لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

ایران خواهان کاهش تولید نفت اوپک شد


آقای نوذری گفته است که اقتصاد ژاپن و امریکا با وجود افزایش قیمت نفت رونق یافته است. عکس AFP
آقای نوذری گفته است که اقتصاد ژاپن و امریکا با وجود افزایش قیمت نفت رونق یافته است. عکس AFP
غلامحسين نوذری، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، اعلام کرد که در اجلاس بعدی اوپک از سياست کاهش توليد نفت حمايت خواهد کرد.

به گزارش سايت خبری شانا، وابسته به اداره کل روابط عمومی وزارت نفت ايران، آقای نوذری، شنبه چهارم اسفند ماه، موضع ايران در اجلاس آتی اوپک را با اشاره به شروع فصل بهار و کاهش نياز به انرژی، حمايت از توليد نفت اعلام کرد.

اجلاس بعدی اوپک قرار است پنجم ماه مارس در شهر وین برگزار شود. این اجلاس صد و چهل و هشتمین اجلاس این سازمان خواهد بود.

اين در حالی است روز چهارشنبه، اول اسفند ماه، قيمت هر بشکه نفت اوپک برای اولين بار در تاريخ به قيمت ۹۴ دلار و ۲۳ سنت رسيد که اين دومين رکورد شکنی قيمت نفت اوپک در دو ماه گذشته است.

خارج از مرزهای اوپک هم، پنجشنبه گذشته، قيمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس با رسيدن به ۱۰۱ دلار و ۳۲ سنت، رکورد ديگری در تاريخ صنعت نفت جهان به جای گذاشت.

پيش از اين وزيران نفت کشورهای عضو سازمان اوپک در تاريخ ۱۲ بهمن ماه، در جريان صد وچهل و هفتمين اجلاس اوپک در وين، تصميم گرفتند که ميزان توليد اوپک را افزايش ندهند.

وزير نفت ايران در باره قيمت جهانی نفت و تاثير آن بر اقتصاد کشورهای وارد کننده نفت گفت: «اطلاعات نشان می دهد که رکود اقتصادی پيش بينی شده برای دو کشور آمريکا و ژاپن، در حال تبديل به رونق اقتصادی است و عملکرد اقتصادی ژاپن در يک ماه گذشته نشان داد که اقتصاد کشور ژاپن دو برابر آنچه پيش بينی می شد، رشد داشته و اين موضوع در مورد کشور آمريکا نيز صدق می کند.»

اين در حالی است که در جريان اجلاس گذشته و اجلاس سران کشور های عضو اوپک که آبان ماه گذشته در رياض برگزار شد، کشورهای صنعتی و از جمله امريکا خواستار افزايش توليد اوپک بودند.

افزايش قيمت نفت ايران

مطابق آخرين گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ميانگين قيمت نفت خام سنگين ايران در سبد نفتی اوپک در نخستين ماه از سال جاری ميلادی به ۸۶ دلار و ۳۶ سنت رسيده است.

اين گزارش ميانگين قيمت نفت ايران در سال ۲۰۰۷ را حدود ۴۸ دلار اعلام کرده بود که از رشد حدود ۳۸ دلاری قيمت نفت ايران طی يک سال گذشته خبر ميدهد.

با اين حال ايران بعد از ونزئلا، عراق و کويت، چهارمين نفت ارزان اوپک را در اختيار دارد.

بر اساس گزارش اوپک، گران ترين نفت در سبد نفتی اوپک متلق به کشورهای اندونزی و نيجريه است که در ماه گذشته ميلادی دفن خود را با قيمتهای ۹۵ و ۹۴ دلار فروخته اند.
XS
SM
MD
LG