لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

تغییر حکومت با حمله به ایران؛ ساده‌سازی یک مسئله پیچیده؟


بقایای یک موشک بالستیک سپاه در حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل
بقایای یک موشک بالستیک سپاه در حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل

تقریبا سه هفته‌ای می‌شود که مقام‌های اسرائیل از حملهٔ سخت تلافی‌جویانه‌ای علیه ایران می‌گویند؛ واکنشی به حملهٔ موشکی دوم مهرماه جمهوری اسلامی به اسرئیل پس از آن‌که ارتش این کشور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، را در یک حمله هوایی به مرکز فرماندهی او کشت.

شیوهٔ اقدام نظامی اسرائیل و تهدید‌های کلامی مقام‌های سیاسی و نظامی ایران که آن را «پاسخ غیر قابل باور» توصیف می‌کنند، سایهٔ جنگی ویران‌کننده را بر سر خاورمیانه سنگین کرده است.

حملهٔ تلافی‌جویانهٔ احتمالی اسرائیل همزمان شده است با درز اسنادی از وزارت دفاع آمریکا در یک شبکه تلگرامی نزدیک به ایران که آمادگی اسرائیل را برای پاسخ نظامی به جمهوری اسلامی نشان‌ می‌دهد.

در میانهٔ این کشمکش، برخی دنبال حرف نخست‌وزیر اسرائیل را گرفته‌اند که ریشهٔ بی‌ثباتی در خاورمیانه را در تهران جست‌وجو کرده و بارها گفته است سر مار و یا اختاپوس در پایتخت ایران است.

به بیانی، آن‌ها گمان می‌کنند رویارویی اسرائیل با جمهوری اسلامی، حکومت دینی در ایران را تضعیف و فضا را برای تغییر و دگرگونی هموار می‌کند.

تغییر حکومت با حمله به ایران؛ ساد‌ه‌سازی یک مسئله پیچیده؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:59:59 0:00
لینک مستقیم

سعید گلکار، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه تنسی آمریکا، در برنامهٔ «پاراگراف اول» با اشاره به این‌که شاید بتوان در نحوهٔ جنگ به اسرائیل انتقاد کرد اما در توجیه آن انتقادی به اسرائیل وارد نیست، می‌گوید حرکات زیگزاگی کنش و واکنشی ایران و اسرائیل کم‌کم به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ منتهی می‌شود.

آقای گلکار معتقد است در دیکتاتوری‌های اقتدارافکار عمومی در مخالفت و موافقت با جنگ جایگاهی ندارند و نباید مردم یکدیگر را به خاطر مواضع‌شان سرزنش کنند تا شکاف بین شهروندان گسترده‌تر نشود.

نویسندهٔ کتاب «جامعه اسیر: نیروی بسیج و کنترل اجتماعی در ایران»، سیاست خارجی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را که بر مبنای نابودی اسرائیل، اخراج آمریکا از منطقه و تضعیف نظم جهانی لیبرال شکل گرفته، باعث درگیری ایران با دیگر کشورها می‌داند؛ با این حال می‌گوید در برهه‌هایی مثل برجام این سیاست خارجی سویه‌های عملگرایانه‌ای هم داشته است.

در ادامهٔ این برنامه، فرد پتروسیان، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، با بهره گرفتن از جمله‌ای از مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، مبنی بر این‌که صلح تنها فقدان جنگ نیست و در نبود عدالت صلح هم موجودیتی ندارد، به رویکرد عده‌ای از مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته که از هدف قرار دادن زیرساخت‌های ایران از سوی اسرائیل می‌گویند.

آقای پتروسیان می‌گوید این گروه پشت سر این حرف هیچ توضیحی برای ارائه کردن ندارند.

سعید گلکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش معتقد است که دولت اسرائیل نمی‌خواهد با حمله به زیرساخت‌ها فشاری متوجه مردم ایران کند، چرا که به این نتیجه رسیده که بین دولت و ملت ایران شکاف گسترده‌ای وجود دارد.

فرد پتروسیان، از نویسندگان کتاب «امید، رأی و گلوله»، با اشاره به کسانی که مسئلهٔ جنگ و تغییر حکومت در ایران را مطرح می‌کنند، می‌گوید آن‌ها معمولاً از ما می‌پرسند چگونه می‌شود رژیم را براندازیم و ما می‌گوییم نمی‌دانیم. بعد آن‌‌ها می‌گویند خب با جنگ این رژیم از بین می‌رود دیگر. به مسئله‌ای چنین پیچیده نباید با چند جمله و توئیت پاسخ داد.

برنامهٔ «پراگراف اول» را هر چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ شب به وقت ایران می‌توانید به صورت زنده از رادیوفردا بشنوید. برای شرکت در این برنامه از طریق @fardagram شناسه ما در تلگرام پیغام یا شماره تماس خود را ارسال کنید تا ما با شما تماس بگیریم.
XS
SM
MD
LG