لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹
خسارت به جا مانده از حمله اسرائیل به شهر نبطیه در جنوب لبنان
خسارت به جا مانده از حمله اسرائیل به شهر نبطیه در جنوب لبنان

زنده تحریم شبکه قاچاق مواد مخدر حزب‌الله؛ آلمان: ایران با آتش بازی می‌کند

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد
  • سازمان انرژی اتمی ایران: «بعید است» اسرائیل مراکز هسته‌ای را بزند.
  • حمله اسرائیل به نبطیه در جنوب لبنان، شهردار این شهر را کشت
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • یونیفیل از شلیک تانک اسرائیلی به یکی از برج‌های دیده‌بانی خود در جنوب لبنان خبر داد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفیل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت

۰۳:۵۰ ۲۲.۷.۱۴۰۳

ابراز نگرانی ایالات متحده از گزارش‌ها درباره شلیک به صلح‌بانان سازمان ملل

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در تماس با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، از گزارش‌های مربوط به شلیک نیروهای اسرائیلی به مواضع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان عمیقا ابراز نگرانی کرد.

بر اساس بیانیه پنتاگون، وزیر دفاع ایالات متحده در این گفت‌وگو خواستار تامین ایمنی و امنیت ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در لبنان، موسوم به یونیفل، و نیروهای مسلح لبنان شد.

یونیفل روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک صلح‌بان دیگر نیز یک شب پیشتر در مقر این نهاد در ناقوره، در جنوب لبنان، مجروح شد.

شلیک‌های نیروهای اسرائیلی به صلح‌بانان با واکنش‌های اعتراضی چند کشور اروپایی و همچنین سازمان ملل روبه‌رو شده است.

ارتش اسرائیل که در حال انجام عملیات زمینی در برخی مناطق جنوب لبنان است به جابه‌جایی مقر یونیفل توصیه کرده است.

تعداد صلح‌بانان سازمان ملل در جنوب لبنان حدود ۱۰ هزار نفر از ۵۰ کشور مختلف است و این نیروها از سال ۱۹۷۸ در امتداد مرز رسمی لبنان و اسرائیل، معروف به «خط آبی»، گشت‌زنی می‌کنند.

۰۲:۵۳ ۲۲.۷.۱۴۰۳

ایران: با عملیات هفتم اکتبر ارتباط نداشتیم

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در واکنش به گزارش‌های نیویورک تایمز و وال‌‌استریت جورنال اعلام کرد که هر ادعایی درباره «ارتباط جزئی یا کلی ایران و حزب‌الله» با حملات حماس در هفتم اکتبر «فاقد اعتبار بوده و سندسازی تلقی می‌گردد».

این دو رسانه روز شنبه گزارش دادند اسنادی که ارتش اسرائیل از جلسات گروه افراطی حماس کشف کرده نشان می‌دهد که این گروه دست‌کم یک سال زودتر قصد حمله بزرگ به اسرائیل را داشته اما به دنبال کسب حمایت ایران و حزب‌الله بوده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل همچنین مدعی شده است که مسئولان حماس مستقر در دوحه «اعلام کرده‌اند که آن‌ها هم اطلاعی از این عملیات نداشته‌اند و طراحی، تصمیم و مدیریت عملیات مزبور صرفا بر عهده شاخه نظامی حماس مستقر در غزه بوده است».

۰۲:۲۵ ۲۲.۷.۱۴۰۳

ایالات متحده درباره استقرار سامانه تاد در اسرائیل «هنوز تصمیم نگرفته است»

سامانهٔ تاد
سامانهٔ تاد

وبسایت «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را فاش نکرده است گزارش داد که ایالات متحده درباره استقرار سامانه تاد در اسرائیل «هنوز تصمیمی نگرفته» اما در حال بررسی این موضوع است.

پیشتر باراک راوید، خبرنگار وبسایت اکسیوس، نیز به نقل از یک منبع دفاعی آمریکا گزارش داده بود که درباره انتقال سیستم تاد به اسرائیل «هنوز تصمیمی گرفته نشده است».

خبر انتقال احتمالی سامانه موشکی ضدبالستیک تاد به اسرائیل عصر شنبه از سوی برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله کانال ۱۲ تلویزیون این کشور گزارش شد.

بنابر این گزارش‌ها، استقرار این سامانه بخشی از آماده‌سازی اسرائیل در راستای پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران خواهد بود.

هنوز هیچ مقام آمریکایی یا اسرائیلی در این باره اظهار نظر رسمی نکرده است.

سامانه ضدموشکی تاد (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) از پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک است و فعالیت هر بخش از آن، شامل پرتابگر‌ها و همچنین تجهیزات رادیویی و راداری، به ۹۵ سرباز نیاز دارد.

۰۱:۱۸ ۲۲.۷.۱۴۰۳

افزایش تعداد کشته‌ها پس از حملات هوایی جدید اسرائیل به جبالیا

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های پزشکی زیر نظر حماس از افزایش تعداد قربانیان حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا، در شمال نوار غزه، خبر داد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود و آمار ارائه شده بدون تفکیک شبه‌نظامیان و دیگران است.

به نوشته آسوشیتدپرس، حملات هوایی اسرائیل به این اردوگاه در روز جمعه به کشته شدن ۲۲ نفر، از جمله چند کودک و زن، منجر شد.

بنابر این گزارش، ۲۰ تن از این افراد در حمله هوایی شامگاه جمعه که به تخریب کامل یک ساختمان منجر شد جان باختند، و در حمله‌ای جداگانه نیز یک زوج کشته شدند و نوزاد آنها جراحاتی برداشت.

بنابر گزارش‌ها، حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر به این اردوگاه تاکنون بیش از ۱۵۰ کشته برجای گذاشته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال مقابله با تجدید قوای گروه افراطی حماس در این اردوگاه است و در روزهای اخیر دست‌کم ۵۰ شبه‌نظامی در جبالیا کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل برای ساکنان بخش دیگری از جنوب جبالیا نیز دستور تخلیه صادر کرده است.

۰۰:۴۹ ۲۲.۷.۱۴۰۳

گزارش‌های نیویورک تایمز و وال‌استریت جورنال از جلسات حماس پیش از هفتم اکتبر

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید صورتجلسه‌های چندین دیدار بین رهبران گروه افراطی حماس پیش از حمله هفتم اکتبر را که پیش از این به دست ارتش اسرائیل افتاده بود مشاهده کرده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

به نوشته نیویورک تایمز صورتجلسات ۱۰ دیدار بین حلقه کوچکی از رهبران حماس که بالغ بر ۳۰ صفحه می‌شود اواخر ژانویه امسال در کامپیوتری یافت شد که سربازان اسرائیلی آن را هنگام جست‌وجوی یک مرکز فرماندهی زیرزمینی حماس در خان یونس، در جنوب غزه، کشف کردند. رهبران حماس پیشتر از این محل گریخته بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، مفاد این صورتجلسه‌ها نشان می‌دهد که گروه افراطی حماس ابتدا قصد داشته حمله خود را یک سال زودتر انجام دهد اما برای متقاعد کردن ایران و حزب‌الله به مشارکت مستقیم در آن، این حمله را تا اکتبر ۲۰۲۳ به تعویق انداخت.

نیویورک تایمز با اشاره به صحت اسناد به دست آمده و تایید ارتش اسرائیل درباره اعتبار آنها، گزارش داده است که حماس سرانجام در ژوئیه ۲۰۲۳ (حدود سه ماه پیش از حمله هفتم اکتبر) یک مقام ارشد را به لبنان اعزام کرد و او در آنجا «در دیدار با یک فرمانده ارشد ایرانی» خواستار کمک ایران و «حمله به مکان‌های حساس در آغاز حمله» شد.

به نوشته نیویورک تایمز، این فرمانده ارشد ایرانی در پاسخ گفته است ایران و حزب‌الله به طور اصولی حمایت می‌کنند اما برای آماده شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.

بنابر این گزارش، مشخص نیست که مقام حماس تا چه حد از جزییات طرح حمله هفتم اکتبر را در این جلسه مطرح کرده باشد.

به نوشته نیویورک تایمز، در دیدارهایی که صورتجلسات آنها به دست آمده یحیی سنوار حضور داشته و از برخی حاضران نیز با اسامی مستعار یاد شده است.

گزارش وال‌استریت جورنال

همزمان، روزنامه وال‌استریت جورنال نیز گزارش داده است که ارتش اسرائیل اسنادی را در اختیار این روزنامه و برخی رسانه‌های دیگر قرار داده است و می‌گوید سربازانش ۳۱ ژانویه امسال در خان‌یونس کشف کرده‌اند.

وال‌استریت جورنال با تاکید بر اینکه قادر به تایید مستقل صحت این اسناد نیست گفته است این مدارک حمایت‌های مالی و نظامی ایران از گروه افراطی حماس قبل از حمله هفتم اکتبر را نشان می‌دهد.

بنابر این گزارش، ایران در یکی از نامه‌های که به زبان عربی است از اختصاص ۱۰ میلیون دلار به شاخ نظامی حماس خبر داده اما یحیی سنوار چند هفته بعد در نامه‌ای از ایران خواسته است که مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را به طور ماهانه ۲۰ میلیون دلار طی دو سال در اختیار این گروه بگذارد.

وال‌استریت جورنال یادآور شده است که مشخص نیست چرا این اسناد اکنون در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده و مقام‌های ارائه کننده اسرائیلی نیز حاضر به پاسخ درباره آن نشدند.

۲۲:۱۵ ۲۱.۷.۱۴۰۳

گزارش‌ها درباره استقرار سامانه ضدموشکی آمریکا در اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند آمریکا قرار است یک سامانه دفاع ضد موشک بالستیک در اسرائیل مستقر کند.

به گزارش هاآرتص، این اقدام به عنوان بخشی از آمادگی برای حمله احتمالی اسرائیل به ایران و حمله تلافی‌جویانه بعدی ایران انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش و به گفته یک منبع، زمان استقرار این سامانه مشخص نیست.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز بدون اشاره به جزئیات بیشتر از استقرار سامانه دفاعی آمریکایی در اسرائیل خبر داده است.

برخی منابع اسرائیلی گفته‌اند آمریکا سامانه ضدموشکی «تاد» در اسرائیل مستقر خواهد کرد.

با این حال، باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت اکسیوس دقایقی بعد به نقل از یک منبع دفاعی آمریکا اعلام کرد درباره انتقال سیستم «تاد» به اسرائیل «هنوز تصمیم گرفته نشده است».

پس از حمله موشکی ایران در روز ۱۰ مهر به اسرائیل، مقام‌های اسرائیلی به دفعات وعده پاسخ به این حمله داده‌اند.

ساعاتی پیش‌تر، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی با نگرانی شدید از پاسخ تلافی‌جویانه اسرائیل به حمله موشکی تهران، در حال رایزنی‌های فوری با کشورهای خاورمیانه است تا ارزیابی کند که آیا آنها می‌توانند مقیاس پاسخ اسرائیل را کاهش دهند یا حاضر به حفاظت از تهران هستند.

۲۱:۴۷ ۲۱.۷.۱۴۰۳

شلیک ۳۲۰ پرتابه به اسرائیل در یوم کیپور

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه حزب‌الله در یوم کیپور، عید غفران، مقدس‌ترین جشن مذهبی یهودیان حدود ۳۲۰ پرتابه را از لبنان به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

همچنین بر اساس بیانیه‌ دیگری که ارتش در روز شنبه ۲۱ مهرماه منتشر کرده، دو پرتابه نیز از شمال غزه، جایی که اسرائیل با گروه افراطی حماس در حال جنگ است، ره‌گیری شده‌اند که به سمت شهر اشکلون شلیک شده بودند اما در منطقه‌ای غیرمسکونی سقوط کرده‌اند.

یک منبع امنیتی و یک منبع دفاع مدنی، که هویت آنها فاش نشده به رویترز گفته‌اند که در حملات اسرائیل به سه منطقه مختلف در لبنان، دست کم پنج نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

یکی از مکان‌های هدف قرار گرفته‌شده، «دیر بلا» در البترون واقع در استان شمالی لبنان است که پیش از این مورد حمله قرار نگرفته بود.

همچنین روز شنبه، ارتش اسرائیل به ساکنان ۲۳ روستای جنوبی لبنان دستور داد که این روستاها را ترک و به مناطق شمالی رودخانه اولی بروند؛ رودی که در جنوب لبنان قرار دارد و از بخش غربی دره بقاع به سمت مدیترانه در جریان است.

این دستور از طریق بیانیه‌ای نظامی اعلام شد و به روستاهایی در جنوب لبنان اشاره داشت که به تازگی هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنها تقریبا خالی از سکنه شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که تخلیه‌ این مناطق برای ایمنی ساکنان و در پی افزایش فعالیت‌های حزب‌الله ضروری است و ادعا می‌کند که این گروه از این مناطق برای پنهان کردن سلاح‌ها و حمله به اسرائیل استفاده می‌کند.

حزب‌الله در مقابل مدعی است که از مناطق سکونت غیرنظامیان برای پنهان کردن سلاح‌ بهره نمی‌برد.

۲۰:۰۲ ۲۱.۷.۱۴۰۳

ان‌بی‌سی: احتمال حمله اسرائیل به «زیرساخت‌های نظامی و انرژی» ایران

شبکه ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی اعلام کرد مقامات آمریکایی بر این باورند که اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران، اهداف احتمالی خود را به «زیرساخت‌های نظامی و انرژی» ایران محدود کرده است.

بر اساس گزارشی که این شبکه آمریکایی روز شنبه ۲۱ مهرماه منتشر شده، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسرائیل قصد حمله به «تأسیسات هسته‌ای یا انجام ترور» داشته باشد. مقامات آمریکایی نیز می‌گویند احتمال دارد اسرائیل هنوز در مورد چگونگی و زمان اقدام خود، تصمیم نهایی نگرفته‌ باشد.

خاورمیانه در حال آماده‌باش برای پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران به این کشور است؛ حمله‌ای که هفتم مهرماه انجام شد و اگرچه خسارت کمی به دنبال داشت اما جمهوری اسلامی ایران آن را در پاسخ به تهاجم اسرائیل به لبنان و ترور متحدانش از جمله اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در بیروت قلمداد کرد.

مقامات آمریکایی که در گزارش ان‌بی‌سی نامی از آنها برده نشده به این شبکه گفته‌اند که نمی‌دانند پاسخ اسرائیل چه زمانی خواهد بود اما تأکید کرده‌اند ارتش اسرائیل آماده است و هر زمان که دستور صادر شود، اقدام می‌کند.

مقامات آمریکایی تأکید کردند که اطلاعاتی مبنی بر اینکه پاسخ چه زمانی انجام می‌گیرد ندارند و اسرائیل نیز هنوز زمان‌بندی مشخصی را به آنها اعلام نکرده است. به گفته مقامات آمریکایی مشخص نیست که آیا مقامات اسرائیلی حتی درباره زمان این پاسخ به توافق رسیده‌اند یا خیر.

ان‌بی‌سی همچنین در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی نوشته که ممکن است این پاسخ در طول تعطیلات یوم کیپور، عید غفران، انجام شود. عید غفران که تعطیلات آن از ۲۰ مهر آغاز و ۲۱ مهرماه به پایان می‌رسد مهم‌ترین جشن مذهبی یهودیان به شمار می‌آید و مقدس‌ترین رویداد در گاه‌شمار عبری است.

۱۹:۰۷ ۲۱.۷.۱۴۰۳

هلال احمر ایران از ارسال «اقلام دارویی» به لبنان با هواپیمای قالیباف خبر داد

همزمان با گزارش رسانه‌های ایران درباره سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، به بیروت، رئیس جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید در هواپیمای حامل آقای قالیباف دارو به لبنان ارسال شده است.

پیر حسین کولیوند روز شنبه گفت یک بیمارستان صحرایی احداث شده توسط ایران در نزدیکی مرز سوریه و لبنان با «بمباران» اسرائیل مواجه شد و «بیمارستان، آمبولانس‌ها و انبارها کاملا از بین رفت».

او افزود که «همراه هواپیمایی» که رئیس مجلس ایران را به بیروت برده است، «اقلام دارویی خود را ارسال کردیم».

رئیس هلال احمر ایران گفته بیمارستان صحرایی این جمعیت در داخل خاک سوریه احداث شده بود و خواستار محکوم کردن این اقدام توسط سازمان ملل و سازمان صلبی سرخ جهانی شده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت لبنان می‌گوید شمار کشته‌شدگان ناشی از حملات اسرائیل به این کشور به دو هزار و ۲۲۵ تن رسیده است.

۱۶:۲۹ ۲۱.۷.۱۴۰۳

ورود پیجر و بی‌سیم به همه پروازهای ایران ممنوع شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید مسافران از این پس، اجازه ندارند به جز تلفن همراه، وسایل ارتباط الکترونیکی چون پیجر، واکی‌تاکی (بی‌سیم دستی) و مانند آنها را به کابین هواپیما بیاوردند یا آنها را در بار خود حمل کنند.

جعفر یازرلو روز یکشنبه ۲۱ مهرماه گفت که این ممنوعیت «برای حفظ ایمنی پروازها» در نظر گرفته شده و شامل کابین مسافر و بخش بار است.

به دنبال انفجار هزاران دستگاه پیجر، بی‌سیم و تجهیزاتی دیگر در لبنان و بخش‌هایی از سوریه که در دست نیروهای گروه حزب‌الله بوده، ابتدا لبنان از بیم مخاطرات این تجهیزات برای پروازها، حمل این دستگاه‌ها از سوی مسافران را ممنوع کرد.

پس از آن قطر ایرویز، خطوط هوایی قطر، نیز روز ۲۹ شهریور، خبر داد هیچ مسافری حق حمل این نوع تجهیزات را در پرواز ندارد.

یک روز پس از قطر ایرویز، هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) نیز از چنین محدودیتی خبر داد و اعلام کرد که مسافران این شرکت هواپیمایی در پروازهای میان تهران و بیروت اجازه ندارند «پیجر و بی‌سیم» حمل کنند.

از ۱۴ مهرماه شرکت هواپیمایی امارات نیز از مسافران خواست که در پروازهای این شرکت پیجر و بی‌سیم به همراه نداشته باشند.

این شرکت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی مسافران که از مبدأ یا به مقصد دوبی سفر می‌کنند از حمل پیجر و بی‌سیم در بار دستی یا چمدان‌های تحویلی منع شده‌اند».

شرکت‌های هوایی ایرانی که پروازهای متعدد روزانه به لبنان و سوریه دارند، همواره در مظان این اتهام بوده‌اند که نیروهای حزب‌الله یا عوامل ایرانی را که با حزب‌الله درارتباط هستند، در این پروازها جابه‌جا می‌کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG