لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

صعود «خاتون بم» به جمع تیم‌های برتر زنان آسیا، عذرخواهی برای «بی‌حجابی»


تیم فوتبال خاتون بم، در گروه ب از اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا با برتری ۲-۱ مقابل کالج دانش‌پژوهان تایلند، به جمع هشت باشگاه برتر فوتبال زنان آسیا پیوست.

بازی‌های این گروه، در استادیوم بی‌جی شهر پاتوم تانی تایلند برگزار شد و خاتون بم پس از ملبورن استرالیا، در رده دوم گروهش ایستاد.

خاتون مقابل تیم میزبان، در دقیقه ۳۰ گل نخست را با ضربه اوراپین وائناگوئن ملی‌پوش تایلندی‌ها دریافت کرد. اما پنج دقیقه بعد، شهناز جعفری، مدافع بمی‌ها گل تساوی را وارد دروازه قهرمان فوتبال زنان تایلند کرد.

در دقایق پایانی، فشار نماینده تایلند روی دروازهٔ رها یزدانی افزایش یافت. آنها فقط در صورت برد می‌توانستند به مرحله بعد بروند. اما در دقیقه سوم از وقت‌‌های اضافه نیمه دوم، زهرا قنبری گل دوم را به ثمر رساند تا امیدهای میزبان، نقش برآب شود.

قنبری پس از کنترل توپ، آن را روی پای راستش انداخت تا با شلیکی مطمئن، جواز صعود بمی‌ها را امضا کند.

خاتون بم با گل پیروزی، به دور نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.

شاگردان مرضیه جعفری بازی اول‌شان را ۲-۱ به ملبورن قهرمان استرالیا واگذار کردند. در دقیقه ۷۰، ضربه کرنر مونا حمودی به صورت مستقیم وارد دروازه مالنا گارسیا شد تا تک گل بم رقم بخورد.

آنها در گام دوم، مقابل اف‌سی کایا (فیلیپین) به تساوی ۱-۱ رسیدند. خاتون در حالی که با گل زهرا قنبری از روی نقطه پنالتی، تا دقیقه ۹۴ از حریفش پیش بود، لحظاتی پیش از دمیدن داور در سوت پایان، گل مساوی را خورد.

رها یزدانی، ملیکا محمدی، عاطفه رمضانی، سرشین کمانگر، شهناز جعفری، امینه برازجانی، فاطمه پسندیده، زهرا قنبری، فاطمه گراییلی، مونا حمودی و نگین زندی، آغازگران خاتوم بم در این صعود تاریخی بودند.

خاتون در مرحله اول گروهی، توانسته بود با عبور از سد نمایندگان هنگ‌کنگ و بوتان، به دور دوم صعود کند. آنها حالا با خلق شگفتی، به دور نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته‌اند.

عذرخواهی خاتون بم از افتادن پوشش سر بازیکنان

پس از شگفتی‌سازی و صعود دور از انتظار خاتون بم به جمع ۸ باشگاه برتر آسیا، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، عکس‌های شادمانی زهرا قنبری و نگین زندی را منتشر کرد.

در پی انعکاس وسیع این اتفاق تاریخی و بازتاب گستردهٔ عکس‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، باشگاه خاتون بم، بیانیه‌ای را منتشر کرده است.

خاتون می‌گوید تصویر منتشر شده، حاصل اتفاق طبیعی فوتبالی، و در آن لحظه، خارج از اختیار گلزن این تیم بوده.

در این بیانیه آمده است: «متاسفانه باز هم برخی رسانه‌های معاند به صورت هماهنگ اقدام به بازنشر و سوءاستفاده از آن در راستای اهداف خود نموده که این اقدام به هیچ عنوان ارتباطی با خاتون بم ندارد و مورد تایید نمی‌باشد.»

در ورزش ایران، هنگام واکنش ورزشکاران و مربیان به مسائل اجتماعی و سیاسی، همچنین اتفاقات مرتبط با حجاب اجباری در مسابقات داخلی و برون‌مرزی، انتشار بیانیه‌هایی از آن دست، رایج است.

بیانیه‌هایی که غالباً با فشار حراست وزارت ورزش یا نهادهای نظارتی غیر ورزشی، از جمله میز ورزش در سازمان اطلاعات سپاهان پاسداران، به فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها تحمیل می‌شود.

باشگاه خاتون بم که ۱۰ بار قهرمان ایران شده و با اختلافی چشمگیر، برترین تیم در تاریخ فوتبال زنان ایران است، در بیانیه‌اش تاکید کرده:

«با توجه به جریحه‌دار شدن افکار عمومی، این باشگاه ضمن عذرخواهی، همواره خود را ملزم به حرکت در راستای موازین اسلامی و اخلاقی جمهوری اسلامی ایران می‌داند.»

XS
SM
MD
LG