لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶
شهر نبطیه در جنوب لبنان پس از حملۀ هوایی اسرائیل، ۲۵ مهرماه
شهر نبطیه در جنوب لبنان پس از حملۀ هوایی اسرائیل، ۲۵ مهرماه

زنده کشته شدن شهردار نبطیه درحملۀ اسرائیل به ساختمان شورای این شهر در جنوب لبنان

خلاصه رویدادها:

  • اسرائیل می‌گوید یک «انبار زیرزمینی سلاح» را در جنوب بیروت هدف قرار داده است
  • روزنامهٔ الاخبار می‌گوید ارتش اسرائیل قصد ورود تا سه کیلومتری جنوب لبنان جهت «پاکسازی» دارد.
  • دفتر نتانیاهو در واکنش به گزارش واشینگتن‌پست اعلام کرد به هرجا که نیاز باشد حمله خواهد کرد
  • به نوشته واشینگتن پست، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که اسرائیل به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد
  • شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از ماموریت حافظ صلح این سازمان در لبنان تاکید کرد
  • به رغم درخواست دوباره نخست وزیر اسرائیل، رئیس یونیفل اعلام کرد صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به روستای عمدتا مسیحی‌نشین ایطو در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت
  • مقام‌های اسرائیلی در بازدید از پایگاه نظامی در شمال این کشور که هدف حمله پهپادی حزب‌الله قرار گرفت تاکید کردند که حزب‌الله پاسخ قاطعی خواهد گرفت
  • ارتش اسرائیل از کشف یک مجتمع زیرزمینی و ۸۰۰ متر تونل متعلق به حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد

۰۶:۲۷ ۲۴.۷.۱۴۰۳

انتشار تصاویری از اسماعیل قاآنی در مراسم عمومی

در برنامه زنده‌ای که شبکه خبر بامداد سه‌شنبه از ورود جنازه عباس نیلفروشان به فرودگاه مهرآباد پخش کرد، چهرهٔ فردی در صف اول حاضران دیده می‌شد که به‌نظر می‌رسد اسماعیل قاآنی باشد.

در تصویر نزدیکی که شبکه خبر به مدت طولانی از چهره او پخش کرد، این فرد در کنار دیگران در حال گریه و عزاداری دیده می‌شود.

یونس شادلو، خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی نیز عکسی از خود در کنار فردی منتشر کرد که به نظر می‌رسد اسماعیل قاآنی باشد.

در تصاویری هم که ساعاتی بعد از تشییع جنازه نیلفروشان منتشر شد، عکس‌های متعددی از حضور قاآنی در این کراسم منتشر شد.

در دو هفته اخیر برخی رسانه‌ها گزارش‌های مختلفی درباره اسماعیل قاآنی منتشر کردند که گمانه‌های مختلفی از قبیل کشته شدن او در بیروت تا بازجویی او در تهران را در برمی‌گرفت.

عباس نیلفروشان، از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران در لبنان، ششم مهرماه همراه با حسن نصرالله در حومه بیروت کشته شد و اخیرا اعلام شد که جسد او به دست آمده است.

پخش تصاویری از اسماعیل قاآنی در تلویزیون ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:40 0:00
۰۶:۰۰ ۲۴.۷.۱۴۰۳

دفتر نتانیاهو: درباره پاسخ به ایران «بر اساس نیازهای امنیت ملی خود تصمیم می‌گیریم»

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم‌های مربوط به برنامه‌های این کشور برای پاسخ به حمله موشکی ایران «بر اساس نیازهای اسرائیل» اتخاذ خواهد شد.

بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو اندکی پس از نیمه‌شب و ساعاتی پس از انتشار گزارش واشینگتن پست منتشر شد.

واشینگتن پست به نقل از دو مقام گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو به جو بایدن گفته است اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نخواهد کرد و مواضع نظامی را هدف قرار خواهد داد.

یک مقام هم به این روزنامه گفته بود برنامه‌های اسرائیل برای جلوگیری از تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنظیم می‌شود.

با این حال بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده است: «ما مواضع و افکار دولت آمریکا را می‌شنویم، اما تصمیمات نهایی را بر اساس نیازهای امنیت ملی اسرائیل خواهیم گرفت».

۰۴:۱۸ ۲۴.۷.۱۴۰۳

استرالیا پنج مقام مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد

دولت استرالیا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد پنج مقام ایران را که در برنامه موشکی این کشور مشارکت دارند مشمول تحریم‌های مالی هدفمند و ممنوعیت سفر قرار داده است.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، با تاکید بر اینکه برنامه موشکی ایران تهدیدی مادی علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پرتاب بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک ایران در اول اکتبر علیه اسرائیل تشدید خطرناکی بود که خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داد».

بر اساس فهرستی که در وبسایت دولت استرالیا درج شده است، تحریم‌های جدید شامل نادر خون‌سیاوش مدیر سازمان صنایع هوا فضا، میراحمد نوشین مدیرعامل سازمان هوا فضا، جواد موسوی مدیر تجاری گروه صنعتی شهید همت،

محمد غلامی مقام ارشد سازمان صنایع هوا فضا، و امیر رادفر مدیر گروه صنعتی شهید باقری می‌شوند.

وزیر خارجه استرالیا همچنین با اشاره به استفاده نیروهای نیابتی ایران از این موشک‌ها و نیز ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه در ماه گذشته تاکید کرده است که این موارد نقش بی‌ثبات‌کننده ایران را بیشتر نشان می‌دهد.

تحریم‌های استرالیا علیه پنج مقام مرتبط با صنایع موشکی ایران همراستا با تحریم‌های ایالات متحده و بریتانیا اعلام شد.

۰۳:۴۷ ۲۴.۷.۱۴۰۳

پلیس نیویورک بیش از ۲۰۰ تن از حامیان فلسطین را که در نزدیکی بورس تحصن کرده بودند بازداشت کرد

گروهی از حامیان فلسطینیان روز دوشنبه در نزدیکی بورس نیویورک دست به تحصن زدند و خواستار توقف حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه شدند.

به گزارش رویترز، این تحصن را فعالان یهودی از جمله «صدای یهودی برای صلح» ترتیب داده بودند و معترضان شعارهایی از قبیل «بگذارید غزه زنده بماند» و «تامین مالی نسل‌کشی را متوقف کنید» سر می‌دادند.

بنابر این گزارش، هیچ یک از معترضان وارد بورس نشد اما پس از عبور آنها از حصار امنیتی پلیس که در مرکز مالی نیویورک در منهتن برپا شده بود، تعدادی از آنها بازداشت شدند.

یک سخنگوی پلیس نیویورک بدون ارائه جزئیات گفت ۲۰۶ نفر بازداشت شده‌اند.

همچنین به نوشته رویترز، همزمان با تحصن این معترضان گروهی از طرفداران اسرائیل «که تعداد آنها بسیار کمتر بود» با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل در محل حاضر بودند.

۰۳:۱۰ ۲۴.۷.۱۴۰۳

کاهش قیمت نفت در پی انتشار گزارشی درباره عدم حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر اینکه نخست وزیر اسرائیل گفته است در حمله کشورش به ایران تاسیسات هسته‌ای یا نفتی هدف قرار نخواهند گرفت، بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

بنابر این گزارش، قیمت نفت برنت در معاملات پس از ساعت کاری دوشنبه حدود پنج درصد (بیش از چهار دلار در هر بشکه) کاهش یافت و به حدود ۷۵ دلار رسید.

همچنین به گزارش بلومبرگ، انتشار این خبر بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت را حدود پنج درصد کاهش داد.

به نوشته این خبرگزاری، قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر و در بحبوحه تنش‌ها در منطقه‌ای که حدود یک‌سوم نفت جهان را تامین می‌کند فراز و نشیب بسیاری داشت و تنها قیمت وست تگزاس اینترمدیت طی ماه جاری میلادی حدود هشت درصد افزایش یافت.

ایران در ماه‌های اخیر به طور روزانه حدود ۳.۳ میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

با این حال رسانه‌های نفتی گزارش داده‌اند که روند کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه پیش از انتشار گزارش واشینگتن پست آغاز شد.

واردات نفت چین برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت و اوپک پیش‌بینی خود درباره تقاضای جهانی نفت در سال جاری و سال آینده را بار دیگر کاهش داد.

۰۱:۴۹ ۲۴.۷.۱۴۰۳

رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل: یونیفل در تمام مواضع خود در لبنان باقی می‌ماند

ژان‌پی‌یر لاکروا، رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، بر ادامه حضور صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان تاکید کرد.

او شامگاه دوشنبه با اشاره به «حمایت بسیار دلگرم‌کننده» شورای امنیت سازمان ملل از یونیفل گفت: «تصمیم گرفته شد که به رغم درخواست نیروهای دفاعی اسرائیل مبنی بر تخلیه مواضع در امتداد خط آبی، یونیفل در تمامی مواضع خود باقی بماند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه بار دیگر از نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان خواست تا از مناطق خاصی در نزدیکی مرز کشورش با لبنان بیرون بروند؛ او همچنین گزارش‌ها درباره حمله نیروهای اسرائیلی به صلح‌بانان یونیفیل را «کاملا نادرست» خواند.

در روزهای اخیر کشورهای مختلف، از جمله حدود ۴۰ کشوری که در ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) نیرو دارند، حملات علیه صلح‌بان‌ها را به شدت محکوم کرده‌اند.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل با ابراز نگرانی از حملات اخیر به مواضع یونیفل و زخمی شدن چند صلح‌بان، از همه طرف‌ها خواست که به ایمنی و امنیت نیروها و اماکن یونیفل احترام بگذارند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه صادر شد با تاکید بر اینکه این نیروها و اماکن هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند، بار دیگر بر حمایت خود از یونیفل و نقش این نهاد در پشتیبانی از ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

اعضای این شورا همچنین با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تلفات غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی و افزایش تعداد آوارگان داخلی، از همه طرف‌ها خواستند که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند.

۰۱:۱۰ ۲۴.۷.۱۴۰۳

واشینگتن پست: نتانیاهو به بایدن گفته است اسرائیل به اهداف نظامی در ایران حمله خواهد کرد

روزنامه واشینگتن پست به نقل از دو مقام مطلع گزارش داده که نخست وزیر اسرائیل در مکالمه اخیر خود با رئیس جمهور ایالات متحده تصریح کرده است که حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران شامل تاسیسات هسته‌ای یا نفتی نخواهد بود و مواضع نظامی هدف قرار خواهد گرفت.

آمریکا و اسرائیل هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، رهبران آمریکا و اسرائیل، چهارشنبه گذشته و پس از حدود ۵۰ روز از مکالمه قبلی آن دو انجام شد.

واشینگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که در این گفت‌وگو بنیامین نتانیاهو «موضع معتدل‌تری» نسبت به قبل داشت.

این روزنامه به نقل از دو مقام گزارش داده است که ملایم شدن موضع بنیامین نتانیاهو در تصمیم جو بایدن برای ارسال سامانه ضدموشکی تاد به اسرائیل نقش داشت.

واشینگتن پست همچنین به نقل از یکی از این دو مقام نوشته است که حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران «قبل از انتخابات پنجم نوامبر آمریکا» انجام خواهد شد، زیرا به گفته او، عدم اقدام ممکن است از سوی ایران به عنوان نشانه ضعف تفسیر شود.

ایران شامگاه دهم مهرماه برای دومین بار طی ماه‌های اخیر حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و آن را پاسخی به کشته شدن اسماعیل هنیه و حسن نصرالله در تهران و بیروت خواند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است پاسخ این کشور به ایران «مرگبار، دقیق، و بالاتر از همه غافلگیرکننده» خواهد بود.

به نوشته واشینگتن پست، اسرائیل در پاسخ به حمله قبلی موشکی ایران به این کشور «حمله‌ای دقیق به یک پایگاه هوایی در اصفهان» انجام داد؛ به استثنای ایتامار بن گویر، وزیر راستگرای امنیت ملی اسرائیل که آن حمله را «حقیرانه» خواند»، سایر مقام‌های اسرائیلی درباره آن حرفی نزدند.

به نوشته واشینگتن پست، شماری از چهره‌های سیاسی اسرائیل، از جمله نفتالی بنت نخست وزیر پیشین آن کشور، همچنان بر حمله مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید دارند.

با این حال زُهر پالتی، از مقام‌های پیشین موساد، به این روزنامه گفته است بنیامین نتانیاهو باید بین درخواست‌های واشینگتن و درخواست عمومی در اسرائیل مبنی بر پاسخ قاطع به ایران تعادل برقرار کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به طور علنی گفته است که موافق حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفتی ایران نیست.

واشینگتن پست در عین حال به نقل از یک مقام اسرائیلی نزدیک به نخست وزیر این کشور نوشته است که تصمیم نهایی در مورد پاسخ به ایران را بنیامین نتانیاهو می‌گیرد و «او منتظر چراغ سبز واشینگتن نخواهد بود».

۰۰:۱۶ ۲۴.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل می‌گوید یک تونل متعلق به حزب‌الله را کشف کرده است

ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه اعلام کرد یک مجتمع زیر زمینی متعلق به یگان رضوان حزب‌الله را که شامل ۸۰۰ متر تونل است در زیر یک روستا کشف شده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در محل این تونل زیرزمینی گفت که این محل شامل یک اتاق خواب و یک آشپزخانه مجهز است که برای اعضای یگان رضوان حزب‌الله طراحی شده بود.

به گفته او، یک گردان از اعضای رضوان می‌توانستند پس از رسیدن به این محل تغییر لباس دهند، در انتظار بمانند یا با موتورسیکلت و وانت به مناطق مختلف اسرائیل حمله کنند.

سخنگوی ارتش اسرائیل اشاره‌ای به محل این مجتمع زیرزمینی نکرد و تنها گفت که آن را هفته گذشته نیروهایی که در قسمت شرقی جنوب لبنان فعالیت می‌کنند آن را به تصرف خود درآوردند.

ارتش اسرائیل در ماه‌های اخیر از کشف و تخریب تونل‌های دیگر متعلق به حزب‌الله خبر داده بود.

۲۲:۴۰ ۲۳.۷.۱۴۰۳

چین از ایران و اسرائیل خواست «احتیاط» کنند

وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه از همه طرف‌های درگیر در تنش بین اسرائیل و ایران خواست احتیاط کنند و جلوی تشدید شرایط را بگیرند.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است که آقای وانگ یی در گفت‌وگوی تلفنی با یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، همچنین از این کشور خواسته است که از امنیت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل (یونیفیل) در لبنان اطمینان حاصل کند.

وزیرخارجه چین در این تماس تلفنی بار دیگر موضع این کشور در قبال جنگ در غزه را تکرار کرده و خواستار آتش‌بس فوری، کامل و دائمی شده است.

در این تماس تلفنی، وزیر خارجه اسرائیل با تاکید بر اینکه ایران منشا اصلی «تضعیف» ثبات در خاورمیانه است، گفت: «ایران از طریق نیروهای نیابتی خود از جمله حماس و حزب الله یک تهدید مستقیم است.»

آقای کاتز با اشاره به روابط و همکاری اقتصادی بین دو کشور و این واقعیت که تقریباً ۲۰ هزار کارگر چینی در طول سال‌های اخیر در اسرائیل کار می‌کنند گفت که انتظار داشته چین در مناقشه فعلی «موضع متعادل و منصفانه‌ای ابراز کند».

۲۱:۰۵ ۲۳.۷.۱۴۰۳

چهار کشور اروپایی خواستار توقف فوری حملات اسرائیل به صلح‌بانان سازمان ملل شدند

ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه اعلام کردند که حملات اسرائیل به مأموران حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان موسوم به «یونیفیل» مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و باید فوراً متوقف شود.

در بیانیه‌ای مشترک، این چهار کشور با اشاره به «نقش اساسی و تثبیت کننده» یونیفل در جنوب لبنان، تأکید کرده‌اند که اسرائیل و سایر طرف‌ها باید امنیت نیروهای حافظ صلح را به صورت دائم تضمین کنند.

یونیفیل که شامل صدها سرباز اروپایی است، می‌گوید در روزهای اخیر بارها مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

این در حالی است که اسرائیل از سازمان ملل خواسته است تا نیروهایش را از منطقه نبرد با حزب‌الله خارج کند، چون این گروه مورد حمایت ایران از یونیفل به عنوان «سپر» برای خود استفاده می‌کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG