لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۲۲:۴۶ ۳۰.۲.۱۴۰۳

ترکیه تجهیزات جست‌وجو به ایران فرستاد؛ اعلام آمادگی روسیه، قطر و عربستان سعودی

سازمان مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد که ایران از طریق وزارت خارجه خود درخواست هلی‌کوپتر جست‌وجو و نجات دید در شب از این کشور برای یافتن هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور خود را داشته است که موارد مورد نیاز اعزام شد.

این سازمان اعلام کرده که به دنبال درخواست ایران، یک فروند بالگرد جست‌وجو و نجات دید در شب، ۳۲ پرسنل و شش خودرو فرستاده شده‌اند.

۱۵ امدادگر دیگرنیز در حالت آماده باش هستند که در صورت نیاز فرستاده شوند.

از سوی دیگر، روسیه اعلام کرد که این کشور آماده کمک برای جست‌وجوی هلیکوپتر حامل مقام‌های ایرانی است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره اعلام کرد: ما گزارش‌های مربوط به سرنوشت سرنشینان بالگرد سوم را که در میان آنها مقامات بلند پایه ایران از جمله رئیس جمهوری حضور داشت دنبال می‌کنیم. صمیمانه امیدواریم سرنشینان زنده باشند و سلامتی آن‌ها در خطر نباشد.

عربستان سعودی و قطر نیز اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز به هر گونه کمکی در جست‌وجوی هلی کوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، آماده کمک هستند.

۲۱:۵۰ ۳۰.۲.۱۴۰۳

معاون رئیسی مدعی ارتباط با دو سرنشین هلی‌کوپتر سانحه‌دیده شد

معاون اجرایی ابراهیم رئیسی مدعی شد پس از بروز سانحه برای هلی‌کوپتر حامل او، در چند نوبت تماس‌هایی با دو تن از سرنشینان برقرار شده است که نشان می‌دهد «سانحه سختی نبوده است».

محسن منصوری در عین حال به وضعیت سلامتی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهانش هیچ اشاره‌ای نکرد و زمان برقراری ارتباط را نیز اعلام نکرد.

این در حالی است که از ساعت‌های اولیه بعد از انتشار نخستین گزارش‌ها درباره این حادثه، اعلام شد که ارتباط با سرنشینان هلی‌کوپتر رئیسی قطع شده است.

از سوی دیگر، تلاش برای یافتن هلی‌کوپتر تا شامگاه یکشنبه بی‌نتیجه بوده است و آقای منصوری که پیش‌تر اعلام شده بود با تعدادی از اعضای هیئت دولت ایران به تبریز رفته است، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت هلی‌کوپتر حامل رئیسی حوالی ساعت یک و نیم بعدازظهر ارتباطش با دو هلی‌کوپتر دیگر که از محل افتتاح سد در آذربایجان غربی در حال بازگشت بودند، قطع شده بود.

به گفته او دو هلی‌کوپتر دیگر برای یافتن موقعیت هلی‌کوپتر حامل رئیسی حدود ۲۰ دقیقه تلاش کردند، اما این کار بی‌نتیجه ماند.

در ساعت‌های اخیر، بر اساس اعلام مقام‌های رسمی، هیچ نشانه‌ای از پیدا شدن این هلی‌کوپتر به دست نیامده و عملیات جست‌وجو نیز به دلیل وجود مه غلیظ و بارندگی و همچنین کوهستانی بودن منطقه به نتیجه نرسیده است.

۲۱:۲۱ ۳۰.۲.۱۴۰۳

سانحه هلی‌کوپتر رئیسی؛ امدادرسانی با چه مشکلاتی روبه‌روست؟

با گذشت حدود چند ساعت از انتشار نخستین گزارش‌ها درباره وقوع سانحه برای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند هنوز محل سقوط احتمالی آن پیدا نشده است. بنابر گزارش رسانه های ایران،‌ «منطقه شدیدا مه‌آلود است» و به همین دلیل جست‌وجو برای یافتن هلی‌کوپتر حادثه‌دیده «به‌سختی» پیش می‌رود.

به رغم اعزام دستکم ۴۰ تیم واکنش سریع سازمان هلال احمر به منطقه ، اما هنوز گروه‌های تجسس و امداد نتوانند هلی‌کوپتر را پیدا کنند.

رضا جمالی در گفت‌وگوی کوتاهی که با یکی از امدادگران هلال احمر در تهران انجام داده، از او درباره دلایل عدم موفقیت تیم های امداد و نجات در شناسایی محل بالگرد ابراهیم رئیسی پرسیده است، ‌با این توضیح که برای حفظ امنیت این امداگر هلال احمر، صدای او را تغییر کرده‌ایم.

سانحه هلی‌کوپتر رئیسی؛ امدادرسانی با چه مشکلاتی روبه‌روست؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

۲۱:۱۳ ۳۰.۲.۱۴۰۳

درخواست ایران از اتحادیه اروپا برای کمک به یافتن هلی‌کوپتر رئیسی

اتحادیه اروپا اعلام کرد به درخواست جمهوری اسلامی برای یافتن هلی‌کوپتر سانحه‌دیده ابراهیم رئیسی، در این زمینه کمک می‌کند.

یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا، در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد که این اتحادیه به درخواست ایران، برنامه واکنش سریع خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای «کوپرنیک» را فعال کرده است.

«مدیریت اضطراری کوپرنیک» بزرگ‌ترین برنامه منفرد دیدبانی زمین در جهان است که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا اجرا می‌شود و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای خدمات نقشه‌برداری انجام می‌دهد.

۲۰:۵۴ ۳۰.۲.۱۴۰۳

واکنش خامنه‌ای به سانحه برای رئیسی: هیچ اختلالی در کار کشور ایجاد نمی‌شود

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین واکنش به سانحه رخ‌داده برای ابراهیم رئیسی خطاب به «ملت ایران» گفت «نگران و دلواپس» نباشند، چون به گفته او «هیچ اختلالی در کار کشور به‌وجود نمی‌آید».

به گزارش رسانه‌های ایران، او در دیدار با جمعی از خانواده‌های اعضای سپاه پاسداران همچنین ابراز امیدواری کرد که «خداوند متعال» رئیسی و همراهانش را «به آغوش ملت برگرداند».

علی خامنه‌ای همچنین خواستار «دعا» برای سلامتی سرنشینان هلی‌کوپتر حادثه‌دیده شد.

این هلی‌کوپتر که حامل رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی، امام‌جمعه تبریز و همراهان دیگر بود، روز یکشنبه به گفته رسانه‌ها و مقام‌های رسمی دچار «فرود سخت» در منطقه‌ای جنگلی در آذربایجان شرقی شد.

عملیات جست‌وجو برای یافتن محل حادثه یا هلی‌کوپتر ادامه دارد.

۲۰:۳۵ ۳۰.۲.۱۴۰۳

هشدار قوه قضائیه و پلیس درباره واکنش‌ها به سانحه برای رئیسی در فضای مجازی

دادستانی تهران با هشدار درباره انتشار «خبرهای کذب» مربوط به هلی‌کوپتر سانحه‌دیده ابراهیم رئیسی اعلام کرد به تعدادی از افرادی که مدعی شد «تشویش اذهان عمومی کرده بودند» تذکر داده است.

سازمان اطلاعات فراجا (فرماندهی پلیس ایران) نیز در اطلاعیه‌ای خواستار دنبال کردن اخبار این سانحه از «مراجع رسمی» شد و افزود که «صفحات فعالین فضای مجازی تحت رصد پلیس» است و با افرادی که «شایعه» منتشر کنند، برخورد خواهد کرد.

در ساعت‌های بعد از انتشار نخستین گزارش‌ها درباره این سانحه، شبکه‌های اجتماعی به صحنه بروز واکنش‌ها درباره ماجرا و گمانه‌زنی درباره پیامدهای آن تبدیل شده است.

۲۰:۱۲ ۳۰.۲.۱۴۰۳

۲۰:۰۵ ۳۰.۲.۱۴۰۳

نرخ دلار سه‌هزار تومان بالا رفت

نرخ دلار در بازار آزاد ایران در پی انتشار خبر وقوع سانحه برای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی، بیش از سه هزار تومان افزایش یافت.

قیمت دلار عصر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان اوج گرفته است.

روز گذشته این رقم ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

این در حالی است که مقام‌های مسئول در نهادهایی مانند هلال احمر می‌گویند به دلیل شرایط جوی، کوهستانی بودن منطقه و تاریک شدن هوا عملیات جست‌وجو برای هلی‌کوپتر سانحه دیده هنوز به نتیجه نرسیده است.

۱۹:۴۷ ۳۰.۲.۱۴۰۳

واکنش رئیس شورای اروپا و رئیس جمهوری آذربایجان

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «به همراه کشورهای عضو اتحادیه و شرکا، گزارش‌هایی مبنی بر «فرود اضطراری» هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور ایران و وزیر امور خارجه و نامشخص بودن وضعیت آن‌ها را زیر نظر داریم و با دقت دنبال می‌کنیم.»

همچنین رئیس جمهوری آذربایجان در همین شبکه اجتماعی ایکس گفت: «پس از دیدار دوستانه‌ای که امروز با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران داشتم، از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی در ایران به شدت نگران شدیم.»

الهام علی‌اف در ادامه نوشته که جمهوری آذربایجان به عنوان «کشور همسایه، دوست و برادر» برای هر نوع حمایتی آماده است و برای ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش «دعا» می‌کند.

۱۹:۱۵ ۳۰.۲.۱۴۰۳

ادامه جست‌وجوی بی‌نتیجه و پخش تصاویر «دعا» از تلویزیون جمهوری اسلامی

با گذشت حدود سه ساعت از انتشار نخستین گزارش‌ها درباره وقوع سانحه برای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند هنوز محل سقوط احتمالی آن پیدا نشده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، به شبکه خبر تلویزیون گفته است که «منطقه شدیدا مه‌آلود است» و به همین دلیل جست‌وجو برای یافتن هلی‌کوپتر حادثه‌دیده «به‌سختی» پیش می‌رود.

خبرگزاری ایرنا نیز از منطقه نزدیک به سانحه خبر داده است که «سخت‌گذر بودن محل و وجود مه غلیظ و بارندگی» باعث شده که گروه‌های تجسس و امداد نتوانند هلی‌کوپتر را پیدا کنند.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است با تاریک شدن هوا، روند جست‌وجو دشوارتر خواهد شد.

از سوی دیگر، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی حکومتی ایران از ساعتی پیش تصاویر زنده‌ای از حضور تعدادی از شهروندان در اماکن مذهبی شیعیان در مشهد، قم، ری و شیراز را پخش می‌کنند که به گفته این رسانه‌ها محل برگزاری «مراسم دعا» است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG