لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

حملات تازه روسیه به اوکراین؛ زلنسکی خواستار مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد شد


سامانه ضدهوایی پاتریوت
سامانه ضدهوایی پاتریوت

روسیه می‌گوید دو پرتاب‌گر سامانه ضدهوایی پاتریوت اوکراین را نابود کرده است.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه این موضوع را روز پنجشنبه ۱۹ مهر اعلام و ادعا کرد که در یک حمله موشکی، ایستگاه کنترل و رادار این سامانه را هم از بین برده است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، در این حمله برخی تجهیزات دیگر به همراه تعدادی از سربازان اوکراینی هم هدف قرار گرفته‌‌اند.

اوکراین برای دفاع در مقابل حملات موشکی روسیه به شدت به سامانه‌های دفاعی غربی و بخصوص موشک‌های آمریکایی پاتریوت وابسته است.

وزارت دفاع روسیه چهارشنبه شب هم با صدور بیانیه‌ای از شلیک چند موشک اسکندر به محل استقرار لشکری از ارتش اوکراین در منطقه مرکزی «دنیپرو پتروفسک» خبر داده بود. به نظر می‌رسد این دو بیانیه به یک حمله اشاره دارند.

اوکراین هنوز آسیب‌دیدن سامانه‌های پاتریوتش را تأیید نکرده است.

کی‌یف نخستین سامانه پاتریوت را اردیبهشت پارسال دریافت کرده بود و مشخص نیست که در حال حاضر، چه تعداد از این سامانه‌ها را در اختیار دارد.

روسیه حدود سه ماه پیش هم از نابود کردن دو سامانه پاتریوت اوکراین خبر داده بود.

حمله به مناطق «غیر نظامی»

در همین حال مقام‌های اوکراینی از حملات گسترده روسیه به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های مدنی در نقاط مختلف اوکراین در طول شب چهارشنبه و صبح پنجشنبه و زخمی‌شدن دست‌کم ۱۰ تن خبر می‌دهند.

به گفته ویتالی کیم فرماندار میکولایف، روسیه زیرساخت‌های حیاتی این شهر در جنوب اوکراین را با دو موشک هدف قرار داده است. آقای کیم از زخمی‌شدن دو نفر در این حمله هم خبر داد.

در تحولی دیگر، رومن مروچکو، فرماندار نظامی خرسون هم از گلوله‌باران این شهر از سوی نیروهای روسیه و قطع‌ برق بخش‌هایی از شهر خبر داده است.

همزمان ایوان فدوروف، فرمانده شهر مهم زاپوریژیا هم از زخمی‌شدن شش تن از جمله یک دختر ۱۷ ساله، در نتیجه بمباران شهر در ساعات اولیه صبح پنجشنبه گفته است.

تلاش آتش‌نشان‌ها برای کمک به ساکنان یک ساختمان مسکونی
تلاش آتش‌نشان‌ها برای کمک به ساکنان یک ساختمان مسکونی

نیروی هوایی اوکراین هم با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام ادعا کرده که ۴۱ فروند از ۶۲ پهپادی را که روسیه به سمت اوکراین گسیل کرده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

در این بیانیه همچنین از اصابت چند موشک و پهپاد روسیه به مناطق غیر نظامی و زیرساخت‌های حساس شهرهای اودِسا، پولتاوا، و منطقه دونتسک خبر داده است.

اصابت یک موشک بالستیک روسیه به سازه‌های بندری اودسا در روز چهارشنبه هم، منجر به کشته‌شدن هشت تن و آسیب‌دیدن یک کشتی باربری با پرچم پاناما شد.

تکرار درخواست مجوز موشک‌های دوربرد ساخت بریتانیا

همزمان با تحولات در میدان جنگ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنجشنبه با مارک روته دبیرکل جدید پیمان ناتو، و کی‌یر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین در این دیدار، ضمن به بحث‌گذاشتن آنچه که «نقشه پیروزی» خواند، بار دیگر خواستار مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد غربی علیه اهدافی در خاک روسیه شد.

ولودیمیر زلنسکی پیشتر هم خواستار دریافت این مجوز برای استفاده از موشک‌های بریتانیایی و آمریکایی شده بود؛ موضوعی که به‌دلیل نگرانی از گسترش جنگ، هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

مقام‌های روسیه هم بارها هشدار داده‌اند که چنین اقدامی را به منزله «دخالت و درگیری مستقیم کشورهای غربی در جنگ با روسیه» تلقی کرده و تهدید کرده‌اند که در چنین شرایطی ممکن است استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را هم به عنوان گزینه‌ای برای پاسخگویی در نظر بگیرند.

مارک روته دبیرکل تازه پیمان آتلانتیک شمالی، ضمن تأیید رایزنی در مورد صدور این مجوزها، گفت در نهایت تصمیم با خود اعضا خواهد بود.

XS
SM
MD
LG