لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

زن بلوچ به دلیل انتشار «یک پست اینستاگرامی» به یک سال حبس محکوم شد


الهام استادی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به جریمه نقدی محکوم شده است
الهام استادی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به جریمه نقدی محکوم شده است

رسانه‌های حقوق بشری می‌گویند الهام استادی، معلم زبان انگلیسی، به دلیل انتشار «یک پست اینستاگرامی» به یک سال حبس محکوم شده است.

«شیوار نیوز» گزارش داد شعبهٔ دو دادگاه انقلاب زاهدان روز ۳۰ مرداد این شهروند ساکن ایرانشهر را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به حبس محکوم کرده است.

الهام استادی در دوران اعتراضات سال ۱۴۰۱ مطلبی را در اعتراض به «تجاوز به یک دختر ۱۵ سالهٔ بلوچ» در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام منتشر کرده بود.

به نوشتهٔ شیوار نیوز، خانم استادی با وجود اینکه در اعتراضاتی که در زاهدان در واکنش به این حادثه رخ داد «در خیابان حضور نداشته»، با این حکم روبه‌رو شده است.

رسانهٔ بیدارزنی نیز اعلام کرد این زن بلوچ علاوه بر حبس در پرونده‌ای دیگر به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به جزای نقدی محکوم شده است.

نیروهای امنیتی ۳۱ مردادماه پارسال خانم استادی را در شهر چابهار با خشونت و بدون ارائهٔ حکم قضایی بازداشت و پس از دو روز به زندان مرکزی زاهدان منتقل کردند.

او ۱۱ شهریور همان سال با قرار وثیقهٔ ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های فعال در زمینهٔ حقوق بشر در سیستان و بلوچستان، ابراهیم کوچک‌زایی، فرماندهٔ سابق نیروی انتظامی چابهار، ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ به بهانهٔ بازجویی از یک دختر ۱۵ ساله اهل شهر دشتیاری از توابع چابهار، او را به اتاق استراحت خود در محل کارش برد و به او «تجاوز» کرد.

انتشار این گزارش‌ها به شکل‌گیری اعتراضات مردمی در سیستان و بلوچستان منجر شد که اوج آن روز هشتم مهر ۱۴۰۱ در زاهدان بود، رخدادی که با سرکوب خونین از سوی نیروهای امنیتی مواجه شد و به گزارش منابع حقوق بشری و محلی، دست‌کم ۹۰ کشته بر جا گذاشت.

از آن تجمع اعتراضی به عنوان «جمعه خونین زاهدان» نام برده می‌شود و آغازی برای اعتراضات پرشمار و هفتگی در این شهر شد.

XS
SM
MD
LG