لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

آمریکا درباره درگیری‌ها در عدن ابراز نگرانی کرد


نیروهای جدایی طلب در عدن.
نیروهای جدایی طلب در عدن.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۹ بهمن درخصوص گزارش‌ها دربارهٔ درگیری‌ها در عدن ابراز نگرانی کرد و از تمام طرف‌های درگیر خواست از خونریزی بیشتر اجتناب کنند.

هدر ناوئرت در بیانیه ای گفته‌است: ایالات متحده از گزارش‌ها در خصوص درگیری‌های روزانه در عدن ابراز نگرانی می‌کند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا ضمن خویشتن‌داری مانع تشدید درگیری شده و از خونریزی بیشتر اجتناب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده‌است: ما از همه طرف‌های درگیر در عدن می‌خواهم تا از طریق گفت‌وگو به یک راه حل سیاسی دست یابند.

طی روزهای اخیر شهر عدن شاهد درگیری بین جدایی‌طلبان جنوب با نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن بود. در این درگیری‌ها شماری کشته شده‌اند. جدایی‌طلبان که خواستار استقلال جنوب یمن هستند، کنترل بخش بزرگی از عدن را در دست گرفته‌اند و در حال درگیری با نیروهای دولتی هستند.

هدر ناوئرت در بیانیه خود تصریح کرده‌است: یمن با یک بحران شدید انسانی مواجه است، اختلافات تازه و خشونت در داخل یمن تنها بر رنج‌ها خواهد افزود. گفت وگوهای سیاسی تنها راه دست یابی به یک یمن باثبات، متحد و موفق است.

این در حالی است که عبدربه منصور هادی روز دوشنبه جدایی‌طلبان متحد امارات را به کودتا علیه دولت یمن متهم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، عبدربه منصور هادی که در عربستان به سر می‌برد بار دیگر خواستار آتش‌بس در عدن شد و گفت: با شورش و با به دست گرفتن سلاح صلح ایجاد نخواهد شد.

رئیس جمهور یمن اضافه کرده‌است: جنگ واقعی و نبرد اصلی با شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران است و طرح هر مسئله دیگر می‌تواند بر وضعیت این نبرد اصلی اثر بگذارد.

وی تصریح کرده‌است: هرگونه حمله به مشروعیت، کودتا است.

صلیب سرخ جهانی می گوید، از روز یکشنبه درگیری ها در عدن دست کم ۳۶ کشته و ۱۸۵ زخمی برجای گذاشته است.

آسوشیتدپرس می گوید، رابطه امارات و عبدربه منصور هادی طی ماه های اخیر تیره شده است. این در حالی است که امارات یکی از کشورهای حاضر در ائتلاف عربی به رهبری عربستان در نبرد با شبه نظامیان شیعه حوثی است.

از زمان گسترش جنگ در سال ۲۰۱۵ میلادی و پیشروی‌های شبه نظامیان شیعه حوثی، حکومت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، عدن را به عنوان پایتخت موقت تعیین کرد.

به گزارش رویترز از یک هفته پیش که «مجلس انتقالی جنوب» که نیروی جدایی‌طلب مورد حمایت امارات متحده عربی است، به عبد ربه منصور هادی فرصت داد تا کابینه فعلی به نخست‌وزیری احمد عبید بن دغر را برکنار کند، تنش در جنوب آن کشور افزایش یافته است.

احمد بن دغر، نخست وزیر یمن، روز یکشنبه هشتم بهمن، در پیامی در صفحه فیسبوک خود با اشاره به اینکه جدایی‌طلبان، واحدهای نظامی به عدن آورده‌اند و ایستگاه‌های بازرسی جدید ایجاد کرده‌اند، آنان را متهم کرد که به اردوگاه‌های دولت قانونی یمن حمله می‌کنند.

او با جدی خواندن شرایط افزود که ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی و کشورهای عربی باید به کمک دولت بشتابند.

سازمان ملل می گوید از زمان مداخله ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن، بیش از ۸۶۷۰ تن کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند؛ بیش از ۶۰ درصد کشته‌شدگان، غیرنظامی هستند.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و گزارش های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک/ ت.ت
XS
SM
MD
LG