لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

واکسن‌های وعده داده شدهٔ «آبله اِم» به کشورهای آفریقایی «نرسیده است»


روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید تاکنون هیچ‌یک از کشورهای آفریقایی که تحت تأثیر شیوع نوع جدید ویروس آبله اِم قرار گرفته‌اند، واکسن‌های وعده داده‌شده را دریافت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای مختلف از جمله اسپانیا قول تحویل ۵۰۰ هزار واکسن، فرانسه و آلمان هر کدام ۱۰۰ هزار دوز و ایالات متحده آمریکا وعده اهدای ۵۰ هزار دوز واکسن داده بودند اما هیچ کدام از این وعده‌ها تا کنون محقق نشده‌ است.

این در حالی است که تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه نهم شهریورماه اعلام کرده بود که نخستین دوزهای واکسن باید «طی روزهای آینده» به کنگو برسد.

جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز شیوع سویه‌ٔ جدیدی از این آبله به نام کلِید۱ بی (Clade 1b) قرار دارد و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال جاری ۱۸ هزار مورد مشکوک و ۶۲۹ مرگ در این کشور ثبت شده است.

این نوع ویروس در کشورهای بوروندی، اوگاندا، رواندا، کنیا، سوئد و تایلند نیز یافت شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا روز چهارشنبه هفتم شهریور ماه اعلام کرد که از ۲۴۵ میلیون دلاری که برای مقابله با این شیوع درخواست کرده بود، تنها ۱۰ درصد آن تأمین شده است.

با وجود اینکه آبله اِم، که پیشتر آبله میمون شناخته می‌شد، نخستین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی در انسان‌ها در کنگو شناسایی شد، اما کشورهای افریقایی در معرض خطر شیوع، همچنان وابسته به اهدای واکسن از ذخایر کشورهای ثروتمند هستند.

دیمی اوگوینا، پزشک متخص بیماری‌های عفونی در بیمارستان آموزشی دانشگاه نیجر دلتا و رئیس کمیته اضطراری آبله اِم در سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید:‌ «نادیده‌گرفتن این بیماری در سطح بین‌المللی و همچنین توسط دولت‌های آفریقایی موجب شده است که دهه‌ها پس از شناسایی نخستین مورد آبله اِم، هنوز واکسن یا حتی درمان‌های کافی، در دسترس کشورهای تحت تاثیر قرار نگرفته باشد.»

به گفته این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی، در سال ۲۰۲۲، در جریان شیوع جهانی و زمانی که ویروس به اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت، واکنش بین‌المللی وسیع‌تری نسبت به این بیماری صورت گرفت.

او تاکید کرده که بهتر است کشورهای آفریقایی خودشان برای حفاظت در مقابل بیماری‌هایی مانند آبله اِم سرمایه‌گذاری کنند تا وابسته به کشورهای اهدا کننده نباشند.

اواسط اوت ۲۰۲۴ و زمانی که سویه جدیده آبله اِم «کلِید ۱ بی» شناسایی شد و گسترش پیدا کرد، سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی اعلام کرد.

این ویروس از طریق تماس فیزیکی نزدیک از جمله تماس جنسی و نیز در تماس‌های نزدیک در خانواده‌ها منتشر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۱۵ سال مبتلا به ویروس آبله اِم تا هشت درصد هشدار داده؛ موضوعی که نگرانی‌های جدی به دنبال داشته است.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا نشان می‌دهد شمار موارد ابتلا به آبله اِم در هفته گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که شمار موارد جدید از یک هزار و ۲۰۰ مورد در یک هفته پیشتر به حدود ۴ هزار مورد رسیده است.

این افزایش قابل توجه نشان دهنده سرعت بالای شیوع ویروس آبله اِم در آفریقا است.

هفته گذشته، گروه‌های جامعه مدنی نامه‌ای به «گاوی»، اتحاد جهانی واکسن، منتشر کردند و از آن درخواست کردند تا برای کاهش قیمت واکسن تولید شده توسط شرکت دارویی باواریان نوردیک که در حال حاضر بین ۵۰ تا ۷۵ دلار در هر دوز هزینه دارد، تلاش کند.

با استفاده از رونامه گاردین و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG