لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳
خسارت به جا مانده از حمله اسرائیل به شهر نبطیه در جنوب لبنان
خسارت به جا مانده از حمله اسرائیل به شهر نبطیه در جنوب لبنان

زنده تحریم شبکه قاچاق مواد مخدر حزب‌الله؛ آلمان: ایران با آتش بازی می‌کند

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد
  • سازمان انرژی اتمی ایران: «بعید است» اسرائیل مراکز هسته‌ای را بزند.
  • حمله اسرائیل به نبطیه در جنوب لبنان، شهردار این شهر را کشت
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • یونیفیل از شلیک تانک اسرائیلی به یکی از برج‌های دیده‌بانی خود در جنوب لبنان خبر داد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفیل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت

۱۶:۳۵ ۲۲.۷.۱۴۰۳

مخالفت بغداد با استفاده از آسمان عراق برای حمله به ایران

وزیر خارجه عراق همزمان با نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران می‌گوید استفاده از آسمان عراق برای این حمله غیر قابل قبول است.

فواد حسین روز یکشنبه ۲۲ مهر ماه، در یک کنفرانس مطبوعاتی با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود، در بغداد گفت: «توسعه دامنه جنگ در منطقه به طرف جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فضای حریم هوایی عراق مورد پذیرش نیست و کاملا با آن مخالف هستیم.»

او در ادامه هشدار داد که وقوع جنگ بر کریدورهای منطقه‌ای، تنگه هرمز و بر موضوع صادرات انرژی اثر منفی می‌گذارد و در روند انرژی و اقتصاد جهان نیز بحران ایجاد می‌کند و از کشورهای موثر خواست که برای جلوگیری از جنگ و آتش‌بس در غزه و لبنان تلاش کنند.

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، نیز در این کنفرانس خبری تأیید کرد که وضعیت خاورمیانه «در منطقه هشدار» است و افزود: «ما دنبال جنگ نیستم، خواهان جنگ نیستم، خواهان صلح هستیم؛ البته برای جنگ هم آماده هستیم، برای صلح هم آماده هستیم.»

۱۴:۵۹ ۲۲.۷.۱۴۰۳

روزنامه کیهان: پاسخ ندادن سپاه در مورد وضعیت قاآنی «یک موفقیت چشمگیر است»

حدود دو هفته پس از آخرین بار که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران در ملأ عام دیده شد، روزنامه کیهان تهران نوشته است که سکوت سپاه در ندادن پاسخ به تمامی گزارش‌های منتشرشدهٔ اخیر در مورد اسماعیل قاآنی، «یک موفقیت چشمگیر است.»

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در مؤسسات کیهان در مطلبی که روز شنبه ۲۱ مهر منتشر شده نوشته است: «با افتخار باید گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آوردگاه جنگ نرم نیز مانند عرصه‌های دیگر جنگ سخت، با موفقیتی چشمگیر و درخور تحسین ظاهر شد و در حالی که هیچ نکته‌ای از نگاهش پنهان نیست، به هیچ‌یک از شایعات پاسخ نداد و دشمن را در حالتی از گیجی و منگی تنها گذاشت.»

سردبیر روزنامه کیهان در ادامه نیز مدعی شد که «شایعه‌پراکنی دشمن درباره موضوعی که از آن بی‌خبر است، یک ترفند عملیات روانی است و با هدف پی بردن به مسئله‌ای است که برایش مجهول مانده است».

اسماعیل قاآنی دو روز پس از کشته شدن حسن نصرالله در بمباران روز ششم مهر در ضاحیه در لبنان به دفتر نمایندگی گروه حزب‌الله در تهران رفت و با عبدالله صفی‌الدین، نماینده این گروه در ایران و برادر هاشم صفی‌الدین، عکس گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته ابتدا با استناد به منابع نظامی سپاه پاسداران مستقر در بیروت نوشت آخرین بار قاآنی در بیروت دیده شد. او ظاهراً برای کمک به جلوگیری از فروپاشی ساختار حزب‌الله به لبنان پس از ضربات متعدد هدفمند اسرائیل در از بین بردن رهبران و کادر ارشد فرماندهی حزب‌الله به لبنان رفته بود. خبرگزاری رویترز نیز سپس مطلب مشابهی منتشر کرد.

اما پس از آن رسانه‌های متعددی در منطقه و غرب در روزهای اخیر گزارش‌هایی تأیید نشده در مورد احتمال بازداشت قاآنی در ایران و سکته قلبی او در جریان یک بازجویی سخت به دلیل احتمال جاسوسی برای اسرائیل، هک تجهیزات ارتباطی‌اش یا جاسوسی رئیس دفتر او به سود اسرائیل را مطرح کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم روز جمعه ۲۰مهر به نقل از «۲۰ منبع» نوشت این شایعات درست نیست و او مشغول وظایف خود است.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۲۱ مهر در سفر به بیروت به شبکه تلویزیونی المیادین که با حزب‌الله و ایران هم‌سویی دارد، گفت «ایشان سالم هستند و کار خود را انجام می‌دهند» و اخبار منتشره درباره او «کذب است».

ابراهیم جباری، مشاور فرمانده سپاه و شمار دیگری از مقامات ایران گفته‌اند علی خامنه‌ای «در روزهای آینده» به قاآنی «نشان فتح» خواهد داد.

۱۴:۱۷ ۲۲.۷.۱۴۰۳

عراقچی: آمریکا جان سربازان خود را با اعزام آنها برای هدایت «تاد» به خطر خواهد انداخت

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، با واکنش به گزارش‌هایی دربارهٔ بررسی ارسال سامانه‌های تازه دفاع موشکی آمریکایی به اسرائیل، گفت که «ایران در دفاع از مردم و منافع خود هیچ خط قرمزی ندارد.»

به گزارش ایسنا، عراقچی به ارسال سامانه‌های پدافندی «تاد» توسط آمریکا به اسرائیل برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی واکنش نشان داده و گفت که به باور او، آمریکا «اکنون جان نیروهای را با اعزام آن‌ها برای هدایت سامانه‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد».

سامانه ضدموشکی تاد (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) از پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک است و فعالیت هر بخش از آن، شامل پرتابگر‌ها و همچنین تجهیزات رادیویی و راداری، به ۹۵ سرباز نیاز دارد.

خبر انتقال احتمالی سامانه موشکی ضدبالستیک تاد به اسرائیل عصر شنبه از سوی برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله کانال ۱۲ تلویزیون این کشور گزارش شد.

بنابر این گزارش‌ها، استقرار این سامانه بخشی از آماده‌سازی اسرائیل در راستای پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران خواهد بود.

هنوز هیچ مقام آمریکایی یا اسرائیلی در این باره اظهار نظر رسمی نکرده است.

وبسایت «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را فاش نکرده است گزارش داد که ایالات متحده درباره استقرار سامانه تاد در اسرائیل «هنوز تصمیمی نگرفته» اما در حال بررسی این موضوع است.

۱۳:۴۶ ۲۲.۷.۱۴۰۳

وضعیت آوارگان در جبالیا

فلسطینی‌های آواره‌شده از اردوگاه جبالیا در شمال غزه، به دلیل نبود گزینه‌های دیگر برای سکونت، به یک ورزشگاه فوتبال در غزه پناه برده‌اند.

به گفته آن‌ها در حال حاضر مدارس مناطق جنگ‌زده از آوارگان پر شده و با تشدید حملات اسرائیل و هشدار درباره تخلیه مناطق مختلف، گزینه‌های سکونت همواره در حال کاهش است.

حملات به جبالیا در یک هفته گذشته تشدید شده و ارتش اسرائیل هدف از آن را کشتن شبه‌نظامیان حماس برای جلوگیری از سازماندهی دوباره آن‌ها اعلام کرده است.

گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، استفاده عمدی از مناطق غیرنظامی را به‌عنوان پایگاه خود رد می‌کند.

مقامات بهداشتی فلسطینی تعداد کشته‌شدگان جبالیا را در هفته گذشته حدود ۱۵۰ نفر اعلام کرده‌اند.

۱۳:۴۲ ۲۲.۷.۱۴۰۳

کارشناسی که درباره دست داشتن ایران در انتقال پیجرها سخن گفت، احضار شد

خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی، میزان، از احضار کارشناس رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی که راجع به دست داشتن ایران در سفارش پیجرهای حزب‌الله لبنان سخن گفته بود خبر داد.

این خبرگزاری همچنین نوشت که از او بازپرسی صورت گرفته و او «در بازپرسی به اشتباه بودن نظرش اعتراف کرده و پرونده قضایی این فرد در حال حاضر در دست بررسی است.»

مسعود اسداللهی که در برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی از او با عنوان «کارشناس سیاسی» و «کارشناس منطقه» یاد می‌شود در برنامه‌ای در شبکه خبر گفته بود که یک شرکت ایرانی برای تامین «پنج هزار پیجر مورد نیاز حزب‌الله» آنها را از یک شرکت تایوانی خریداری و بدون بررسی امنیتی در اختیار این گروه قرار داده بود.

پیشتر وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با مسعود اسداللهی از او با عنوان تحلیلگر سیاسی مسائل منطقه یاد کرده بود.

انفجار همزمان هزاران دستگاه پیجر متعلق به نیروهای حزب‌الله در ۲۷ شهریور سال جاری در لبنان و بخش‌هایی از سوریه، و یک روز پس از آن، انفجار سایر تجهیزات ارتباطی این گروه دست‌کم ۴۲ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

پیشتر شبکه خبر بدون ارائه مدارکی، اظهارات این کارشناس تلویزیون درباره دست داشتن ایران در انتقال پیجرها را تکذیب کرده بود.

۱۳:۲۰ ۲۲.۷.۱۴۰۳

دیدگاه یک رهبر اپوزیسیون اسرائیل در مورد نوع حمله به ایران

آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن

آویگدور لیبرمن، از رهبران اپوزیسیون اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۲ مهر گفت کشورش توان غلبه بر جمهوری اسلامی ایران را دارد.

او گفت ضربه به ایران در پاسخ به حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، «باید کاری» باشد. او گفت از روی اطلاع تأکید می‌کند که اسرائیل این توان را دارد و نباید وضعیت حملات متقابل مانند بازی پینگ پونگ ادامه یابد.

آقای لیبرمن در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی در تل‌آویو افزود حمله بسیار محدود به جمهوری اسلامی ایران مقابله با حکومت تهران را فرسایشی خواهد کرد و این به نفع اسرائیل نیست؛ ایران ۸۰ برابر خاک اسرائیل است و جمعیت آن ۹.۵ برابر جمعیت اسرائیل.

او افزود ایران به واکنش بسیار محدود ما پاسخ خواهد داد و از این‌رو، اقدام ما باید از نوعی باشد که تهران را از نشان دادن واکنش بازدارد.

اظهارات این رهبر اپوزیسیون اسرائیل در زمینه گزارش‌هایی بیان شد که در برخی رسانه‌های آمریکا، مانند شبکه ان‌بی‌سی منتشر شده و حاکی است در نتیجه فشارهای آمریکا، بنیامین نتانیاهو فهرست اهدافی را که برای حمله به ایران درنظر گرفته، «محدود» کرده است.

آویگدور لیبرمن که وزارت دفاع را نیز در کارنامه خود دارد، گفت حمله به زیرساخت‌های انرژی، هسته‌ای، کارخانه‌های تولید موشک، تأسیسات ضدهوایی و سایت‌های حملات موشکی ایران باید در دستور کار باشد.

نفتالی بنت، رهبر دیگر اپوزیسیون اسرائیل، نیز آخر هفته گذشته درخواست برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران و ضربه به رهبری جمهوری اسلامی ایران را در چندین مصاحبه با رسانه‌های غربی تکرار کرد.

سی‌ان‌ان روز ۲۱ مهر به نقل از منابع خود نوشت مقامات ایران گفته‌اند جمهوری اسلامی به حمله احتمالی پیش روی اسرائیل در هر سطحی که باشد، پاسخ خواهد داد.

۱۲:۰۰ ۲۲.۷.۱۴۰۳

انتقاد رهبر حزب مسیحی لبنان از حزب‌الله

سمیر جعجع، رهبر حزب «نیروهای لبنانی»
سمیر جعجع، رهبر حزب «نیروهای لبنانی»

سمیر جعجع، رهبر حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» (قوات لبنانیه)، با انتقاد از وضعیت سیاسی و امنیتی کشورش، لبنان را به «کشتی در حال غرق شدن» تشبیه کرد.

او حزب‌الله را مسئول کشاندن لبنان به جنگ با اسرائیل دانست و خواستار انتخاب رئیس‌جمهوری شد که به خلع سلاح این گروه متعهد باشد. این اظهارات همزمان با سفر رئیس مجلس ایران به بیروت برای ابراز همدردی با حزب‌الله بیان شد.

آقای جعجع روز شنبه ۲۱ مهر در نشستی که برای اعلام طرح نجات با عنوان «دفاع از لبنان» در مقر حزب خود در منطقه معرب در بیروت برگزار کرد، گفت در شرایط کنونی جامعه بین‌المللی و کشورهای عربی نمی‌توانند به حاکمیت ضعیف لبنان اعتماد کنند.

«نیروهای لبنانی» با داشتن بزرگ‌ترین بلوک مسیحی در پارلمان این کشور، از دیرباز گسترش نفوذ حزب‌الله و تسلیحات این گروه متحد تهران را برای منافع ملی این کشور زیان‌بار دانسته است. سمیر جعجع یک سیاستمدار نزدیک به عربستان سعودی و آمریکا به تصویر کشیده می‌شود.

سمیر جعجع ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که حزب‌الله با حملات یک ساله به اسرائیل دارد «لبنان را به جنگ با اسرائیل می‌کشاند- گویی که این کشور دولتی ندارد».

نشست اعلام طرح نجات از سوی نیروهای اپوزیسیون لبنان همزمان با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به بیروت برگزار شد. یکی از اهداف سفر محمد باقر قالیباف به لبنان همدردی با گروه ضربه‌خورده نیابتی تهران بود که دبیرکل، جانشین دبیرکل، جانشین جانشین دبیرکل، و ده‌ها تن از فرماندهان اصلی خود را در ضربات هدفمند اسرائیل در چند روز از دست داده است.

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده‌اند که سفر قالیباف و پیش از آن دیدار چند روز قبل وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از لبنان، کوشش تهران برای تعهد به بازسازی توان و ساختار حزب‌الله و همچنین جلوگیری از انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان در شرایط ضعف حزب‌الله است.

۱۱:۴۶ ۲۲.۷.۱۴۰۳

زخمی شدن یک نیروی دیگر سپاه صلح سازمان ملل در لبنان

همزمان با ادامه عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه گروه حزب‌الله در جنوب لبنان، یک نیروی دیگر سپاه صلح سازمان ملل متحد در منطقه روز شنبه ۲۱ مهر زخمی شد. این سومین عضو سپاه یونیفیل است که از آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان مجروح شده است.

ارتش اسرائیل از روز ۹ مهر برای مقابله با نیروهای حزب‌الله که از جنوب لبنان به سوی شمال اسرائیل در یک سال اخیر برای حمایت از گروه افراطی حماس حمله کرده‌اند، وارد خاک لبنان شد. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است. آمریکا حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند و اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را در فهرست تروریستی قرار داده است.

بیانیه یونیفیل در روز شنبه ۲۱ مهر حاکی است عضو زخمی شده این نیرو در درگیری‌های این روز در منطقه رامیا پس از عمل جراحی تثبیت شده است.

یونیفیل بر اساس اختیارات شورای امنیت سازمان ملل وظیفه استقرار صلح و حفظ آرامش را در جنوب لبنان برعهده دارد اما اسرائیل تأکید دارد که این نیروی بین‌المللی هرگز وظیفه خود را برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و دور کردن شبه‌نظامیان حزب‌الله از مرزهای اسرائیل اجرا نکرده است.

سپاه صلح سازمان ملل حدود ۱۰ هزار عضو دارد که اکثر سربازان و افسران آن از کشورهای فرانسه، ایتالیا، مالزی، اندونزی و هند هستند. ایران در زمان حکومت پهلوی نیز بخشی از این نیرو بود.

زخمی شدن سه عضو یونیفیل با واکنش دبیرکل سازمان ملل و دولت‌های فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و روسیه روبه‌رو شده و وزیر دفاع آمریکا نیز در گفت‌وگوی تلفنی روز ۲۱ مهر با همتای اسرائیلی خود خواهان تأمین امنیت این نیروها و تضمین جان نیروهای ارتش لبنان شد. فرانسه سفیر اسرائیل در پاریس را نیز در این ارتباط احضار کرده است.

اسرائیل تأکید کرده که نیروهای حزب‌الله در نزدیکی کادر و مقرهای یونیفیل برای سربازان اسرائیلی «خطر فوری» ایجاد کرده‌اند.

به گزارش رویترز، حزب‌الله روز یکشنبه از ادامه درگیری نیروهایش با ارتش اسرائیل که در صدد کنترل بر منطقه رامیا هستند، خبر داد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۲۲ مهر از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست نیروهای یونیفیل را به فوریت از «مقرهای حزب‌الله و فضای جنگی» دور کند. بنیامین نتانیاهو به آنتونیو گوترش گفت ارتش اسرائیل «بارها و بارها» در روزهای گذشته این درخواست را از یونیفیل کرده ولی پاسخ رد گرفته و تنها فایده حضور این نیروها ایجاد «سپر انسانی برای تروریست‌های حزب‌الله» بوده است.

آقای نتانیاهو افزود خودداری دبیرکل سازمان ملل از تخلیه نیروهای یونیفیل از اماکن خطرناک، این نیروها را به «گروگان حزب‌الله» تبدیل کرده که «برای جان این نیروها خطرناک است». او گفت اسرائیل از هر چه که در توان دارد برای جلوگیری از آسیب رسیدن به نیروهای سازمان ملل استفاده می‌کند.

۰۹:۴۲ ۲۲.۷.۱۴۰۳

ادامهٔ راهپیمایی‌های خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی شامگاه شنبه ۲۱ مهر در پایان یوم کیپور با برگزاری راهپیمایی در تل‌آویو خواستار توافقی برای آزادی گروگان‌ها شدند.

به گزارش رویترز خانواده‌های گروگان‌های باقی مانده در غزه همزمان با پایان یوم کیپور، عید غفران، مقدس‌ترین جشن مذهبی یهودیان بزرگراه تل‌آویو را مسدود کردند و خواستار اقدام فوری برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی شدند که از زمان حملات ۷ اکتبر توسط گروه افراطی حماس بازداشت شده‌اند. ایالات متحده حماس را یک سازمان تروریستی می‌داند.

بنا بر این گزارش خانواده‌های اسرائیلی در حالی که بنرها و پلاکاردهایی با تصاویر گروگان‌ها در دست داشتند، شعار می‌دادند و خواستار بازگشت فوری گروگان‌ها به خانه شدند.

به گفته مقامات اسرائیلی، گروه افراطی حماس در تاریخ هفتم اکتبر سال گذشته حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ گروگان را به غزه بردند.

شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ مهر هم زنان و خانواده‌ها در تل‌آویو راهپیمایی کردند و خواستار آزادی گروگان‌هایی شدند که هنوز در اسارت حماس هستند.

۰۶:۰۶ ۲۲.۷.۱۴۰۳

وزارت بهداشت لبنان شمار کشته‌های حملات یکشنبه اسرائیل را دست‌کم ۱۳ تن اعلام کرد

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که حملات هوایی اسرائیل به نقاط مختلف این کشور در روز شنبه در مجموع ۱۳ کشته و بیش از ۴۰ مجروح برجای گذاشت.

بنابر این گزارش، حملات هوایی به روستای معیسره در نزدیکی شهر کسروان در استان جبل ۹ کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت.

همچنین حمله هوایی به بَرجا در همین استان چهار کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت.

بنابر گزارش‌های وزارت بهداشت لبنان، سایر زخمی‌ها مربوط به نزدیکی بعلبک و همچنین نبطیه است.

حومه جنوبی بیروت، معروف به ضاحیه، در ۴۸ ساعت گذشته شاهد حمله هوایی نبوده است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، شمار تلفات درگیری‌های یک سال گذشته بین اسرائیل و لبنان به دو هزار و ۲۵۵ کشته و بیش از ۱۰ هزار زخمی رسیده است. بیش از ۱۴۰۰ تن از جانباختگان مربوط به یک ماه اخیر است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG