لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

ریبوار کریمیان، عضو ارشد حزب کومله، در درگیری در مرز ایران «کشته شد»


تصویری که رسانه‌های کرد از ریبوار کریمیان منتشر کرده‌اند
تصویری که رسانه‌های کرد از ریبوار کریمیان منتشر کرده‌اند

سپاه پاسداران و فرمانده مرزبانی فراجا از کشته شدن ریبوار کریمیان، عضو ارشد حزب کومله، در یک درگیری مرزی خبر داده‌اند و به گزارش شبکه روداو، «حزب کومله زحمتکشان کردستان» کشته شدن این عضو ارشد خود را تایید کرده است.

روابط عمومی قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه پاسداران شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور در اطلاعیه‌ای از درگیری با «یک تیم تروریستی در حال ورود به کشور» در مرز مریوان خبر داد و اعلام کرد که یکی از کشته‌شدگان ریبوار کریمیان، «از رهبران» حزب کومله است.

به نوشته اطلاعیه سپاه پاسداران، «تعدادی از اعضای تیم کشته و زخمی شدند» و تجهیزات آنها ضبط شد.

پیشتر احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا، خبر کشته شدن ریبوار کریمیان در درگیری با مرزبانان را اعلام کرده بود.

به گفته او، مرزبانان تصور کرده بودند که این افراد کولبر هستند اما به محض صدور فرمان ایست مهاجمان به سمت آنها شلیک کردند.

روداو، شبکه تلویزیونی در کردستان عراق، نیز به نقل از «حزب کومله زحمتکشان کردستان» کشته شدن ریبوار کریمیان را تایید کرد و از او با عنوان «رئیس کمیسیون نظامی» این حزب نام برد.

به نوشته روداو و به نقل از این حزب، ریبوار کریمیان «متولد ۱۹۸۰ در روستای درسران مریوان» بود و «از سال ۲۰۰۱ با این حزب همکاری داشت».

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داد که این درگیری در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مریوان، در نزدیکی روستاهای اسکول و سیاناو، رخ داده و سپاه پاسداران منطقه را گلوله باران کرده است.

به نوشته برخی رسانه‌های کرد، از جمله وبسایت کردپا، درگیر‌ی‌ها از ساعت سه بامداد تا بعدازظهر پنجشنبه با شلیک گلوله‌های خمپاره و توپ ادامه داشت.

«حزب کومله زحمتکشان کردستان» از احزاب مسلح و مخالف جمهوری اسلامی است که سال ۲۰۰۷ از «حزب کومله» منشعب شد.

جمهوری اسلامی در دو سال گذشته فشارها بر اقلیم کردستان عراق برای محدود کردن فعالیت‌های احزاب ایرانی را افزایش داده است.

این احزاب پس از جان باختن مهسا (ژینا) امینی در گشت ارشاد نقشی فعال در فراخوان به اعتصاب و اعتراض در شهرهای کردنشین ایران داشتند.

کمتر از ده روز پیش مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران، در جریان سفر به عراق به اقلیم کردستان این کشور رفت و مقامات اقلیم بار دیگر تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند از این منطقه به عنوان پایگاهی برای تهدید کشورهای همسایه استفاده شود.

حدود یک هفته پیش از این سفر نیز شماری از نیروهای احزاب کومله از اردوگاه‌های خود در مناطق مرزی مشترک اقلیم کردستان با ایران تخلیه و به اردوگاه سورداش در ۴۰ کیلومتری مرز با ایران منتقل شده بودند.

اسفند سال ۱۴۰۱، ایران و عراق یک توافق‌نامهٔ امنیتی امضا کردند که بر پایهٔ آن تهران تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به عراق مهلت داد احزاب کُرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان را خلع‌سلاح و اردوگاه‌های نظامی آن‌ها را تعطیل کند.

اما براساس اطلاعاتی که شهریور سال گذشته از افراد نزدیک‌ به حزب دموکرات کردستان ایران به رادیوفردا رسید، مقرهای احزاب کُرد در مناطق مرزی به‌طور کامل تخلیه شده‌اند. به‌گفتهٔ این افراد مطلع، نیروهایی که در مقرهای مرزی مستقر بودند، به اردوگاه‌هایی تحت نظارت سازمان ملل متحد منتقل شدند.

اواخر تیرماه سال جاری، قوه قضائیه ایران با ارائه فهرستی به دولت عراق، شامل حدود ۱۲۰ نفر از رهبران و اعضای احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان، خواستار استرداد آن‌ها شد.

یکی از افرادی که چندی پیش به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شد، بهزاد خسروی از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران، مقیم سلیمانیه‌ بود.

دو تن از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران به رادیو فردا گفته‌اند که بهزاد خسروی،‌ که مقیم سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق بود، حدود یک هفته پیش از تحویل به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، توسط نیروهای امنیتی اقلیم دستگیر شده بود.

با استفاده از گ‍زارش رسانه‌‌های ایران، روداو و رادیو فردا؛ س.ب / ح ج
XS
SM
MD
LG