لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۰۳:۲۴ ۱.۳.۱۴۰۳

تماس تلفنی اردوغان با مخبر؛ ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه در مکالمه‌ای تلفنی با محمد مخبر، جانشین موقت ابراهیم رئیسی، گفت که آنکارا در این «مقطع زمانی دردناک» کنار تهران می‌ایستد.

دفتر آقای اردوغان به نقل از رهبر ترکیه نوشت که ترکیه «همچنان رسم همسایگی و برادری را در حق ایران به جا خواهد آورد».

بر اساس این گزارش که در خبرگزاری آسوشیتدپرس بازتاب یافته، آقای اردوغان گفته است که او همواره ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، ٰرئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر جان باخته‌اند، به خاطر تلاش‌هایشان برای تحکیم روابط دو کشور به یاد می‌آورد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز به نقل از رسانه‌های ترکیه نوشته که به دلیل درگذشت رئیس جمهوری ایران، رجب طیب اردوغان یک روز عزای عمومی در ترکیه اعلام کرده است.

۰۳:۰۷ ۱.۳.۱۴۰۳

تماس تلفنی وزیر خارجه عربستان با علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از تماس تلفنی فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با علی باقری کنی، سرپرست این وزارتخانه، در پی سانحه سقوط هلی‌کوپتر مقامات ایرانی خبر داد.

بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان مراتب تسلیت پادشاه و ولیعهد، دولت و ملت عربستان را به مناسبت درگذشت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، و دیگر همراهان آنها در سانحه سقوط هلی‌کوپتر ابلاغ کرد.

گزارش وزارت خارجه ایران می‌افزاید که علی باقری نیز در این تماس تلفنی ضمن تشکر از ارسال پیام‌های تسلیت پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی و ابراز همدردی وزیر خارجه عربستان، به احیای روابط دوجانبه تهران و ریاض اشاره کرد که در دولت ابراهیم رئیسی تحقق یافت و «ابراز امیدواری نمود که همکاری متقابل دو کشور دستاوردهای مطلوبی برای امنیت و ثبات منطقه به همراه داشته باشد».

علی باقری که معاون سیاسی وزیر خارجه ایران بود پس از کشته شدن حسین امیرعبداللهیان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، با انتخاب هیات دولت جمهوری اسلامی به سرپرست این وزارتخانه گماشته شد.

۰۲:۴۸ ۱.۳.۱۴۰۳

۰۲:۱۳ ۱.۳.۱۴۰۳

لوید آستین: آمریکا هیچ نقشی در سقوط هلی‌کوپتر نداشته است

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، حادثه سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، و هیات همراه او را «بسیار ناگوار» خواند و گفت که گزارش‌ها پیرامون این رخداد را رصد می‌کند، اما هنوز اطلاعی درباره علت حادثه ندارد.

او که روز دوشنبه در نشستی خبری حضور یافته بود در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است مقامات ایرانی، واشینگتن را مسئول این حادثه قلمداد کنند، تاکید کرد که «ایالات متحده به هیچ وجه هیچ نقشی در آن نداشته است».

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین عنوان کرد که به نظر نمی‌رسد مرگ ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات ایرانی همراه او «در این مقطع زمانی ضرورتا تاثیر بزرگی بر امنیت منطقه بگذارد».

همزمان وزارت خارجه ایالات متحده مرگ ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات ایرانی در سانحه سقوط هلی‌کوپتر را به طور رسمی تسلیت گفت. بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده اما از سوی دیگر بر «حمایت از مردم ایران و مبارزه‌شان برای حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین» تاکید می‌کند.

۰۱:۴۴ ۱.۳.۱۴۰۳

کاخ سفید از تصمیم خود برای ابراز تسلیت به مناسبت مرگ ابراهیم رئیسی دفاع کرد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از تصمیم دولت جو بایدن برای ابراز تسلیت به مناسبت کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در سانحه سقوط هلی‌کوپتر دفاع کرد و آن را یک «اقدام معمول» در رابطه با مرگ یکی از رهبران جهان دانست.

آقای کربی در عین حال ابراهیم رئيسی را مسئول نقض «بی‌رحمانه» حقوق بشر دانست و او را به دلیل حمایت ایران از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه از جمله گروه افراطی حماس که «آشکارا به کشتار ۱۲۰۰ تن از مردم بی‌گناه اسرائیل انجامید» هدف انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه بابت مرگ ۹ نفر در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، از جمله ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات ایرانی به طور رسمی تسلیت گفت. بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده اما از سوی دیگر بر «حمایت از مردم ایران و مبارزه‌شان برای حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین» تاکید می‌کند.

جان کربی گفت که رئیسی کسی بود که «دستش به خون بسیاری آلوده است».

وی افزود: «با این حال ما در مجموع به خاطر این حادثه و از دست جان‌ها متاسفیم و تسلیت می‌گوییم.»

آقای کربی همچنین این اتهام را که تحریم‌های ایالات متحده احتمالا منجر به سقوط هلی‌کوپتر حامل مقامات ایرانی شده است رد کرد و آن را کاملا «بی‌پایه» دانست.

۰۰:۱۷ ۱.۳.۱۴۰۳

پاپ فرانسیس درگذشت ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر سرنشینان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر را تسلیت گفت.

در متنی که دفتر مطبوعاتی واتیکان به نقل از پاپ فرانسیس منتشر کرده آمده است:‌ «ارواح درگذشتگان را به خداوند بزرگ می‌سپارم و برای داغدیدگان و خانوده‌ محترمشان دعا می‌کنم».

او سپس گفته که «من در این شرایط سخت با تمام وجود خود را کنار مردم می‌بینم و با آنها همدردی می‌کنم».

«واتیکان نیوز»، وبسایت رسمی خبری واتیکان، نوشته که این متن خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته شده است.

۲۳:۱۷ ۳۱.۲.۱۴۰۳

بالا گرفتن انتقادها از رئیس‌جمهور لهستان به دلیل متن پیامش درباره مرگ رئیسی

آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان به دلیل مقایسه مرگ ابراهیم رئیسی در سانحه هلی‌کوپتر، با مرگ لخ کاچینسکی، رئیس‌جمهور پیشین لهستان، در سانحه هوایی ۱۴ سال پیش، با انتقاد لهستانی‌ها مواجه شده است.

او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تسلیت به مردم ایران نوشت: «کمتر ملتی چنین صفحات غم‌انگیزی را در کتاب‌های تاریخ خود دارد».

رئیس جمهور لهستان در ادامه، سانحه سقوط هلی‌کوپتر در ایران را که منجر به مرگ ابراهیم رئیسی شد، با حادثه‌ سقوط هواپیمایی که باعث مرگ لخ کاچینسکی شده بود مقایسه کرد و نوشت: «ما لهستانی‌ها که از سقوط هواپیمای دولتی لهستان در اسمولنسک روسیه ضربه خوردیم، احساس شوک و پوچی‌ای را که در قلب مردم و کشور، پس از فقدان ناگهانی نخبگان سیاسی و اجتماعی باقی می‌ماند، درک می‌کنیم».

لخ کاچینسکی رئیس‌جمهور لهستان در فاصله دسامبر سال ۲۰۰۵ تا ۱۰ آوریل ۲۰۱۰ بود. دهم آوریل روزی بود که او به همراه تمامی ۹۶ سرنشینان از جمله همسرش در سانحه سقوط هواپیمای توپولف-۱۵۴ در غرب روسیه کشته شد.

این نوشته آقای دودا اما به مذاق شماری از لهستانی‌ها خوش نیامد و آنها نحوه مقایسه شدن رئیس‌جمهور فقید این کشور با ابراهیم رئیسی را که مسئول اعدام هزاران نفر در دهه ۶۰ بوده است، نادرست دانستند.

یکی از این افراد در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویری از فردی که در ایران با جرثقیل به دار آویخته شده نوشت: «دودا در سوگ یک جنایتگار و متحد پوتین است».

بارتوش ویلینسکی، سردبیر روزنامه گازتا ویبورچا نیز نوشته است هرچند آقای دودا به عنوان رئیس‌جمهور لهستان باید تسلیت بگوید اما مقایسه‌ای که او کرده «به شدت نادرست» است.

۲۲:۲۸ ۳۱.۲.۱۴۰۳

ایران برای یافتن هلی‌کوپتر رئیسی از آمریکا «کمک» خواسته بود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که دولت ایران پس از سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی در کوه‌های نزدیک مرز این کشور با جمهوری آذربایجان، از واشینگتن درخواست کمک کرد‌ه‌ بود.

متیو میلر روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در این باره به خبرنگاران گفت: «دولت ایران از ما کمک خواست. ما روشن کردیم همانطور که در چنین موقعیت‌هایی به درخواست دولت‌های خارجی پاسخ می‌دهیم، کمک خواهیم کرد.»

او در عین حال اضافه کرد: «در نهایت، عمدتا به دلایل لجستیکی، نتوانستیم در این زمینه کمک‌رسانی کنیم.»

آقای میلر از ارائه جزئیات بیشتر درباره این درخواست و دلایل عدم همکاری واشینگتن با تهران خودداری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه همچنین به رادیو فردا گفت روش آمریکا درباره حمایت از مردم ایران و مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی بعد از مرگ ابراهیم رئیسی تغییر نمی‌کند.

۲۲:۱۵ ۳۱.۲.۱۴۰۳

تاریخ قطعی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیرماه اعلام شد

سران قوای مقننه و قضائیه ایران و کفیل ریاست‌جمهوری، در جلسه‌ای درباره زمان‌بندی فرایند چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامل زمان تشکیل هیئت‌های اجرایی، ثبت نام نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری به جمع‌بندی‌ رسیدند و با توافق شورای نگهبان روز هشتم تیرماه را تاریخ قطعی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این نشست عصر دوشنبه ۳۱ اردیبهشت با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، و همچنین معاون حقوقی رئیس جمهوری، قائم مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی وزیر کشور در محل ساختمان دولت برگزار شد.

در این جلسه همچنین قرار شد ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد تا صبح هفتم تیرماه اعلام شد.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت مرگ یا عزل رئیس‌جمهور، «شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهوری جدید انتخاب شود».

۲۲:۱۰ ۳۱.۲.۱۴۰۳

بیشتر

XS
SM
MD
LG