لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۲۱:۲۴ ۳۱.۲.۱۴۰۳

اعلام جزئیات تشییع و تدفین رئیسی؛ چهارشنبه ۲ خرداد روز تعطیلی سراسری اعلام شد

معاون اجرایی رئیس جمهوری در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون ایران جزئیات تشییع و تدفین پیکر ابراهیم رئیسی در شهرهای تبریز، قم، تهران و مشهد را اعلام کرد.

محسن منصوری که در جلسه فوق‌العاده‌ روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت هیات وزیران، با حکم محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری، به ریاست کمیته تشییع انتخاب شده گفت که مراسم صبح روز سه‌شنبه ۱ خرداد از تبریز آغاز و بعدازظهر در قم ادامه خواهد داشت.

به گفته او، صبح چهارشنبه ۲ خرداد مراسم تشییع در تهران برگزار می‌شود و سپس پنجشنبه صبح پس از مراسم تشییع در خراسان جنوبی، مراسم تدفین در مشهد برگزار می‌شود.

آقای منصوری همچنین گفت که به‌دلیل برگزاری مراسم تشییع ابراهیم رئسی، روز چهارشنبه در سراسر ایران تعطیل و تمام امتحانات مدارس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز لغو خواهد شد.

هنوز مشخص نیست کدام سران کشورهای خارجی در این مراسم حاضر می‌شوند، اما خبرگزاری‌ها در ایران اعلام کرده‌اند که آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، به نمایندگی از این کشور در مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی شرکت خواهد کرد.

۲۱:۱۰ ۳۱.۲.۱۴۰۳

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تسلیت مرگ رئیسی، بر حمایت از مردم ایران تأکید کرد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور
خارجه، و سایر همراهان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: «در حالی که ایران رئیس‌جمهور جدیدی را انتخاب می‌کند، ما هم یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که حامی مردم ایرانیم و از مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی حمایت می‌کنیم.»

همچنین متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این زمینه به رادیو فردا گفت: «روش ما تغییر نمی‌کند. ایالات متحده به حمایت از مردم ایران و حقوق انسانی آنها ادامه خواهد داد.»

او افزود: «ما به مقابله با حمایت حکومت ایران از تروریسم، تکثیر سلاح‌های خطرناک و پیش بردن برنامه هسته‌ای به روش‌هایی که اهداف غیرنظامی معتبر ندارد، ادامه خواهیم داد.»

۲۰:۳۹ ۳۱.۲.۱۴۰۳

پیام رضا پهلوی؛ سیاست‌های جمهوری اسلامی با مرگ رئیسی تغییر نخواهد کرد

رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در واکنش به خبر کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، در پیامی او را «یکی از بی‌رحم‌ترین و بدنام‌ترین سرکردگان رژیم جمهوری اسلامی» و یک «جنایتکار علیه بشریت» نامید.

رضا پهلوی در متنی که در حساب شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، با بیان اینکه ابراهیم رئیسی از همان نخستین سال‌های روی‌کار آمدن جمهوری اسلامی «در کسب و کار مرگ و اعدام و جنایت» بود، تاکید کرد که «‌دستان او به خون هزاران هزار ایرانی»‌ آغشته‌ بود.

فرزند آخرین شاه ایران با اشاره به شادمانی خانواده «قربانیان رئیسی» نوشته ‌است که «تنها افسوس‌‌شان این است که او سقوط جمهوری اسلامی را ندید و برای جرم‌ و جنایت‌هایش محاکمه نشد.»

ولیعهد پیشین ایران با بیای اینکه ابراهیم رئیسی، «کارگزار‌ و جلاد خمینی و خامنه‌ای در سرکوب، فساد و ترور» بود، تصریح کرده‌ است که «سیاست‌های رژیم در عرصه داخلی و خارجی با مرگ او تغییر نخواهد کرد.»

رضا پهلوی در ادامه این پیام با اشاره به اینکه جانشین رئیسی نیز مانند او «فاسد و جنایتکار» خواهد بود، نوشته‌ است: «ملت ما اما به کمتر از نابودی جمهوری اسلامیِ که ایران را اشغال کرده‌، راضی نخواهد شد و با قدرت و همبستگی افزون‌تر به مبارزه با رژیمی که هر روز ضعف و چنددستگی‌اش آشکارتر می‌شود، ادامه خواهد داد.»

شاهزاده رضا پهلوی در انتهای این پیام به یاد تک تک قربانیان ابراهیم رئیسی، بر ادامه تلاش‌ها برای «آزادی و بازپس‌گیری»‌ ایران تاکید کرده‌ است.

۲۰:۱۴ ۳۱.۲.۱۴۰۳

یک دقیقه سکوت در جلسه شورای امنیت به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز دوشنبه در آغاز نشست این شورا درباره تهدید علیه «صلح و امنیت بین المللی»، به دلیل کشته شدن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، یک دقیقه سکوت کردند.

صبح روز دوشنبه نیز در کنفرانس امنیت هسته‌ای که در شهر وین برگزار شد، حاضران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به احترام ابراهیم رئیسی و کشته‌شدگان سانحه، یک دقیقه سکوت کردند.

ادای احترام و یک دقیقه سکوت از سوی این نهادهای بین‌المللی در واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی، با انتقاد شماری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی روبرو شده‌ است.

۱۹:۳۹ ۳۱.۲.۱۴۰۳

«پیشنهاد» هشتم تیر به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور

وزارت کشور جمهوری اسلامی، روز هشتم تیر را به عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد داده است.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، در این باره گفت مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در ستاد انتخابات کشور بررسی هایی انجام و روز هشتم تیر برای برگزاری این انتخابات به شورای نگهبان پیشنهاد شد.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات جالا باید منتظر نظر شورای نگهبان و اعلام رسمی زمان برگزاری توسط ستاد انتخابات کشور ماند.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهوری یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهوری جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده، یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهوری با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد».

بر اساس بند دیگری از این قانون اساسی، «شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهوری جدید انتخاب شود».

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، با تأیید علی خامنه‌ای اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور را برعهده گرفته است.

۱۸:۲۵ ۳۱.۲.۱۴۰۳

سازمان حقوق بشر ایران: مرگ رئیسی به معنای بسته شدن «پرونده جنایت‌هایش» نیست

به‌دنبال تأیید خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او در سقوط هلی‌کوپتر، سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مرگ او به معنای بسته شدن پرونده جنایت‌هایش نیست».

این نهاد حقوق بشری مستقر در نروژ در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، ابراز امیدواری کرد که «روزی در دادگاه صالح، به کارنامه‌ او نیز در کنار کارنامه‌ سایر مسئولان جمهوری اسلامی و مرتکبان جنایت علیه بشریت رسیدگی شود.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، در بیانیه صادر شده، ابراهیم رئیسی را «نماد مصونیت قضایی برای جنایتکاران و عدم پاسخگوییِ نهادینه‌شده درنظام جمهوری‌اسلامی» توصیف کرده است.

او با اشاره به «مسئولیت‌ مستقیم» رئیسی در اعدام هزاران زندانی سیاسی به‌عنوان یکی از چهار عضو هیئت مرگ در تابستان ۱۳۶۷، تصریح کرد که ابراهیم رئیسی در اوایل دهه ۱۳۶۰ و بحبوحه سرکوب و اعدام مخالفان سیاسی، در سمت‌هایی همچون دادستان کرج و همدان و دادستان انقلاب تهران، مسئولیت «جنایاتی» را داشت که «هنوز ابعادش برای همگان آشکار نیست.»

بیانیه سازمان حقوق بشر ایران در ادامه تاکید می‌کند که ابراهیم رئیسی در دوره دوساله ریاست قوه قضائیه «مسئول اعدام بیش از ۴۰۰ نفر بود» که از جمله می‌توان به اعدام نوید افکاری، روح‌الله زم و مصطفی صالحی، هدایت عبدالله‌پور و هفت کودک مجرم اشاره کرد.

۱۷:۴۸ ۳۱.۲.۱۴۰۳

تشکیل «هیئت عالی» در ستادکل نیروهای مسلح برای بررسی سقوط هلی‌کوپتر رئیسی

رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی یکی از معاونان این ستاد را مأمور کرد دلایل سقوط هلی‌کوپتری را که منجر به مرگ ابراهیم رئیسی شد،‌ بررسی کند.

محمد باقری به یک «هیئت عالی» به ریاست علی عبداللهی، معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح، مأموریت داده است «ابعاد و علل سقوط بالگرد رئیس جمهور» را بررسی کند.

تا به حال به شکل رسمی توضیح دقیقی درباره علت سقوط این هلی‌کوپتر در آذربایجان شرقی داده نشده و هنوز مشخص نیست سقوط این بالگرد به‌دلیل نقص فنی بوده است یا شرایط جوی و حتی خطای انسانی.

به‌رغم ابهام‌ها درباره این سانحه، چاک شومر، رهبر جناح اکثریت در سنای ایالات متحده، با استناد به ارزیابی‌ مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته که «هیچ شواهدی دال بر خرابکاری در دست نیست»، اگرچه بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

۱۶:۱۵ ۳۱.۲.۱۴۰۳

پیام تسلیت مولوی عبدالحمید برای مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با انتشار پیامی کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش، از جمله وزیر امور خارجه ایران در سانحه هلی‌کوپتر را تسلیت گفت.

او این اتفاق را باعث «تأثر و تألم» دانست و به رهبر جمهوری اسلامی، ملت ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

دفتر مولوی عبدالحمید هفته گذشته از «سفر استعلاجی» این رهبر اهل تسنن به خارج از زاهدان خبر داده و گفته بود او به زودی به زاهدان بازخواهد گشت.

۱۵:۰۹ ۳۱.۲.۱۴۰۳

سخنگوی ناتو مرگ ابراهیم رئیسی را به «ملت ایران» تسلیت گفت

فرح دخل‌الله، یک سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز دوشنبه کشته شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

خانم دخل‌الله به دو زبان فارسی و انگلیسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «درگذشت رئيس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهيان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم».

پیام تسلیت این سخنگوی ناتو با انتقاد شماری از کاربران فارسی‌زبان روبرو شده است.

۱۴:۵۹ ۳۱.۲.۱۴۰۳

گشایش مجلس خبرگان در غیاب دو عضو کشته‌شده خود در سانحه سقوط بالگرد

دوره جدید مجلس خبرگان رهبری در حالی قرار است روز سه‌شنبه آغاز به کار کند که این مجلس پیش از گشایش، دو عضو خود را از دست داد.

ابراهیم رئیسی و محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، دو عضو منتخب ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بودند که روز یکشنبه در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی کشته شدند.

ابراهیم رئیسی در غیاب احمد جنتی، حسن روحانی و صادق لاریجانی، بیشترین بخت را برای تصدی ریاست این مجلس داشت.

احمد جنتی برای این دور از مجلس خبرگان نامزد نشد. صادق آملی لاریجانی نتوانست رای لازم را برای ورود به آن کسب کند و حسن روحانی نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که در حال حاضر رقابت اصلی برای کسب ریاست این مجلس بین محمدرضا مدرسی ‌یزدی، هاشم حسینی ‌بوشهری و علی موحدی ‌کرمانی است.

مجلس خبرگان متشکل از ۸۸ عضو است که از میان فهرست تأیید شده توسط شورای نگهبان برگزیده می‌شوند و فقهای شورای نگهبان نیز خود را برای حضور در این مجلس تایید صلاحیت می‌کنند.

با توجه به کهولت سن علی خامنه‌ای که هم اکنون ۸۵ ساله است، احتمال می‌رود که اعضای دوره ششم مجلس خبرگان وظیفه مهم تعیین رهبر بعدی جمهوری اسلامی را برعهده داشته باشند.

انتخابات ششمین دوره این مجلس در فضای بسیار سرد و مشارکت پایین برگزار شد و شورای نگهبان بسیاری از کاندیداها را رد صلاحیت کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG