لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

بالا ماندن نرخ دلار و سقوط قیمت نفت بعد از حمله اسرائیل به ایران


بعد از فروکش کردن نگرانی‌ها از حمله اسرائیل به تاسیسات انرژی ایران، شاخص بورس در ایران رشد متوالی داشته و قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز ۶ درصد سقوط کرده است، اما نرخ برابری دلار در مقابل ریال کماکان در سطح بالا باقی مانده است.

در پی حمله گسترده موشکی ایران به اسرائیل در ۱۰ مهرماه، نرخ ارز در بازار آزاد ایران به سرعت رشد کرد و از ۶۰ هزار به ۶۹ هزار تومان اوج گرفت.

پیش از حمله اسرائیل، نگرانی‌ها از هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های انرژی و اتمی ایران مطرح بود، اما بعد از حمله اسرائیل به اهداف محدود نظامی، نرخ دلار تنها برای یک روز روند نزولی گرفت و به ۶۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، اما این روند نه تنها ادامه نیافت، بلکه طی دو روز گذشته دوباره رشد داشته است.

دلار در لحظه تنظیم این گزارش در شامگاه روز دوشنبه هفتم آبان ۶۷ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شود.

افزایش نرخ ارزهای خارجی تنها محدود به بازار آزاد ایران نیست و در بازار نیمایی نیز این رشد مشاهده می‌شود.

دولت مسعود پزشکیان و بانک مرکزی توضیح نمی‌دهند چرا به رغم برطرف شدن تهدید حمله احتمالی به زیرساخت‌های انرژی کشور، دلار همچنان نرخ صعودی گرفته است.

در این میان، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه مدعی شد واردات کالاهای اساسی با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال آینده کماکان ادامه خواهد داشت.

این ادعا در حالی مطرح شده که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، صراحتا تاکید شده است که نرخ تسعیر کالاهای اساسی بر اساس «افزایش تدریجی نسبت به سال ۱۴۰۳ به میزان نرخ تورم» خواهد بود.

به زبان ساده تر، با توجه به تورم ۳۳ درصدی امسال و تورم بالای ۳۰ درصدی پیش‌بینی شده برای سال آینده، نرخ دلار ترجیهی در سال ۱۴۰۴ دست‌کم ۳۷ هزار تومان خواهد بود.

نرخ تسعیر سایر کالاها، از جمله نفت صادراتی و کالاهای وارداتی نیز بالای ۵۰ یورو (حدود ۵۵ دلار) در نظر گرفته شده است؛ در حالی که هم‌اکنون نرخ نیمایی دلار حدود ۴۸ هزار و ۶۳۰ هزار تومان است.

به رغم مقاومت دلار در بازار ارز ایران، شاخص کل بورس تهران که بعد از حمله گسترده موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل روند نزولی گرفته بود، طی سه روز گذشته ۸۰ هزار واحد اوج گرفته و به ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد رسیده است؛ اما هنوز ۸۰ هزار واحد کمتر از سطح روز قبل از حمله موشکی ایران به اسرائیل در ۱۰ مهرماه است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه، در اولین روز کاری این بازار، شش درصد سقوط کرد و شاخص نفت برنت دریای شمال هم‌اکنون زیر ۷۲ دلار معامله می‌شود که دقیقا با قیمت نفت برنت در روز قبل از حمله موشکی ایران به اسرائیل برابری می‌کند.

XS
SM
MD
LG