ایران همواره اتهام حمایت تسلیحاتی از این گروه را رد کرده است.

۱۰:۲۴ ۱۹.۷.۱۴۰۳

«غافلگیرشدن» وزیر دفاع آمریکا از عملیات کشتن حسن نصرالله

روزنامهٔ وال‌استریت جورنال جزئیاتی از مکالمهٔ وزیر دفاع اسرائیل با همتای آمریکایی خود در عصر جمعه ششم مهر را منتشر کرده که حاکی است یوآو گالانت با گفتن این‌که اسرائیل همین الان مخفیگاه حسن نصرالله را هدف قرار داده، موجب غافلگیری لوید آستین شده و او گفته: «ببخشید، چی گفتید؟»

این روزنامه شامگاه چهارشنبه ۱۸ مهر نوشته، درحالی‌که دولت جو بایدن امیدوار بود طرح آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان را نهایی کند، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی روز ششم مهر ناگهان به آمریکا خبر داد که نیروی هوایی اسرائیل هم‌اکنون در حال عملیات است و مخفیگاه دبیر کل حزب‌الله را بمباران کرده است.

این گزارش حاکی است که ژنرال آستین در آن روز در مکالمهٔ دیگری با ژنرال گالانت از او پرسیده اسرائیل که قصد خود برای زدن مخفیگاه نصرالله را با آمریکا در میان نگذاشت، آیا آماده بود که برای دفاع از خود «تنها» بماند.

مقامات دفاعی آمریکا به وال‌استریت جورنال گفته‌اند ژنرال آستین با شنیدن خبر حملهٔ اسرائیل به مخفیگاه حسن نصرالله سرخورده شده بود زیرا آمریکا برای استقرار نیروهای خود جهت کمک به دفاع بالقوه از اسرائیل یا محافظت از نیروهای آمریکایی که ممکن بود در منطقه مورد حمله قرار گیرند، زمان کافی در اختیار نداشت.

این روزنامه افزوده که آمریکا همچنین از عدم آمادگی اسرائیل برای آگاه کردن واشینگتن از طرح‌هایی که برای گرفتن انتقام از حملهٔ موشکی دهم مهر جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل آماده کرده، سرخورده است.

مقامات آمریکایی به وال‌استریت جورنال گفته‌اند هنوز هم از زمان تلافی پیش روی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و جزئیات طرح‌های اسرائیل در این عملیات آتی آگاهی ندارند.

کاخ سفید اعلام کرد گفت‌وگوی تلفنی شامگاه چهارشنبه میان جو بایدن با بنیامین نتانیاهو «صریح و پربار» بود. بیانیهٔ کاخ سفید یا دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام نکرده که آیا نتانیاهو جزئیاتی از برنامهٔ کشورش را در خصوص نحوهٔ تلافی از جمهوری اسلامی ایران به آگاهی جو بایدن رسانده است یا نه.

وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه گفت کشورش «مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده» عمل خواهد کرد (به گونه‌ای) که جمهوری اسلامی ایران «متوجه نشود که چه اتفاقی افتاده، چگونه رخ داده (ولی) نتایج آن را خواهد دید».

بیشتر

XS
SM
MD
LG