لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۰۵:۴۱ ۲.۳.۱۴۰۳

دوره هفتم شوراهای شهر و روستا در ایران سه ساله می‌شود

به دنبال کشته شدن رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط هلی‌کوپتر و انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در کشور، مجلس شورای اسلامی به طرح سه ساله شدن دوره بعدی شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران رای داد.

طبق این طرح که برای اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان نیز برسد، انتخابات دوره هفتم شوراهای شهر و روستا در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود و این دوره بر خلاف همه ادوار سه ساله خواهد بود تا انتخابات بعدی آن بار دیگر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

طبق ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، دو انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شواهای اسلامی شهر و روستا باید به صورت هم‌زمان برگزار ‌شود. اما کشته شدن ابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودرس پرسش‌هایی را درباره چگونگی اجرای ماده ۲۲ این قانون به وجود آورده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۸ تیر ماه برگزار شود، اما از آنجا که فرصت چندانی برای ثبت‌نام و تبلیغات ده‌ها هزار نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا وجود ندارد، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته که دوره کنونی شوراها چهار ساله باقی بماند. منتها شوراهای هفتم سه ساله خواهد بود تا در سال ۱۴۰۷ بار دیگر هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان برگزار شود.

۰۴:۳۹ ۲.۳.۱۴۰۳

مراسم خاکسپاری امیرعبداللهیان در حرم شاه عبدالعظیم برگزار می‌شود

جسد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر جان باخت، روز پنج‌شنبه سوم خرداد در حرم شاه عبدالعظیم، واقع در شهر ری به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش روزنامه شرق، مراسم تشییع آقای امیرعبداللهیان ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه در میدان مشقِ وزارت امور خارجه آغاز خواهد شد و در نهایت پس از دو ساعت نیز مراسم خاکسپاری در حرم شاه عبدالعظیم انجام می‌گیرد.

پیش از این گزارش شده بود که جسد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، هم در همان صبح پنج‌شنبه در رواق دارلسلام حرم امام هشتم شیعیان در مشهد به خاک سپرده می‌شود. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، تصاویری را نیز از آماده کردن محل دفن آقای رئیسی در این حرم منتشر کرده است.

۰۴:۰۱ ۲.۳.۱۴۰۳

وبسایت «میدل‌ایست آی» روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع مطلع، مدعی «مذاکرات پنهان» میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده در رابطه با تحولات غزه طی هفته‌های اخیر شد و نوشت که اما مرگ ناگهانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، این مذاکرات را «به خطر انداخته است».

این گزارش به نقل از سه منبع ایرانی مطلع از مذاکرات می‌گوید که برت مک‌گورگ، مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در امور خاورمیانه، اخیرا مذاکرات غیرمستقیمی با علی باقری کنی داشته و این مذاکرات با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

به نوشته «میدل‌ایست آی»، این مذاکرات طی ماه جاری میلادی در مسقط، پایتخت عمان، برگزار شده که یک دهه پیش نیز میزبان نشست‌های پنهانی میان مقامات تهران و واشینگتن بود که در نهایت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، انجامید.

گزارش زیر را بخوانید:

۰۳:۳۷ ۲.۳.۱۴۰۳

وانگ یی: چین به تقویت همکاری استراتژیک با ایران ادامه خواهد داد

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در خصوص کشته شدن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سانحه سقوط هلی‌کوپتر گفت که حکومت ایران «یک رهبر برجسته و چین یک دوست و شریک خوب را از دست داد.»

وانگ یی در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه در قزاقستان، و در دیدار با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تصریح کرد که چین به همکاری با ایران برای به تقویت همکاری استراتژیک و «حفظ منافع مشترک دو طرف و تلاش برای صلح منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهد داد.»

۰۱:۴۹ ۲.۳.۱۴۰۳

تد کروز ادای احترام سازمان ملل به رئیسی را «شرم‌آور» خواند

در ادامه انتقادات از سازمان ملل متحد برای نیمه افراشته کردن پرچم خود به دلیل مرگ رئیس جمهوری ایران، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، این اقدام سازمان ملل را «شرم‌آور» دانست.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه برای ادای احترام به ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، و هیات همراه آنها که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند، پرچم این سازمان در تمامی مقرها و نهادهای زیرمجموعه خود را به حالت نیمه افراشته درآورد.

روز قبل از آن نیز نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با یک دقیقه سکوت به احترام مقامات تازه درگذشته ایرانی برگزار شد که این تحولات انتقاد مخالفان جمهوری اسلامی و بسیاری از سیاستمداران غربی را در پی داشت.

تد کروز، عضو کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که «با مرگ ابراهیم رئیسی جهان جای بهتری خواهد بود».

این سناتور آمریکایی در ادامه عنوان کرد: «رئیسی که به عنوان "قصاب تهران" شهرت دارد، دست به کشتار دسته‌جمعی زده و بارها به خاطر جنایاتش تحریم شده است.»

تد کروز افزود: «او خواستار قتل یهودی‌ها و مقامات آمریکایی شده است. سازمان ملل با این اقدام – نیمه افراشتن پرچم خود به احترام یک هیولای قاتل و تمامیت‌خواه – خود را مضحکه کرده و این اقدام شرم‌آور است.»

۰۱:۲۰ ۲.۳.۱۴۰۳

انتقاد مقام بریتانیایی از سازمان ملل برای ادای احترام به رئیسی

تام توگندات، معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا، روز سه‌شنبه از تصمیم سازمان ملل متحد برای ادای احترام به رئیس‌جمهور تازه درگذشته ایران به تندی انتقاد کرد.

این مقام بریتانیایی ویدیویی را که نشان می‌داد مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک پرچم این نهاد را به صورت نیمه افراشته درمی‌آورد در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت و نوشت: «این برای رئیس جمهوری ایران است یا هزاران نفری که او کشته است؟»

تام توگندات روز قبل از آن نیز در واکنش به پیام تسلیت شارل میشل به مناسبت کشته شدن ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، در سانحه سقوط هلی‌کوپتر گفته بود که رئیسی «هزاران نفر» را در ایران کشته و مردم را در بریتانیا و سراسر اروپا «مورد هدف قرار داده است» و به همین خاطر «من برای او عزاداری نخواهم کرد».

ابراهیم رئیسی متهم است که در تابستان ۱۳۶۷ به عنوان یکی از اعضای هیات چهار نفره‌ای که بعدها به «هیات مرگ» شهرت یافت، دستور اعدام هزاران تن از زندانیان سیاسی در کشور را بدون برگزاری دادگاه داده است. از این رو پیام تسلیت شماری از رهبران کشورهای غربی و ادای احترام سازمان ملل متحد به او انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

۰۰:۴۲ ۲.۳.۱۴۰۳

انتقال اجساد ابراهیم رئیسی و همراهانش به مصلی تهران

صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصاویری از انتقال اجساد ابراهیم رئیسی و همراهانش که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند به مصلی تهران منتشر کرد.

در مراسمی در مصلی تهران، شماری از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران حضور داشتند.

قرار است چهارشنبه ۲ خرداد مراسم تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش در تهران از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار شود.

تشییع جسد ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۳ خرداد در بیرجند و عصر آن روز در مشهد برگزار خواهد شد.

رسانه‌های ایران همچنین تصاویری از آماده شدن محل دفن ابراهیم رئیسی در داخل آرامگاه زیارتی امام هشتم شیعیان منتشر کرده‌اند.

۲۲:۱۸ ۱.۳.۱۴۰۳

انتقاد از پیام تسلیت وزارت خارجه آمریکا برای مرگ رئیسی در مجلس سنا

وزیر امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه در جلسات استماع کنگره آمریکا شرکت کرده بود،‌ با انتقاد یک سناتور جمهوری‌خواه درباره صادر کردن پیام تسلیت برای مرگ ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران، توسط وزارتخانه تحت مدیریتش مواجه شد.

آنتونی بلینکن در پاسخ به این انتقاد گفت: «این کاری است که ما به طور معمول هنگام مرگ رهبران کشورها فارغ از دوستی و دشمنی انجام می‌دهیم.»

او افزود که ارسال پیام تسلیت این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که ابراهیم رئیسی در مقام قاضی و رئیس‌جمهور در ظلم و سرکوب مردم خود دست داشته است.

اما جان باروسو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت وایومینگ و از اعضای ارشد کمیته انرژی سنا، در پاسخ به او گفت: «اینکه دولت [آمریکا] برای مرگ قصاب تهران عزاداری می‌کند، تکان‌دهنده است. من این کار را نمی‌کنم».

۲۱:۰۹ ۱.۳.۱۴۰۳

۲۰:۵۸ ۱.۳.۱۴۰۳

اجساد رئیسی و همراهانش به تهران منتقل شد

رسانه‌های ایران می‌گویند مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند، در شهر قم با تأخیر برگزار شد و شامگاه چهارشنبه بعد از انتقال پیکرها به تهران، مراسم دیگری در مصلی تهران برگزار شده است.

مراسم تشییع در قم با حضور جمعی از مردم این شهر و مسئولان در مسیر بین آرامگاه خواهر امام هشتم شیعیان تا مسجد جمکران برگزار شده است. صبح روز سه‌شنبه نیز مراسم تشییع اولیه در تبریز برگزار شده بود.

بعد از برگزاری این مراسم، پیکرهای ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و سایر سرنشینان بالگرد به تهران منتقل شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز چهارشنبه ۲ خرداد بر آنها نماز میت اقامه خواهد کرد.

دولت چهارشنبه را در سراسر ایران تعطیل اعلام کرده و قرار است مراسم تشییع جداگانه‌ای در تهران برگزار و سپس پیکر کشته شدگان پنجشنبه به بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، منتقل و تشییع دیگری در آن شهر نیز انجام شود.

ابراهیم رئیسی به تازگی به عنوان نماینده استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان انتخاب شده بود، اما پیش از آغاز این دوره از مجلس خبرگان کشته شد.

مراسم تدفین او روز پنجشنبه در مشهد برگزار و خاک‌سپاری در آرامگاه امام هشتم شیعیان انجام خواهد شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG