لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

عربستان در چارچوب «خودکفایی هسته‌ای» دست به استخراج اورانیوم می‌زند


هاشم بن عبدالله یمانی، مسئول طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی
هاشم بن عبدالله یمانی، مسئول طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی

عربستان سعودی به عنوان بخشی از برنامه‌های هسته‌ای این کشور در نظر دارد استخراج اورانیوم داخلی را آغاز کند و به گفته یک مقام دولتی این اقدام بخشی از طرح‌های این کشور برای خودکفایی در تولید سوخت هسته‌ای است.

هاشم بن عبدالله یمانی، مسئول طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی، گفته است که استخراج اورانیوم داخلی از نظر اقتصادی نیز مهم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای یمانی در سخنرانی خود در کنفرانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد که در ابوظبی برگزار می‌شود، توضیح نداد که آیا عربستان سعودی در فکر غنی‌سازی اورانیوم نیز هست.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، می‌گوید از انرژی هسته‌ای فقط برای مقاصد غیرنظامی و تنوع بخشیدن به منابع انرژی کشور استفاده خواهد کرد.

قرار است قرارداد ساخت دو رآکتور هسته‌ای در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۸ مشخص شود.

هاشم بن عبدالله یمانی در کنفرانس ابوظبی که به ابتکار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود گفت: «تولید اورانیوم در کشور اولین گام ما در جهت خودکفایی در زمینه تولید سوخت هسته‌ای است. ما از اورانیوم خام استفاده خواهیم کرد که از نظر اقتصادی بسیار کارآمد است».

نیروگاه‌های هسته‌ای به اورانیومی با غلظت حدود پنج درصد نیاز دارند، ولی از همین فناوری می‌توان برای افزایش غلظت اورانیوم تا حدی استفاده کرد که برای کاربرد نظامی مناسب است.

این مسئله سال‌ها محور اصلی نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی در منطقه بوده است. بالاخره در سال ۲۰۱۵ با امضا توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی آن کشور پذیرفت در ازای رفع تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

طبق این توافق ایران حق دارد اورانیوم با ۳.۶۷ درصد غلظت تولید کند، غلظتی که معمولاً برای سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای کافی است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید عربستان سعودی دومین کشور عربی حاشیه خلیج فارس خواهد بود که بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای را آغاز می‌کند.

امارات متحده عربی زودتر این طرح را شروع کرده و قرار است ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور توسط یک شرکت کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ آغاز شود. امارات متحده عربی متعهد شده که خود این کشور اورانیوم تولید نخواهد کرد و سوخت مصرف‌شده در رآکتور را نیز در کشور بازیافت نخواهد کرد.

منابع مطلع می‌گویند عربستان سعودی برای احداث دو رأکتور هسته‌ای خود با شرکت‌های کره جنوبی، چینی، روسی، ژاپنی، فرانسوی و آمریکایی تماس‌هایی گرفته است.

احداث رآکتورهای هسته‌ای در چارچوب طرح‌های اقتصادی جدید عربستان سعودی موسوم به افق ۲۰۳۰ اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این طرح اقتصادی بلندپروازانه سال گذشته توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اعلام شد.

آقای یمانی گفت عربستان سعودی به زودی قوانینی را در مورد برنامه‌های هسته‌ای این کشور تصویب خواهد کرد و قبل از پایان سال ۲۰۱۸ تمامی مقررات و ضوابط مربوط به این طرح مشخص خواهد شد.

او افزود: «از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواسته شده تا طرح‌های مربوط به زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای کشور را در اوائل سال ۲۰۱۸ بررسی کند. این به آژانس امکان خواهد داد تا طرح‌ها و اقدامات ما برای تولید انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز را مورد بازبینی قرار دهد.»

عربستان سعودی در نظر دارد ظرفیت تولید انرژی نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۷.۶ گیگاوات توسعه دهد که معادل فعالیت ۱۷ رآکتور هسته‌ای است. چشم‌اندازی قدرتمند برای صنعتی که همچنان با پیامدهای فاجعه هسته‌ای سال ۲۰۱۱ در ژاپن دست و پنجه نرم می‌کند.

رویترز می‌نویسد یکی از مقام‌های صنعت انرژی عربستان سعودی در یک کنفرانس مربوط به انرژی برق که روز ۱۱ اکتبر در ریاض برگزار شد گفته بود که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهند که در این کشور حدود ۶۰ هزار تن اورانیوم خام وجود دارد.

XS
SM
MD
LG