لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵
تصویری از حمله موشکی ایران به اسرائیل
تصویری از حمله موشکی ایران به اسرائیل

زنده سی‌ان‌ان: طرح اسرائیل برای حمله به ایران آماده است؛ تحریم‌ مضاعف حزب‌الله

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد
  • سازمان انرژی اتمی ایران: «بعید است» اسرائیل مراکز هسته‌ای را بزند.
  • حمله اسرائیل به نبطیه در جنوب لبنان، شهردار این شهر را کشت
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • یونیفیل از شلیک تانک اسرائیلی به یکی از برج‌های دیده‌بانی خود در جنوب لبنان خبر داد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفیل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت

۱۴:۴۱ ۲۱.۷.۱۴۰۳

گزارش رویترز از تغییر رویکرد آمریکا در جنگ اسرائیل با حزب‌الله لبنان

خبرگزاری رویترز می‌گوید آمریکا چند هفته بعد از شعله‌ور شدن آتش جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، برخلاف روزهای ابتدایی جنگ، تلاش‌ها برای آتش‌بس را کاهش داده است.

پیشتر آمریکا به همراه فرانسه طرحی برای آتش‌بس سه‌هفته‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله ارائه داده بودند، اما اکنون درخواست‌های آمریکا برای آتش‌بس به‌صورت ملموسی فروکش کرده است.

این گزارش می‌افزاید آمریکا از تضعیف حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، سود می‌برد و تضعیف این گروه را کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران قلمداد می‌کند.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی در لبنان است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و ایالات متحده آن را یک سازمان تروریستی شناسایی کرده است.

رویترز می‌گوید صدمات چشمگیر نظامی اسرائیل به حزب‌الله این امید را افزایش می‌دهد که این گروه شبه‌نظامی با خلع‌سلاح‌ موافقت کند و راه برای انتخاب یک دولت جدید در لبنان نیز هموار شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این هفته به خبرنگاران گفت ایالات متحده از تخریب زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله حمایت می‌کند «تا بتوانیم به یک راه‌حل دیپلماتیک برسیم».

این گزارش همچنین می‌افزاید واشینگتن متوجه شده است که نمی‌توان اسرائیل را برای نابودی حزب‌الله مهار کرد؛ اما باز گذاشتن دست اسرائیل در حملات گسترده نیز می‌تواند خطر گسترش جنگ به منطقه را افزایش دهد.

جان آلترمن، از مقامات ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید اگر نمی‌توانیم رویکرد اسرائیل را تغییر دهیم، باید تلاش کنیم آن را به یک شیوهٔ سازنده هدایت کنیم.

ارن دیوید میلر، مذاکره‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، نیز گفته است شانس کمی برای مهار اسرائیل دیده می‌شود و از طرفی حمله اسرائیل به حزب‌الله منافعی برای آمریکا دارد.

برخی منابع اروپایی نیز به رویترز گفته‌اند که دیگر آمریکا تحرکات معناداری برای ایجاد آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله انجام نمی‌دهد و این جنگ می‌تواند تا هفته‌ها ادامه یابد.

۱۱:۵۳ ۲۱.۷.۱۴۰۳

هشدار ارتش اسرائیل به مردم جنوب لبنان

ارتش اسرائیل امروز شنبه ۲۱ مهرماه به ساکنان جنوب لبنان هشدار داد به‌دلیل جنگ این کشور با شبه‌نظامیان حزب‌الله در این منطقه، «به خانه‌های خود بازنگردند».

سخنگوی ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی «پایگاه‌های حزب‌الله در روستاهای شما یا نزدیک روستاهای شما را هدف قرار می‌دهند» و افزود: «برای محافظت از خودتان، تا اطلاع ثانوی به خانه‌های خود بازنگردید. به سمت جنوب نروید؛ هرکسی که به جنوب برود، ممکن است جان خود را به خطر بیندازد».

امروز وزارت بهداشت غزه هم که زیر نظر حماس فعالیت می‌کند، اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۴۹ فلسطینی دیگر در حملات اسرائیل به نقاط مختلف این باریکه کشته‌ شده‌اند.

به‌گفتهٔ مقامات بهداشتی غزه، شمار کل کشته‌شدگان جنگ در غزه به ۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر رسید که شمار بسیاری از آنان کودکان و زنان بوده‌اند. شمار کل مجروحان فلسطینی جنگ در غزه نیز تا امروز ۹۸ هزار و ۳۳۶ نفر اعلام شد.

در لبنان، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله اعلام کرد که امروز تعدادی موشک‌ را به سمت یک پایگاه نظامی اسرائیل شلیک کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای اسرائیلی در روز یوم کیپور، که مقدس‌ترین روز در تقویم یهودیان است، با شبه‌نظامیان در لبنان و غزه درگیر بودند.

با این حال، شهرهای اسرائیل آرام بودند؛ بازارها بسته و پروازها و حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل برگزاری آیین‌های مذهبی یهودیان در این روز متوقف بود.

در این میان، انتقادهای شدید از اسرائیل به خاطر زخمی کردن چهار صلح‌بان سازمان ملل در لبنان ادامه یافت.

ارتش اسرائیل در واکنش به انتقادها و محکومیت‌های بین‌المللی، وعده داد که «یک بررسی جامع» در این مورد انجام خواهد داد.

چهار صلح‌بان زخمی شده‌اند، از جمله دو اندونزیایی که روز پنج‌شنبه در پی شلیک تانک اسرائیلی به برج دیده‌بانی آن‌ها، زخمی شدند.

شان کلنسی، رئیس ستاد ارتش ایرلند، دربارهٔ شلیک تانک اسرائیلی به برج دیده‌بانی نیروهای حافظ صلح (یونیفیل) گفت «از دیدگاه نظامی، این یک اقدام تصادفی نیست». امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هم گفت که باور دارد صلح‌بانان سازمان ملل به‌طور عمدی هدف قرار گرفته‌اند.

گوترش نیز این شلیک‌ها را «غیرقابل تحمل» و «نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه» خواند و دولت بریتانیا اعلام کرد که از این حادثه «شوکه» شده است.

این حوادث در حالی رخ داده که بیش از دو هفته از جنگ اسرائیل با حزب‌الله تحت حمایت ایران در لبنان گذشته است. اسرائیل در این مدت حملات هوایی گسترده‌ای انجام داده و نیروهای زمینی خود را به آن سوی مرز فرستاده است.

تلاش‌های دیپلماتیک برای مذاکره و پایان دادن به جنگ تاکنون ناکام مانده است.

این در حالی است که احتمال می‌رود پس از تعطیلات یوم کیپور، توجه‌ها بار دیگر به انتقام احتمالی اسرائیل از ایران معطوف شود که دهم مهرماه حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، این هفته اعلام کرد که پاسخ کشورش «کشنده، دقیق و غافلگیرکننده» خواهد بود. اما دولت بایدن از اسرائیل خواسته است که واکنشی «متناسب» داشته باشد تا منطقه به جنگی وسیع‌تر کشیده نشود.

در این میان سی‌ان‌ان گفته است حکومت ایران با نگرانی شدید دربارهٔ حملهٔ تلافی‌جویانه اسرائیل، در حال رایزنی‌های فوری با کشورهای خاورمیانه است.

۱۱:۳۱ ۲۱.۷.۱۴۰۳

اخلال احتمالی ایران در تنگه هرمز «باعث تنش در روابط ایران و چین می‌شود»

شرکت مشاوره انرژی وُرتکسا، با اشاره به عبور یک‌سوم از نفت وارداتی چین از تنگه هرمز، می‌گوید اخلال احتمالی جمهوری اسلامی در این تنگه باعث بی‌ثباتی گستردهٔ اقتصادی و تنش در روابط ایران و چین خواهد شد.

این شرکت بین‌المللی که ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد، اعلام کرده در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی روزانه به‌طور متوسط چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت با گذشتن از تنگه هرمز راهی چین شده که معادل ۴۳ درصد از نفت وارداتی این کشور از طریق دریا است.

حکومت ایران در سال‌های گذشته بارها تهدید کرده است که اگر منافعش به خطر بیفتد، تنگه هرمز را خواهد بست؛ گذرگاهی که ۲۰ درصد از نفت مصرفی جهان از آن می‌گذرد.

طی روزهای اخیر و با مطرح شدن احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران به تلافی حملهٔ گستردهٔ موشکی جمهوری اسلامی به این کشور در شامگاه دهم مهرماه، دوباره گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ احتمال استفادهٔ ایران از اهرم تنگهٔ هرمز برای اخلال در بازارهای جهانی نفت افزایش یافته است.

گفته می‌شود یکی از اهداف احتمالی اسرائیل پایانهٔ نفتی خارک در خلیج فارس است که ۹۰ درصد از نفت ایران از آن بارگیری می‌شود. پیشتر گزارش شده بود که ایران بعد از حمله به اسرائیل، نفتکش‌های خود را از بندر خارک دور کرده است.

گزارش کامل را در لینک زیر بخوانید:

۰۸:۰۱ ۲۱.۷.۱۴۰۳

دولت نیکاراگوئه اعلام کرد روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع می‌کند

دولت نیکاراگوئه با انتقاد شدید از اقدامات اسرائیل در یک سال اخیر، اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع می‌کند.

بیانیه دولت نیکاراگوئه ساعاتی پس از مصوبه کنگره این کشور صادر شد که از دولت خواسته بود همزمان با سالگرد جنگ غزه اقدامی انجام دهد.

دولت نیکاراگوئه گفته است درگیری اسرائیل در غزه اکنون «ب لبنان نیز گسترش یافته و سوریه، یمن و ایران را هم به شدت تهدید می‌کند».

ایران متحد دولت دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه، است.

به نوشته رویترز، نیکاراگوئه در سال‌های اخیر و به دنبال سرکوب تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۸ که به گفته نهادهای حقوق بشری حدود ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت به طور فزاینده‌ای منزوی شده است.

۰۷:۲۷ ۲۱.۷.۱۴۰۳

بلینکن می‌گوید نگرانی عمیقی در آسیا درباره گسترش درگیری در خاورمیانه وجود دارد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده که به جنوب شرقی آسیا سفر کرده است، روز جمعه گفت در آسیا نگرانی عمیقی در مورد چشم‌انداز گسترش درگیری در خاورمیانه وجود دارد.

آقای بلینکن در حاشیه نشست آسه‌آن در وینتیان، پایتخت لائوس، در یک نشست خبری گفت واشینگتن به استفاده از دیپلماسی برای کنترل اوضاع در مقابله با «محور مقاومت تحت رهبری ایران» متعهد است.

او تاکید کرد که تمرکز ایالات متحده طی یک سال اخیر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه بوده و «به شدت از طریق بازدارندگی و از طریق دیپلماسی در حال کار هستیم» تا از شعله‌ور شدن جنگ جلوگیری شود.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین بر اهمیت تامین نیازهای بشردوستانه مردم غزه تاکید کرد و نیز گفت به نفع اسرائیل است که افرادی که به دلیل جنگ در لبنان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند بتوانند به کشور خود بازگردند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست آسه‌آن حمله اسرائیل به به یک برج مراقبت یونیفل در جنوب لبنان را که منجر به زخمی شدن دو صلح‌بان اندونزیایی شد محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواند.

آنتونیو گوترش با این هشدار که هر گونه گسترش جنگ در خاورمیانه تاثیرات منفی چشمگیری بر کل جهان خواهد داشت، خواستار حداکثر خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد.

۰۳:۴۰ ۲۱.۷.۱۴۰۳

شبکه خبر اظهارات کارشناس تلویزیون درباره دست داشتن ایران در انتقال پیجرها را تکذیب کرد

ساعاتی پس از پخش مصاحبه‌ای در شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی که در آن کارشناس این شبکه از نقش یک شرکت ایرانی در تهیه پیجرها برای حزب‌الله لبنان خبر داده بود، شبکه خبر این اظهارات را رد کرد.

مجری شبکه خبر شامگاه جمعه بدون اشاره به جزییات تنها اعلام کرد: «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، این اظهارات قابل تایید نیست و پیشتر هم حزب‌الله لبنان این موضوع را رد کرده بود».

ساعاتی پیشتر مسعود اسداللهی که در برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی از او با عنوان «کارشناس سیاسی» و «کارشناس منطقه» یاد می‌شود در برنامه‌ای در شبکه خبر گفته بود که یک شرکت ایرانی برای تامین «پنج هزار پیجر مورد نیاز حزب‌الله» آنها را از یک شرکت تایوانی خریداری و بدون بررسی امنیتی در اختیار این گروه قرار داده بود.

پیشتر وبسایت رهبر جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با مسعود اسداللهی از او با عنوان تحلیلگر سیاسی مسائل منطقه یاد کرده بود.

انفجار همزمان هزاران دستگاه پیجر متعلق به نیروهای حزب‌الله در ۲۷ شهریور سال جاری در لبنان و بخش‌هایی از سوریه، و یک روز پس از آن، انفجار سایر تجهیزات ارتباطی این گروه دست‌کم ۴۲ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

۰۲:۴۱ ۲۱.۷.۱۴۰۳

گزارش سی‌ان‌ان از «نگرانی ایران» درباره حمله تلافی‌جویانه اسرائیل

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که حکومت ایران با نگرانی شدید از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حمله موشکی تهران، در حال رایزنی‌های فوری با کشورهای خاورمیانه است تا ارزیابی کند که آیا آنها می‌توانند مقیاس پاسخ اسرائیل را کاهش دهند یا حاضر به حفاظت از تهران هستند.

مقام‌های ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

یک دیپلمات عرب به سی‌ان‌ان گفته است که کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کلی مایل‌اند که از این درگیری دور بمانند و حاضر به کمک به حمله به ایران یا کمک آشکار به تهران در صورت حمله اسرائیل نیستند.

این دیپلمات عرب و همچنین یک منبع دیگر به سی‌ان‌ان گفته‌اند که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد اسرائیل از حریم هوایی آنها برای حمله به ایران استفاده کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، نگرانی ایران ناشی از این است که اطمینان ندارد ایالات متحده می‌تواند اسرائیل را درباره عدم حمله به سایت‌های هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران متقاعد کند یا خیر.

همچنین بنابر این گزارش، دیگر منشا نگرانی ایران تضعیف شدن حزب‌الله، مهم‌ترین گروه نیابتی تهران در منطقه، توسط عملیات نظامی اسرائیل در هفته‌های اخیر است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که کابینه امنیتی اسرائیل هنوز درباره چگونگی پاسخ به ایران تصمیم نگرفته است. یک مقام آمریکایی هم به این شبکه خبری گفت شکاف بین مواضع ایالات متحده و اسرائیل در حال کاهش است و ممکن است این شکاف به صفر برسد.

بنابر این گزارش، اسرائیل تا هفته گذشته هنوز هیچ تضمینی مبنی بر عدم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نداده بود.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بر «متناسب بودن» پاسخ اسرائیل تاکید کرده و با هدف قرار گرفتن سایت‌های هسته‌ای یا تاسیسات نفتی ایران مخالفت کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه گفته بود پاسخ کشورش به حمله موشکی ایران «قدرتمند، دقیق و مهمتر از همه غافلگیرکننده» خواهد بود.

۰۱:۴۸ ۲۱.۷.۱۴۰۳

رهبران فرانسه، ایتالیا و اسپانیا حملات علیه صلح‌بانان سازمان ملل را محکوم کردند

رهبران فرانسه، ایتالیا و اسپانیا شلیک نیروهای اسرائیلی به سوی صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان و مجروح شدن برخی از این صلح بانان را محکوم کردند و در بیانیه‌ای مشترک نوشتند: چنین حوادثی غیرقابل توجیه است و باید فورا پایان یابد.

رهبران این سه کشور اروپایی با بیان اینکه «ما خشم خود را پس از مجروح شدن چندین صلح‌بان در ناقوره ابراز می‌کنیم» تصریح کرده‌اند: «این حملات نقض جدی تعهدات اسرائیل بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است».

این بیانیه از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و همچنین جورجا ملونی و پدرو سانچز، نخست وزیران ایتالیا و اسپانیا، صادر شده است. هر سه کشور نیروهایی در ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در لبنان، موسوم به یونیفل، دارند.

تنها یک روز پس از زخمی شدن دو صلح‌بان اندونزیایی در حمله اسرائیل، روز جمعه نیز دو صلح‌بان‌ دیگر یونیفل در حمله اسرائیل در جنوب لبنان مجروح شدند.

ارتش اسرائیل با تایید این حمله گفته است نیروهایش در حال مقابله با یک تهدید فوری بوده‌اند.

سری‌لانکا مجروح شدن دو صلح‌بان خود را محکوم کرده و وزارت خارجه فرانسه نیز با احضار سفیر اسرائیل در پاریس خواستار توضیح در این باره شد.

۰۱:۳۱ ۲۱.۷.۱۴۰۳

به گفته ارتش اسرائیل، در حمله پهپادی از سمت لبنان یک ساختمان در هرتزلیا آسیب دید

ارتش اسرائیل شامگاه جمعه اعلام کرد که در پی شلیک دو پهپاد از سمت لبنان، ساختمانی در شهر هرتزلیا، در مرکز اسرائیل، آسیب دید اما گزارشی از از مجروحیت احتمالی گزارش نشده است.

به گفته ارتش اسرائیل، پس از عبور این دو پهپاد از مرز، یکی از آنها سرنگون شد.

مشخص نیست که آیا این ساختمان هدف اصابت پهپاد قرار گرفته یا ترکش سامانه پدافندی به آن برخورد کرده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، ساختمان مورد نظر یک «خانه سالمندان» است و حریق کوچکی که در آن ایجاد شده بود توسط آتش‌نشانی مهار شد.

ارتش اسرائیل از انجام تحقیقات در این باره خبر داده است.

۲۳:۴۱ ۲۰.۷.۱۴۰۳

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در واکنش به حمله موشکی به اسرائیل

دولت جو بایدن از گسترش تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های نفت و پتروشیمی در واکنش به حمله موشکی تهران به اسرائیل خبر داد.

به گزارش رویترز، تحریم‌های جدید بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهد و هدف آن محروم کردن حکومت ایران از بودجه برای حمایت از برنامه‌های هسته ای و موشکی این کشور است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدید همچنین شامل اقداماتی علیه شناورهای حامل نفت ایران به سمت خریداران در سراسر جهان، موسوم به «ناوگان ارواح»، است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۶ شرکت و ۱۷ کشتی را که در حمل و نقل محصولات نفتی و پتروشیمی در حمایت از شرکت ملی نفت ایران مشارکت داشته‌اند تحریم کرده است.

همزمان، وزارت خارجه ایالات متحده نیز اقداماتی برای مختل کردن جریان تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی ایران و حمایت از «نیابت‌ها و شرکای تروریست‌ها» انجام داد و تحریم‌هایی علیه شش نهاد درگیر در تجارت نفت ایران و شش کشتی وضع کرد.

ایران شامگاه دهم مهرماه حدود ۲۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل متعهد شده است که به آن حمله پاسخ خواهد داد.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره ب تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران در پاسخ به حمله موشکی تهران به اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدانمان، به محدود کردن منابع رژیم ایران و پاسخگویی ایران در قبال اقداماتش ادامه خواهیم داد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG