لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

جایزه نوبل و نکاتی که درباره آن باید بدانید


جایزه نوبل و نکاتی که درباره آن باید بدانید
please wait

No media source currently available

0:00 0:26:23 0:00
لینک مستقیم

طی روزهای آینده بنیاد نوبل برنده‌های سال ۲۰۲۴ خود را در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی (پزشکی)، ادبیات، صلح و جایزه علوم اقتصاد به یاد آلفرد نوبل معرفی خواهد کرد. در این قسمت از پادکست «چیستا» درباره داستان نوبل صحبت می‌کنیم و هفته آینده به معرفی برنده‌های بخش علمی این جایزه خواهیم پرداخت. چیستا، که نام خود را از ایزدبانوی باستانی موکل بر خرد ایرانیان وام گرفته ، پادکستی از مجوعه پادکست‌های رادیو فردا است که هر دوشنبه به میزبانی پوریا ناظمی، روزنامه‌نگار علم، به داستانی از دنیای علم، فناوری و آینده می‌پردازد. در بخش «بیشتر بخوانید» در زیر، می‌توانید منابعی بیشتر درباره موضوع این قسمت را مشاهده کنید.

۱. فهرست مطالعه درباره تاریخچه و نقدهای نوبل:
کتاب‌ها:
“The Nobel Prize: A History of Genius, Controversy, and Prestige” by Burton Feldman

این کتاب تاریخچه‌ای جامع از جایزه نوبل، افراد برجسته‌ای که آن را دریافت کرده‌اند، و نقدهایی که به این جایزه وارد شده است ارائه می‌دهد. همچنین به موضوعاتی مانند چالش‌های علمی و سیاسی مرتبط با انتخاب برندگان نیز می‌پردازد.
“Alfred Nobel: A Biography” by Kenne Fant

زندگی‌نامه‌ای درباره آلفرد نوبل که به شرح زندگی او، ابداع دینامیت، و دلیل تاسیس جایزه نوبل می‌پردازد. این کتاب همچنین شامل تفاسیر بیشتری در مورد انگیزه نوبل برای ایجاد این جوایز است.
“Nobel Prizes: The First 100 Years” edited by Agneta Wallin Levinovitz and Nils Ringertz

این کتاب تاریخی مستند از صد سال اول جایزه نوبل و برندگان آن است. همچنین اطلاعات جالبی درباره چگونگی انتخاب برندگان و جنبه‌های پشت پرده جایزه نوبل دارد.
“Nobel: A Century of Prize Winners” by Michael Worek

یک کتاب مصور که به تاریخچه و فهرستی از تمام برندگان نوبل تا سال ۲۰۰۰ میلادی پرداخته است. این کتاب به داستان‌های موفقیت و چالش‌های برندگان اشاره می‌کند.


Retraction Watch: این سایت نظارت بر مقاله‌های علمی که پس از انتشار دچار مشکل شده‌اند یا باز پس‌گرفته (ریترکت) شده‌اند، دارد.
برای دسترسی به مقالاتی درباره برندگان نوبل که مقالاتشان پس از جایزه ریترکت شده است، می‌توانید به لینک زیر رجوع کنید:
https://retractionwatch.com/retractions-by-nobel-prize-winners

XS
SM
MD
LG