لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱
شهر قانا در جنوب لبنان پس از حمله اسرائیل، ۲۴ مهرماه
شهر قانا در جنوب لبنان پس از حمله اسرائیل، ۲۴ مهرماه

زنده مقامات آمریکایی: تعهد اسرائیل درمورد اهداف حمله احتمالی به ایران قطعی نیست

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد.
  • دفتر نتانیاهو در واکنش به گزارش واشینگتن‌پست اعلام کرد به هرجا که نیاز باشد حمله خواهد کرد
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از ماموریت حافظ صلح این سازمان در لبنان تاکید کرد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت
  • مقام‌های اسرائیلی در بازدید از پایگاه نظامی در شمال این کشور که هدف حمله پهپادی حزب‌الله قرار گرفت تاکید کردند که حزب‌الله پاسخ قاطعی خواهد گرفت
  • ارتش اسرائیل از کشف یک مجتمع زیرزمینی و ۸۰۰ متر تونل متعلق به حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد

۲۲:۰۶ ۲۴.۷.۱۴۰۳

مخالفت نتانیاهو با آتش‌بس یک‌جانبه در لبنان و افزایش تنش‌ها با مکرون

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مخالفت خود را با «آتش‌بس یک‌جانبه» در لبنان اعلام کرد. به گفته دفتر نتانیاهو، وی تأکید کرده است که چنین آتش‌بسی تغییر قابل‌توجهی در وضعیت امنیتی لبنان ایجاد نخواهد کرد و تنها وضعیت قبلی را بازخواهد گرداند.

نتانیاهو و ارتش اسرائیل بارها تأکید کرده‌اند که باید در مرز شمالی اسرائیل با لبنان، یک منطقه حائل ایجاد شود که در آن هیچ‌گونه حضور نیروهای حزب‌الله لبنان وجود نداشته باشد. نتانیاهو همچنین به مکرون گفته است که اسرائیل با هیچ توافقی که جلوی تجدید قوا و تسلیح مجدد حزب‌الله را نگیرد، موافقت نخواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که امانوئل مکرون فشار بر اسرائیل برای رعایت تصمیمات سازمان ملل را افزایش داده و گفته است که نتانیاهو نباید فراموش کند که کشورش بر اساس تصمیم سازمان ملل تأسیس شده است. این اشاره به قطعنامه‌ای است که در نوامبر ۱۹۴۷ توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و برنامه‌ای برای تقسیم سرزمین به دولت‌های جداگانه یهودی و عرب ارائه داد.

نتانیاهو به اظهارات مکرون پاسخ داده و گفته است که تأسیس اسرائیل به خاطر پیروزی در جنگ ۱۹۴۸ بود، نه قطعنامه سازمان ملل.

همچنین، تنش‌ها بین نتانیاهو و مکرون در پی درخواست مکرون برای متوقف کردن صادرات سلاح‌هایی که در درگیری‌های غزه و لبنان توسط اسرائیل استفاده می‌شوند، افزایش یافته است. مکرون نیز حملات اسرائیل به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در جنوب لبنان را محکوم کرده است.

۲۱:۰۹ ۲۴.۷.۱۴۰۳

مایکروسافت: حملات سایبری ایران به اسرائیل پس از جنگ غزه افزایش یافته است

شرکت مایکروسافت در گزارش سالانه خود گفت پس از شروع جنگ در نوار غزه، اسرائیل به هدف اصلی حملات سایبری ایران بدل شده در حالی که قبل از این جنگ حملات سایبری ایران روی آمریکا تمرکز داشت.

مایکروسافت در بخشی از این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۴ مهر منتشر شد نوشت: «در پی شروع جنگ بین اسرائیل و حماس در اواسط مهرماه گذشته، ایران حملات سایبری و تلاش برای تاثیرگذری از طریق روش‌های سایبری علیه اسرائیل را به شکل چشمگیری افزایش داده است.»

در بخش دیگری از «گزارش دفاع دیجیتالی مایکروسافت» گفته می‌شود: «در فاصله ۱۵ مهر ۱۴۰۲ تا اوایل مرداد ۱۴۰۳ هدف تقریباً نیمی از عملیات‌های ایران که توسط مایکروسافت شناسایی و رصد شده شرکت‌های اسرائیلی بوده‌اند.»

این گزارش برای ارائه تصویر بهتری از افزایش عملیات سایبری ایران علیه اسرائیل یادآوری می‌کند که در فاصله مرداد تا اواسط مهرماه سال ۱۴۰۲ فقط ۱۰ درصد از این حملات اسرائیل را هدف می‌گرفت، هدف ۳۵ درصد از آن‌ها شرکت‌ها و نهادهای آمریکایی و حدود ۲۰ درصد نیز امارات متحده عربی بود.

از زمان آغاز جنگ در نوار غزه ایران عملیات‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی با هدف ایجاد بی‌ثباتی در اسرائیل به راه انداخته است.

مایکروسافت در گزارش خود می‌گوید: «به فاصله دو روز پس از حمله حماس به خاک اسرائیل، ایران چندین عملیات جدید تأثیرگذاری را آغاز کرد.»

این گزارش می‌افزاید که یک حساب کاربری موسوم به «اشک‌های جنگ» که توسط عوامل ایران اداره می‌شود با جعل هویت فعالان اسرائیلی منتقد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در شیوه مدیریت بحران گروگان‌های اسیر در دست گروه حماس، تبلیغات می‌کرد.

حساب کاربری دیگری به نام «KarMa» که توسط یک واحد اطلاعاتی- جاسوسی ایران راه‌اندازی شده وانمود می‌کرد که نماینده و سخنگوی معترضان اسرائیلی است که خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو هستند.

مایکروسافت در گزارش خود می‌گوید که علاوه بر این، ایران پس از شروع جنگ در غزه از جعل هویت نیروهای متحد خود نیز برای پیشبرد کارزار تبلیغاتی و تأثیرگذاری بر اسرائیل استفاده کرد.

این گزارش به عنوان نمونه به راه‌اندازی یک کانال تلگرامی با شناسه شاخه نظامی حماس توسط عوامل ایران اشاره می‌کند که از طریق آن اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در مورد سرنوشت گروگان‌ها در غزه منتشر می‌شد یا اسرائیلی‌ها را تهدید می‌کرد.

مایکروسافت در این مورد مشخص خاطرنشان می‌کند که معلوم نیست این عملیات با اطلاع و توافق حماس انجام می‌شد یا نه.

گزارش دفاع دیجیتالی مایکروسافت می‌افزاید: «عوامل و گروه‌های ایرانی دامنه عملیات تأثیرگذاری سایبری را به خارج از اسرائیل نیز گسترش دادند که روی زیر سؤال بردن حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی کشورهای دیگر از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تمرکز دارد.»

۱۸:۴۷ ۲۴.۷.۱۴۰۳

وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر مجارستان را احضار کرد

در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سفیر مجارستان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به این وزارتخانه فراخواند.

معاونت سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این جلسه این تحریم‌ها را «غیرقانونی» و «غیرقابل پذیرش» خوانده و گفته است که همکاری‌های نظامی‌اش با دیگر کشورها قانونی است و به کسی اجازه دخالت در آن را نمی‌دهد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقت کرد که هفت نفر و هفت سازمان از جمله شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به اتهام ارتباط با انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه تحریم کند. بریتانیا نیز که در اتحادیه اروپا نیست، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

یکی از مسئولان انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران به خبرگزاری ایلنا گفت که ایران‌ایر تنها شرکت هواپیمایی ایرانی است که در حال حاضر به اروپا پرواز می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی ساها، ماهان ایر، به اضافه حمزه قلندری معاون وزیر دفاع ایران جزو تحریم‌های اخیر هستند.

۱۸:۰۸ ۲۴.۷.۱۴۰۳

بریتانیا تحریم‌هایی علیه گروه‌های افراطی شهرک‌نشین در کرانه باختری اعلام کرد

دیوید لَمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، دولت اسرائیل را به دلیل «بی‌عملی» در قبال خشونت شهرک‌نشینان افراطی در کرانه باختری و ایجاد «مصونیت» برای آن‌ها، مورد انتقاد قرار داد.

لمی در پاسخ به خشونت‌های ادامه‌دار، این تحریم‌ها را اعلام کرد. این تحریم‌ها سه پایگاه شهرک‌نشینان و چهار سازمان دیگر را که به نقض حقوق بشر علیه فلسطینی‌ها کمک کرده‌اند، هدف قرار می‌دهند.

این سازمان‌ها شامل «اود یوسف چای یشیوا»، «هاشومر یوش»، «تورات لخیمه» و «امانا» هستند.

۱۷:۵۶ ۲۴.۷.۱۴۰۳

معاون دبیرکل حزب‌الله،: حق داریم هر نقطه‌ای در اسرائیل را هدف قرار دهیم

گروه حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه تهدید کرد که به اهدافی در سراسر اسرائیل حمله خواهد کرد و اعلام کرد که با وجود بمباران شدید مناطق تحت کنترل و رهبرانش، «شکست نخواهد خورد.»

در آخرین تبادل‌ها در جریان این درگیری، این گروه اعلام کرد که به سمت شهر حیفا در شمال اسرائیل راکت‌هایی شلیک کرده است، در حالی که اسرائیل نیز حملات هوایی را به چندین منطقه در لبنان انجام داده است.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، در یک سخنرانی گفت که حزب‌الله «در جنگ با اسرائیل شکست نخواهد خورد.»

او گفت: «از آنجایی که دشمن تمام لبنان را هدف قرار داده است، ما حق داریم از موضع دفاعی هر نقطه‌ای در اسرائیل را هدف قرار دهیم، خواه مرکز، شمال یا جنوب باشد.»

او افزود: «به جبهه داخلی اسرائیل می‌گویم: راه‌حل، آتش‌بس است.»

۱۶:۵۹ ۲۴.۷.۱۴۰۳

درپی بروز تنش با اسرائیل، نخست‌وزیر ایتالیا به لبنان سفر می‌کند

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا
جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا

در پی هدف قرار گرفتن مواضع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان به خاطر تنش‌های نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله، نخست‌وزیر ایتالیا به لبنان سفر می‌کند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز سه‌شنبه طی سخنرانی در سنای این کشور، رویکرد اسرائیل در جنگ لبنان را «غیرقابل توجیه» و حمله به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل خواند.

علاوه بر هزار نیروی نظامی ایتالیا که در قالب نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) فعالیت می‌کنند، بخشی از نیروهای نظامی این کشور نیز برای آموزش ارتش لبنان به این کشور اعزام شده‌اند.

نخست‌وزیر ایتالیا همچنین خواستار تضمین امنیتی برای نیروهای کشورش در لبنان شد.

خانم ملونی اعلام نکرد دقیقاً چه زمانی به لبنان سفر خواهد کرد، اما گفت این سفر قبلاً برنامه‌ریزی شده و وزیر خارجه ایتالیا نیز هفته آینده به اسرائیل و فلسطین سفر خواهد کرد.

سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در لبنان، مواضع نیروهای یونیفیل ۲۰ بار مورد حمله قرار گرفته است. برخی از این حملات مستقیم و برخی تصادفی بوده است.

عملیات اسرائیل که به زخمی شدن چند تن از نیروهای یونیفیل نیز منجر شده، انتقاد شدید دبیرکل سازمان ملل و کشورهای مختلف ازجمله حدود ۴۰ کشوری که در یونیفیل نیرو دارند را در پی داشته است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیروز بار دیگر از نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان خواست تا از مناطق خاصی در نزدیکی مرز کشورش با لبنان بیرون بروند؛ او همچنین گزارش‌ها دربارهٔ حمله نیروهای اسرائیلی به صلح‌بانان یونیفیل را «کاملاً نادرست» خواند.

۱۵:۰۱ ۲۴.۷.۱۴۰۳

تیراندازی در اسرائیل: یک پلیس کشته و چهار شهروند زخمی شدند

پلیس اسرائیل اعلام کرد یک «تروریست مسلح» ظهر روز سه‌شنبه ۲۴ مهر با تیراندازی در دو نقطه در یک بزرگراه، یک شهروند اسرائیل را کشت و چهار شهروند دیگر را زخمی کرد.

وزیر امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد لحظاتی پس از این تهاجم، پلیس «خرابکار را خنثی کرد».

ایتامار بن‌گویر با حضور در محل حمله در بزرگراه شمارهٔ ۴ در نزدیکی بندر اشدود، از سیاست خود برای تجهیز مردم به اسلحه برای استفاده در مواقعی که حملاتی از این دست در خیابان‌ها و اماکن عمومی اسرائیل رخ می‌دهد، دفاع کرد.

پلیس اعلام کرد شهروند کشته‌شده یک افسر این نیرو بود که در خودرو در حال حرکت در بزرگراه هدف قرار گرفت.

به‌گفتهٔ پلیس، مهاجم از خودرو خود پیاده شد و در جاده شروع به تیراندازی به سوی مردم عابر در کنار بزرگراه و خودروها کرد.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از مجروحین یک پزشک بود که به کمک یک زخمی دیگر این تیراندازی شتافته بود.

حملات مسلحانه در اماکن عمومی اسرائیل که فلسطینیان عامل آن هستند، در هفته‌های اخیر ظاهراً در زمینه ادامهٔ «جنگ غزه» افزایش یافته است.

مرگبارترین حمله از این دست هفته گذشته در شهر ساحلی جافا (یافا) در کنار تل‌آویو رخ داد که دو فلسطینی مسلح، شش اسرائیلی و یک گردشگر گرجستانی را کشته و خود نیز از پا درآمدند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک، روز ۲۴ مهر همچنین خبر داد هشت فلسطینی را شناسایی و بازداشت کرده که از سوی یک «باند خرابکار حماس» در خاک ترکیه برای دست زدن به عملیات کشتار علیه مردم اسرائیل به خدمت گرفته شده بودند.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، ۱۵ مهر پارسال با حمله به خاک اسرائیل موجب آغاز جنگی شد که هنوز ادامه دارد و دامنهٔ آن به نبردِ اسرائیل با حزب‌الله در لبنان نیز کشیده شده است.

۱۲:۳۰ ۲۴.۷.۱۴۰۳

قصد ارتش اسرائیل «برای ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان برای پاکسازی»

روستایی در نزدیکی شهر صور در جنوب لبنان پس از حملهٔ هوایی اسرائیل، ۲۳ مهرماه
روستایی در نزدیکی شهر صور در جنوب لبنان پس از حملهٔ هوایی اسرائیل، ۲۳ مهرماه

روزنامهٔ الاخبار در لبنان امروز به‌نقل از منابع دیپلماتیک نوشت آمریکا در آخرین پیام به لبنان از قصد ارتش اسرائیل برای ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» این منطقه خبر داده است.

الاخبار که یک رسانهٔ هم‌سو با حزب‌الله تلقی می‌شود، سه‌شنبه ۲۴ مهر در گزارش خود افزود قصد اولیه اسرائیل ایجاد یک منطقه حائل به عمق ۱۰ کیلومتر است اما حاضر است مسئولیت بقیه هفت کیلومتر را به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و ارتش لبنان واگذار کند و در صورتی که این نیروها نتوانند وظایف خود را انجام دهند، اسرائیل خود مأموریت در این هفت کیلومتر را نیز به عهده خواهد بگیرد.

این روزنامه به‌نقل از «منابع دپیلماتیک» خود در مورد سه کیلومتر اول نزدیک مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل نوشت «اسرائیل اصرار دارد که این بخش یک منطقهٔ سوخته باشد تا هیچ مانعی موجب کُندی روند عملیاتش نشود».

این گزارش همچنین می‌گوید آمریکا به لبنان اطلاع داده که اسرائیل قصدی برای اشغال این بخش از جنوب لبنان ندارد و پس از پایان عملیاتش در سریع‌ترین زمان ممکن این منطقه را ترک خواهد کرد.

مقامات دولتی یا نظامی اسرائیل و آمریکا هنوز به این گزارش الاخبار واکنش نشان نداده‌اند.

اسرائیل پس از یک سال حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله به شهرهایش، روز هشتم مهر امسال به‌صورت زمینی وارد جنوب لبنان شد با این هدف نهایی که ده‌ها هزار شهروند ساکن شمال اسرائیل که در یک سال اخیر آواره شده‌اند، «در امنیت» به خانه‌هایشان برگرداند.

عملیات اسرائیل که به زخمی شدن چند تن از نیروهای یونیفیل نیز منجر شده، انتقاد شدید دبیر کل سازمان ملل و کشورهای مختلف ازجمله حدود ۴۰ کشوری که در یونیفیل نیرو دارند را در پی داشته است.

بنیامین نتانیاهو دیروز بار دیگر از نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان خواست تا از مناطق خاصی در نزدیکی مرز کشورش با لبنان بیرون بروند؛ او همچنین گزارش‌ها درباره حمله نیروهای اسرائیلی به صلح‌بانان یونیفیل را «کاملا نادرست» خواند.

اما ژان‌پی‌یر لاکروا، رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، با اشاره به «حمایت بسیار دلگرم‌کننده» شورای امنیت سازمان ملل از یونیفیل گفت: «تصمیم گرفته شد که به‌رغم درخواست نیروهای دفاعی اسرائیل مبنی بر تخلیه مواضع در امتداد خط آبی، یونیفل در تمامی مواضع خود باقی بماند».

اسرائیل ادعا می‌کند که یونیفیل و ارتش لبنان وظیفهٔ خود برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مبنی بر دور کردن نیروهای حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان فعال در جنوب لبنان در پایین‌تر از خط رودخانه لیطانی را انجام نداده‌اند.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، ۲۳ مهرماه ویدئویی از یک تونل را نشان داد که به‌گفتهٔ او، نیروهای «یگان رضوان» حزب‌الله آن را در طول سال‌ها برای حمله به منطقه گالیل در شمال اسرائیل حفر کرده و تجهیزات نظامی زیادی را در آن برای عملیات خود آماده کرده بودند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه صادر شد، با تأکید بر این‌که این نیروها و اماکن هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند، بار دیگر بر حمایت خود از یونیفیل و نقش این نهاد در پشتیبانی از ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

۱۰:۵۴ ۲۴.۷.۱۴۰۳

گزارش شبکهٔ کان از ارسال باواسطهٔ پیام ایران به اسرائیل

شبکه رسانه ملی اسرائیل، کان، گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران از طریق آمریکا به اسرائیل پیام رسانده که اگر پاسخ نظامی پیش روی اسرائیل به حمله موشکی اخیر ایران به اهداف خاصی محدود باشد، تهران آن را پایان دور کنونی این بحران تلقی خواهد کرد.

شبکهٔ کان با استناد به «منبع آگاه» در دولت اسرائیل افزود پیام ایران از طریق یک کشور دیگر به آمریکا رسانده شده است.

به‌گفتهٔ کان، پیام پشت‌پردهٔ تهران به دولت اورشلیم در حالی ارسال شده که جمهوری اسلامی ایران علناً می‌گوید به هر حملهٔ اسرائیل «پاسخ دردناک‌تر» از حملهٔ موشکی دهم مهر خواهد داد.

نام کشور دیگری که به‌ادعای این شبکه «پیام» تهران را به آگاهی واشینگتن رسانده، اعلام نشده است.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۲۳ مهر در سفر به مسقط گفت او حامل پیامی برای آمریکا از طریق عمان نبود زیرا مواضع ایران را در سفرهای روزهای گذشتهٔ خود به کشورهای منطقه «با قدرت» بیان کرده و آمریکا و اروپا باید از آن به‌خوبی آگاه باشند.

در این میان، شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل که حامی بنیامین نتانیاهو است، دوشنبه‌شب به‌نقل از «یک منبع ارشد امنیتی» اسرائیل اعلام کرد که پاسخ کشورش به حملهٔ موشکی ایران محدود و معتدل نیست بلکه پرقدرت خواهد بود.

این منبع افزود با توجه به پاسخ قابل‌توجهی که در راه است، احتمال زیاد داده می‌شود که ایران دوباره به آن واکنش نشان دهد، و در آن صورت، اسرائیل باید آمادهٔ حملات بیشتر به خود باشد. به‌گفتهٔ این منبع، «تبادل قابل‌توجهی از ضربات» ممکن است آمریکا را وارد این بحران کند، که قطعاً ایران مایل به آن نیست.

همزمان، بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی این کشور، از طرح‌های تصویب‌شده در کابینهٔ امنیتی کشورشان برای پاسخ نظامی پیش رو به حملهٔ موشکی ایران ابراز خرسندی کردند.

این دو سیاستمدار که رهبران دو حزب راستگرا و متحد ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو هستند، در مصاحبه‌های جداگانه با رسانه‌های اسرائیل در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر، بدون ورود به جزئیات نوع پاسخ نظامی آتی اسرائیل به ایران، گفتند طرح‌های ارائه‌شده به کابینه مورد حمایت آن‌ها است و انتظارات‌شان را برآورده می‌کند.

اسموتریچ و بن‌گویر در یک سال اخیر شماری از طرح‌های مصوب در کابینه در قبال جنگ در غزه را ناکافی دانسته و بنیامین نتانیاهو را به خروج از ائتلاف دولت تهدید کرده بودند.

در این میان، ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، هم با استقبال از تحریم‌های جدیدی که اتحادیه اروپا و بریتانیا روز ۲۳ مهر به دلیل حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل وضع کردند، گفت شرکت‌های هواپیمایی و افراد تحریم‌شده در تولید و عرضه موشک و انتقال موشک‌های بالستیک دست دارند که برای اروپا نیز یک تهدید است.

او افزود: این تحریم‌ها «پیامی است مبنی بر این‌که جامعه جهانی اقدامات خطرناک ایران و حمایت آن از تروریسم و بی‌ثباتی منطقه را تحمل نخواهد کرد.»

۰۹:۵۸ ۲۴.۷.۱۴۰۳

پیجرهای حزب‌الله قبل از انفجار «پیامی با فونت ریز» دریافت کردند

یکی از پیجرهای منفجرشدهٔ حزب‌الله لبنان
یکی از پیجرهای منفجرشدهٔ حزب‌الله لبنان

جواد موگویی، مستندساز نزدیک به جمهوری اسلامی که به بیروت سفر کرده، به‌نقل از یکی از اعضای حزب‌الله که به فارسی «مسلط» بوده، نوشته است «دو ماه قبل ۱۶ هزار پیجر خریده بودند، با دکمه‌های سفتی که حتماً نیاز به دو دست باشد».

او اضافه کرده که پس از زنگ‌خوردن پیجرها «پیامی‌ با فونت ریز آمده بود که بچه‌ها حتماً بگیرند جلوی صورت‌شان. اگر دکمهٔ اوکی را می‌زدی، آنی و اگر نه، ۲-۳ ثانیه بعد خودش منفجر می‌شد».

این روایت پس از آن منتشر می‌شود که سه هفته پس از انفجار هزاران دستگاه پیجر نیروهای حزب‌الله در لبنان و بخش‌هایی از سوریه، روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی تحقیقی نوشت که نیروهای اطلاعاتی و فنی اسرائیل به گونه‌ای این انفجارها را طراحی کردند که اعضای حزب‌الله برای خواندن پیامِ منجر به انفجار، ناچار به استفاده از «هر دو دست» خود بودند.

یکی از مقامات که در گزارش واشینگتن‌پست با او گفت‌وگو شده، گفته بود برای خواندن پیام رسیده به پیجر، مخاطب می‌بایست «هر دو دکمه را فشار می‌داد؛ یعنی باید از هر دو دست خود استفاده کند؛ با این هدف که دو دست خود را از دست بدهد و توان جنگی‌اش خنثی شود».

فردی که جواد موگویی با او گفت‌وگو کرده ولی به هویت او اشاره‌ای نشده، گفته « چهار هزار» از پیجرهای خریداری‌شده بین اعضای حزب‌الله پخش شده بود و «بقیه در انبار بود».

پیش‌تر گزارش شده بود که صاحبان پیجرها، پیامی به زبان عربی که موجب انفجار شد دریافت کردند، مبنی بر که «یک پیام رمزگذاری‌شده دریافت کردید».

این عضو حزب‌الله همچنین به نقل از همسرش دربارهٔ روز انفجار پیجرها در لبنان گفته است: «من تو آشپزخانه بودم که هر دو سه ‌ثانیه صدای یک انفجار می‌شنیدم. سرم را از پنجره بیرون کردم، دیدم یک ماشین رفته توی درخت، یکی افتاده توی جوب، یکی کنار دیوار ناله می‌زند.»

موگویی به نقل از او آن روز را همچون «فیلم‌های آخرالزمانی» توصیف کرده و نوشته است: «انفجارها آسیب‌‌های یکسان نداده. برخی پیجرها شارژ نداشته و اصلاً خاموش بوده... برخی گوشهٔ اتاقی یا جایی بوده. یا از جیب درنیاورده، منفجر شده.»

به‌گفتهٔ این مستندساز نزدیک به حکومت ایران، بر اساس «موقعیت پیجر و چگونگی پاسخ به زنگ آن»، شماری از دارندگان پیجرها و بی‌سیم‌ها از «دو چشم‌ نابینا شدند. برخی یک‌ چشم و برخی فقط قطع انگشت یا جراحت ران و شکم».

انفجار پیجرها در روز ۲۷ شهریور و سپس انفجار دستگاه‌های بی‌سیم و سایر تجهیزات ارتباطی دیگر گروه حزب‌الله در یک روز بعد از آن، دست‌کم ۳۹ تن را کشت و هزاران نفر از اعضای این گروه را زخمی کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG