لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۰۳:۵۴ ۳.۳.۱۴۰۳

دیدارهای دوجانبه رهبران تاجیکستان و ارمنستان با محمد مخبر

رهبران تاجیکستان و ارمنستان روز چهارشنبه در حاشیه مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، و هیات همراه او که در حادثه سقوط هلی‌کوپتر جان باختند، با محمد مخبر، رئیس شورای موقت ریاست جمهوری ایران، دیدارهای دوجانبه‌ای انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشحویان ایران، ایسنا، امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، طی این دیدار از سیاست منطقه‌ای دولت ابراهیم رئیسی تمجید کرده و آن را در راستای «دوستی و همکاری میان کشورهای اسلامی و همسایه» دانسته است.

آقای رحمان همچنین گفت: «طی پنج دیداری که در این مدت با ایشان [ابراهیم رئیسی] داشتم توافقات همکاری بسیار خوبی میان دو کشور منعقد شد که امیدواریم با اجرای کامل آنها شاهد ارتقای بیش از پیش روابط دو کشور باشیم.»

آرمن‌پرس، خبرگزاری رسمی ارمنستان، نیز در گزارشی به دیدار نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، با محمد مخبر پرداخت.

بر اساس این گزارش، آقای پاشینیان درگذشت ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و سایر مقامات ایرانی در این حادثه را یک «تراژدی تمام عیار» خواند و گفت: «با ابراهیم رئیسی غیر از روابط خوب همکاری، روابط دوستانه گرمی نیز داشتیم و این امر به وضوح در روابط ارمنستان و ایران منعکس شده است."

نخست وزیر ارمنستان همچنین ابراز امیدواری کرده که «برنامه‌های پیش‌بینی شده با ابراهیم رئیسی و روند مثبت و پویای روابط دو کشور» ادامه یابد.

علاوه بر رهبران تاجیکستان و ارمنستان، مقامات دیگر کشورها از جمله جاک دیپ دانکار معاون رئیس‌جمهور هند، و ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی روسیه در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و هیات همراه او به تهران سفر کردند.

در میان کشورهای عربی نیز امیر قطر، رئیس‌جمهور تونس، نخست ‌وزیران عراق و سوریه، وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات، کویت و مصر به همراه نماینده ویژه پادشاهی عمان، رئیس مجلس الجزایر و فرستاده ویژه اردن برای شرکت در مراسم دفن ابراهیم رئیسی به ایران آمده‌اند.

۰۳:۳۰ ۳.۳.۱۴۰۳

حضور خالد مشعل در سفارت ایران در قطر

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در خارج، روز چهارشنبه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، و همراهان او در حادثه سقوط هلی‌کوپتر را تسلیت گفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، خالد مشعل همچنین دفتر یادبود ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه تازه درگذشته ایران، را در سفارت ایران در قطر امضا کرد.

ایران از متحدان اصلی حماس محسوب می‌شود و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این گروه، نیز در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی در تهران حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

او در این سخنرانی تاکید کرد که اطمینان دارد جمهوری اسلامی ایران به راه خود در حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

اسماعیل هنیه همچنین در حاشیه این مراسم دیداری نیز با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی داشت.

۰۰:۲۰ ۳.۳.۱۴۰۳

حضور علی خامنه‌ای در منزل ابراهیم رئیسی 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شامگاه چهارشنبه با حضور در منزل ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شد، با خانواده او ابراز همدردی کرد.

در تصاویری که در رسانه‌های ایران منتشر شده است٬ علاوه بر اعضای خانواده ابراهیم رئیسی، احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز حضور دارد. آقای احمد علم الهدی پدر همسر ابراهیم رئیسی است.

ابراهیم رئیسی به همراه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، و هیات همراه بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به هنگام بازگشت از مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی در شمال استان آذربایجان شرقی، در سانحه سقوط هلی‌کوپترش کشته شد.

روز چهارشنبه مراسم تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش از دانشگاه تهران تا میدان آزادی برگزار شد. قرار است جسد ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آرامگاه امام هشتم شیعیان دفن شود.

۲۲:۲۲ ۲.۳.۱۴۰۳

انتشار نسخه فارسی طرح جلد «شارلی ابدو» درباره مرگ رئیسی

نشریه طنز فرانسوی شارلی ابدو ترجمه فارسی طرح جلد آخرین شماره خود درباره سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی و همراهانش را منتشر کرد.

روی این کاریکاتور که در حساب شبکه‌های اجتماعی این مجله منتشر شده است، عنوان بزرگ «خدا وجود داره» دیده می‌شود و پایین آن نوشته است: «او ما را از شر ملاها رها میکنه» که به شکل طعنه‌آمیز به کشته شدن ابراهیم رئیسی اشاره دارد.

این مجله روز سه‌شنبه نیز در کاریکاتور دیگری به بهانه سقوط بالگرد رئیس‌ جمهوری اسلامی، شعار «زن، زندگی، آزادی، هلی‌کوپتر» را نوشته بود که اشاره‌ای به اعتراض‌های سراسری دو سال گذشته بود.

۱۹:۳۳ ۲.۳.۱۴۰۳

سفر وزیر خارجه عربستان به تهران برای شرکت در مراسم تشییع رئیسی

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ایران، وارد تهران شد.

سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد پادشاهی این کشور نیز روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهان او در صانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفته بودند.

در میان کشورهای عربی، امیر قطر، رئیس‌جمهور تونس، نخست ‌وزیران عراق و سوریه، وزرای خارجه امارات، کویت و مصر به همراه نماینده ویژه پادشاهی عمان، رئیس مجلس الجزایر و فرستاده ویژه اردن برای شرکت در مراسم دفن ابراهیم رئیسی به ایران سفر کرده‌اند.

مقامات برخی مقامات کشورهای همسایه مانند نخست‌وزیران پاکستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رهبر ملی ترکمنستان، وزیر خارجه ترکیه، هیاتی از طالبان و نماینده‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در منطقه نیز وارد تهران شده‌اند.

این در حالی است که بعد از اقامه «نماز میت» برای کشته‌شدگان سانحه هلی‌کوپتر توسط رهبر جمهوری اسلامی، پیکر آنها در خیابان‌های پایتخت ایران با حضور جمعی از مردم تشییع شد.

۱۸:۳۰ ۲.۳.۱۴۰۳

انتشار تصاویری از آماده‌سازی محل دفن حسین امیرعبداللهیان

ویدئوی منتشر شده از سوی رسانه‌ها در ایران، آماده‌سازی محل دفن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجۀ پیشین ایران، در حرم شاه‌عبدالعظیم را نشان می‌دهد.

پیکر آقای امیرعبداللهیان صبح پنجشنبه، سوم خرداد، از مقابل ساختمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تشییع می‌شود، و سپس با انتقال به شهرری در شبستان حرم شاه عبدالعظیم دفن خواهد شد.

۱۷:۰۷ ۲.۳.۱۴۰۳

یکی از فرماندهان سابق سپاه حضور «محافظ دوم» رئیسی در هلی‌کوپتر سقوط کرده را تکذیب کرد

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، حضور محافظ دوم ابراهیم رئیسی به عنوان سرنشین نهم در هلی‌کوپتر سقوط کرده را رد کرد.

برخی رسانه‌ها در ایران ابتدا اعلام کرده بودند جواد مهرابی، از محافظان ابراهیم رئیسی، در زمان سانحه همراه او بوده و حتی تصویر او به عنوان «شهید» منتشر شد. اما سپس هشت نفر به عنوان قربانیان سانحه معرفی شدند و این نکته مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

در تصاویر منتشر شده از افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» پیش از سانحه، عکس‌های آقای مهرابی در کنار ابراهیم رئیسی دیده می‌شد، اما اسماعیل کوثری می‌گوید که او در یک هلی‌کوپتر دیگر بوده است.

کوثری که تا سال ۹۹ جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بوده است،‌ روز چهارشنبه به وب‌سایت جماران گفت: «برخی رسانه‌ها حرف‌های بی‌ربطی را می‌سازند. محافظ دوم در بالگرد دیگری بوده، زیرا در یک بالگرد به چند نفر محافظ احتیاجی نبوده و تمام این حرف‌ها بی‌اساس است.»

او تأکید کرده مهدی موسوی که در این سانحه کشته شد، «سرتیم اصلی» محافظان رئیس‌جمهور بود.

این نماینده سپاهی مجلس همچنین یادآوری کرد ستادکل نیروهای مسلح گروهی را مأمور کرده که «به بررسی جامع و کامل این اتفاق بپردازند و حتما گزارش آن به دست مردم خواهد رسید.»

پیش از این اعلام شد محمد باقری، رئیس این ستادکل، علی عبداللهی، معاون هماهنگ‌کننده خود را به عنوان مسئول یک «هیئت عالی» برای بررسی سانحه سقوط بالگرد رئیسی و همراهانش منصوب کرده است.

۱۶:۴۸ ۲.۳.۱۴۰۳

امیر قطر و مقام‌های برخی کشورها برای مراسم تشییع رئیسی وارد تهران شدند

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به همراه شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیرخارجه این کشور، روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی به تهران سفر کردند.

کویت نیز اعلام کرد که وزیرخارجه این کشور به نمایندگی از سوی امیرکویت در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی شرکت کرده‌ است.

پیش از این اعلام شده بود امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، قربانقلی بردی محمداف، رهبرملی ترکمنستان، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، و نخست وزیران کشورهای پاکستان، عراق و آذربایجان نیز برای ادای احترام به ابراهیم رئیسی وارد تهران شدند.

بنابر گزارش رسانه‌های ایران، معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکیه ، رئیس مجلس ازبکستان، نماینده ویژه پادشاهی عمان ، فرستاده ویژه اردن، معاون نخست وزیر صربستان ، معاون نخست وزیر هندوستان، وزیر خارجه مصر، وزیر و فرستاده ویژه نیکاراگوئه، وزیر مسکن و نماینده ویژه کشور مالدیو، نمایندگان حزب سعادت و حزب وطن ترکیه از دیگر چهره‌های سیاسی خارجی هستند که در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی حاضر شدند.

۱۶:۰۰ ۲.۳.۱۴۰۳

توضیح کرملین درباره غیبت پوتین در مراسم تشییع رئیسی

در پی حضور رئیس مجلس دوما روسیه به عنوان نماینده این کشور در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی، کرملین گفت ولادیمیر پوتین شخصاً این تصمیم را گرفته است.

در حالی که رهبران چند کشور برای شرکت در این مراسم به تهران رفته‌اند، عدم حضور پوتین به عنوان متحد اصلی جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه ۲ خرداد اعلام کرد: «ما در مراسم وداع شرکت کردیم، نه خاکسپاری. پس از آن که طرف ایرانی مراسم وداع و تاریخ و محل آن را اعلام کرد، رئیس‌جمهور [پوتین] چنین تصمیمی گرفت.»

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، او افزود که ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما، برای سفر به تهران از سوی ولادیمیر پوتین انتخاب شد.

۱۴:۴۵ ۲.۳.۱۴۰۳

خامنه‌ای در دیدار با مقام‌های خارجی: رئیسی مسئولی کارآمد و باکفایت بود

خبرگزاری‌های ایران گزارش‌هایی از دیدار علی خامنه‌ای با مقام‌های بلندپایه عراق و ارمنستان منتشر کرده‌اند که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی به ایران سفر کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، رئیسی را «مسئولی کارآمد و باکفایت»معرفی کرد.

او گفت: «ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رئیس‌جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود».

پس از کشته‌شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد، رسانه‌های حامی دولت نیز تلاش کرده‌اند با طرح ادعای «کارآمدی و کفایت» رئیسی، او را «شهید خدمت» معرفی کنند.

علی خامنه‌ای در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق
علی خامنه‌ای در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق

علی خامنه‌ای در حالی رئیسی را فردی «کارآمد و باکفایت» معرفی کرده است که ایران در دوره ریاست‌جمهوری او شاهد افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی، کاهش میزان مشارکت، سرکوب‌های شدید اجتماعی و سیاسی و افزایش تحریم‌های بین‌المللی بود.

از سوی دیگر، اظهارات غیرکارشناسی ابراهیم رئیسی در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی بارها دستمایه طنز و انتقاد قرار گرفته بود.

رئیس‌جمهور پیشین ایران همچنین یکی از پایین‌ترین محبوبیت‌ها را در میان رؤسای‌جمهور ایران داشت و عملکرد دولت او در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بارها مناقشه‌برانگیز و بحران‌آفرین شد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، هم روز چهارشنبه با علی خامنه‌ای دیدار کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان که او نیز برای شرکت در مراسم تشییع جنازه رئیسی به تهران سفر کرده است، گفت که «رئیس‌جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم».

علاوه بر نخست‌وزیران عراق و ارمنستان، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، جاک دیپ دانکار معاون رئیس‌جمهور هند، ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی روسیه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز قرار است در یک مراسم رسمی در عصر چهارشنبه شرکت کنند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از ورود ملابرادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان به ایران برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG