لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

کمبودها در مناطق زلزله‌زده؛‌ یک نماینده مجلس: بحران شدیدتری در راه است


نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس، گفت: اگر شرایط مدیریت نشود، بحران شدید و بدتر از زلزله گریبان‌گیر مردم خواهد شد.
نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس، گفت: اگر شرایط مدیریت نشود، بحران شدید و بدتر از زلزله گریبان‌گیر مردم خواهد شد.

همزمان با ادامه کمک‌های دولتی و غیردولتی به ساکنان مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه، برخی گزارش‌ها حاکی از وجود کمبود وسایل گرمایشی،‌ چادر و نایلون در آستانه آغاز فصل بارندگی در این مناطق است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس، روز یکشنبه ۲۸ آبان، با اشاره به اینکه مردم زلزله‌زده «نیاز فوری به چادر، وسایل گرمایشی و نایلون»‌ دارند،‌ گفت: «اگر شرایط مدیریت نشود قطعاً بحران شدید و بدتر از زلزله گریبان‌گیر مردم خواهد شد».

او در عین حال به وجود مشکلاتی مانند قطعی برق و نبود سرویس بهداشتی و حمام اشاره کرد و افزود: «متأسفانه در مواردی به دلیل توزیع نامناسب کمک‌ها در برخی مناطق غذا به حد کافی وجود داشته و از کمبود پوشاک رنج می‌برند و در مواردی دیگر برعکس این شرایط حاکم است لذا باید نیازسنجی صورت گیرد و بر اساس آن کمک‌های غیرنقدی توزیع شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیایی در مجلس، هم گفت که وضعیت زلزله‌زدگان به لحاظ دریافت خدمات چندان مناسب نیست چرا که توزیع درستی انجام نمی‌شود.

او در عین حال،‌ با اعلام اینکه «دولت ظرفیت کمک بالایی را ندارد و تنها پنج میلیون کمک بلاعوض برای روستاییان و شش میلیون برای شهر پیش‌بینی کرده است»‌ افزود: «با این وام‌ها حتی نمی‌توان اقلام ضروری زندگی این مردم را تهیه کرد چه برسد به اینکه بخواهد خانه ساخته شود».

این نماینده مجلس در عین حال اشاره کرد که «بسیاری از مردم آسیب‌دیده در مسکن‌مهر هستند و زیر بار اقساط وام قبلی بانک هستند و خیلی از این افراد اقساط شان معوق مانده و چون درآمدی ندارند نمی‌توانند آن را پرداخت کنند و با قسط جدید نیز زیربار سنگین این وام می‌مانند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز ۲۴ آبان گفت:‌ «پنج میلیون تومان نیز به روستاییان و شش میلیون تومان هم به شهرنشینان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد و خانواده‌هایی که نیاز به مرمت خانه دارند، هم ۱۲ میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند».

او همچنین اعلام کرد که «هیئت دولت ۶۵۹ میلیارد تومان برای تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان کرمانشاه را تصویب کرده است و به خانواده هایی که نیاز به احداث و بازسازی خانه دارند، در روستاها ۲۵ میلیون و شهرها ۳۵ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد».

به نوشته تسنیم، جواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیایی در مجلس، در بخشی از سخنانش با اعلام اینکه «آمار کشته‌ها بیش از آمار اعلامی خواهد شد و حتی پیش‌بینی می‌شود تا یک هزار تن هم برسد» گفت:‌ هنوز آواربرداری در بسیاری از مناطق انجام نشده است.

در این میان،‌ تسنیم در گزارشی نوشت که با وجود گذشت بیش از یک هفته از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه، «شاهد تلنبار و پراکندگی زباله‌ها در خیابان‌ها، بوستان‌ها، کوچه‌ها، معابر و کنار چادرهای اسکان شهروندان در مناطق زلزله زده هستیم».

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابراهیم شکیبا، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روز یکشنبه از وضعیت بد بهداشت در مناطق زلزله‌زده خبرداد و هشدار داد با ادامه این روند می‌تواند بیماری‌های بسیاری شیوع پیدا کند.

او با اعلام نارضایتی از وضعیت بهداشت مناطق زلزله زده اضافه کرد: «زباله‌ها در مناطق زلزله زده به خوبی جمع آوری نمی‌شود و فاضلاب نیز به شکل بهداشتی دفع نمی‌شود و این امر می‌تواند اپیدمی وبا را به دنبال داشته باشد».

با این همه، آقای شکیبا گفت:‌ تیم‌های بهداشت در مناطق زلزله زده به صورت شبانه‌روزی در حال تلاشند و تیم‌های سیار بهداشتی متشکل از پزشک، ماما، کارشناس بیماری‌ها و کارشناس بهداشت روزانه به روستا‌ها و نقاط شهری در مناطق زلزله زده مراجعه می‌کنند.

پیش از این، عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، روز ۲۵ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده مانند زلزله بروجرد درسال ۸۵ و زلزله بم درسال ۸۲ است، افزود که کیفیت خدمات رسانی به زلزله‌زدگان و مدیریت بحران در این سال‌ها «رشد نداشته» است.

او در عین حال اعلام کرد که تجربه مردم در نحوه مواجهه با حوادث بیشتر شده و اسکان اضطراری و مدیریت اولیه در کرمانشاه «عمدتا توسط خود مردم صورت گرفته است».

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری شنبه گذشته در کرمانشاه ایران که مناطقی را در غرب آسیا لرزاند، به‌عنوان مرگبارترین زمین‌لرزه جهان در سال جاری میلادی برآورد شده‌است.​

XS
SM
MD
LG