لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

ورود نخستین کاروان کمک به غوطه شرقی به رغم ادامه حملات ارتش سوریه


پس از دوهفته حملات شدید ارتش سوریه به غوطه شرقی، روز دوشنبه برای نخستین بار کامیون‌های انتقال کمک وارد این منطقه تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد شدند. این در حالی است که سوریه بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی را ضبط کرده و به حملات هوایی و زمینی خود در این منطقه ادامه داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز با وجود درخواست‌ها و فشارهای غرب برای رعایت آتش‌بس ارتش سوریه با حمایت روسیه در روزهای اخیر بیش از یک سوم از غوطه شرقی را تصرف کرده و ممکن است بتواند این منطقه تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق را به دو نیم تقسیم کند.

طبق آمارهای سازمان ملل حدود ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه تحت محاصره زندگی می‌کنند و حتی قبل از شروع عملیات ارتش سوریه با کمبود شدید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی روبه‌رو بودند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد که همراه کاروان‌های انتقال کمک به غوطه شرقی رفته با اشاره به تداوم شلیک سلاح‌های سنگین در اطراف مسیر حرکت کاروان گفت: «باید به ما تضمین دهند که قادر خواهیم بود کمک‌های بشردوستانه را در شرایط مناسبی منتقل و توزیع کنیم».

یک مقام سازمان بهداشت جهانی گفت دولت سوریه دستور داد حدود ۷۰ درصد از داروها و تجهیزات پزشکی از جمله وسایل جراحی و انسولین را از این محموله‌ها خارج کنند. صلیب سرخ بین‌المللی نیز بدون دادن جزئیات اعلام کرد از انتقال بخشی از کمک‌های پزشکی جلوگیری شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع‌آوری و منتشر می‌کند می‌گوید حملات اخیر خط مقدم جبهه را هدف گرفته‌اند. یکی از اهالی منطقه روز یکشنبه گفت بسیاری از غیرنظامیان از مناطق نزدیک به جبهه فرار کرده و به شهر دوما رفته‌اند.

بشار اسد روز یکشنبه گفت حملات نظامی به غوطه شرقی که منطقه‌ای پر جمعیت و کشاورزی در حومه دمشق است و از سال ۲۰۱۳ در محاصره نیروهای دولتی بوده، ادامه خواهد یافت.

دولت سوریه و متحدانش، شورشیان مستقر در غوطه شرقی را تروریست قلمداد کرده و می‌گویند قطعنامه اخیر شورای امنیت برای برقراری آتش بس در سراسر سوریه شامل این گروه‌ها نمی‌شود.

حدود یک هفته پیش دولت روسیه به طور یکجانبه یک آتش‌بس پنج ساعته در روز را اعلام کرد ولی حتی در آن ساعات نیز نبردها ادامه داشت و کشورهای غربی نیز این ابتکار روسیه را به عنوان یک اقدام نامناسب رد کردند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که عملیات در غوطه شرقی براساس همان الگوی همیشگی تصرف مناطق تحت محاصره پيش می‌رود که ارتش سوریه از سال ۲۰۱۵ و ورود روسیه به جنگ اجرا می‌کند. در این روش از محاصره، گلوله‌باران و حمله زمینی ترکیب با حملات هوایی استفاده می‌شود و درعین حال به غیرنظامیان و پیکارجویانی که تسلیم شوند اجازه داده می‌شود از مسیرهای امن از منطقه خارج شوند.

برای شورشیان شکست در غوطه شرقی بزرگترین شکست آنها از زمان نبرد حلب در سال ۲۰۱۶ خواهد بود و از آن پس نخواهند توانست شهر دمشق را هدف حمله قرار دهند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید نیروهای دولتی در مسیر پیشروی از شرق حدود یک سوم منطقه را تصرف کرده اند. تلویزیون دولتی سوریه روز دوشنبه گفت ارتش پیشروی بزرگی داشته و ۴۰ درصد از مناطق تحت کنترل شورشیان را تصرف کرده است.

غروب یکشنبه یکی از مقام‌های شورشیان گفت همه گروه‌ها در همکاری با یکدیگر مشغول تدارک برای بازپس گرفتن این مناطق هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید تلفات حمله نیروهای دولتی طی دو هفته اخیر از مرز ۷۰۰ نفر گذشته است.

مسکو و دمشق این ادعا را رد می‌کنند که در نتیجه تهاجم و حملات آنها تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته شده‌اند. بشار اسد روز یکشنبه در یک سخنرانی تلوزیونی اظهارات رهبران کشروهای غربی در مورد وخامت اوضاع مردم در غوطه شرقی را « دروغ های مسخره» توصیف کرد.

کاروانی شامل ۴۰ کامیون که روز دوشنبه به غوطه شرقی رسید، اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه در سه هفته گذشته و کلاً دومین کاروانی است که در سال ۲۰۱۸ به این منطقه رسیده است.

مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند حجم مواد غذایی ارسالی از نیازهای ۷۰ هزار به نیاز ۲۷ هزار کاهش یافت ولی دولت سویه تعهد داده که بقیه این مواد غذایی سه روز دیگر در کاروان بعدی اعزام خواهد شد.

به گفته ارتش روسیه شورشیانی که غوطه شرقی را در کنترل دارند، در برابر ارسال کمک‌ها پذیرفته‌اند به غیرنظامیان اجازه دهند که از منطقه خارج شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG