لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸
شهر نبطیه در جنوب لبنان پس از حملۀ هوایی اسرائیل، ۲۵ مهرماه
شهر نبطیه در جنوب لبنان پس از حملۀ هوایی اسرائیل، ۲۵ مهرماه

زنده کشته شدن شهردار نبطیه درحملۀ اسرائیل به ساختمان شورای این شهر در جنوب لبنان

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد.
  • دفتر نتانیاهو در واکنش به گزارش واشینگتن‌پست اعلام کرد به هرجا که نیاز باشد حمله خواهد کرد
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از ماموریت حافظ صلح این سازمان در لبنان تاکید کرد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت
  • مقام‌های اسرائیلی در بازدید از پایگاه نظامی در شمال این کشور که هدف حمله پهپادی حزب‌الله قرار گرفت تاکید کردند که حزب‌الله پاسخ قاطعی خواهد گرفت
  • ارتش اسرائیل از کشف یک مجتمع زیرزمینی و ۸۰۰ متر تونل متعلق به حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد

۲۰:۴۲ ۲۳.۷.۱۴۰۳

نتانیاهو: بی‌رحمانه به حزب‌الله ضربه می‌زنیم، از جمله در بیروت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بازدید از پایگاه آموزشی تیپ گولانی وعده داد که به حملات خود علیه گروه تروریستی حزب‌الله ادامه خواهد داد.

آقای نتانیاهو روز دوشنبه گفت که «ما در حال مبارزه با یک کارزار دشوار علیه محور شرارت، ایران، هستیم که قصد دارد ما را به‌طور کامل نابود کند. اما موفق نخواهند شد. ما به مبارزه ادامه می‌دهیم. بهای دردناکی می‌پردازیم، اما دستاوردهای بزرگی به دست‌آورده‌ایم و به دست خواهیم آورد».

او افزود: «می‌خواهم روشن کنم: ما به ضربه زدن بی‌رحمانه به حزب‌الله در تمام نقاط لبنان از جمله بیروت، ادامه خواهیم داد».

پایگاه گولانی جایی است که شب گذشته ۴ سرباز اسرائيلی در حمله یک پهپاد حزب‌الله کشته شدند.

این موضع نخست‌وزیر اسرائیل در پی گزارش‌هایی که بر اساس آنها واشینگتن از اسرائیل خواسته است از حمله به بیروت، پایتخت لبنان، خودداری کند، ابراز شده است.

۱۸:۳۴ ۲۳.۷.۱۴۰۳

بریتانیا فرماندهان ارشد ارتش و سپاه را به دلیل حمله به اسرائیل تحریم کرد

بریتانیا در واکنش به حملات موشک‌های بالستیک تهران علیه اسرائیل، روز دوشنبه تحریم‌های تازه‌ای را علیه شخصیت‌های ارشد و نهادهای نظامی ایران اعمال کرد.

این دومین حمله مستقیم ایران به اسرائیل پس از حمله موشکی و پهپادی در فروردین در پاسخ به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق بود که اسرائیل را مقصر آن اعلام کرده بود.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای تصریح کرد که ایران هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه «اقدامات خطرناک» این کشور و نیروهای نیابتی‌اش، به درگیری در خاورمیانه دامن می‌زند، نادیده گرفته است.

بر اساس این تحریم‌ها، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، و حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش، از جمله افرادی هستند که اجازه ورود به خاک بریتانیا را نخواهند داشت و تمامی اموال آنها در این کشور مسدود شده است.

بیانیه آقای لمی، در پی نشستی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، تأکید می‌کند که تحریم‌ها راهی برای «پاسخگویی» به ایران و افشای کسانی است که پشت این حملات هستند.

دیپلمات ارشد بریتانیا با اشاره به اینکه لندن در کنار متحدان و شرکای خود قرار دارد، تأکید کرده است که کشورش به اقدامات لازم برای به چالش کشیدن «تهدیدات» غیرقابل قبول ایران و «فشار» برای کاهش تنش در سراسر منطقه ادامه خواهیم داد.

در فهرست تحریم‌های بریتانیا، محمد کاظمی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران، نیز دیده می‌شود. اموال و دارایی‌های دو شرکت از جمله آژانس فضایی ایران که از فناوری آنها در موشک‌های کروز و بالستیک استفاده می‌شود، نیز مسدود شده‌اند.

هفته گذشته، دولت ایالات متحده محدودیت‌هایی را بر ده‌ها شرکت در بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران اعمال کرد تا منابع مالی این کشور را در آنچه «فعالیت بی‌ثبات کننده» خوانده است، قطع کند.

۱۷:۰۱ ۲۳.۷.۱۴۰۳

حمله اسرائیل به شمال لبنان بیش از ۲۰ کشته به جا گذاشت

صلیب سرخ لبنان می‌گوید در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ نفر کشته شده‌اند.

این حمله به ساختمانی در روستای ایطو در شمال لبنان و در مناطق با اکثریت مسیحی انجام شده است؛ محلی که فاصله زیادی از پایگاه‌های اصلی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در جنوب و شرق این کشور دارد.

اما گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که یک فرمانده ارشد گروه حزب‌الله در این حمله هدف قرار گرفته بود. ارتش اسرائیل به شکل رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است.

تنها چند ساعت قبل، یک حمله هوایی اسرائیل به حیاط یک بیمارستان در نوار غزه دست‌کم منجر به کشته شدن چهار نفر و آتش‌سوزی در چادرهای آوارگان جنگی در این منطقه شد که ده‌ها نفر در این آتش‌سوزی‌ها دچار سوختگی شدید شدند .

بیمارستان شهدا الاقصی در شهر دیر البلح نوار غزه که در حال تلاش برای درمان تعداد زیادی از مجروحان حمله قبلی به یک مدرسه‌ بود، هدف این حمله صبحگاهی قرار گرفت و آتش‌ بسیاری از چادرها را فرا گرفت.

به گزارش اسوشیتدپرس، پس از انفجار اولیه، چندین انفجار ثانویه نیز شنیده شد که مشخص نیست این انفجارها بدلیل وجود تسلیحات در این بیمارستان بوده یا مخازن سوخت بیمارستان منفجر شده‌اند.

ارتش اسرائیل بدون ارائه شواهد می‌گوید هدف از این حمله، شبه‌نظامیانی بودند که در میان غیرنظامیان مخفی شده‌ بودند.

۱۵:۱۳ ۲۳.۷.۱۴۰۳

معرفی دو شهروند اسرائیلی به دادگاه به ظن همکاری با جمهوری اسلامی ایران

سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بث، روز دوشنبه مهر اعلام کرد دو شهروند این کشور را پس از بازجویی به ظن همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای انجام اقدامات خرابکارانه، از جمله کشتن مقامات، به دادگاه معرفی کرده است.

به گزارش رسانه‌های تل‌آویو، ولادیسلاو ویکتورسون ۳۰ ساله ساکن شهر رامات گان در مرکز این کشور متهم است که از طریق کانال تلگرامی با یک مهره اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران «آگاهانه» در تماس بوده و در ماه‌های تابستان امسال دست به یک سری اقدامات خرابکارانه مانند آتش زدن خودروها، نصب بنرها و پنهان کردن پول در نقاط معین زده، تصاویر عملی کردن «مأموریت‌های محوله» را ارسال کرده و برای کشتن مقامات ارشد اسرائیلی نیز ابراز آمادگی کرده است.

کیفرخواستی که در این روز به دادگاه ارائه شد، حاکی است او بابت اقداماتی که از جمله در محوطه پارک «هایارکُن» در مرکز تل‌آویو انجام داد، مبلغ پنج هزار دلار را در دو مرحله به صورت رمزارز دریافت کرده است.

به گفته شبکه کان، آقای ویکتورسون که وضع مالی خوبی نداشت، برای اهداف بعدی که کشتن مقامات اسرائیلی بود، پاسخ مثبت داد تا صدهزار دلار دریافت کند. متهم ظاهرا در صدد خرید اسلحه برآمد و مهره اطلاعاتی ایران به او پیشنهاد کرد که اگر اسلحه گران است، با پرتاب نارنجک ترور مقام مورد نظر را انجام دهد. نام مقامی که قرار بوده هدف قرار گیرد، در رسانه‌ها اعلام نشد.

بر اساس کیفرخواست، این متهم دوست دختر ۱۸ ساله خود، آنا برنشتین، را نیز به خدمت گرفت و با شماری از بی‌خانمان‌ها و گدایان نیز در خیابان‌ها گفت‎‌وگو کرد تا آن‌ها را هم به کار بگیرد. متهم و دوست دخترش برای فرار از کشور پس از کشتن مقام مورد نظر ایران برنامه‌ریزی کرده بودند.

خانم برنشتین و یک فرد دیگر که نام او برده نشد، بازداشت و از سوی پلیس و شباک بازجویی شده‌اند.

اخیراً نیز موتی (مردخای) مَمان، یک مرد ۷۲ ساله، با تابعیت دوگانه اسرائیلی- ترکیه‌ای پس از بازگشت از استانبول به اتهام اجیر شدن برای اجرای طرح‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران به دادگاهی در مرکز اسرائیل آورده شد. او متهم است که توسط «بازرگانانی» در ترکیه دو فقره سفر مخفیانه به ایران برای دیدار با مهره‎‌های امنیتی جمهوری اسلامی انجام داده و برای انجام هدف مورد نظر ایران یک میلیون دلار پول خواسته بود. آقای ممان در بازداشت است و تاریخ آغاز محاکمه او اعلام نشده.

۱۵:۰۳ ۲۳.۷.۱۴۰۳

مرحله دوم کارزار واکسیناسیون علیه فلج اطفال در نوار غزه آغاز شد

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه از آغاز مرحله دوم کارزار واکسیناسیون علیه بیماری فلج اطفال در نواحی مرکزی نوار غزه خبر داد.

قرار است حدود ۵۹۰ هزار کودک زیر ۱۰ سال دومین دوز واکسن را دریافت کنند.

اسرائیل و سازمان‌دهندگان این کارزار بر سر وقفه‌های بشردوستانه در مناطقی که واکسیناسیون در جریان است، توافق کرده‌اند.

سازمان‌های امدادی و گروه‌های داوطلب، ماه پیش مرحله اول واکسیناسیون را کامل کرده بودند.

کارزار واکسیناسیون حدود دو ماه پیش و پس از مشاهده یک مورد ابتلای یک نوزاد در غزه آغاز شد. این منطقه از ۲۵ سال پیش شاهد هیچ مورد تازه‌ای از ابتلا به فلج اطفال نبوده است.

سازمان ملل متحد، اجرای کامل مرحله اول واکسیناسیون را بهترین نمونه از موفقیت دیپلماسی در زمینه دستیابی به توافقی بشردوستانه توصیف کرده بود.

۱۴:۵۷ ۲۳.۷.۱۴۰۳

چرا اسرائیل هنوز به حمله موشکی ایران پاسخ نداده است؟

با گذشت دو هفته از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، رسانه‌های این کشور به بررسی این واقعیت پرداخته‌اند که چرا اسرائیل هنوز پاسخی به ایران نداده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه دهم مهر در دومین حمله مستقیم از آسمان و خاک ایران علیه اسرائیل، با ۱۸۱ فروند موشک بالیستیک زمین به زمین این کشور را هدف قرار داد.

حمله موشکی ایران تلفاتی به بار نیاورد اما به دو پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل و شماری خانه در مرکز این کشور آسیب وارد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۸ مهر گفت عملیات این کشور در پاسخ به حمله موشکی ایران «کشنده، دقیق و به‌ویژه غافلگیرکننده خواهد بود؛ (به گونه‌ای که) نخواهند فهمید از کجا و چگونه ضربه خوردند (اما) نتایج آن را خواهند دید».

گزارش‌های رسانه‌های جهانی در مورد «پاسخ قریب‌الوقوع» اسرائیل به ایران، ظاهرا تقویم عبری را درنظر نگرفته بود. اسرائیل عید روش هشانا، سال نو یهودی را از شامگاه ۱۱ مهر آغاز کرد که در ادامه آن به مهم‌ترین روز مقدس مذهبی خود در سال، یوم کیپور و روزه بزرگ رسید.

۱۱:۲۲ ۲۳.۷.۱۴۰۳

حزب‌الله در حملات پهپادی علیه اسرائیل از «ماهواره‌های ایرانی» بهره می‌برد

رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید حزب‌الله در حملات پهپادی خود علیه اسرائیل به تازگی هر چه بیشتر از ماهواره‌های ایرانی بهره می‌برد.

دورون کادوش، گزارشگر امور نظامی رادیو ارتش اسرائیل، روز ۲۳ مهر با استناد به منابع نظامی ارتش گفت یکی از دلایل افزایش دقت حملات پهپادی حزب‌الله در دوره اخیر کمک فنی است که این گروه از تصاویر زنده ماهواره‌های جمهوری اسلامی ایران از فضای اسرائیل دریافت می‌کند.

موسسه تحقیقاتی اسرائیلی آلما که متخصص امور حزب‌الله است، تعیین کرده که پهپاد مرصاد-۱ که حزب‌الله در حمله شامگاه ۲۲ مهر به سوی اسرائیل گسیل کرد، بر اساس مدل پهپاد ایرانی از مدل مهاجر-۲، با تغییرات جزئی که متناسب برای عملیات حزب‌الله باشد، ساخته شده است.

پهپادی که با اصابت به سقف رستوران نیروهای گولانی در مجموع به ۶۹ تن آسیب رساند و چهار نفر از آن‌ها را کشت، دارای ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره بود که با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت فاصله حدود ۹۵ کیلومتری از مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل تا نزدیکی شهر بنیامینا را طی کرد.

ارتش اسرائیل در تحقیقات اولیه خود گفته که نیروهای پدافند هوایی ابتدا این پهپاد را رؤیت کردند اما بعدا در فضا ناپدید شد.

رویداد بنیامینا مرگبارترین حمله پهپادی حزب‌الله به اسرائیل از ۱۶ مهر پارسال است که این گروه شبه‌نظامی در حمایت از گروه افراطی حماس وارد کارزار عملیات علیه اسرائیل شد. ماهیت تروریستی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده و حزب‌الله را آمریکا گروه تروریستی توصیف کرده و اتحادیه اروپا شاخه نظامی‌اش را در فهرست تروریستی قرار داده است.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، این کشور که برای مقابله با انواع راکت‌ها و موشک‌های ایران، حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حوثی‌های یمن سامانه‌های دفاع هوایی چند لایه را به طرز مؤثری استفاده کرده، هنوز نتوانسته به راهکار مؤثری برای رفع تهدیدهای پهپادی گروه‌های دشمن اسرائیل دست یابد.

۱۰:۲۷ ۲۳.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع آمریکا بار دیگر بر «تعهد عمیق آمریکا به امنیت اسرائیل» تأکید کرد

یووآ گالانت (راست)، وزیر دفاع اسرائیل و لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش
یووآ گالانت (راست)، وزیر دفاع اسرائیل و لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش

به‌دنبال حمله پهپادی حزب‌الله به یک مقر نیروهای تکاور تیپ گولانی ارتش اسرائیل که به مرگ چهار تن از آن‌ها و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر در یک پایگاه آن‌ها در نزدیکی شهر بنیامینا در شمال اسرائیل منجر شد، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود بر «تعهد عمیق آمریکا به امنیت اسرائیل» تأکید کرد.

لوید آستین کشته شدن نیروهای اسرائیلی در حمله یکشنبه شب را تسلیت گفت و با این کشور متحد واشینگتن ابراز همدردی کرد. او اظهار داشت تعهد عمیق آمریکا به امنیت اسرائیل روز یکشنبه با اعلام استقرار یک سامانه دفاع هوایی تاد در اسرائیل بار دیگر نشان داده شد.

بر اساس بیانیه پنتاگون، ژنرال آستین همچنین از اسرائیل خواست عملیات در لبنان را به مسیر راهکار دیپلماتیک تغییر دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این سومین گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل در سه روز پیاپی بود.

افزایش تماس‌های یوآو گالانت و لوید آستین در زمینه ادامه آمادگی‌های اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی روز دهم مهر ایران به این کشور و افزایش هماهنگی بین دو کشور برای کمک به تدابیر دفاعی اسرائیل در صورتی که دوباره مورد حمله ایران قرار گیرد، انجام شده است.

به گزارش بیانیه دفتر وزارت دفاع اسرائیل، ژنرال گالانت در باره عملیات ارتش این کشور در خاک لبنان به همتای آمریکایی خود گفت کشورش در رویارویی با این چالش عملیاتی بزرگ، تدابیر لازم را برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به نیروهای سپاه صلح سازمان ملل متحد و تأسیسات آن‌ها انجام می‌دهد اما حزب‌الله عامدانه با سو استفاده از این تأسیسات از نزدیکی آن‌ها به اسرائیل حمله می‌کند.

در این میان، شبکه کان اسرائیل یکشنبه شب اعلام کرد با وجود ادامه عملیات نظامی اینپ کشور در جنوب لبنان، در نتیجه فشار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بر بنیامین نتانیاهو در آخرین گفت‌وگوی تلفنی آن‌دو در روز ۱۹ مهر، اسرائیل عملا حملات هوایی علیه بیروت را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش شبکه کان، بعد از آن گفت‌وگوی تلفنی، دولت اسرائیل به ارتش دستور داده که حمله به بیروت را متوقف کند. آخرین حمله اسرائیل در بیروت عصر ۱۹ مهر علیه وفیق صفا، مسئول ارشد امور امنیتی گروه حزب‌الله و شوهر خواهر حسن نصرالله، انجام شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به این خبر گفت ارتش بر اساس دستورات کادر سیاسی برای دستیابی به اهداف جنگ عمل می‌کند و در خصوص دستوراتی که از دولت گرفته، در فضای عمومی اظهارنظر نمی‌کند.

۰۷:۲۴ ۲۳.۷.۱۴۰۳

عباس عراقچی وارد عمان شد

عکسی که سخنگوی وزارت خارجه ایران منتشر کرده است
عکسی که سخنگوی وزارت خارجه ایران منتشر کرده است

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، بامداد دوشنبه وارد مسقط پایتخت عمان شد.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که آقای عراقچی در ادامه رایزنی‌های خود درباره «وضعیت خطیر منطقه» به این سفر رفته و قرار است صبح دوشنبه با همتای عمانی خود دیدار کند.

عباس عراقچی یک روز پیشتر در عراق با مقام‌های ارشد آن کشور گفت‌وگو کرده بود.

او از اظهارات فواد حسین، همتای عراقی خود مبنی بر اینکه بغداد اجازه استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران را نخواهد داد تمجید کرده و در عین حال درباره شعله‌ور شدن یک جنگ تمام‌عیار در منطقه هشدار داده بود.

برخی رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که عباس عراقچی قرار است پس از عمان رهسپار مصر شود.

مذاکرات آتش‌بس غزه مدت‌ها است متوقف مانده اما در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به قاهره منتشر شده است.

از جمله باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رونن بار، مدیر شین‌بت، آژانس امنیت داخلی اسرائیل، روز یکشنبه به طور مخفیانه به قاهره رفته و با عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

اسرائیل و مصر واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

۰۶:۲۶ ۲۳.۷.۱۴۰۳

ادامه هشدارها درباره وضعیت انسانی در شمال غزه

سازمان ملل و نهادهای امدادی می‌گویند حدود دو هفته است هیچ مواد غذایی به شمال غزه نرسیده و وضعیت انسانی در این منطقه وخیم است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در تماس با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، هشدار داد که باید اقداماتی برای رسیدگی به این شرایط انجام گیرد.

پیشتر کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، نیز از اسرائیل خواسته بود که برای تسهیل جریان کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه اقدام کند.

برنامه جهانی غذا و برخی دیگر از نهادهای امدادی هشدار داده‌اند که از ابتدای اکتبر هیچ غذایی وارد شمال غزه نشده و حدود یک میلیون نفر را در معرض گرسنگی قرار داده است.

جویس مسویا، سرپرست معاونت سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه، شامگاه یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آنچه در شمال غزه روی می‌دهد وحشتناک است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG