لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

فعال سیاسی کُرد مقیم اقلیم کردستان به نهادهای امنیتی ایران تحویل داده شد


بهزاد خسروی
بهزاد خسروی

دو تن از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر دادند که یکی از اعضای بازداشت شدهٔ این حزب در اقیلم کردستان عراق به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است.

این دو نفر که نخواستند نام‌شان فاش شود روز جمعه،‌ ۱۶ شهریور، به رادیوفردا گفتند که بهزاد خسروی،‌ از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران که مقیم سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق بود، حدود یک هفته پیش توسط نیروهای امنیتی اقلیم دستگیر شد.

به گفتهٔ آنها، آقای خسروی در بازداشتگاه تحت «شکنجه» قرار داشت.

به گفته این دو منبع، بهزاد خسروی، سه روز پیش، «بدون این‌که به حزب اطلاعی از دلیل بازداشت و اقدامات بعدی داده شود»، تحویل نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران داده شده است.

اواخر تیرماه سال جاری، قوه قضائیه ایران با ارائه فهرستی به دولت عراق، شامل حدود ۱۲۰ نفر از رهبران و اعضای احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان، خواستار استرداد آن‌ها شد.

دفاتر و مقر بسیاری از احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران، در نشست شورای قضایی استان البرز، با اعلام این موضوع، افراد این فهرست را «تروریست» توصیف کرد و افزود «به‌زودی محاکمۀ آنان نیز برگزار خواهد شد».

طی سال‌های گذشته، فشار بر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان عراق به فشاره سیاسی محدود نمانده و شامل حملات موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای به مقرهای این احزاب هم شده است.

بزرگ‌ترین حمله از این میان حملۀ موشکی سال ۱۳۹۷ سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان در منطقه کوی‌سنجق بود که طی آن ۱۵ تن از اعضای کادر رهبری و نیروهای پیشمرگ حزب کشته شدند.

در اسفند سال ۱۴۰۱ ایران و عراق یک توافقنامۀ امنیتی امضا کردند که بر اساس آن تهران تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به عراق فرصت داد احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان را خلع‌ سلاح و اردوگاه‌های نظامی آن‌ها را تعطیل کند.

XS
SM
MD
LG