لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

نماینده ویژه آمریکا، با هدف نجات گفت‌وگوهای صلح راهی خاورمیانه شد


جرج میچل، نماینده ویژه ایالات متحده در خاورمیانه
جرج میچل، نماینده ویژه ایالات متحده در خاورمیانه
جرج میچل، نماینده ویژه ایالات متحده در خاورمیانه، روز سه‌شنبه برای نجات دادن گفت‌وگوهای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل راهی منطقه شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی خواستار تمدید قانون ممنوعیت شهرک‌سازی توسط اسرائیل شده‌است.

دولت اسرائیل، حدود ۱۰ ماه پیش، ساخت شهرک‌های تازه یهودی‌نشین را در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌المقدس به حال تعلیق درآورد که این ممنوعیت روز یکشنبه به پایان رسید.

گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه که پس از دو ماه دیپلماسی پیچیده و دشوار، روز دوم سپتامبر از سر گرفته شد، در پی خودداری اسرائیل از تمدید مهلت توقف شهرک‌سازی، هم‌اینک با بحران جدی روبه‌رو شده‌است.

محمود عباس خواستار توقف شهرک‌سازی در خلال گفت‌وگوهای صلح شده‌است ولی اظهار داشته که برای اعلام موضع رسمی در خصوص ادامه مذاکرات، نخست باید طی هفته جاری با رهبران فلسطینی و روز چهارم اکتبر نیز با وزرای خارجه کشورهای عربی تبادل نظر کند.

عباس محمود روز سه‌شنبه در جریان دیدار خود از پاریس به یکی از شبکه‌های رادیویی فرانسه گفت که طرف فلسطینی «خواستار توقف این مذاکرات نیست» اما هشدار داد که «اگر شهرک‌سازی‌ها ادامه پیدا کند ما ناچار به توقف این مذاکرات خواهیم شد.»

وی افزود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «باید بفهمد که صلح مهم‌تر است تا ساخت شهرک.»

از سوی دیگر، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انجام گفت‌وگویی تلفنی که شامگاه دوشنبه در این خصوص میان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو صورت گرفته خبر داد.
محمود عباس: نخست‌وزیر اسرائیل باید بفهمد که صلح مهم‌تر است تا ساخت شهرک.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کراولی در واشینگتن به خبرنگاران گفت که این گفت‌وگوی تلفنی «بسیار قابل توجه، بسیار مفصل و بسیار صریح» بوده‌است.

وی در ادامه، در مورد نظرات بنیامین نتانیاهو افزود: «آقای نخست‌وزیر متوجه خط مشی ما هستند و ما نیز مشکلات سیاسی مستمر او را درک می‌کنیم. به نظر ما او به طور صادقانه به روند صلح علاقه‌مند است و اهمیت آن را به‌رسمیت می‌شناسد.»

خودداری نخست‌وزیر اسرائیل از تمدید ممنوعیت شهرک‌سازی با انتقاد گسترده بین‌المللی از جمله از سوی ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد روبه‌رو شده‌است.

طرف فلسطینی پیش از این از اسرائیل خواسته بود تا مهلت توقف ساخت‌وساز شهرک‌های یهودی‌نشین را به مدت سه تا چهار ماه تمدید کند تا دو طرف بتوانند در مورد تعین مرزهای نهایی به توافقی برسند و محل‌های مجاز برای ادامه شهرک‌سازی اسرائیل مشخص شود.

بنیامین نتانیاهو با وجود خودداری از تمدید این مهلت، از محمود عباس خواسته تا به گفت‌وگوهای صلح که پس از ۲۰ ماه از سر گرفته شده ادامه دهد. آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه گفته بود، فلسطینی‌ها در طول ۱۷ سال اخیر درحالی با اسرائیل مذاکره کرده‌اند شهرک‌سازی یهودیان ادامه داشته‌است.

دو روز پیش از پایان تاریخ قانون ممنوعیت شهرک‌سازی و به دنبال درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از اسرائیل برای تمدید این قانون، یک مقام بلندپایه اسرائیلی از آمادگی کشورش برای دستیابی به توافقی در این زمینه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود روز جمعه از آمادگی اسرائیل برای دستیابی به «توافقی قابل قبول برای همه طرف‌ها» در زمینه شهرک‌سازی خبر داده‌است.

حامیان صلح خاورمیانه ارزیابی کرده‌اند که بتوان در یک سال مذاکرات را به مرحله استقلال فلسطین رساند؛ امری که نظر به پیچیده بودن موضوع‌های مورد اختلاف دو طرف در نزاعی که ده‌ها سال طول کشیده، مورد تردید بسیاری از ناظران است.
XS
SM
MD
LG