لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲
شهر نبطیه در جنوب لبنان پس از حملۀ هوایی اسرائیل، ۲۵ مهرماه
شهر نبطیه در جنوب لبنان پس از حملۀ هوایی اسرائیل، ۲۵ مهرماه

زنده شهردار لبنانی در حمله اسرائیل کشته شد؛ آلمان: ایران با آتش بازی می‌کند

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد
  • سازمان انرژی اتمی ایران: «بعید است» اسرائیل مراکز هسته‌ای را بزند.
  • حمله اسرائیل به نبطیه در جنوب لبنان، شهردار این شهر را کشت
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از ماموریت حافظ صلح این سازمان در لبنان تاکید کرد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفیل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت
  • ارتش اسرائیل از کشف یک مجتمع زیرزمینی و ۸۰۰ متر تونل متعلق به حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد

۰۵:۰۵ ۲۳.۷.۱۴۰۳

سخنگوی ارتش اسرائیل از تحقیقات درباره اصابت پهپاد به یک پایگاه در شمال این کشور خبر داد

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد که اصابت پهپاد به یک پایگاه در شمال این کشور بررسی می‌شود.

او در نخستین دقایق بامداد دوشنبه گفت بررسی خواهد شد که چگونه یک پهپاد توانسته است بدون به صدا درآمدن هیچ آژیر هشدار رخنه کند و یک پایگاه را هدف قرار دهد.

او با بیان اینکه اسرائیل «از ابتدای جنگ» با تهدید پهپادها روبه‌رو بوده است گفت: «ما این حادثه را بررسی می‌کنیم، از آن درس می‌گیریم و عملکرد خود را ارتقا می‌بخشیم».

بنابر اعلام ارتش اسرائیل اصابت این پهپاد پیش از ساعت ۱۹ به وقت محلی روی داد و به کشته شدن چهار سرباز و جراحت ۵۸ تن دیگر منجر شد.

حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و مدعی شده است که یک پایگاه آموزشی متعلق به «تیپ گولانی» ارتش اسرائیل را هدف قرار داده است.

رسانه‌های اسرائیل پهپاد استفاده شده در این حمله را از نوع «مرصاد»، ساخته شده از روی پهپاد ایرانی «ابابیل» و پهپاد اصلی انتحاری حزب‌الله، معرفی کرده‌اند.

به نوشته وبسایت تایمز اسرائیل، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که حزب‌الله اقدام به شلیک دو پهپاد مرصاد کرده بود که از دریا وارد حریم هوایی اسرائیل شدند اما پس از شناسایی توسط رادارهای اسرائیلی، یکی از آنها در سواحل شمال حیفا سرنگون شد.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، حزب‌الله در روز یکشنبه مجموعا بیش از ۱۱۵ پرتابه به مناطق مختلف این کشور شلیک کرد و آژیرهای هشدار چند بار در منطقه حیفا و سراسر منطقه الجلیل فعال شد.

یک روز پیشتر نیز پهپاد حزب‌الله به یک خانه سالمندان در شهر هرتزلیا، در مرکز اسرائیل، اصابت کرد اما کسی آسیب ندید.

۰۴:۳۵ ۲۳.۷.۱۴۰۳

دبیرکل سازمان ملل: حمله به صلح‌بانان «ممکن است جنایت جنگی باشد»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هشدار داد که حمله به نیروهای حافظ صلح «ممکن است جنایت جنگی باشد».

اظهارات آقا گوترش ساعاتی پس از آن بیان می‌شد که ماموریت سازمان ملل برای حفاظت از صلح در لبنان، یونیفل، اعلام کرد که بامداد یکشنبه دو تانک اسرائیلی پس از منهدم کردن ورودی اصلی پایگاه صلح بانان در جنوب لبنان، وارد آن شدند و پس از خروج از این مقر، اقدام به شلیک گلوله‌هایی کردند که دودی را در پایگاه متصاعد کرد.

ارتش اسرائیل در روایت خود از این ماجرا گفته است شبه‌نظامیان حزب‌الله با شلیک موشک‌های ضدتانک به سوی نیروهای اسرائیلی ۲۵ تن از آنها را مجروح کردند و این حمله بسیار نزدیک به یک پست یونیفل بود. بنابر این گزارش، یک تانک اسرائیلی که به تخلیه مجروحان زیر آتش کمک می‌کرد به پست یونیفل بازگشت.

نداو شوشانی، سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل، به خبرنگاران گفت: «این حمله به یک پایگاه نیست؛ این تلاش برای ورود به یک پایگاه نیست؛ یک تانک در زیر آتش سنگین و تلفات بالا در حال کسب پشتیبانی برای رهایی از آسیب بود».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ساعاتی پیشتر خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفته بود: زمان آن است که یونیفل را از پایگاه‌های حزب‌الله و از مناطق جنگی خارج کنید.

پس از آن استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، اعلام کرد که دبیرکل این سازمان به صلح‌بانان یونیفل که در پست‌های خود باقی می‌مانند ادای احترام می‌کند و «پرچم سازمان ملل به اهتزاز ادامه می‌دهد».

۰۲:۴۰ ۲۳.۷.۱۴۰۳

آتش‌سوزی در چادرهای اطراف بیمارستان دیر البلح در پی حمله اسرائیل

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار ویدئویی گزارش داد که در پی حمله هوایی در شامگاه یکشنبه، چادرهای آوارگان فلسطینی در داخل بیمارستانی در دیر البلح، واقع در مرکز غزه، دچار آتش‌سوزی شد.

منابع فلسطینی از سه کشته و ده‌ها زخمی در این حمله خبر داده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان حماس را که از یک مرکز فرماندهی در این محوطه حمله می‌کردند هدف قرار داده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود.

ساعاتی پیشتر در شامگاه یکشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع بیمارستانی خبر داده بود که حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه نصیرات به کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر در یک مدرسه که به پناهگاه آوارگان تبدیل شده بود منجر شد.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از گذشت حدود ۹ روز از دور جدید عملیات اسرائیل در غزه، تانک‌های اسرائیلی به شمال شهر غزه رسیده‌اند و تشدید حملات باعث فرار خانواده‌های بیشتری شده است.

۰۱:۱۹ ۲۳.۷.۱۴۰۳

کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی در حمله پهپادی حزب‌الله به شمال اسرائیل

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه اعلام کرد چهار تن از سربازانش بر اثر حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در مجاورت شهر بنیامینا در شمال این کشور کشته شدند.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، در این حمله ۵۱ سرباز مجروح شدند که جراحات هفت تن از آنها شدید است.

ساعتی پیشتر سرویس اورژانس اسرائیل از زخمی شدن دست‌کم ۶۷ نفر در پی حمله پهپادی از لبنان به شهر بنیامینا خبر داده و گفته بودند حال چهار نفر از مجروحان وخیم است.

حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و اعلام کرده است که با پهپاد به پایگاهی نظامی در جنوب حیفا حمله کرده است.

حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، همچنین تهدید به حملات بیشتری در خاک اسرائیل در صورت تداوم حملات این کشور به لبنان کرده است.

ارتش اسرائیل هنوز جزییاتی درباره حمله پهپادی به این پایگاه نظامی ارائه نکرده است؛ با این حال به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که دو پهپاد حزب‌الله از دریا وارد حریم هوایی اسرائیل شدند و یکی از آنها در سواحل شمال حیفا سرنگون شد.

بنابر این گزارش‌ها، پس از گم شدن رد پهپاد دوم از رادار، فرض گرفته شد که این پهپاد سقوط کرده است.

۲۳:۳۱ ۲۲.۷.۱۴۰۳

مکرون در گفت‌وگو با پزشکیان خواستار اقدام ایران برای کاهش تنش شد

دفتر ریاست جمهوری فرانسه خبر داد که امانوئل مکرون، در گفت‌وگوی تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران خواستار «کاهش تنش گسترده» در نوار غزه و لبنان شده است.

آقای مکرون روز یکشنبه ۲۲ مهرماه در این گفت‌وگوی تلفنی بر «مسئولیت ایران در حمایت از کاهش تنش گسترده و استفاده از نفوذ خود در این راستا بر بازیگران بی‌ثبات‌کننده که از حمایت تهران برخوردارند» تأکید کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری ایران نیز با انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور اعلام کرد که مسعود پزشکیان در جریان مکالمه با امانوئل مکرون خواستار پایان دادن به «جنایات» اسرائیل در لبنان و غزه شده است.

این وبسایت همچنین نوشته که در این گفت‌وگو دو طرف راه‌های برقراری «آتش‌بس بین حزب‌الله و اسرائیل» را نیز بررسی کرده‌اند و رئیس جمهوری ایران از همتای فرانسوی خود خواسته است تا با همکاری سایر کشورهای اروپایی، اسرائیل را مجبور کنند به حملات خود در غزه و لبنان پایان دهد.

۲۲:۵۵ ۲۲.۷.۱۴۰۳

خسارت به بیش از هزار واحد مسکونی در اسرائیل طی حمله موشکی ایران

بلومبرگ بر اساس داده‌های سازمان مالیاتی اسرائیل می‌گوید در جریان حمله گسترده موشکی ایران به اسرائیل در شامگاه ۱۰ مهرماه، بیش از هزار واحد مسکونی آسیب دیده است.

در این گزارش که روز یکشنبه ۲۲ مهر منتشر شد، آمده است تاکنون ۲۵۰۰ شکایت خسارت ناشی از حمله موشکی ایران از طرف شهروندان ثبت شده که نیمی از آن مربوط به واحدهای مسکونی و تجاری در شمال تل‌آویو بوده است.

جمهوری اسلامی مدعی است که حمله موشکی یاد شده صرفا اهداف نظامی را شامل می‌شده، اما بلومبرگ با اشاره به عدم تلفات جانی این حمله، آن را به پناه گرفتن خیل عظیمی از مردم اسرائیل در پناهگاه‌ها نسبت داده است.

۲۱:۱۴ ۲۲.۷.۱۴۰۳

زخمی شدن ۶۷ نفر در شمال اسرائیل در پی حمله پهپادی حزب‌الله

سرویس اورژانس اسرائیل و امدادگران از زخمی شدن دست‌کم ۶۷ نفر در پی حمله پهپادی از لبنان به شهر بنیامینا در شمال اسرائیل خبر می‌دهند.

از این تعداد، حال چهار نفر وخیم است و ۱۲ نفر دچار جراحت‌های جدی و متوسط شده‌اند و سایرین زخم‌های سطحی برداشته‌اند.

حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد به پایگاهی نظامی در جنوب حیفا با پهپاد حمله کرده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال تحقیق است که چرا آژیرهای خطر به کار نیفتادند و این پهپاد که از لبنان شلیک شده بود، توسط پدافند رهگیری نشده است.

در همین حال گروه حزب‌الله لبنان به «شهرک‌نشینان» اسرائیلی هشدار داده است تا اطلاع ثانوی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی اسرائیل در شمال این کشور مستقر نشوند.

همزمان با تداوم حملات هوایی و زمینی اسرائیل به مناطق محتلف لبنان و هدف قرار دادن اهداف حزب‌الله، این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی روزانه ده‌ها راکت و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

۱۹:۵۶ ۲۲.۷.۱۴۰۳

بایدن و پنتاگون از استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در اسرائیل خبر دادند

جو بایدن روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده برای «دفاع از اسرائیل» سامانه پیشرفته دفاع ضدموشکی «تاد» به اسرائیل اعزام می‌کند.

همچنین وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که سامانه «تاد» و خدمه نظامی آن را در اسرائیل مستقر می‌کند.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز یکشنبه گفت با دستور رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر دفاع این کشور اجازه استقرار یک سامانه ضدموشکی تاد (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) و نیروهای لازم برای عملکرد آن را صادر کرده است.

او گفت این اقدام به منظور «تقویت دفاع هوایی اسرائیل در پی حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل در روزهای سیزدهم آوریل و اول اکتبر» انجام می‌شود.

«تاد» از پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک است و فعالیت هر بخش از آن، شامل پرتابگر‌ها و همچنین تجهیزات رادیویی و راداری، به ۹۵ سرباز نیاز دارد.

پیش از این رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی از استقرار این سامانه ضدموشکی در اسرائیل خبر داده بودند و به دنبال این گزارش‌ها، وزیر امور خارجه ایران گفت که به باور او، آمریکا «اکنون جان نیروهای را با اعزام آن‌ها برای هدایت سامانه‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد».

۱۹:۴۳ ۲۲.۷.۱۴۰۳

ترامپ می‌گوید اخیرا با نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، می‌گوید که حدود دو روز پیش با نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرده است.

او در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز که روز یکشنبه ۲۲ مهرماه پخش شد گفت که «حدود دو روز پیش» با بنیامین نتانیاهو صحبت کرده و سپس به دیدار با او در اقامتگاه خود در فلوریدا اشاره کرد که در ماه ژوئیه انجام شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته در بحبوحه تنش‌ بین اسرائیل و ایران با بنیامین نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو کرد و مکالمه پیشین بین این دو رهبر در ماه اوت انجام گرفته بود.

آقای ترامپ فاصله زمانی بین دو مکالمه جو بایدن و بنیامین نتانیاهو را اسف‌بار خواند و در عین حال گفت: «می‌توانم بگویم که بی‌بی (نتانیاهو) بسیار قوی بوده است. او به حرف بایدن گوش نمی‌دهد».

روابط بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو اخیرا پرتنش بوده و رهبران دو کشور در مورد نحوه مدیریت جنگ در غزه و درگیری اسرائیل با حزب‌الله اختلاف نظرهایی دارند.

۱۷:۴۷ ۲۲.۷.۱۴۰۳

نتانیاهو از سازمان ملل خواست صلح‌بانان را از «مناطق خطرناک» لبنان خارج کند

نخست‌وزیر اسرائیل، از دبیرکل سازمان ملل خواست که نیروهای حافظ صلح مستقر در جنوب لبنان را از «مناطق خطرناک» خارج کند و ادعا کرد که حزب‌الله از این نیروها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، در پیامی ویدئویی که دفتر او روز یکشنبه ۲۲ مهرماه منتشر کرد، گفت: «آقای دبیرکل، نیروهای یونیفیل را از مناطق خطرناک خارج کنید. این‌کار باید فوراً انجام شود».

او که پیش از نشست کابینه صحبت می‌کرد، افزود: اسرائیل بارها این درخواست را تکرار کرده، اما یونیفیل «با رد مکرر این درخواست» به «تروریست‌های حزب‌الله» این فرصت را داده‌ که از این نیروها به عنوان «سپر انسانی» استفاده کند.

بنیامین نتانیاهو گفت: «امتناع شما از تخلیه نیروهای یونیفیل موجب شده آنها گروگان حزب‌الله شوند که هم جان خودشان و هم جان سربازان ما را به خطر می‌اندازد».

نخست‌وزیر اسرائیل سپس با ابراز تاسف از آسیب دیدن نیروهای یونیفیل افزود که این کشور نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از این آسیب به کار می‌برد اما مشخصا ساده‌ترین راه برای اطمینان از این امر، این است که آن‌ها را از منطقه خطرناک خارج کنیم.


نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد در لبنان که به اختصار «یونیفیل» نامیده می‌شوند حدود ۹,۵۰۰ سرباز از ملیت‌های مختلف هستند. این گروه از نظامیان حافظ صلح از پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۷۸ به منطقه اعزام شدند.

در حال حاضر، یونیفیل وظیفه نظارت بر آتش‌بسی را دارد که به جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله پایان داد.

در چند روز گذشته پنج عضو یونیفیل در حمله اسرائیل به لبنان زخمی شده‌اند با این حال یونیفیل از ترک مواضع خود در جنوب لبنان خودداری کرده است.

پیشتر بارها مقامات اسرائیلی از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع و دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، خواستار جابه‌جایی نیروهای یونیفیل دست‌کم به میزان پنج کیلومتر به سمت شمالِ مواضع فعلی شدند.

اما یونیفیل با اشاره به ماهیت مأموریت قانونی‌اش، درخواست‌های مکرر اسرائیل برای نقل‌مکان به جایی دیگر را رد کرده است.

آندریا تننتی، سخنگوی یونیفیل، به خبرگزاری فرانسه گفته‌ است: «به اتفاق آرا تصمیمی برای ماندن اتخاذ شد، زیرا مهم است که پرچم سازمان ملل همچنان در این منطقه به اهتزاز درآید و بتوانیم به شورای امنیت گزارش دهیم».

او گفت که اسرائیل از یونیفیل خواسته بود تا مواضع خود را تا فاصله پنج کیلومتری از خط آبی که مرز دو کشور را جدا می‌کند، ترک کند، که شامل ۲۹ موضع یونیفیل در جنوب لبنان می‌شد، اما نیروهای حافظ صلح این درخواست را رد کردند.

کشورهای عضو یونیفیل روز شنبه «حملات اخیر» به نیروهای حافظ صلح را به شدت محکوم کردند و ۳۴ کشور از مجموع کشور‌های عضو نیز با امضای بیانیه مشترکی خواستار احترام به مأموریت یونیفیل و تضمین امنیت پرسنل آن شدند.

بنیامین نتانیاهو اما در واکنش، انتقادات به اسرائیل را نادرست دانسته و گفته که باید انتقادات متوجه حزب‌الله باشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG