لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

شاخص تورم در هفت ماهه امسال ۲۰ درصد بیشتر از پارسال شد


بانک مرکزی ایران اعلام کرد شاخص تورم در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال پیش حدود ۳۷ درصد افزایش یافت و شاخص هفت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰.۳ درصد بالاتر رفت.

بنابر تازه‌ترین گزارش ماهانه بانک مرکزی ایران، بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهرماه امسال نسبت به مهر پارسال نزدیک به ۵۶ درصد، اثاث و لوازم خانه ۷۲ درصد، پوشاک و کفش ۳۹ درصد، و تفریح و امور فرهنگی ۸۰ درصد افزایش داشته است.

بازگشت تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۱۴ آبان به اجرا گذاشته شد و گزارش ماهانه بانک مرکزی ایران بهای کالاها و خدمات را تا ماه قبل پوشش داده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران زیر عنوان «شاخص بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران»، شاخص تورم در مهرماه امسال به حدود ۱۴۸ رسید که نسبت به مهر پارسال حدود ۳۷ درصد افزایش داشت.

بر پایه همین گزارش، شاخص كل بهای كالا و خدمات در مهرماه امسال در تمامی استان‌های ایران نسبت به سال قبل با افزایش همراه بود که از آن میان، بیشترین میزان افزایش متعلق به استان سیستان و بلوچستان با هشت درصد و کمترین آن مربوط به استان تهـران با ۳.۳ درصد بود.

نرخ تورم در ایران را چند نهاد مختلف و با آمارهای گوناگون اعلام می‌کنند. علاوه بر این، بانک مرکزی ایران نیز نرخ تورم را سه گونه اعلام می‌کند: «تورم ۱۲ ماهه میانگین»، «تورم نقطه به نقطه» و «تورم ماه به ماه».

به باور فریدون خاوند، اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی، نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند بازتاب‌دهنده نوسان شدیدی که مردم در قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز خود در زندگی روزمره احساس می‌کنند نیست و اقتصاد ایران درگیر تنش‌های سخت تورمی است.

فریدون خاوند و همچنین برخی دیگر از اقتصاددانان از شبح «ابر تورم» بر فراز اقتصاد ایران سخن گفته‌اند و شماری از رسانه‌ها نیز درباره تورم بالاتر از ۵۰ درصد و «ونزوئلایی شدن ایران» هشدار داده‌اند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سه هفته پیش وقوع «ابر تورم» را «دروغ» خواند و گفت: «با اینکه از تورم تک رقمی عبور کردیم اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم».

مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تحریم‌های آمریکا واکنش‌های متناقضی نشان داده‌اند؛ برخی از آنها گفته‌اند تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور ندارد» و شماری دیگر نیز تأثیر شدید تحریم‌ها بر اقتصاد کشور را تایید کرده و از تهیه طرحی به عنوان «کالا کارت» یا «کوپن الکترونیکی» برای نیازمندان خبر داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و برخی از مقام‌های دولت او، هدف از تحریم‌ها را «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» در زمینه برنامه هسته‌ای، موشکی و «نقش منفی تهران» در منطقه اعلام کرده‌اند.

با استفاده از وبسایت بانک مرکزی ایران، ایسنا و رادیو فردا / ج/ک.ر
XS
SM
MD
LG