لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

زلنسکی با «طرح پیروزی» به کاخ سفید رفت؛ بایدن: اوکراین پیروز خواهد شد


رئیس جمهور اوکراین که در هفته‌های اخیر از «طرح پیروزی» برای وادار کردن روسیه به آمدن پای میز مذاکره سخن گفته است، در کاخ سفید با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد.

این دیدار روز پنجشنبه پنجم مهر برگزار شد و جو بایدن با تاکید مجدد بر اینکه روسیه در تهاجم خود علیه اوکراین «پیروز نخواهد شد» خطاب به ولودیمیر زلنسکی گفت: «ما در هر مرحله در کنار شما خواهیم بود».

اندکی پیش از این دیدار رئیس جمهور آمریکا از اختصاص نزدیک به هشت میلیارد دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین برای «پیروزی در این جنگ» خبر داده بود.

رئیس جمهور اوکراین نیز در دیدار با جو بایدن گفت عمیقا قدردان ایالات متحده و ایستادن واشینگتن در کنار کی‌یف است.

به گزارش رویترز، آقای زلنسکی ضمن گفت‌وگو درباره جزییات «طرح پیروزی»، بار دیگر از واشینگتن خواست تا محدودیت‌های استفاده کی‌یف از تسلیحات دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه را لغو کند.

رئیس جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر از «طرح پیروزی» برای تقویت نظامی کی‌یف و وادار کردن روسیه به آمدن پای میز مذاکره سخن گفته است.

او پیش از سفر به آمریکا به نشریه آبزرور گفته بود که لازمه تحقق «طرح پیروزی» انجام حملات عمقی با موشک‌های غربی در عمق روسیه است و لندن و واشینگتن باید مجوز استفاده آن را به کی‌یف بدهند.

بریتانیا اخیرا از تمایل خود برای تغییر سیاست قبلی خود و احتمال صدور مجوز استفاده از موشک‌های کروز «توفان سایه» به کی‌یف سخن گفته است؛ با این حال ایالات متحده تاکید دارد که سیاستش در این باره تغییری نکرده است.

جو بایدن در دیدار با ولودیمیر زلنسکی همچنین از تمدید آموزش خلبان‌های اوکراینی در آمریکا در سال آینده خبر داد و گفت ۱۸ خلبان اف۱۶ نیز به این طرح اضافه می‌شوند.

آقای بایدن همچنین بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که واشینگتن به همراه شرکای خود در حال انجام اقداماتی برای مقابله با استفاده روسیه ارزهای دیجیتال برای پولشویی و دور زدن تحریم‌ها است.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی پس از این دیدار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از جو بایدن، کنگره ایالات متحده و هر دو حزب آن جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، و همچنین از کل مردم آمریکا برای اعلام [کمک] امروز سپاسگزارم».

دیدار روسای جمهور آمریکا و اوکراین یک روز پس از ان برگزار شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بار دیگر تهدید قبلی خود را تکرار کرد و گفت حمله هر کشوری به روسیه با سلاح‌های متعارف اگر با کمک یک قدرت هسته‌ای انجام شود حمله‌ای مشترک تلقی خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی روز پنجشنبه همچنین با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویترز، خانم هریس در این دیدار بر تعهد خود به حمایت از اوکراین تاکید کرد و گفت: «همان‌طور که در شش دیدار قبلی خود و در طول تجاوز و جنگ وحشیانه پوتین علیه اوکراین روشن کرده‌ام، حمایت من از مردم اوکراین تزلزل ناپذیر است».

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین با انتقاد از اظهارات برخی مقام‌های این کشور درباره واگذاری بخش‌هایی از اوکراین به روسیه گفت: « اینها پیشنهادهای پوتین هستند و برای صلح نیستند، بلکه پیشنهادهایی برای تسلیم شدن هستند که خطرناک و غیرقابل قبول است».

پیشتر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه کامالا هریس، در یک رویداد انتخاباتی زلنسکی را به عنوان «بزرگ‌ترین فروشنده روی زمین» به باد انتقاد گرفته و او را متهم کرده بود که از «توافق با مسکو» امتناع می‌کند.

آقای ترامپ همچنین چند روز پیش قابلیت‌های نظامی روسیه را ستایش کرد و گفت: «آنها هیتلر را شکست دادند، ناپلئون را شکست دادند - این کاری است که آنها انجام می‌دهند، می‌جنگند».

از سوی دیگر دیدار ولودیمیر زلنسکی از یک کارخانه تولید مهمات در ایالت پنسیلوانیا، یکی از ایالت‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با موج انتقادهای جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است که از آن به عنوان تبلیغات انتخاباتی دموکرات‌ها یاد کرده‌اند.

از جمله مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، با بیان اینکه این بازدید با هدف «کمک به دموکرات‌ها طراحی شد»‌ گفت:‌ «این اقدام معادل مداخله در انتخابات است».

او همچنین خواستار برکناری سفیر اوکراین در واشینگتن به دلیل ترتیب دادن این بازدید و کمک به اجرای آن شد.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، تحت کنترل جمهوری‌خواهان، نیز اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره اینکه آیا سفر زلنسکی تلاشی برای استفاده از یک رهبر خارجی به نفع کارزار انتخاباتی کامالا هریس بوده است انجام خواهد داد.

بر اساس برنامه‌ها، ولودیمیر زلنسکی قرار است روز جمعه با دونالد ترامپ دیدار کند.

XS
SM
MD
LG