لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۰۹:۲۸ ۲.۳.۱۴۰۳

منصور ارضی درباره جنازه ابراهیم رئیسی: سوخته بود

منصور ارضی، از مداحان حکومت جمهوری اسلامی، در یک مراسم سخنرانی و نوحه‌خوانی که عصر سه‌شنبه اول خرداد در مصلی تهران برگزار شد، گفت که ابراهیم رئیسی پیش‌تر از او خواسته بود جنازه او را «غسل» دهد.

این مداح حکومتی افزود: «رئیسی می‌گفت منصور اگه بشه تو من را بشوری. امروز بالا جنازه‌اش گفتم آخه چه جوری می‌تونم تو را بشورم؟ ای بدن سوخته فاطمی. من ابا ندارم، برای شماها [بگم] بذار همه عالم بدونن، مثل علی‌اکبر (فرزند حسین، امام سوم شیعیان) شده بود».

آقای ارضی از واژه «ارباً ارباً» برای اشاره به جنازه ابراهیم رئیسی استفاده کرد که به معنی «تکه‌تکه و پاره‌پاره» است.

تصاویری که از جنازه کفن‌پیچ شده ابراهیم رئیسی منتشر شد نیز نشان می‌داد که جسد او در سانحه سقوط بالگرد آسیب زیادی دیده است.

۰۹:۱۸ ۲.۳.۱۴۰۳

علی خامنه‌ای بر جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش «نماز میّت» خواند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه بر جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش در دانشگاه تهران «نماز میّت» خواند.

در این مراسم که زنده از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌شد، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی شامل صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر زن ابراهیم رئیسی، محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی حضور داشتند.

ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه پیشین ایران، همراه با شش نفر دیگر روز ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها در استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

۰۹:۰۳ ۲.۳.۱۴۰۳

کاریکاتور شارلی ابدو درباره مرگ ابراهیم رئیسی

مجله طنز شارلی ابدو، چاپ پاریس، در واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد کاریکاتوری در این زمینه منتشر کرد.

در این کاریکاتور شعار «زن، زندگی، آزادی، هلی‌کوپتر» نوشته شده که اشاره‌ای به اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ است.

این مجله پیشتر هم کاریکاتوری درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها منتشر کرده بود.

۰۸:۲۸ ۲.۳.۱۴۰۳

نورنیوز: همه تمهیدات ایمنی برای پرواز رئیسی لحاظ شده بود

وبسایت «نورنیوز» در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر بی‌توجهی به شرایط ایمنی برای پرواز ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او، این موضوع را رد کرد.

نورنیوز نوشته است: حضور «۸ سرنشین به جای ۱۴ نفر نشان می‌دهد برخلاف فضاسازی‌های غیرواقعی، تمهیدات ایمنی ضروری برای اطمینان از امنیت پرواز بالگرد رئیس‌جمهور پیش‌بینی شده بود».

این رسانه که قبلاً نزدیک به شورای عالی امنیت ملی بود، همچنین افزوده که «استفاده از بالگرد ۲۱۲ با دو موتور قدرتمند که امکان پرواز با یک موتور هم دارد»، استفاده از «کادر مجرب و با تجربه پرواز» و «بررسی شرایط جوی قابل پیش‌بینی» حاکی از توجه به تهمیدات ایمنی برای این پرواز بوده است.

پس از بروز سانحه هوایی برای بالگرد حامل رئیسی و همراهانش در روز ۳۰ اردیبهشت، انتقادهایی مبنی بر بی‌توجهی به شرایط جوی منطقه و صدور اجازه پرواز به‌رغم این وضعیت مطرح شده است.

با این حال نورنیوز نوشته که به‌رغم «همه تمهیدات»، «شرایط جوی غیرمنتظره بر پیش‌بینی‌هایی که بر اساس پروتکل‌های فنی و امنیتی که باید در نظر گرفته شود غلبه کرد».

۰۸:۲۱ ۲.۳.۱۴۰۳

حضور رهبر سیاسی گروه افراطی حماس در مراسم تشییع جنازه رئیسی

تصاویر زنده تلویزیون جمهوری اسلامی از مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس، و شیخ نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله، در این مراسم حضور دارند.

هنیه خطاب به جمعیت حاضر در دانشگاه تهران گفت که «به نام ملت پایدار فلسطین و به نام گروه‌های مقاومت از غزه آمده‌ایم که به جمهوری اسلامی ایران، مقام رهبری و مردم تسلیت بگوییم».

گروه حماس که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، مورد حمایت جمهوری اسلامی است. این گروه در ۱۵ مهر پارسال با حمله به جنوب اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت.

از آن زمان، جنگی ویرانگر بین این گروه و اسرائیل در نوار غزه جریان دارد که به گفته مقامات حماس بیش از ۳۵ هزار کشته در طرف فلسطینی برجای گذاشته است.

۰۸:۰۹ ۲.۳.۱۴۰۳

«نسبت فامیلی» تکنسین بالگرد حامل رئیسی با خانواده پویا بختیاری

صبا و مهرداد بختیاری، عمه و عموی پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، خبر دادند که تکنسین پرواز بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او، «خلبان بهروز قدیمی، پسر عمه» آن‌ها بود.

علاوه بر مقامات عالی‌رتبه سیاسی، محافظان و تیم پروازی این بالگرد نیز در این سانحه هوایی جان باختند.

منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر دادخواه پویا بختیاری، هر دو با وجود شرایط نامناسب جسمی، با اتهامات امنیتی در زندان به سر می‌برند و مقام‌های قضایی برای آقای بختیاری در زندان نیز پرونده‌های متعددی گشوده‌اند.

خانواده دادخواه پویا بختیاری در سال‌های گذشته از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تحت فشارهای زیادی قرار گرفته‌اند.

۰۸:۰۳ ۲.۳.۱۴۰۳

نخست‌وزیر کانادا مرگ رئیسی را تسلیت نگفت

نخست‌وزیر کانادا در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراه او در سانحه سقوط بالگرد، آشکارا از بیان تسلیت خودداری کرد.

جاستین ترودو روز سه‌شنبه اول خرداد در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه ما در این مقطع می‌خواهیم ثبات در منطقه است. اکنون تنش‌های زیادی در خاورمیانه وجود دارد و هرنوع بی‌ثباتی باید به آرامی پشت سر گذاشته شود».

نخست‌وزیر کانادا همچنین تأکید کرد که «تمرکز» این کشور بر مردم ایران است که «مستحق حقوق و آزادی‌های بیشتر و شایسته زندگی در یک نظام دمکراتیک هستند».

او افزود که مردم ایران کماکان شجاعانه به طرح مطالبات خود با وجود حکومتی که «سرکوب می‌کند و به حاشیه می‌راند و به مردم خود حمله می‌کند»، ادامه می‌دهند.

نخست‌وزیر کانادا می‌گوید «تمرکز» این کشور بر مردم ایران است
نخست‌وزیر کانادا می‌گوید «تمرکز» این کشور بر مردم ایران است

روابط ایران و کانادا پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران بیش از پیش تیره شد.

ده‌ها تن از ۱۷۶ قربانی هواپیمای مسافربری اوکراینی که در دی‌ماه ۱۳۹۸ با اصابت موشک‌های شلیک‌شده از پدافند هوایی سپاه پاسداران بر فراز خاک ایران کشته شدند، شهروندان ایرانی- کانادایی بودند.

کانادا همچنین از اعتراضات سال ۱۴۰۲ در واکنش به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد موسوم به جنبش «زن، زندگی، آزادی» حمایت کرده و تحریم‌های وسیعی علیه نهادها و مقام‌های ناقض حقوق بشر در ایران وضع کرده است.

۰۷:۵۰ ۲.۳.۱۴۰۳

آغاز مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش در دانشگاه تهران

مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او که در سانحه سقوط بالگرد در روز ۳۰ اردیبهشت کشته شدند، از ساعت ۷:۳۰ بامداد در دانشگاه تهران آغاز شد.

رسانه‌های ایران می‌گویند علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار است بر تابوت این کشته‌شدگان «نماز میّت» بخواند.

این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که جمعیت زیادی در حال حرکت به سمت دانشگاه تهران هستند.

قرار است مراسمی نیز با حضور حدود «۴۰ هیئت خارجی» در بعدازظهر چهارشنبه برگزار شود که میزبان آن محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری، و علی باقری کنی، سرپرست وزرات خارجه، خواهد بود.

۰۷:۳۲ ۲.۳.۱۴۰۳

حضور نخست‌وزیر پاکستان در مراسم تشییع جنازه رئیسی 

گزارش‌ها حاکی است که محمد شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ایران و همراهانش به تهران می‌رود.

۰۶:۴۱ ۲.۳.۱۴۰۳

پوتین: روسیه آماده ارسال کمک به تحقیقات درباره علت سقوط هلی‌کوپتر رئیسی است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت که کشورش آماده است به تحقیقات درباره دلایل سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش کمک کند.

آقای پوتین این اظهارات را در دیدار با یاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه که به منظور شرکت در مراسم یادبود ابراهیم رئیسی به تهران سفر می‌کند، مطرح کرده است.

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: «اگر همکارمان [در ایران] به کمک نیاز داشته باشند ما آماده ارائه کمک‌های کارشناسی و تخصصی برای تعیین علل اصلی این فاجعه هستیم.»

ولادیمیر پوتین در ادامه مرگ ابراهیم رئیسی را « یک ضایعه بزرگ» توصیف کرد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که کشور هر چه در توان دارد به کار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل کند که روابط مسکو و تهران همانند گذشته ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG