لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۱۳:۰۳ ۲.۳.۱۴۰۳

پدر یکی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: ابراهیم رئیسی تداعی‌گر ظلم‌هایی است که به قربانیان و خانواده‌ها شده

به‌دنبال واکنش‌ها به کشته‌شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد، خسرو ملک،‌ پدر مریم ملک، از جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید ابراهیم رئیسی تداعی‌گر ظلم‌هایی است که به این قربانیان و خانواده‌هایشان تا امروز شده است.

۱۲:۴۳ ۲.۳.۱۴۰۳

خامنه‌ای جمله‌ای از ذکر «نماز میّت» بر جنازه رئیسی خواند که برای هاشمی نخواند

علی خامنه‌ای هنگام قرائت «نماز میّت» بر جنازه‌های ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او که در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند، جمله‌ای را قرائت کرد که هنگام خواندن نماز بر جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، نخوانده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در پایان نماز، جمله «اللهم انا لا نعلم منهم الا خیرا» یعنی «خدایا ما به جز خیر و خوبی از آن‌ها نمی‌دانیم»، را برای رئیسی و سایر همراهان کشته‌شده‌اش قرائت کرد.

خامنه‌ای این جمله را هنگام خواندن نماز بر جنازه محمدتقی مصباح یزدی نیز به همین ترتیب قرائت کرد، اما هنگام قرائت نماز بر جنازه هاشمی رفسنجانی، این جمله پایانی را تغییر داد و یک فراز استغفار با ۹ مرتبه ذکر «عفوک» خواند.

تغییر جمله پایانی نماز میت بر جنازه هاشمی که البته جمله‌ای «مستحب» است و می‌تواند خوانده شود یا نه، همان موقع خبرساز شد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند با آن‌که در فرهنگ اسلامی، همواره از مرده به نیکی یاد می‌شود، اما خامنه‌ای با نخواندن این جمله نشان داد که حتی پس از مرگ هاشمی، او را نبخشیده است.

مراسم اقامه «نماز میّت» بر جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش
مراسم اقامه «نماز میّت» بر جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش

۱۲:۳۴ ۲.۳.۱۴۰۳

شادی مخالفان در خارج؛ اندوه طرفداران در داخل

سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از ایران در پی داشته است.

پس از اعلام مرگ قطعی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، مخالفان حکومت در شهرهای مختلف جهان مقابل مراکز سیاسی متعلق به جمهوری اسلامی تجمع کردند و بسیاری از آنان به شادی و پایکوبی پرداختند.

در عین حال حامیان حکومت و طرفداران آقای رئیسی نیز مراسم‌ عزاداری متعددی در شهرهای مختلف ایران برگزار کردند.

۱۲:۰۶ ۲.۳.۱۴۰۳

تشکیک در ریاست محمدباقر قالیباف همزمان با مراسم تشییع جنازه رئیسی

همزمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و هیئت همراه در تهران که با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سخنگوی شورای نگهبان گفت: براساس قانون، رئیس مجلس یازدهم، تا ششم خرداد یعنی تا قبل از آغاز افتتاحیه مجلس دوازدهم مسئولیت ریاست مجلس را بر عهده دارد.

هادی طحان‌ نظیف گفته است که هفتم خرداد روز گشایش مجلس دوازدهم خواهد بود و بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی، مجلس فعلی تا قبل از آغاز فرایند تشکیل مجلس دوازدهم به کار خود ادامه می‌دهد لذا ریاست آن نیز پابرجاست.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که شماری از سایت‌ها و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان در مورد ریاست قالیباف بر مجلس پس از آخرین جلسه آن در روز اول خرداد، تشکیک کرده بودند.

انتخابات مجلس دوازدهم که در دو مرحله اسفند پارسال و اردیبهشت امسال برگزار شد، شاهد جدال‌ سنگینی بین جریان‌های طرفدار و مخالف قالیباف در جناح اصولگرایان بود.

شماری از سایت‌ها و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان در مورد ریاست قالیباف بر مجلس پس از آخرین جلسه آن در روز اول خرداد، تشکیک کرده‌اند
شماری از سایت‌ها و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان در مورد ریاست قالیباف بر مجلس پس از آخرین جلسه آن در روز اول خرداد، تشکیک کرده‌اند

مرگ ابراهیم رئیسی و ضرورت برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری طی حداکثر ۵۰ روز آینده بار دیگر رقابت‌ها در درون این جناح را زنده خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف یکی از چهره‌های سیاسی است که چندین‌بار برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری تلاش کرده و همواره ناکام بوده است.

باتوجه به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس از سوی نیروهای تندوریی که مخالف و منتقد جدی قالیباف هستند، احتمال انتخاب او به عنوان رئیس بعدی مجلس شورای اسلامی ضعیف پیش‌بینی می‌شود.

وب‌سایت خبرآنلاین در روزهای اخیر نوشته بود که «گویا آقای قالیباف در حال آماده‌سازی دفتری در حیاط مجلس است که در دوره دوازدهم از اتاق ریاست به آنجا اثاث‌کشی کند».

۱۱:۱۹ ۲.۳.۱۴۰۳

ورود مقام‌های عراق و ارمنستان به تهران برای شرکت در مراسم بزرگداشت رئیسی

۱۱:۰۱ ۲.۳.۱۴۰۳

حضور وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در مراسم تشییع رئیسی و همراهانش

۱۰:۵۹ ۲.۳.۱۴۰۳

غیبت سه رئیس‌جمهور پیشین ایران در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی

در حالی که بسیاری از چهره‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی در مراسم تشییع و نماز بر جنازه ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او حاضر بودند، تصویری از سه رئیس‌جمهور پیشین ایران در این مراسم از سوی خبرگزاری‌ها منتشر نشده است.

در صف نخست نماز افرادی چون احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، صادق لاریجانی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمد باقر قالیباف، به ترتیب رؤسای مجمع تشخیص مصلحت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی، محمد مخبر، معاول اول پیشین رئیسی و کفیل فعلی ریاست‌جمهوری، محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خامنه‌ای و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، در کنار علی خامنه‌ای دیده می‌شدند.

در صف دوم نماز هم حسن خمینی و غلامعلی حداد عادل ایستاده بودند.

با این حال هیچ تصویری از حضور محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در این مراسم منتشر نشده است. هر سه آن‌ها برای مرگ ابراهیم رئیسی، پیام تسلیت صادر کرده بودند.

خاتمی و روحانی، ابراهیم رئیسی را «شهید» نامیدند و احمدی‌نژاد «درگذشت» او را تسلیت گفت.

احمدی‌نژاد در آیین افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت داشت که پیراهن سفید او توجه زیادی را جلب کرد و از سوی شماری از هواداران حکومت در شبکه‌های اجتماعی به تندی مورد انتقاد قرار گرفت.

۱۰:۵۴ ۲.۳.۱۴۰۳

تصاویری از مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی در تهران

تصاویری از مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش در تهران منتشر شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه بر جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش در دانشگاه تهران «نماز میَت» خواند.

مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه سوم خرداد در بیرجند و عصر آن روز در مشهد ادامه خواهد یافت.

رسانه‌های ایران همچنین تصاویری از آماده شدن محل دفن ابراهیم رئیسی در داخل آرامگاه زیارتی امام هشتم شیعیان منتشر کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه پیشین ایران، همراه با شش نفر دیگر روز ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها در استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

۱۰:۴۰ ۲.۳.۱۴۰۳

ستاد کل نیروهای مسلح: محل سقوط بالگرد را نیروهای ایرانی پیدا کردند

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، پیداکردن نقطه دقیق بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه توسط پهپاد آکینجی کشور ترکیه را رد کرد.

در این اطلاعیه که روز چهارشنبه منتشر شده، آمده که «نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح مشخص شد».

این اطلاعیه درباره «دلایل» حضور پهپاد ترکیه در عملیات جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراه، نوشته که به‌دنبال وقوع سانحه و «شرایط آب‌وهوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار سار برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند».

بر اساس این اطلاعیه، در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از «اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود این‌که ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به‌دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به ترکیه بازگشت».

آن‌طور ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روایت کرده که «نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد».

این ادعا در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، علاوه بر اعلام یک روز عزای عمومی برای ابراز همدردی با تهران، گفته بود که ایران درخواست اعزام این پهپاد را داده بود و «موفقیت» آکینجی در شناسایی محل سقوط بالگرد، «بار دیگر قدرت پهپادی ترکیه را به جهانیان نشان داد».

با این حال رسانه‌ها و شماری از چهره‌های نظامی در ایران، این اظهارات را «غیردقیق» خوانده بودند.

فارغ از جدال لفظی مقامات و رسانه‌های طرفین، نکتهٔ قابل‌تأمل آن است که در ترکیه بیش از دو میلیون نفر مسیر و داده‌های عملیاتی پهپاد آکینجی در ایران را تماشا می‌کردند و در سایت «فلایت رادار» نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر مسیر حرکت این پهپاد را دنبال می‌کردند.

۰۹:۴۵ ۲.۳.۱۴۰۳

ورزشکارانی که در دوره ابراهیم رئیسی اعدام شدند

طی دوران مسئولیت قضایی ابراهیم رئیسی در دهه‌های شصت و نود خورشیدی، تعدادی از ورزشکاران مطرح ایران اعدام شدند.

بحث‌انگیزترین پرونده اعدام در سالیان ریاستش بر قوه قضائیه، به دار آویختن نوید افکاری در زندان شیراز بود که با انعکاس جهانی مجموعه‌ای از ورزشکاران سرشناس دنیا را به واکنش واداشت.

کشتی‌گیری که در رده نوجوانان به اردوی تیم ملی راه یافت، شهریور ۹۹ به اتهام قتل یکی از مأموران امنیتی حاضر در تجمعات شیراز و با حکمی که کارشناسان حقوقی ابهامات فراوانی را متوجهش کرده بودند، اعدام شد.

برادرانش وحید و حبیب نیز ضمن تحمل ضربات شلاق، مدتی طولانی را در انفرادی گذراندند. آنها گفته‌اند در دوران بازداشت برای اخذ اعتراف، تحت شکنجه‌های شدیدی قرار داشتند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG