لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

افسانه بایگان در دادگاه به جزای نقدی و منع خروج از کشور «محکوم شد»


محمدرضا اعتصام، حقوقدان و یکی از وکلای افسانه بایگان، از محکومیت این بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون در دادگاه خبر داد.

این وکیل دادگستری در گفت‌وگویی با امتداد که روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه منتشر شد گفت که خانم بایگان به اتهام «انتشار تصاویر مبتذل» به پرداخت مبلغ ۲.۵ میلیون تومان جزای نقدی، جایگزین و بدل از ۹۱ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اصلی و همچنین به ۱۸ ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده است.

آقای اعتصام تاکید کرد که مجازات تکمیلی صادر شده برای این بازیگر سینما و تلویزیون، «مجازاتی سنگین» به شمار می‌آید و افزود که وکلای این بازیگر به این حکم اعتراض خواهند کرد.

او ابراز امیدواری کرد که قضات دادگاه تجدیدنظر «با توجه به شخصیت اجتماعی افسانه بایگان و وجود ایرادات حقوقی موجود در دادنامه، لزوم نقض حکم را مبنا قرار دهند».

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و شماری از آن‌ها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از همان زمان، برخورد با آنها را آغاز کرد وبا تشکیل پرونده قضایی، شماری از این افراد را احضار و بازداشت و تعداد بیشتری را ممنوع‌الخروج و ممنوع از کار کرد.

افسانه بایگان یکی از هنرمندانی بود که در جریان آبان ۱۴۰۱ اعتراضات سراسری با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری در اینستاگرامش با اشاره به شعار «زن، زندگی، آزادی» نوشت: «برای همراهی با نور، برای نور، برای راه روشن».

او اردیبهشت ۱۴۰۲هم بدون حجاب اجباری و با گوشواره «شیر و خورشید» در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، بازیگر سینما، حاضر شد. در این مراسم فاطمه معتمدآریا، دیگر بازیگر شناخته شده نیز بدون حجاب اجباری حضور داشت

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران دو روز بعد اعلام کرد در پی حضور بدون حجاب این دو بازیگر سینما و تلویزیون در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

تیر ماه ۱۴۰۲ رای دادگاه به خانم بایگان ابلاغ شد و او بر اساس این حکم به ۲ سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت دسترسی به فضای مجازی، مراجعه هفته‌ای یکبار به روانپزشک تا دریافت گواهی سلامت و مطالعه و خلاصه‌نویسی یک کتاب در ظرف دو ماه محکوم شد.

افسانه بایگان تنها یکی از بازیگران شناخته شده است که در اعتراض به حکومت ایران و سخت‌گیری درباره حجاب اجباری و شرایط اجتماعی و سیاسی از بازیگری خداحافظی کرده است.

هنگامه قاضیانی، دیگر بازیگر زن حامی اعتراضات ۱۴۰۱ که پس از انتشار ویدیوی کنار گذاشتن حجاب اجباری در خیابان بازداشت شده بود، نیز اعلام کرد از بازیگری کناره می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG