لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶
آوارگانی در مرکز بیروت، ۲۵ مهرماه
آوارگانی در مرکز بیروت، ۲۵ مهرماه

زنده مقامات آمریکایی: تعهد اسرائیل درمورد اهداف حمله احتمالی به ایران قطعی نیست

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد.
  • دفتر نتانیاهو در واکنش به گزارش واشینگتن‌پست اعلام کرد به هرجا که نیاز باشد حمله خواهد کرد
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از ماموریت حافظ صلح این سازمان در لبنان تاکید کرد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت
  • مقام‌های اسرائیلی در بازدید از پایگاه نظامی در شمال این کشور که هدف حمله پهپادی حزب‌الله قرار گرفت تاکید کردند که حزب‌الله پاسخ قاطعی خواهد گرفت
  • ارتش اسرائیل از کشف یک مجتمع زیرزمینی و ۸۰۰ متر تونل متعلق به حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد

۱۲:۲۲

حملات مرگبار اسرائیل به شهر قانا در لبنان

قانا
قانا

حملات اسرائیل به شهر قانا در ۱۲ کیلومتری مرز این کشور در جنوب لبنان ۱۵ کشته برجای گذاشته است.

سازمان دولتی دفاع مدنی لبنان که مسئولیت نجات و امدادرسانی در این کشور را بر عهده دارد، امروز چهارشنبه ۲۵ مهر اعلام کرد جسد ۱۵ نفر را از زیر آوار یک ساختمان در این شهر بیرون آورده و جستجو در این زمینه همچنان ادامه دارد.

ارتش اسرائیل تا این لحظه در این زمینه اظهارنظری نداشته است.

این حملۀ مرگبار در حالی صورت گرفته که اسرائیل پس از گذشت یک هفته دوباره از روز چهارشنبه حملات خود را به حومه جنوبی بیروت آغاز کرده است.

به‌گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، ارتش اسرائیل با گذشت دو هفته از آغاز حمله به جنوب لبنان، برای ساکنان بیش از یک‌چهارم این کشور دستور تخلیه خانه‌هایشان را صادر کرده است. اسرائیل می‌گوید که جنوب لبنان را برای عقب راندن حزب‌الله هدف قرار داده است.

حملات اسرائیل به لبنان در طول یک سال اخیر جان دست‌کم دو هزار و ۳۵۰ تن را گرفته و ۱۱ هزار تن را هم زخمی کرده است.

به‌گفته وزارت بهداشت لبنان، در این مدت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند این کشور هم آواره شده‌اند.

این نهاد دولتی لبنان، آمار قربانیان نظامی و غیرنظامی را تفکیک نکرده، اما به کشته‌شدن صدها زن و کودک اشاره کرده است.

از بیش از یک سال پیش و به‌دنبال آغاز جنگ غزه، درگیری‌های حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل هم تقریباً هرروزه ادامه داشته است؛ درگیری‌هایی که از چند هفته پیش تشدید شد و ورود ارتش اسرائیل به خاک لبنان و مواردی از حملات هوایی به بیروت پایتخت این کشور و به‌خصوص منطقهٔ ضاحیه در حومه بیروت را به‌دنبال داشت.

۰۹:۵۳

دو هزار و ۳۵۰ لبنانی طی درگیری‌های یک‌ساله با اسرائیل کشته شده‌اند

حملات اسرائیل به لبنان در طول یک سال اخیر جان دست‌کم دو هزار و ۳۵۰ تن را گرفته و ۱۱ هزار تن را هم زخمی کرده است.

به‌گفته وزارت بهداشت لبنان، در این مدت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند این کشور هم آواره شده‌اند.

این نهاد دولتی لبنان، آمار قربانیان نظامی و غیرنظامی را تفکیک نکرده، اما به کشته‌شدن صدها زن و کودک اشاره کرده است.

از بیش از یک سال پیش و به‌دنبال آغاز جنگ غزه، درگیری‌های حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل هم تقریباً هرروزه ادامه داشته است؛ درگیری‌هایی که از چند هفته پیش تشدید شد و ورود ارتش اسرائیل به خاک لبنان و مواردی از حملات هوایی به بیروت پایتخت این کشور و به‌خصوص منطقهٔ ضاحیه در حومه بیروت را بدنبال داشت.

۰۹:۲۳

اسرائیل: یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار دادیم

ارتش اسرائیل می‌گوید در ساعات اولیه چهارشنبه ۲۵ مهرماه، جنگنده‌های این کشور یک انبار زیرزمینی تسلیحات راهبردی حزب‌الله لبنان را در منطقه ضاحیه در حومهٔ بیروت هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از شاهدان محلی،‌ از شنیده‌شدن صدای انفجار و ظاهر‌شدن ستونی از دود بر فراز منطقه خبر داده است. ارتش اسرائیل اندکی پیش از حمله، دستور تخلیه ساختمانی در ضاحیه را صادر کرده بود.

به گفتهٔ آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، دو هفته پس از آغاز تهاجم نظامی اسرائیل به جنوب لبنان، فرامین تخلیه صادر‌شده از سوی ارتش این کشور، بیش از یک‌چهارم لبنان را شامل می‌شود. اسرائیل هدف از این عملیات گستردهٔ نظامی را، «عقب‌راندن حزب‌الله» اعلام کرده است.

این حملهٔ تازه تنها ساعاتی پس از ابراز مخالفت ایالات متحده با گسترش حملات اسرائیل به بیروت و ابراز نگرانی واشینگتن از شمار فزایندهٔ تلفات غیر نظامی انجام شد. آمریکا همچنین درباره خطرات گسترش احتمالی درگیری‌ها در خاورمیانه و کشیده‌شدن پای ایران به جنگی منطقه‌ای هم هشدار داده است.

دیروز متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده بود که واشینگتن نگرانی خود از این موارد را با دولت بنیامین نتانیاهو در میان گذاشته است.

۰۵:۱۰

مقامات آمریکایی: اسرائیل به واشینگتن اطمینان داده که به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران حمله نمی‌کند

دو مقام ایالات متحده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که دولت جو بایدن اطمینان یافته است که اسرائیل در حملات تلافی‌جویانه خود به تأسیسات هسته‌ای و پالایشگاه‌های نفت ایران کاری نخواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید که واشینگتن اعتقاد دارد که استقرار سامانه دفاع ضدموشکی تاد در اسرائیل و اعزام حدود ۱۰۰ نیروی نظامی به این کشور برای کار با سامانه تاد تا حدی نگرانی‌های اسرائیل از حملات متقابل ایران و مسائل امنیتی خود را کاهش داده است.

پنتاگون روز یکشنبه اعلام کرد که به دستور جو بایدن، برای تقویت توان دفاع هوایی اسرائیل سامانه ضدموشک بالستیک تاد را در این کشور مستقر می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقامات آمریکایی به شرط عدم انتشار نام آنها نوشته است که با این حال تعهدی که اسرائیل داده صد در صدی نیست و بسته به شرایط ممکن است تغییر کند.

این مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که سوابق اسرائیل در رابطه با تعهداتی که داده هم مثبت بوده و هم منفی و اغلب منعکس‌کننده سیاست داخلی این کشور است که باعث می‌شود به تعهدات خود عمل کند یا نه.

آخرین نمونه آن نیز مربوط به ماه اکتبر و زمانی بود که مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود گفتند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از پیشنهاد مشترک ایالات متحده و فرانسه برای آتش‌بس در لبنان استقبال می‌کند اما تنها دو روز پس از آن اسرائیل با حمله هوایی به بیروت، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله را کشت.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای گفته که «ما به نظرات ایالات متحده گوش می‌دهیم، اما تصمیم نهایی را خودمان بر اساس منافع ملی‌مان می‌گیریم».

۰۴:۲۴

بایدن: نیروهای آمریکا در خاورمیانه باقی خواهند ماند

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید نیروهای کشورش در منطقه خاورمیانه برای تأمین منافع ملی مهم این کشور مستقر خواهند ماند.

آقای بایدن روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در نامه‌ای به رؤسای مجلس نمایندگان آمریکا و سنا و رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در دو مجلس، بار دیگر با اعلام حمایت این کشور از اسرائیل، بر حفاظت از افراد و اموال ایالات متحده در برابر حملات جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان وابسته به ایران تأکید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این نامه با اشاره به اینکه در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۴، ایران بیش از ۲۰۰ فروند موشک بالستیک به سوی اسرائیل پرتاب کرد، گفت: «در راستای تعهد دیرینه‌مان نسبت به امنیت اسرائیل و بر اساس اعلام عمومی خود مبنی بر ادامه تلاش‌هایمان در حفاظت از اسرائیل در برابر تهدیدات ایران و نیروهای وابسته به این کشور، در این نامه گزارشی از وضعیت نیروهای نظامی ایالات متحده را که برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر این حملات و هرگونه حملات بعدی مستقر شده‌اند، ارائه می‌کنم.»

گزارش زیر را بخوانید:

۰۲:۰۳

ترکیه خواستار تحریم اسرائیل شد

وزیر امور خارجه ترکیه خواستار اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه اسرائیل و قطع حمایت‌های جامعه جهانی از این کشور به دلیل درگیری‌های خاورمیانه شد.

هاکان فیدان روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در نشستی با نمایندگان حزب حاکم این کشور در مورد فلسطین گفت: «ما دیگر باید از حد حرف زدن و دیپلماسی فراتر برویم. باید از تحریم‌ها شروع کنیم. اسرائیل باید تحریم شود.»

وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه همچنین در دیدار با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود گفت: «امروز اسرائیل به تهدید اصلی صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است، اما اسرائیل این جنایت را به تنهایی انجام نمی‌دهد.»

او در ادامه تصریح کرد که کشورهایی وجود دارند که از اسرائیل حمایت کرده و سلاح در اختیارش می‌گذارند.

فیدان با اشاره به اینکه مسجدالاقصی برای مسلمانان خط قرمز است گفت:‌ «به عنوان جهان اسلام، نمی‌توانیم در برابر اقدام‌ها و تحریک‌هایی که وضعیت تاریخی اماکن مقدس ما در قدس را نقض می‌کند، سکوت کنیم.»

او با اشاره به اینکه اسرائیل می‌خواهد راه‌حل دو کشوری و تأسیس کشور مستقل فلسطینی را مسدود کند گفت: «فلسطینی‌ها حق دارند در سرزمین خود تحت نظارت دولت خود زندگی کنند.»

به گفته وی، این دولت یک دولت واقعی با تمام اختیارات و قابلیت‌ها خواهد بود و اضافه کرد که آنکارا به همکاری با اردن برای رسیدن به راه‌حل دو کشوری ادامه خواهد داد.

فیدان تأکید کرد که اسرائیل برای بیش از یک سال در غزه «نسل‌کشی» کرده است و اکنون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، سعی دارد به‌تدریج لبنان را اشغال کند.

اسرائیل می‌گوید که هدفش از حمله به لبنان از بین بردن توان نظامی حزب الله است و قصد اشغال این کشور را ندارد.

۰۱:۴۹

آمریکا: با گسترش حملات هوایی اسرائیل در بیروت مخالفیم

با بالا رفتن آمار تلفات جانی در بیروت و نگرانی‌های ایجاد شده بابت امکان گسترش جنگ در صورت درگیر شدن ایران، آمریکا به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، روز سه‌شنبه اعلام کرد، با گستره‌ای که حملات هوایی اسرائیل در بیروت در هفته‌های گذشته پیدا کرده، مخالف است.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، ارتش اسرائیل با گذشت دو هفته از آغاز حمله به جنوب لبنان، برای ساکنان بیش از یک چهارم این کشور دستور تخلیه منازل صادر کرده است. اسرائیل می‌گوید که جنوب لبنان را برای عقب راندن حزب‌الله هدف قرار داده است.

برخی کشورهای غربی به اسرائیل برای پذیرفتن آتش‌بس در لبنان و غزه فشارهایی آورده‌اند، با این حال، ایالات متحده می‌گوید که همچنان به پشتیبانی از اسرائیل ادامه خواهد داد و در هفته‌های گذشته نیز با تامین یک سامانه ضدموشکی برای اسرائیل و اعزام سربازان خود برای پشتیبانی این کشور، به این وعده خود عمل کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا نگرانی‌های خود از بابت حملات اخیر را با دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مطرح کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران در این باره، با جملاتی شدیداللحن‌تر از آن‌چه تاکنون آمریکا در مورد اسرائیل به کار برده است سخن گفت.

۲۲:۳۳ ۲۴.۷.۱۴۰۳

وزارت خارجه ایالات متحده توقف مذاکرات غیرمستقیم با ایران را تأیید کرد

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسش رادیو فردا تأیید کرد که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشینگتن متوقف شده است. این تأییدیه پس از آن مطرح شد که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد هیچ زمینه‌ای برای ادامه این مذاکرات از طریق میانجی‌گری عمان وجود ندارد.

عراقچی روز گذشته گفت که این مذاکرات به دلیل «شرایط خاص منطقه» متوقف شده است.

در پاسخ به این موضوع، وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به رادیوفردا بیان کرد که «ما خطوط ارتباطی مستقیم و باز با ایران داریم، زمانی که به نفع ما باشد » و افزود که «در حال حاضر نیازی به مذاکرات غیرمستقیم در عمان یا هر جای دیگری نیست.»

شبکه رسانه ملی اسرائیل، کان، گزارش داده است که جمهوری اسلامی ایران از طریق آمریکا به اسرائیل پیام رسانده که اگر پاسخ نظامی پیش روی اسرائیل به حمله موشکی اخیر ایران به اهداف خاصی محدود باشد، تهران آن را پایان دور کنونی این بحران تلقی خواهد کرد.

شبکهٔ کان با استناد به «منبع آگاه» در دولت اسرائیل افزود پیام ایران از طریق یک کشور دیگر به آمریکا رسانده شده است.

به‌گفتهٔ کان، پیام پشت‌پردهٔ تهران به دولت اسرائیل در حالی ارسال شده که جمهوری اسلامی ایران علناً می‌گوید به هر حملهٔ اسرائیل «پاسخ دردناک‌تر» از حملهٔ موشکی دهم مهر خواهد داد.

نام کشور دیگری که به‌ادعای این شبکه «پیام» تهران را به آگاهی واشینگتن رسانده، اعلام نشده است.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۲۳ مهر در سفر به مسقط گفت او حامل پیامی برای آمریکا از طریق عمان نبود زیرا مواضع ایران را در سفرهای روزهای گذشتهٔ خود به کشورهای منطقه «با قدرت» بیان کرده و آمریکا و اروپا باید از آن به‌خوبی آگاه باشند.

۲۲:۱۷ ۲۴.۷.۱۴۰۳

اسرائیل به دنبال تقویت صنعت داخلی برای مقابله با پهپادها

دولت اسرائیل برای تقویت توانایی نظامی خود در رهگیری پهپادهایی که توسط ایران یا گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان به سوی این کشور پرتاب می‌شوند، به صنعت داخلی روی آورده است.

وزارت دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه اعلام کرد که رقابتی را بین هشت شرکت بزرگ و کوچک در این کشور آغاز کرده است.

بیانیه وزارت دفاع اسرائیل تأکید می‌کند که پس از تحلیل نتایج آزمایش‌ها، این وزارتخانه چندین فناوری را برای ورود به یک فرایند توسعه و تولید سریع انتخاب می‌کند که هدف از این تلاش استقرار توانایی‌های عملیاتی جدید ظرف چندین ماه خواهد بود.

به گفته یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، تهدید پهپادها یک تهدید «چندگانه» است که از سوی ایران شکل می‌گیرد و این کشور پهپادهای مورد استفاده در لبنان، یمن و عراق را نیز تأمین می‌کند.

او اضافه کرد: «ما باید تلاش ملی خود را برای رسیدن به راه‌های عملیاتی در این مورد متمرکز کنیم.»

ایال زمیر، مدیر کل وزارت دفاع، اظهار کرد که این وزارتخانه تاکنون صدها میلیون شِکِل (واحد پول اسرائیل) در این قابلیت‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

از جمله شرکت‌هایی که در این رقابت شرکت دارند، شرکت‌های برتر دفاعی اسرائیل مانند البیت سیستمز، رافائل و صنایع هوافضای اسرائیل هستند.

۲۲:۱۱ ۲۴.۷.۱۴۰۳

هشداری از سوی آمریکا در مورد وضعیت غزه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه (چپ)، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه (چپ)، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا

دولت بایدن به اسرائیل هشدار داده است که اگر میزان کمک‌های بشردوستانه‌ای که به نوار غزه وارد می‌کند را در ۳۰ روز آینده افزایش ندهد، ممکن است دسترسی به بودجه تسلیحاتی ایالات متحده را از دست بدهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نامه‌ای به مقامات اسرائیلی تأکید کرده‌اند که اسرائیل باید سطح کمک‌ها را به حداقل ۳۵۰ کامیون در روز برساند و وقفه‌های بشردوستانه بیشتری را اعمال کرده و امنیت بیشتری برای سایت‌های امدادی فراهم کند.

این نامه در حالی ارسال شده که شرایط در غزه بدتر شده و حملات هوایی اسرائیل به مناطق مختلف باعث کشته شدن افراد بیشتری شده است. ایالات متحده نگران است که ادامه حملات اسرائیل منجر به مرگ غیرنظامیان بیشتر و گسترش درگیری در منطقه شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG