لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

بازار مالی ایران به پایان گرفتن حملهٔ اسرائیل روی خوش نشان داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

بورس تهران در نخستین روز کاری پس از عملیات نظامی اسرائیل در ایران مثبت بسته شد و قیمت طلا و دلار نیز کاهشی شد.

بازارهای مالی ایران که در هفته‌های گذشته روند منفی داشت، روز شنبه ۵ آبان ‌ماه، پس از پایان گرفتن حملات هوایی اسرائیل به برخی مراکز نظامی ایران، در مسیر «کاهش تنش و ریسک» قیمت‌گذاری شد.

شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته روند کاهشی، امروز بیش از ۲۴ هزار واحد رشد کرد و به محدودهٔ یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد رسید. با این حال، رشد امروز تنها بخشی از افت ارزش سهام در هفته‌های گذشته را جبران کرد و وضعیت بورس همچنان رکودی است.

قیمت دلار و یورو هم از صبح شنبه مقداری روند کاهشی پیدا کرد و بخشی از افزایش‌ قیمت هفتهٔ گذشته خنثی شد.

نرخ دلار که رکورد ورد به کانال ۶۹ هزار تومن را هم شکسته بود، حوالی ظهر شنبه به حدود قیمت ۶۶ هزار تومان معامله شد. همچنین یورو در بازار آزاد با نرخ ۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت سکه و طلا هم، برخلاف روند صعودی هفته‌های پیش و رکوردشکنی‌های پی‌درپی، امروز کاهشی شد.

در بازار تهران، سکهٔ طرح جدید با دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش از ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. سکهٔ تمام طرح قدیم نیز با ۱.۱ میلیون تومان کاهش از ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

پس از پایان گرفتن حملات هوایی اسرائیل، معامله‌گران سطح حملات را «کمتر از انتظار» بازارها در روزهای اخیر ارزیابی کردند. با توجه به این‌که فعالان بازارهای مالی در ایران پیش از این اغلب یک «حمله نظامی شدید» را اصطلاحاً قیمت‌گذاری کرده بودند، حالا با مشخص شدن نوع پاسخ نظامی اسرائیل، دست‌کم تا این لحظه «کاهش التهابات» را قیمت‌گذاری می‌کنند و بر همین اساس نرخ‌های قبلی کمی تعدیل شده است.

در این شرایط نرخ دلار و طلا که در ایران برای «ریسک‌گریزی» خریداری می‌شوند، کاهشی شده است.

نرخ دلار در بازار آزاد که تا سال گذشته با فشار عرضه توسط دولت تثبیت شده بود، در ماه‌های اخیر تحت‌تأثیر اخبار جنگی نوسانی شده است. بر همین اساس هرگونه نرخ‌گذاری در شرایط ملتهب فعلی نیز ممکن است موقتی باشد.

بورس تهران نیز در هفته‌های گذشته تحت‌تأثیر احتمال حمله نظامی به تأسیسات نفتی ایران به‌طور یک‌دست کاهشی شده بود. با وجود رشد امروز شاخص کل، بازار سرمایه ایران همچنان موفق به عبور از سطح ۲ میلیون واحد نشده و از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران لطمه می‌خورد؛ به‌خصوص که به تازگی حضور ایران در فهرست سیاه FATF به همراه کره شمالی و میانمار تمدید شده است.

سازمان بورس صبح شنبه ۵ آبان بخش اول «بسته بهبود بازار سرمایه» را معرفی کرده است، اما حجم پایین معاملات در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد بسیاری از فعالانِ متضررِ بازار به کمک‌های دولتی خوش‌بین نیستند و فعلاً ترجیح می‌دهند از بازار خارج شوند.

انتظار برای مشخص شدن نتیجهٔ انتخابات آمریکا و همچنین تعیین تکلیف بودجهٔ سال آینده نیز در رکود معاملات بورس تاثیرگذار بوده است.

XS
SM
MD
LG