لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

دو نفر در آبادان به ضرب گلوله کشته شدند


جزیره مینو (عکس از آرشیو)
جزیره مینو (عکس از آرشیو)

منابع مطلع به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته‌اند، دو جوان موتورسوار بامداد دوشنبه توسط افراد مسلح در جزیره «مینو» به ضرب گلوله کشته شدند.

طبق این گزارش این دو نفر ساعت دو و نیم بامداد روز دوشنبه سوار بر یک‌دستگاه موتورسیکلت در جاده ساحلی اروند صغیر در جزیره مینو در حال تردد بودند که توسط سرنشینان یک خودرو به رگبار گلوله بسته شدند.

ایرنا می‌گوید، یکی از این افراد در دم جان باخت و نفر دیگر پس از انتقال به بیمارستان طالقانی آبادان بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.

طبق این گزارش مقام‌های امنیتی، انتظامی و نیز فرمانداری آبادان تاکنون در خصوص این حادثه اظهار نظر نکرده‌اند.

جزیره مینو در ضلع جنوب‌‌غربی فرودگاه آبادان قرار دارد .این منطقه به دلیل قرار گرفتن در وسط رودخانه اروندرود، حالتی جزیره‌ای دارد.

این در حالی است که حساب توییتری «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» یا «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» می‌گوید که این دو نفر عضو سپاه بودند و توسط نیروهای «المقاومة الوطنية الأحوازية » هدف قرار گرفته‌اند.

نام «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» طی ماه‌های اخیر به دنبال حمله افراد مسلح به رژه نظامی در اهواز در سالروز آغاز جنگ بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شده است. در حمله به این رژه نظامی دستکم ۲۴ نفر کشته شدند.

ابتدا پس از این حمله یعقوب حر التستری، سخنگوی «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در دانمارک در گفت‌وگو با رادیوفردا «مقاومت ملی اهواز» را مسئول انجام عملیات در شهر اهواز معرفی کرد.

اما در ادامه گروه حکومت اسلامی یا داعش با انتشار ویدئویی در «سایت اعماق» ضمن پذیرش مسئولیت این حمله، مدعی شد که این ویدئو تصاویر و اظهارات سه مهاجم از چهار عامل حمله به رژه نظامی در اهواز است.

به رغم این که داعش مسئولیت حمله در اهواز را به عهده گرفت، اما نکته مهم این بود که هیچ از یک افراد حاضر در این ویدئو با ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، اعلام بیعت نکردند. این در حالی است که در اکثر حملات از این دست، اغلب نیروهای عملیاتی در ویدئوهایی با رهبر داعش اعلام بیعت می‌کنند.

با این حال، ایران به دنبال این حمله ضمن احضار دیپلمات‌های ارشد بریتانیا، هلند و دانمارک، این کشورها را متهم کرد به نیروهای مخالف که در این حمله نقش داشته‌اند، پناه داده اند.

در حمله به رژه نظامی در اهواز علاوه بر تعدادی از نیروهای نظامی، یک کودک چهار ساله بنام محمدطاها اقدامی نیز کشته شد.

این حمله واکنش گسترده بین المللی در پی داشت. علاوه اتحادیه اروپا، آمریکا و تعدادی از کشورهای منطقه، شخصیت‌هایی مانند شاهزاده رضا پهلوی این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کردند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن محکوم کردن حمله در اهواز گفته بود: ایالات متحده هر نوع اقدام تروریستی و مرگ انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کند.

حمله به رژه نظامی در اهواز
حمله به رژه نظامی در اهواز

طرح ترور در دانمارک

شش روز پس از حمله اهواز، نیروهای امنیتی دانمارک دست به یک عملیات تعقیب و گریز گسترده در کپنهاگ زده و دو پل مهم که که جزیره زلاند در شرق این کشور را به سوئد و آلمان متصل می‌کرد، بستند.

پلیس در بیانیه ای اعلام کرده بود به دنبال سرنشینیان یک خودرو است که دست به اقدام مجرمانه زده‌ا‌ند. پلیس بعدا اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

این در حالی است بعد از بیش از یک‌ماه از این واقعه، دانمارک هشتم آبان اعلام کرد که به دنبال ناکام گذاشتن طرح سرویس امنیتی ایران برای حمله به رهبر شاخه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در این کشور، سفیرش را از تهران فراخوانده است.

فین بورچ اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک، نیز اعلام کرده بود پلیس این کشور یک فرد نروژی ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران و تلاش برای این حمله بازداشت کرده است.

فین بورچ اندرسون همچنین گفته بود، در همان زمان یک خودروی مشکوک «ولوو» مشکی با پلاک سوئدی در نزدیکی خانه حبیب جبر، رهبر شاخه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در دانمارک، به ایست پلیس توجه نکرده و اقدام به فرار می‌کند و دلیل بستن راه ها نیز همین بود.

این در حالی است که ایران هرگونه دست داشتن در این طرح ترور را رد می کند و آن را دسیسه سازمان امنیتی اسرائیل خوانده است.

در همین حال، دانمارک در ۱۶ آبان اعلام کرد که سه عضو گروه جدایی طلب «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» را به اتهام تمجید از حمله مسلحانه به رژه نیروهای نظامی ایران در اهواز دستگیر کرده است. این سه نفر یک روز بعد آزاد شدند.

«حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» یا «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در سال ۱۳۷۸ تشکیل شده است و جمهوری اسلامی آن را یک گروه تروریستی می داند.

به گزارش بی بی سی انگلیسی «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در سال ۲۰۱۵ دچار انشعاب شده و به دو شاخه دانمارک و هلند تقسیم شد. احمد مولی نیسی رهبر این گروه در سال ۲۰۱۷ در بیرون از خانه‌اش در هلند به قتل رسید.

با استفاده از گزارش های ایرنا، بی بی سی انگلیسی و رادیو فردا؛ خ.ک/ت
XS
SM
MD
LG