لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

کمک جدید ۱.۵ میلیارد دلاری عربستان سعودی به دولت یمن


کمتر از یک هفته پس از کمک دو میلیارد دلاری عربستان سعودی به دولت مرکزی یمن، ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض، از یک بسته «کمک انسانی» تازه برای این کشور جنگ زده خبر داد.

این ائتلاف روز دوشنبه دوم بهمن، از ارائه یک و نیم میلیارد دلار کمک انسانی جدید به یمن خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت بنادر یمن را برای دریافت کمک‌های انسانی، مواد و کالاهای اساسی افزایش دهد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، روز چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه، در پاسخ به درخواست کمک مالی نخست ‌وزیر یمن دستور داد که دو میلیارد دلار به متحدان ریاض در یمن کمک اضطراری شود.

حکم پادشاه عربستان سعودی یک روز پس از آن صادر شد که دولت مرکزی یمن رسما اعلام کرد که به کمک مالی دو میلیارد دلاری که ریاض پیشتر وعده‌اش را داده بود نیاز مبرم دارد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۶ دی، از شهر عدن در یمن گزارش داد که دولت «برای تثبیت واحد پولی» این کشور که در آن هفته باز هم از ارزش آن کاسته شده بود، به کمک مالی نیاز دارد.

اما کمک مالی تازه پس از اعلام درخواست سازمان ملل انجام می‌شود که خواسته بود نزدیک به سه میلیارد دلار کمک در اختیار یمن قرار گیرد.

جیمی مک‌گولدریک، هماهنگ‌کننده امور امدادرسانی در یمن، روز یکشنبه گذشته به خبرنگاران در صنعا گفت که این «بزرگ‌ترین درخواست کمک برای یمن» است و هدف آن نیز تنها فراهم کردن «امکانات حداقلی برای میلیون‌ها نفر» از مردم این کشور است.

بنا بر بیانیه ائتلاف منطقه‌ای در مورد این کمک تازه، در چارچوب این برنامه کمک‌رسانی، ۱۷ مسیر امن زمینی ایجاد می‌شود تا واردات کمک‌های انسانی به بنادر یمن افزایش یابد.

به دنبال حمله موشکی شبه نظامیان حوثی به عربستان سعودی، ائتلاف منطقه‌ای، بنادر و فرودگاه‌های یمن را محاصره کرد. این ائتلاف می‌گوید هدف از این اقدام، جلوگیری از انتقال جنگ‌افزار و موشک‌ برای شبه نظامیان حوثی است.

در همین حال، نهادهای بین‌المللی نسبت به بروز فاجعه انسانی در یمن هشدار داده‌ و آمریکا و بریتانیا نیز از عربستان سعودی خواسته‌اند تا به محاصره یمن پایان دهد.

از بهار سال ۱۳۹۴ که جنگ یمن با حملات ائتلافی به رهبری عربستان سعودی برای حمایت از دولت قانونی این کشور و علیه گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران آغاز شد، تاکنون بیش از ده هزار نفر کشته و بیش از هشت میلیون نفر نیز در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری‌ها/اف.دو/ب.ک.
XS
SM
MD
LG