لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰
تصویری از حمله موشکی ایران به اسرائیل
تصویری از حمله موشکی ایران به اسرائیل

زنده سی‌ان‌ان: طرح اسرائیل برای حمله به ایران آماده است؛ تحریم‌ مضاعف حزب‌الله

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد
  • سازمان انرژی اتمی ایران: «بعید است» اسرائیل مراکز هسته‌ای را بزند.
  • حمله اسرائیل به نبطیه در جنوب لبنان، شهردار این شهر را کشت
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • یونیفیل از شلیک تانک اسرائیلی به یکی از برج‌های دیده‌بانی خود در جنوب لبنان خبر داد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفیل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت

۲۳:۰۴ ۲۰.۷.۱۴۰۳

سپاه از کشف جسد نیلفروشان دو هفته پس از کشته شدن خبر داد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو هفته پس از کشته شدن عباس نیلفروشان در حملۀ اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان، از کشف جسد او خبر داد.

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه، بعدازظهر جمعه ششم مهر در حملۀ هوایی اسرائیل به منطقۀ «ضاحیه» در حومه جنوبی بیروت کشته شد؛ همان حمله‌ای که به کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و شمار دیگری از فرماندهان این گروه نیز انجامید.

سپاه پاسداران در اطلاعیه امروز خود جزئیات بیشتری در مورد کشف جسد عباس نیلفروشان ارائه نداده و صرفاً تأکید کرده است کشف جسد او نتیجۀ «تلاش‌های شبانه‌روزی» بوده است.

جسد حسن نصرالله، به‌گفتۀ حزب‌الله لبنان، دو روز پس از این حمله از دل آوار ساختمان‌هایی در ضاحیه که مقر فرماندهی حزب‌الله در تونل‌های زیرزمینی آن ساخته شده بود، پیدا شد.

محمود قماطی، نایب‌رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان بعداً به خبرگزاری رویترز گفت که جسد نصرالله در لبنان است و هر زمانی که شرایط اجازه دهد، در ضاحیه در جنوب بیروت به خاک سپرده خواهد شد.

۲۲:۳۱ ۲۰.۷.۱۴۰۳

پزشکان بدون مرز: هزاران نفر در اردوگاه جبالیا گرفتار شده‌اند

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید هزاران نفر در اردوگاه جبالیا در غزه گرفتار شده‌اند؛ جایی که از اهداف حملات نیروهای اسرائیلی است.

سارا ویلستکه، هماهنگ‌کننده‌ٔ پروژه پزشکان بدون مرز، امروز جمعه ۲۰ مهرماه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «هیچ‌کس اجازه ورود یا خروج [به این اردوگاه را] ندارد؛ هر کسی که برای این کار تلاش کند، به او شلیک می‌شود.»

به گفته خانم ویلستکه، پنج نفر از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز نیز در جبالیا گرفتار شده‌اند.

خبرگزاری رسمی فلسطینی هم اعلام کرده است که بر اثر حملات اسرائیل به اردوگاه جبالیا از صبح امروز تا کنون دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند، از جمله در مدرسه‌ای که افراد بی‌خانمان در آن پناه گرفته بودند.

اداره دفاع مدنی غزه نیز اعلام کرد که ده‌ها نفر در همان مدرسه بر اثر شلیک‌های کوادکوپتر اسرائیلی زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل تاکنون دربارۀ این مکان توضیحی نداده، اما پیش‌تر اعلام کرده بود که شبه‌نظامیان گروه حماس از چنین پناهگاه‌هایی به‌عنوان پوشش استفاده می‌کنند. گروه افراطی حماس این ادعا را رد کرده است.

برخی منابع فلسطینی می‌گویند که در حملات نظامی اسرائیل در روز جمعه دست‌کم ۳۴ فلسطینی در سراسر نوار غزه کشته شدند که تقریباً نیمی از آن‌ها مربوط به اردوگاه جبالیا است.

اردوگاه جبالیا، ۱۸ مهرماه
اردوگاه جبالیا، ۱۸ مهرماه

ارتش اسرائیل اعلام کرده که ده‌ها شبه‌نظامی حماس را در جبالیا کشته است، اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشته‌شدگان غیرنظامی و چه تعداد پیکارجو بوده‌اند.

۲۲:۲۹ ۲۰.۷.۱۴۰۳

یونیفیل: به‌رغم فشار و حملات اسرائیل، جابه‌جا نخواهیم شد

تنها یک روز پس از زخمی‌شدن دو عضو اندونزیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان در حملۀ اسرائیل، دو صلح‌بان‌ دیگر در ناقوره در جنوب لبنان زخمی شدند.

ارتش اسرائیل جمعه بیستم مهرماه، با تأیید این رویداد جدید، ادعا کرد که نیروهایش در حال مقابله با یک «تهدید فوری» بوده‌اند.

در بیانیۀ ارتش اسرائیل آمده که ساعت‌ها پیش از این حادثه، از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به «یونیفیل» خواسته شده بود که به جایی امن‌تر بروند.

کامل این گزارش را در لینک زیر بخوانید:

یونیفیل اقدامات اسرائیل در حمله به صلح‌بانان و تلاش برای وادار کردن این نیروها به جابه‌جایی را «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت خوانده است؛ قطعنامه‌ای که سال ۲۰۰۶ و با هدف پایان‌دادن به درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله تدوین و تصویب شد.

۲۲:۲۸ ۲۰.۷.۱۴۰۳

برای دیدن اخبار و گزارش‌های قبلی در لایو بلاگ اینجا را کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG