لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

اسرائیل بامداد چهارشنبه به مواضعی در شمال نوار غزه حمله کرد


اسرائیل می‌گوید نگران «نفوذ انبوه» افراد از غزه به خاک خود است
اسرائیل می‌گوید نگران «نفوذ انبوه» افراد از غزه به خاک خود است

ارتش اسرائیل اعلام کرد به تلافی حملات یک روز پیش فلسطینیان، صبح چهارشنبه دوم خرداد به اهدافی در شمال نوار غزه حمله کرده است.

به نوشته بیانیه ارتش اسرائیل، نیروی هوایی این کشور علاوه بر بمباران «سازه‌ای زیرزمینی در شمال باریکه غزه که حماس از آن برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کرد»، به دو هدف دیگر که به «تأسیسات دریایی» حماس اختصاص داشت حمله کرد.

گزارشی از تلفات احتمالی حملات بامداد چهارشنبه منتشر نشده است.

ارتش اسرائیل این حملات را واکنشی به عملیات یک روز پیشتر فلسطینی‌ها در خاک اسرائیل ذکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چند فلسطینی روز سه‌شنبه با عبور از حفاظ مرزی، یک پست نظامی خالی از سکنه را در خاک اسرائیل به آتش کشیدند.

پیشتر گزارش شده بود در واکنش به حمله روز سه‌شنبه، یک تانک اسرائیلی به سوی «پست دیدبانی حماس» شلیک کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان غزه گزارش کرده است در جریان حملات بامداد چهارشنبه اسرائیل، یک قایق هدف موشک قرار گرفت و به آتش کشیده شد. بنابر همین گزارش، این قایق یکی از چند شناوری بود که قصد داشتند با شکستن محاصره غزه، به سوی آن بروند.

دور جدید تنش بین اسرائیل و فلسطینیان از حدود دو ماه پیش آغاز شد که فلسطینیان راه‌پیمایی هفتگی خود را با عنوان «راه‌پیمایی بازگشت» در نزدیکی مرز اسرائیل برگزار کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های غزه برآورد کرده است که از آغاز این تجمعات دست‌کم ۱۱۸ فلسطینی با شلیک نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند.

بیشترین تلفات در این تجمع‌ها حدود ۱۰ روز پیش و همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم روی داد که به کشته شدن ۶۲ فلسطینی منجر شد.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی بر «حق دفاع» اسرائیل از مرزهایش تأکید کرده‌اند و همزمان، سازمان ملل خواستار خویشتنداری طرفین شده است.

با این حال شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار بررسی احتمال وقوع «جنایت جنگی» از سوی اسرائیل در جریان تیراندازی‌ها به معترضان غزه شد اما اسرائیل این شورا را به «ریاکاری» متهم کرد.

اسرائیل شیوه برخورد ارتش این کشور با تظاهرکنندگان را موجه دانسته و می‌گوید این نوع برخورد برای جلوگیری از «نفوذ انبوه» افراد از غزه که توسط جنبش اسلام‌گرای حماس اداره می‌شود، ضروری است.

سران کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» نیز جمعه گذشته پس از رایزنی در استانبول، در بیانیه‌ای خواستار حفاظت بین‌المللی از فلسطینی‌ها شدند.

با استفاده از رویترز، فرانسه و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG