لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی، بازداشت شد


مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی که حکم تعلیق او از تحصیل دو بار در روزهای اخیر تغییر کرد، بازداشت و زندانی شد.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ایران، روز دوشنبه ۱۶ مهر بدون ارائه جزییات نوشت که او بازداشت و به زندان معرفی شد.

خبرگزاری میزان اتهام مطهره گونه‌ای را «توهین و اقدام علیه امنیت ملی و روانی جامعه» عنوان کرد و مدعی شد که او در روز‌های اخیر «محتوا‌های توهین‌آمیز تولید و منتشر کرده است».

در همین حال مصطفی نیلی، وکیل خانم گونه‌ای، بازداشت موکل خود را جهت اجرای حکم یک سال حبس بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرده است.

آقای نیلی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که دلیل این حکم همراهی مطهره گونه‌ای در تحصن مربوط به اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی در خانه موسیقی و تعدادی از توییت‌های او بوده است.

خانم گونه‌ای که از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران است روز یکشنبه خبر داده بود که پرونده جدیدی علیه او با اتهاماتی مانند «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقامات و مامورین» گشوده شده و او به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

این اقدام قضایی علیه او در پی انتقاد و اعتراض او به حضور اصلاح‌طلبان در نماز جمعه هفته اخیر تهران، به امامت علی خامنه‌ای، صورت گرفت.

خانم گونه‌ای از اصلاح‌طلبان با عنوان «اصلاح‌طلبان صندوقی» یاد کرده و یادآور شده بود که از شرایط امام جمعه «عقل، ایمان، حلال‌زادگی و عدالت» است؛ این سخنان با انتقاد طرفداران جمهوری اسلامی و جمعی از اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد.

او همان روز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که با «اعمال فشار گروه‌های تندرو» و برداشت‌های «شخصی و ناصواب» از نوشته‌های او توسط افراد متعددی از جمله «بخشی از اصلاح‌طلبان»، تا اطلاع ثانوی از ادامه تحصیل محروم شده است.

مطهره‌ گونه‌ای از جمله دانشجویان تعلیقی بود که اعلام کرده بود با دریافت حکم لغو به دانشگاه بازگشته است، اما روز یکشنبه رسانه‌های ایران اعلام کردند که مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خبر داده که حکم بازگشت او به دانشگاه لغو شده است. وی در اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام «ایجاد بلوا و آشوب در دانشکده» از اتمام ترم آخر دکترای دندانپزشکی بازماند و به مدت ۵ سال از تحصیل محروم شد.

XS
SM
MD
LG